Zaburzenia emocjonalne u dzieci - zanieczyszczanie się kałem
ZANIECZYSZCZANIE SIĘ KAŁEM:
- Niekontrolowanie
czynności jelit, a wiec zanieczyszczanie się kałem, u dziecka fizycznie
zdrowego i pełnosprawnego nazywa się encopresis;
EPIDEMIOLOGIA:
- Problem zanieczyszczania się kałem dotyczy około 1 %
pięciolatków z przewagą płci męskiej;
PRZYCZYNY:
- Zaburzenie to
może być wynikiem braku lub niewłaściwego treningu oddawania stolca, w trakcie
którego dziecko nie nabyło umiejętności kontroli;
- Może być również wynikiem
opóźnień rozwoju, przymusu i karania w czasie nauki załatwiania się, nadużyć
emocjonalnych czy seksualnych ze strony opiekunów, zaburzeń więzi między
rodzicami, a dzieckiem. Problem ten może również wynikać z autyzmu;
OBJAWY:
- O
nieorganicznym zanieczyszczaniu się kałem mówimy gdy u dziecka (które osiągnęło
wiek w którym powinno już kontrolować oddawanie stolca) występuje celowe lub
mimowolne oddawanie stolca, o prawidłowej konsystencji w miejscach do tego
nieodpowiednich;
- Zaburzeniu temu często
towarzyszą dodatkowe problemy, takie jak: deficyt uwagi, niska odporność na
stres, hiperaktywność (nadaktywność), słaba koordynacja psychoruchowa.
ROZPOZNANIE:
- Rozpoznania nie należy ustalać
przed końcem 4go roku życia;
LECZENIE:
- W leczeniu
nieorganicznego zanieczyszczania się kałem łączy się elementy edukacji,
oddziaływania psychologicznego i metody behawioralne (wyuczanie zachowań).
Postępy dziecka są bardzo powolne, tak że na uzyskanie pełnych efektów terapii
potrzeba czasu;
NIEPOKOJĄCE ZACHOWANIA DZIECKA:
W przypadku małych dzieci niepokojące są
następujące problemy związane z odżywianiem:
• spożywanie zbyt małych ― w stosunku do wieku
― ilości pożywienia;
• odmowa jedzenia ― w porze posiłków płacz,
brak zainteresowania jedzeniem, obrona przed karmieniem, wypluwanie jedzenia,
wyjmowanie jedzenia z buzi;
• odruchy wymiotne, wymioty;
• brak zainteresowania jedzeniem lub
zainteresowanie zbyt rzadkie; dziecko nie sygnalizuje głodu;
• odmowa spożywania pokarmów urozmaiconych
adekwatnie do wieku; akceptuje jedynie ubogą dietę;
• lęk w porze posiłków, lęk przed połykaniem
pokarmów stałych i/lub płynnych;
• jedzenie posiłków w porach innych, niż
pozostali domownicy, np. bardzo wcześnie rano lub późno wieczorem;
• zbyt wolny rozwój fizyczny (przyrosty wagi i
wzrostu) przy braku przyczyn medycznych.
OGÓLNE OBJWAY:
Pierwszymi objawami, które mogą wskazywać na
zagro- żenie wystąpieniem zaburzeń odżywiania (anoreksja, bulimia) mogą być:
• nadmierna koncentracja na sylwetce, figurze,
masie ciała, częste kontrolowanie wagi i mierzenie obwodów (np. talii, uda);
• wyrażanie niezadowolenia ze swojej sylwetki,
mimo szczupłego wyglądu, uzależnianie samooceny w znacznej mierze od figury i
masy ciała;
• podejmowanie odchudzania, mimo że dziecko
(nastolatek) jest i było szczupłe lub kontynuowanie odchudzania mimo
osiągnięcia szczupłej sylwetki;
• podejmowanie i kontynuacja odchudzania z
wyznaczeniem sobie zbyt niskiej (w stosunku do norm) docelowej masy ciała;
• nadmierne zainteresowanie rodzajami diet i
kalorycznością posiłków (liczenie kalorii);
• sztywne przekonania dotyczące odżywiania (np.
„tłuszcze są obrzydliwe i szkodliwe”, „nigdy nie tknę słodyczy”);
• drastyczna zmiana sposobu odżywiania
(ograniczenie ilości spożywanych posiłków, wykluczenie lub skrajne ograniczenie
ilości spożywanych grup produktów spo- żywczych ― tłuszczów i węglowodanów,
unikanie dań dotychczas ulubionych, głodówki), domaganie się od rodziców
wprowadzenia odżywania niskokalorycznego (produkty light, kuchnia bez użycia
tłuszczów);
• lęk przed zmianą sposobu odżywiania, utratą
kontroli nad jedzeniem, wyrzuty sumienia, gdy zje więcej lub zje „niedozwolony”
produkt;
• bardzo wolne tempo jedzenia, nieestetyczne
jedzenie, z wydłubywaniem z niego drobinek tłuszczu, wycieranie naleśników,
placków serwetkami;
• manipulowanie jedzeniem ― oszukiwanie,
wyrzucanie jedzenia, przekazywanie drugiego śniadania kolegom;
• unikanie spożywania posiłków w obecności
innych osób w domu, restauracji lub gdy dziecko/nastolatek nie zna
kaloryczności posiłku;
• nadmierne zainteresowanie sprawami kuchni,
przepisami kulinarnymi, przygotowywanie posiłków i karmienie innych członków
rodziny, odmowa jedzenia ich samemu;
• nadmierna, obsesyjnie podejmowana aktywność
fizyczna, unikanie wypoczynku w celu zmniejszenia masy ciała;
• stosowanie w celu odchudzania metod takich
jak: prowokowanie wymiotów, nadużywanie środków przeczyszczających, specyfików
zmniejszających apetyt, przyśpieszających przemianę materii, odwadniających,
wypijanie nadmiernej ilości wody w celu zmniejszenia apetytu (np. przed
posiłkami) i in.;
• załamanie rozwoju dziecka ― znaczny spadek
masy ciała skutkujący wychudzeniem lub wyniszczeniem, zahamowanie przyrostów
masy ciała, zatrzymanie wzrastania oraz dojrzewania;
• znaczne wahania masy ciała w krótkich
okresach czasu;
• w trakcie odchudzania dziecko dotychczas
zgodne i pogodne staje się ponure, rozdrażnione, konfliktowe a nawet agresywne
(konflikty dotyczą najczęściej sfery odżywiania), ogranicza relacje z
rówieśnikami, staje się jeszcze bardziej wymagające w stosunku do siebie i
perfekcyjne jeżeli chodzi o naukę;
• opór, drażliwość, konfliktowość w porach
spożywania posiłków, gdy opiekunowie nalegają na zwiększenie wielkości
spożywanych porcji;
• zjadanie zbyt dużych ilości pożywienia,
przekraczających ilość zjadaną zwykle w podobnych okolicznościach, z poczuciem
braku kontroli nad tym co i ile się zjada oraz trudnością w przerwaniu
jedzenia, najczę- ściej w samotności;
• nieregularne miesiączki lub ich zanik u
dziewczynek, które wcześniej miesiączkowały regularnie;
W przypadku wymiotów psychogennych:
• występowanie samoistnych (bez prowokacji)
nudności i wymiotów bez przyczyn medycznych. Przejadanie się psychogenne:
• zjadanie zbyt dużych ilości pożywienia, zbyt
częste podjadanie;
• obsesyjne myślenie o jedzeniu, szukanie w nim
pocieszenia; jedzenie jako metoda poradzenia sobie w sytuacjach stresowych;
OKRES WCZESNEGO DZIECIŃSTWA:
Najczęściej występujące problemy w odżywianiu,
pojawiające się w okresie wczesnego dzieciństwa to:
• zaburzenia w odżywianiu wynikające z zaburzeń
relacji opiekun―dziecko (zaburzenia więzi);
• odmowa przyjmowania pożywienia w wieku
niemowlę- cym (tzw. anoreksja dziecięca);
• jedzenie selektywne;
Ten wpis jest bardzo ciekawy
OdpowiedzUsuńDobrze, że mówisz o takich rzeczach. To przydatne informacje.
OdpowiedzUsuń