Metoda dobrego startu
Witam,
Dowiedzmy się dzisiaj co to jest metoda dobrego startu:
Metoda Dobrego Startu (MDS)
Metoda Dobrego Startu (MDS) wykorzystuje rytm, muzykę, obrazy i ruch do wspierania rozwoju dziecka. Bazuje na uczeniu się przez wszystkie zmysły. Metoda Dobrego Startu rozpowszechniła się w Polsce dzięki prof. Marcie Bogdanowicz. Pierwowzorem była francuska metoda Le Bon Depart.
Metoda stosowana jest podczas zajęć terapeutycznych dla dzieci z niepełnosprawnościami oraz w przedszkolach i młodszych klasach szkolnych. Z elementami MDS możecie spotkać się podczas zajęć grupowych dla dzieci ze spektrum autyzmu w szkołach i poradniach, dlatego przedstawiamy ogólne założenia metody.
Pozytywne działanie Metody
Metoda pomaga usprawniać 3 analizatory, czyli kanały za pomocą których dziecko uczy się: słuchowy, wzrokowy, ruchowy.
Dodatkowo metoda ma pozytywny wpływ na umiejętności rozwijające się intensywnie w dzieciństwie:
- orientacja w schemacie ciała
- orientacja w przestrzeni
- motoryka
- koordynacja wzrokowo-słuchowo-ruchową
Ćwiczenia MDS równocześnie działają rozwijająco na procesy poznawcze:
- uwagę
- percepcję
- pamięć
- wyobraźnię słuchową i wzrokową
- rozumienie
- posługiwanie się symbolami abstrakcyjnymi
3 elementy Metody Dobrego Startu
- Słuchowy – piosenka. Muzyka, rytmika i śpiew silnie aktywizują rozwój fizyczny i psychiczny.
- Wzrokowy – wzory graficzne, litery. Spostrzeganie wzrokowe i orientacja w ciele i przestrzeni to podstawowe umiejętności, które umożliwiają dziecku w późniejszym czasie naukę czytania i pisania.
- Motoryczny – wykonywanie ruchów w połączeniu z odtwarzaniem wzorów graficznych/liter, zgodnie z rytmem piosenki. Dziecko uczy się świata przez ruch i nabywa coraz bardziej złożone umiejętności ruchowe tj. precyzyjne ruchy dłoni, koordynacja.
Integracja: kluczowe w Metodzie Dobrego Startu jest wykorzystanie wszystkich 3 elementów. Zapewnia to jednoczesny rozwój wielu umiejętności i ich harmonizowanie.
Zajęcia MDS
Ćwiczenia MDS mają kilka różnych wersji:
- Ćwiczenia ruchowe np. dzieci biegają po sali udając latające jaskółki i podążając za narracją nauczyciela.
- Ćwiczenia ruchowo- słuchowe np. w rytm piosenki dzieci uderzają piąstkami i palcami o wałek z plasteliny.
- Ćwiczenia ruchowo- słuchowo- wzrokowe – ćwiczenia polegają na odtwarzaniu ruchem wzorów graficznych (figur lub liter) w rytm jednocześnie śpiewanej piosenki. Ćwiczenia ruchowo- słuchowo- wzrokowe są najważniejsze w Metodzie.
Zajęcia MDS prowadzone są głównie w grupach, rzadko indywidualnie. W przedszkolu zajęcia stosuje się w celu przygotowania dzieci do nauki czytania i pisania. Metoda ma kilka poziomów trudności. Pracę rozpoczyna się od najprostszej wersji „Piosenek i rysunków”, żeby następnie przejść do figur geometrycznych i ostatecznie do opracowania liter.
Jakie są Wasze doświadczenia z Metodą Dobrego Startu?
Źródła:
- „Metoda Dobrego Startu we wspomaganiu rozwoju, edukacji i terapii pedagogicznej” Marta Bogdanowicz
- „Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym” Marta Bogdanowicz
Patrycja
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz