Klasyfikacja metod nauczania - uczenia się
Podział metod wg. M. Łobockiego:
M. Łobocki stwierdza, że metody są pewnym ogólnym systemem
reguł dotyczących organizowania określonej działalności badawczej, to jest
szeregu operacji poznawczych i praktycznych, kolejności ich zastosowania, jak
również specjalnych środków i działań skierowanych z góry na założony cel
badawczy.
Badania prowadzi się za pomocą określonych narzędzi.
Narzędzia badań są, więc środkami pomocniczymi wykorzystywanymi przy
gromadzeniu materiałów empirycznych przydatnych przy rozwiązywaniu problemu
badawczego.
Narzędzia, więc to przedmioty, za pomocą których zbiera się informacje.
Narzędzia, więc to przedmioty, za pomocą których zbiera się informacje.
Wywiad
Rozmowa i wywiad to najczęściej używane techniki badawcze.
Wywiad według T. Pilcha jest rozmową badającego z respondentem prowadzoną
według opracowanych wcześniej dyspozycji lub na podstawie specjalnego
kwestionariusza.
M. Łobocki uważa, iż rozmowa i wywiad są metodami
złożonymi, wymagającymi oprócz stawiania pytań również dłuższego zaangażowania
i subtelnego niekiedy podejścia do osób badanych.
Rozróżnia on następujące rodzaje wywiadów:
wywiad skategoryzowany jest metodą odpowiednio wystandaryzowaną. Polega na posługiwaniu się podczas badań dokładnie opracowanym kwestionariuszem mieszczącym wyłącznie pytania zamknięte. Badacz nie może w nim nanosić żadnych zmian, a zadaniem badanego jest dokonanie odpowiedniego wyboru spośród podanych odpowiedzi na stawiane pytania.
wywiad skategoryzowany jest metodą odpowiednio wystandaryzowaną. Polega na posługiwaniu się podczas badań dokładnie opracowanym kwestionariuszem mieszczącym wyłącznie pytania zamknięte. Badacz nie może w nim nanosić żadnych zmian, a zadaniem badanego jest dokonanie odpowiedniego wyboru spośród podanych odpowiedzi na stawiane pytania.
Wywiad nieskategoryzowany opiera się na swobodnej wymianie zdań, nie wykluczając
również gotowej liczby pytań zarówno otwartych jak i zamkniętych.
Wywiad jawny polega na
poinformowaniu badanych o celu prowadzonych rozmów słownych. Może on być
formalny i nieformalny.
Wywiad ukryty prowadzony jest w
naturalnych sytuacjach, w których respondenci nie wiedza i nie domyślają się,
że są przedmiotem badań.
Wywiad indywidualny jest prowadzony z jedną osoba.
Wywiad zbiorowy jest przeprowadzany
równocześnie z innymi osobami.
Inny podział wywiadów:
Wywiad kliniczny - służy do
zbierania informacji dotyczących:
- sytuacji rodzinnej dziecka ( także
postaw rodziców wobec dziecka),
- przebiegu ciąży i porodu, fizycznego
i psychoruchowego rozwoju dziecka od chwili przyjścia na świat, przebytych
chorób, okresu rozwoju dziecka, w którym zauważono pojawienie się
nieprawidłowości i odchylenia od normy, formy opieki nad dzieckiem,
- metod postępowania wychowawczego
rodziców i innych osób zajmujących się dzieckiem, stosunku dziecka do
rówieśników, ewentualnych trudności wychowawczych i przystosowawczych.
Wywiad z rodzicami -
celem jest zebranie od opiekunów dziecka pełnych i możliwie dokładnych danych
dotyczących jego rozwoju psychomotorycznego. Dane dotyczą:
biologicznych warunków rozwoju dziecka w okresie płodowym, okołoporodowym oraz wczesnego dzieciństwa, zawiera informacje o ewentualnych obciążeniach dziedzicznych, o przebiegu ciąży porodu (często na podstawie książeczki zdrowia dziecka), urazów czy chorób wczesnego dzieciństwa, a także informacje pozwalające na określenie aktualnego stanu zdrowia dziecka, społecznych warunków rozwoju dziecka z uwzględnieniem wpływu najbliższego otoczenia rodzinnego jak i środowiska poza domem (żłobka, przedszkola, szkoły), przebiegu rozwoju psychoruchowego dziecka w kolejnych okresach jego życia ze szczególnym uwzględnieniem ewentualnych przejawów zaburzeń ( np. nerwicowych), należy starać się uchwycić związek pomiędzy przejawianymi przez dziecko zaburzeniami a czynnikami biologicznymi lub społecznymi działającymi od najwcześniejszych okresów jego życia do chwili badania, przebiegu pracy szkolnej dziecka, jego postępów w nauce i ewentualnych trudności związanych z przystosowaniem się do wymagań szkoły i opanowaniem materiału szkolnego, (a także stosunku opiekunów do osiągnięć szkolnych dziecka), aktualnego zachowania dziecka na terenie domu, stosunków emocjonalnych w środowisku rodzinnym i pozarodzinnym, stosunków społecznych z rówieśnikami, metod wychowawczych i postępowania z dzieckiem.
biologicznych warunków rozwoju dziecka w okresie płodowym, okołoporodowym oraz wczesnego dzieciństwa, zawiera informacje o ewentualnych obciążeniach dziedzicznych, o przebiegu ciąży porodu (często na podstawie książeczki zdrowia dziecka), urazów czy chorób wczesnego dzieciństwa, a także informacje pozwalające na określenie aktualnego stanu zdrowia dziecka, społecznych warunków rozwoju dziecka z uwzględnieniem wpływu najbliższego otoczenia rodzinnego jak i środowiska poza domem (żłobka, przedszkola, szkoły), przebiegu rozwoju psychoruchowego dziecka w kolejnych okresach jego życia ze szczególnym uwzględnieniem ewentualnych przejawów zaburzeń ( np. nerwicowych), należy starać się uchwycić związek pomiędzy przejawianymi przez dziecko zaburzeniami a czynnikami biologicznymi lub społecznymi działającymi od najwcześniejszych okresów jego życia do chwili badania, przebiegu pracy szkolnej dziecka, jego postępów w nauce i ewentualnych trudności związanych z przystosowaniem się do wymagań szkoły i opanowaniem materiału szkolnego, (a także stosunku opiekunów do osiągnięć szkolnych dziecka), aktualnego zachowania dziecka na terenie domu, stosunków emocjonalnych w środowisku rodzinnym i pozarodzinnym, stosunków społecznych z rówieśnikami, metod wychowawczych i postępowania z dzieckiem.
Rozmowa - powinna być prowadzona w
sposób planowy i kierowany w celu uzyskania określonych informacji. Rola
badającego winna być bardziej dyskretna niż w wywiadzie , ograniczać się do
okazywania zainteresowania i zadawania pytań podtrzymujących.
Rozmowa dostarcza też informacji, których źródłem jest obserwacja zachowania się rozmówcy
Rozmowa dostarcza też informacji, których źródłem jest obserwacja zachowania się rozmówcy
Obserwacja
jest podstawową i najczęściej stosowaną metodą działań
pedagogicznych. Jako metoda naukowa jest „osobliwym sposobem postrzegania,
gromadzenia i interpretowania poznawanych danych w naturalnym ich przebiegu i
pozostających w bezpośrednim zasięgu widzenia i słyszenia obserwatora. Dotyczy
ona faktów, zdarzeń i zjawisk w ich naturalnym rozwoju, tj. nie wywiera wpływu
na ich powstawanie i przebieg. Odbywa się w sposób celowy, planowy i selektywny
oraz wymagający aktywnej postawy umysłu. Podstawowym przedmiotem obserwacji są:
warunki, w których aktualnie przebywają osoby obserwowane i z którymi pozostają najczęściej w kontakcie, sytuacje, w których uczestniczą w charakterze czynnych lub biernych ich członków, reakcje obserwowanych osób na nowe warunki i sytuacje łącznie ze wspomnianymi wyżej powiązaniami i zależnościami, w tym również ich treścią psychologiczną“.
warunki, w których aktualnie przebywają osoby obserwowane i z którymi pozostają najczęściej w kontakcie, sytuacje, w których uczestniczą w charakterze czynnych lub biernych ich członków, reakcje obserwowanych osób na nowe warunki i sytuacje łącznie ze wspomnianymi wyżej powiązaniami i zależnościami, w tym również ich treścią psychologiczną“.
INNE PODZIŁY METOD:
Wg
W. Okonia:
a)
DEFINICJA METOD KSZTAŁCENIA:
Wg Wincentego Okonia metoda kształcenia to „wypróbowany i systematycznie stosowany układ czynności nauczycieli
i uczniów, realizowanych świadomie w celu spowodowania założonych
zmian w osobowości uczniów”.
b) TYPOLOGIA METOD KSZTAŁCENIA WG W.
OKONIA
§ Metody
asymilacji wiedzy – oparte głównie na aktywności poznawczej o
charakterze reproduktywnym,
§ Metody
samodzielnego dochodzenia do wiedzy – zwane problemowymi, oparte
na twórczej aktywności poznawczej, polegającej na rozwiązywaniu problemów,
§ Metody
waloryzacyjne – zwane też eksponującymi, o dominacji
aktywności emocjonalno-artystycznej,
§ Metody
praktyczne – cechujące się przewagą aktywności praktyczno-technicznej,
zmieniającej otoczenie lub stwarzającej nowe jego formy.
METODY ASYMILACJI WIEDZY:
Ta grupa metod, zwanych też metodami
podającymi, znajduje rozległe zastosowanie w szkole. Cała praca sprowadza się
do doboru treści oraz sposobu jej przekazywania przy czym od charakteru treści
i metody jej „podania” zależy asymilacja wiedzy przez ucznia i trwałość jej
zapamiętania oraz stopień zmotywowania uczniów i stopnia upoglądowienia
nauczania.
Do metod
zalicza się: pogadankę, dyskusję, wykład oraz pracę z książką.
§ POGADANKA –
rozmowa kierowana nauczyciela z uczniem. Nauczyciel zadając uczniom pytania z
reguły zna odpowiedzi na wszystkie te pytania. Stawiane pytania powinny
inspirować uczniów do wypowiedzi, powinna przypominać żywą, codzienną rozmowę.
Ze względu
na rolę dydaktyczną, jaką może spełniać ta metoda wyróżnia się następujące jej
zastosowanie:
o
Pogadanka
wstępna – ma przygotować uczniów do pracy. Z jednej strony celem jej jest
wytworzenie u uczniów stanu gotowości do poznania czegoś nowego. Z drugiej
strony celem pogadanki jest zorganizowanie klasy do nowej pracy.
o
Pogadanka
przedstawiająca nowe wiadomości – ma postać rozmowy, w której
chodzi o takie zaktywizowanie uczniów, aby nowe treści, przekazywane im przez
nauczyciela zostały przez wszystkich zrozumiane.
o
Pogadanka
utrwalająca (powtórzeniowa) – polega na operowaniu materiałem przyswojonym uprzednio,
lecz wymagającym konfrontacji ze sobą oraz zintegrowania w ramach jakichś
większych całości. Myślenie polega tu na dochodzeniu do szerszych uogólnień.
Pełni rolę kontroli i oceny.
§ DYSKUSJA –
wymiana zdań między nauczycielem a uczniami lub tylko między uczniami. Pozwala
na wymianę poglądów na dany temat. Zdania te odbijają poglądy własne
uczestników lub odwołują się do poglądów innych osób.
Można
wyróżnić kilka odmian dyskusji:
o
dyskusja rozwijająca się w toku wspólnego
rozwiązywania problemu przez klasę lub grupę
o
dyskusja ukierunkowana na kształtowanie przekonań
młodzieży
o
dyskusja, której celem jest uzupełnienie własnej
wiedzy przez uczniów, przed przystąpieniem do dyskusji.
§ WYKŁAD –
polega na bezpośrednim lub pośrednim przekazywaniu wiadomości jakiemuś
audytorium. Aktywne uczestniczenie w wykładzie wymaga dużego wysiłku i znacznej
dojrzałości umysłowej młodzieży. Od wykładowców wymaga się, aby opanowali
sztukę wykładania, a więc – aby poza kompetencją merytoryczną, wiązali treść
wykładu z życiem, dobierali trafne i interesujące przykłady, starannie się
wysławiali. Logicznie budowali cały wykład i systematycznie przedstawiali jego
treść.
Wyróżnia się
typy wykładu:
o
wykład
konwencjonalny – w którym treść jest bezpośrednio przekazywana przez
nauczyciela w gotowej do zapamiętania postaci,
o
wykład
problemowy – jest ilustracją jakiegoś problemu naukowego albo praktycznego,
o
wykład
konwersatoryjny – polega na przelataniu fragmentów mówionych wykładu
z wypowiedziami słuchaczy lub z wykonywaniem przez nich odpowiednich zadań
teoretycznych lub praktycznych,
§ OPIS – jest
najprostszym sposobem zaznajamiania uczniów z nieznanymi im bliżej osobami,
rzeczami, zjawiskami przyrody, krajobrazami geograficznymi, wydarzeniami
historycznymi. Stosowany na wszystkich szczeblach edukacji szkolnej. Zaleca się
go, gdy nie ma możliwości zastosowania odpowiedniego pokazu np. wydarzenia
historycznego oraz wtedy gdy opisowi towarzyszy pokazywanie opisywanych
przedmiotów lub ich ilustracji, modeli.
§ OPOWIADANIE –
polega na przedstawieniu jakiejś akcji – rzeczywistej lub fikcyjnej, która
przebiega w określonym czasie. Temat opowiadania może odnosić się do biografii
postaci historycznej lub różnych wydarzeń. Metoda ta służy zdobywaniu nowej
wiedzy oraz przyczynia się do kształtowania umiejętności samodzielnego pisania
(wypracowań).
§ PRACA Z
KSIĄŻKĄ – źródłem wiedzy dla uczniów może być też słowo
drukowane. Przyswojenie tych metod opiera się przede wszystkim na opanowaniu
sposobów posługiwania się książką oraz wykorzystywania środków masowych, np.
czasopism ogólnych i specjalistycznych, radia, telewizji itp. Samodzielne
posługiwanie się przez uczniów książką i czasopismem występuje we wszelkim
nauczaniu.
Można
wymienić kilka najczęściej stosowanych sposobów tej pracy:
o
uczenie się
z podręcznika – to sposób stosowany przez ogół nauczycieli. U
uczniów ważne jest przyzwyczajenie do wyodrębniania informacji najważniejszych
o
sporządzenie
notatek – jest korzystniejsze wtedy, gdy ma miejsce przy powtórnym czytaniu
tekstu. Uczeń orientuje się co jest ważne , a więc godne zanotowania.
o
posługiwanie
się lekturą uzupełniającą – wymaga większej samodzielności ponieważ uczniowie
dobierają źródła, które zawierają interesujące ich informację.
METODY
SAMODZIELNEGO DOCHODZENIA DO WIEDZY:
Metody te są oparte na aktywności
uczniów podczas rozwiązywania problemów, sprzyjają wykrywaniu nowych wiadomości
i stosowaniu ich w praktyce. Umożliwiają funkcjonowanie wiedzy biernej
przekształcając ją w wiedzę czynną.
Do tych metod zalicza się :
klasyczną metodę problemową, metodę przypadków, metodę sytuacyjną, giełdę
pomysłów, mikronauczanie, gry dydaktyczne.
§ KLASYCZNA
METODA PROBLEMOWA
Deweyowska analiza problemu stała
się podstawą klasycznej metody problemowej. W Polsce zmodyfikował ją B.
Nawroczyński.
Uwzględnia się
w niej cztery istotne momenty. Obejmują one:
o
wytwarzanie sytuacji problemowej,
o
formułowanie problemów i pomysłów ich rozwiązywania
o
weryfikację pomysłów rozwiązania,
o
porządkowanie i stosowanie uzyskanych wyników w nowych
zadaniach o charakterze praktycznym lub teoretycznym.
Rozwiązaniu problemu sprzyja praca w
grupach. Ważne jest aby nauczyciel potrafił zainteresować uczniów problemem.
§ METODA
PRZYPADKÓW – Polega na rozpatrzeniu przez niewielką grupę uczniów jakiegoś
przypadku i rozwiązaniu jakichś trudności w celu wyjaśnienia tego przypadku. Po
otrzymaniu opisu wraz z kilkoma pytaniami, na które trzeba odpowiedzieć,
uczestnicy w ciągu kilku minut formułują pytania dotyczące tego przypadku, a
nauczyciel udziela odpowiedzi na pytania. Samo rozwiązanie nie zawsze musi być
pewne. Dość często dochodzi do przyjęcia kilku możliwych rozwiązań, wówczas
jednak uczniowie mogą domagać się wyjaśnienia, jak rzeczywiście przedstawia się
to rozwiązanie.
§ METODA
SYTUACYJNA – zbliżona do metody przypadków. Polega na wprowadzeniu uczniów w
jakąś złożoną sytuację, za której takim lub innym rozwiązaniem przemawiają
jakieś racje „za” i „przeciw”. Zadaniem uczniów jest zrozumieć tę sytuację oraz
podjąć decyzję w sprawie jej rozwiązania, a następnie przewiedzieć skutki tej decyzji
oraz innych ewentualnych decyzji. Uczniowie muszą wnikać w sytuację, które są
dla nich nowe, nie nawiązujące do ich doświadczeń, a wymagające dojrzałego
osądu.
§ GIEŁDA
POMYSŁÓW – „burza mózgów” – Polega na wytworzeniu sytuacji problemowej i
zespołowym wytwarzaniu pomysłów rozwiązania jakiegoś zadania, przy czym chodzi
w niej o to, aby zespół rozwiązujący to zadanie wynalazł jak najwięcej pomysłów
nowych, niekiedy najbardziej zaskakujących, co stwarza atmosferę swobody i
współzawodnictwa. Dopiero po zebraniu wszystkich pomysłów dokonuje się
wartościowania – poddaje ocenie i wybiera najlepsze pomysły.
§ MIKRONAUCZANIE
– to
metoda twórczego ucznie się złożonych czynności praktycznych, np. u kandydatów
na nauczycieli. Stosuje się ją w małych, kilkuosobowych grupach, które najpierw
obserwują odpowiednio wybrany fragment lekcji szkolnej, trwający 5-20 min., a
następnie dokonują grupowej analizy i oceny tego fragmentu, aby z kolei jeden z
członków grupy mógł przeprowadzić go z nowymi grupami uczniów, już w ulepszonej
wersji. Celem tej metody jest szybkie i precyzyjne nauczanie złożonych
czynności nauczycielskich.
§ GRY
DYDAKTYCZNE – metoda ma wiele odmian. Ich wspólną cechę
stanowi obecność pierwiastka zabawy oraz konieczność stosowania się do
przestrzegania dokładnie sprecyzowanych reguł. Należy ustalić punktację lub
sposób nagradzania za wykonanie zadania Wszyscy uczestnicy gry mają równe
szanse.
METODY WALORYZACYJNE
(eksponujące wartości)
Metody te wyposażają uczniów w
system wartości, który ułatwia cel życiowy oraz poznanie własne twórczości
artystycznej. W metodach tych dominuje aktywność emocjonalna. Wpływają one na
rozwój sfery emocjonalno-społecznej, rozwój światopoglądu, charakteru, systemu
wartości moralnych, estetycznych. Nauczyciel eksponuje dzieła sztuki i wzbudza
u uczniów emocje – przeżywają oni eksponowane wartości, oceniają dzieła sztuki
i czyny ludzkie.
§ METODY
IMPRESYJNE – (łac. impressio – odczucie, przeżywanie).
Sprowadzają się do organizowania
uczestnictwa dzieci i młodzieży czy dorosłych w odpowiednio eksponowanych
wartościach: społecznych, moralnych, estetycznych, naukowych.
Metoda
polega na wywołaniu takich czynności uczniów, jak:
o
zdobywanie informacji o dziele eksponowanym i jego
twórcy
o
pełne skupienia uczestnictwo w toku ekspozycji dzieła
o
stosowna forma aktywności własnej uczestników,
wyrażająca główną ideę dzieła
o
konfrontacja tej idei z zasadami postępowania
uczestników i ewentualne wyprowadzenie wniosków praktycznych co do ich własnych
postaw i własnego postępowania.
§ METODY
EKSPRESYJNE – (łac. ekspresja – wyrażanie własnych uczuć i emocji).
Polegają na stwarzaniu sytuacji, w
których uczestnicy sami wytwarzają lub odtwarzają dane wartości, wyrażając
niejako siebie, a zarazem je przeżywając, np. czynny udział uczniów w
przedstawieniu szkolnym w roli aktorów, scenografów, reżyserów itp. W tych i
innych formach eksponowania wartości łatwiej niż w innych warunkach następuje
utożsamianie się uczestników z wartościami zasługującymi na wybór lub
odrzucenie wartości na to nie zasługujących.
METODY
PRAKTYCZNE
Metody są oparte na aktywności
praktycznej, technicznej. Uczeń wykorzystuje swoją wiedzę w działaniu
praktycznym. Zmienia się, kształtuje swoja osobowość, swoje przekonania i
postawy, swój stosunek do pracy, wytwarza w sobie potrzebę pozytywnego działania
i doskonalenia swoich kompetencji przez całe życie.
Do tych metod zalicza się: metody
ćwiczebne, metody realizacji zadań wytwórczych.
§ METODY
ĆWICZEBNE – mają na celu usprawnienie uczniów do udziału w realnych zadaniach
twórczych. Podstawę metody stanowi ćwiczenie, które jest wielokrotnym
wykonywaniem jakiejś czynności dla nabycia wprawy i uzyskania coraz wyższej
sprawności w działaniach umysłowych i praktycznych.
Metody te mogą być stosowane kiedy
dziecko poznało już jakieś ćwiczenie, ale chcemy je doskonalić np. za pomocą
kart pracy.
§ METODY
REALIZACJI ZADAŃ WYTWÓRCZYCH – (wychowanie przez pracę) – mogą
one polegać na kierowaniu zajęciami, w czasie których uczniowie wykonują prace
użytkowe z drewna, szkła, metalu czy mas plastycznych itp. Prace przebiegają
według pewnego toku.
Podstawowe
ogniwa toku to:
o
uświadomienie
sobie przez uczniów – często przy pomocy nauczyciela – celu, warunków i
środków oraz efektu końcowego realizacji danego zadania.
o
opracowanie modeli (rysunków) prac, które mają być wykonane
oraz harmonogram czynności.
o
przygotowanie
materiałów i narzędzi – na podstawie odpowiednich informacji o nich.
o
wykonywanie prac
o
samokontrola i kontrola wykonywanych prac, ich
indywidualna i ewentualnie zbiorowa ocena.
Z. Skorny wyróżnia następujące obserwacje:
- obserwację wycinkową (cząstkową),
której przedmiotem są określone rodzaje czynności,
- obserwację całościową wymagającą
systematyczności w prowadzeniu, dotyczącą całokształtu zachowania się
danej jednostki,
- obserwację indywidualną,
- obserwację grupową
- obserwację dorywczą, niezamierzoną,
- obserwację systematyczną
- obserwację ciągłą przeprowadzoną
przez szereg godzin, dni, tygodni czy miesięcy,
- obserwację próbek czasowych
dokonanych w określonych odstępach czasu
- obserwację bierną
- obserwację czynną.
O wyborze rodzaju obserwacji decydują cele badawcze i
potrzeby poznawcze tematu. Prowadzona obserwacja powinna być: obiektywna,
wierna, wyczerpująca, wnikliwa.
Dobrze prowadzona obserwacja jest ważnym sposobem gromadzenia informacji. Na podstawie obserwacji wzbogaconej badaniami dokumentów i wywiadami możemy konstruować obrazy danej rzeczywistości w sposób bardzo dokładny.
Dobrze prowadzona obserwacja jest ważnym sposobem gromadzenia informacji. Na podstawie obserwacji wzbogaconej badaniami dokumentów i wywiadami możemy konstruować obrazy danej rzeczywistości w sposób bardzo dokładny.
Analiza rysunku
należy do metod projekcyjnych. Często stosowaną techniką
jest Test Rysowania Rodziny, który interpretuje się w trojakim aspekcie:
sprawności graficznej, struktury formalnej, treści.
W przypadku formy uwzględnia się rozległość i siłę linii, ekspansywność rysunku, rozmieszczenie poszczególnych elementów w przestrzeni. Analizując treści, uwzględnia się umieszczenie postaci badanego wśród innych, kolejność rysowania poszczególnych postaci, pomijanie niektórych postaci, dodatkowe ozdabianie lub zubożanie ich w porównaniu z innymi postaciami umieszczonymi na rysunku.
Analizując kolejność rysowania, zwracamy uwagę na rysowanie postaci w pierwszej i ostatniej kolejności.
Analizując rozmieszczenie postaci w przestrzeni możemy zauważyć, ze niektóre z nich stoją blisko siebie, trzymają się za ręce, albo też są od siebie oddalone lub pominięte.
Przy interpretacji tego testu bierze się również pod uwagę reakcje emocjonalne dziecka podczas wykonywania rysunków poszczególnych postaci. (A. Frydrychowicz Poznań 1984)
W przypadku formy uwzględnia się rozległość i siłę linii, ekspansywność rysunku, rozmieszczenie poszczególnych elementów w przestrzeni. Analizując treści, uwzględnia się umieszczenie postaci badanego wśród innych, kolejność rysowania poszczególnych postaci, pomijanie niektórych postaci, dodatkowe ozdabianie lub zubożanie ich w porównaniu z innymi postaciami umieszczonymi na rysunku.
Analizując kolejność rysowania, zwracamy uwagę na rysowanie postaci w pierwszej i ostatniej kolejności.
Analizując rozmieszczenie postaci w przestrzeni możemy zauważyć, ze niektóre z nich stoją blisko siebie, trzymają się za ręce, albo też są od siebie oddalone lub pominięte.
Przy interpretacji tego testu bierze się również pod uwagę reakcje emocjonalne dziecka podczas wykonywania rysunków poszczególnych postaci. (A. Frydrychowicz Poznań 1984)
Analiza dokumentów
Według W. Zaczyńskego „dokumentem tedy jest każda rzecz
mogąca stanowić źródło informacji, na podstawie której można wydawać
uzasadnione sądy o przedmiotach, ludziach i procesach“. (W. Zaczyński,
Warszawa 1995)
Technika ta służy do gromadzenia wstępnych danych
opisowych, a także ilościowych informacji o badanej sytuacji czy zjawisku. Jest
również techniką poznawania biografii jednostek i opinii wyrażonych w
dokumentach. Technika ta służy również do obiektywnego, systematycznego i
ilościowego opisu jawnej treści przekazów informacyjnych. Badanie i analiza
dokumentów jako technika gromadzenia wiedzy należy do najstarszych procedur
badawczych.
Socjomertia
Jest ona definiowana jako zespół czynności werbalnych
manipulacyjnych mających na celu poznanie uwarunkowań, istoty i przemian
nieformalnych związków międzyosobowych w grupach rówieśniczych.
Badanie socjometryczne polega na podaniu wszystkim członkom
danej grupy kilku specjalnie skonstruowanych pytań, które pozwolą określić
różne rodzaje stosunków społecznych, jak na przykład zaufanie, sympatię,
popularność.
Dzięki socjometrii można uzyskać dość dużo informacji nie tylko o grupach formalnych, lecz także poznać ich hierarchie.
Dzięki socjometrii można uzyskać dość dużo informacji nie tylko o grupach formalnych, lecz także poznać ich hierarchie.
Do najczęściej stosowanych technik socjometrycznych należy:
J.L. Moreno, w której badany odpowiada na nie więcej niż pięć pytań, pytania
związane z wyborem osób z danej grupy.
Z innych technik socjometrycznych na uwagę zasługuje w
szczególności plebiscyt życzliwości i niechęci, technika „ Zgadnij kto?” i
technika szeregowania rangowego. Techniki te zalicza się do nietypowych technik
socjometrycznych lub zbliżonych do klasycznej techniki socjometrycznej. Pod
względem wartości poznawczej nie są one bynajmniej gorsze od tamtej.
Metoda nauczania – celowo i systematycznie stosowany sposób pracy
nauczyciela z uczniami, który umożliwia uczniom opanowanie wiedzy wraz z
umiejętnością posługiwania się nią w praktyce, jak również rozwijanie zdolności
i zainteresowań poznawczych uczniów.
Dobór metod nauczania zależy od:
·
wieku uczniów;
·
treści nauczania;
·
kwalifikacji i doświadczenia
nauczyciela;
·
czasu nauczania;
·
celów i zadań pracy
dydaktyczno-wychowawczej;
·
organizacji i środków,
których zamierza użyć nauczyciel.
Elementy metod nauczania
Każda z metod nauczania zawiera dwa elementy:
·
przygotowanie materiału
nauczania,
·
praca z uczniami.
Klasyfikacja metod nauczania
Ze względu na pojawianie się ciągle nowych metod, klasyfikacja
nie jest ujednolicona.
Klasyfikacje według
wybranych autorów opracowań pedagogicznych
Podział Czesława
Kupisiewicza z dodanymi metodami aktywizującymi:
·
metody oparte na słowie:
wykład, opowiadanie, pogadanka, opis, dyskusja, praca z książką;
·
metody oparte na obserwacji
i pomiarze: pokaz, pomiar;
·
metody oparte na praktycznej
działalności uczniów: laboratoryjna, zajęć praktycznych;
·
metody aktywizujące: burza
mózgów, sytuacyjna, inscenizacji, problemowa itp.
Klasyfikacja Tadeusza Nowackiego:
·
metody nauczania
teoretycznego: wykład, pogadanka, dyskusja, opis, opowiadanie, wyjaśnienie;
·
metody nauczania
praktycznego: rozwijanie umiejętności, pokaz, ćwiczenie, instruktaż,
inscenizacja.
Klasyfikacja K.
Kruszewskiego:
·
metody słowne;
·
metody oglądowe;
·
metody praktyczne;
·
metody gier dydaktycznych.
Klasyfikacje K.
Grzesika:
·
metody pisemne
·
metody praktyczne
·
metody teoretyczne
·
metody słowne
·
metody proste i złożone
Zmodyfikowany podział
metod nauczania
Podział stosowany obecnie w opracowaniach pedagogicznych.
Metody podające:
·
wykład informacyjny: służy
do przekazywania informacji w sposób usystematyzowany;
·
pogadanka: rozmowa
nauczyciela z uczniem w toku której nauczyciel przedstawia określone treści,
stawia pytania a uczniowie odpowiadają;
·
opowiadanie: polega na
przedstawieniu tematu o określonej akcji i w czasie; powinno być realizowane
żywo i barwnie;
·
opis;
·
prelekcja;
·
anegdota;
·
odczyt;
·
objaśnienie lub wyjaśnienie.
Metody
problemowe:
·
wykład problemowy;
·
wykład konwersatoryjny;
·
klasyczna metoda problemowa;
Metody
aktywizujące:
·
metoda przypadków;
·
metoda sytuacyjna;
·
inscenizacja;
·
gry dydaktyczne:
·
symulacyjne;
·
decyzyjne;
·
psychologiczne;
·
seminarium;
·
dyskusja dydaktyczna:
·
związana z wykładem;
·
okrągłego stołu;
·
wielokrotna;
·
burza mózgów;
·
panelowa;
·
metaplan.
Metody eksponujące:
·
film;
·
sztuka teatralna;
·
ekspozycja;
·
pokaz połączony z
przeżyciem.
Metody programowane:
·
z użyciem komputera;
·
z użyciem maszyny
dydaktycznej;
·
z użyciem podręcznika
programowanego.
Metody praktyczne:
·
pokaz;
·
ćwiczenia przedmiotowe;
·
ćwiczenia laboratoryjne;
·
ćwiczenia produkcyjne;
·
metoda projektów;
·
metoda tekstu przewodniego;
·
seminarium;
·
symulacja.
Tadeusz Pilch
Struktura
- Metody badawcze - nadrzędne, wyznaczające główny sposób postępowania
- Techniki badawcze - czynności warunkowane doborem odpowiedniej metody
- Narzędzia badawcze - przedmioty służące realizacji wybranej techniki
Metody badawcze
Są najogólniejszymi sposobami postępowania w badaniu określonych zjawisk, zawierającymi w sobie szereg czynności o różnym charakterze.
Metody badawcze wg Pilcha
-Eksperyment pedagogiczny- "jest metodą naukowego badania określonego wycinka rzeczywistości (wychowawczej), polegającą na wywołaniu lub tylko zmienianiu przebiegu procesów przez wprowadzenie do nich jakiegoś nowego czynnika i obserwowaniu zmian powstałych pod jego wpływem"
Dostarczy informacji nt. skuteczności, efektywności, wartości inicjatyw wychowawczych, rozwiązań metodycznych. Rezultatem eksperymentu są zmiany badanego zjawiska, ale przede wszystkim w obrębie wiedzy
-Monografia pedagogiczna- Metoda badań, której przedmiotem są instytucje wychowawcze w rozumieniu placówki lub instytucjonalne formy działalności wychowawczej, prowadząca do gruntownego rozpoznania struktury instytucji, zasad i efektywności działań wychowawczych oraz opracowania koncepcji ulepszeń i prognoz rozwojowych.
Monografia pedagogiczna
- Opis działalności i funkcjonowania instytucji wychowawczych, edukacyjnych
- Porównywanie funkcjonowania w oparciu o zaprezentowane kryteria
- Opisywanie i ocenianie zasad funkcjonowania oraz rozwiązań istniejących w placówkach
Techniki w monografii ped.
- Technika obserwacji
- Technika analizy dokumentu
- Technika wywiadu
- Technika ankiety
-Metoda indywidualnych przypadków- jest sposobem badań, polegającym na analizie jednostkowych losów ludzkich, uwikłanych w określone sytuacje wychowawcze, lub na analizie konkretnych zjawisk natury wychowawczej poprzez pryzmat jednostkowych biografii ludzkich z nastawieniem na opracowanie diagnozy przypadku lub zjawiska w celu podjęcia działań terapeutycznych
Techniki w metodzie indywidualnych przypadków
- Technika wywiadu
- Technika obserwacji
- Technika analizy dokumentów osobistych
-Metoda sondażu diagnostycznego- Jest sposobem gromadzenia wiedzy o atrybutach strukturalnych i funkcjonalnych oraz dynamice zjawisk społecznych, opiniach i poglądach wybranych zbiorowości, nasilaniu się i kierunkach rozwoju określonych zjawisk i wszelkich innych zjawiskach instytucjonalnie nie zlokalizowanych - posiadających znaczenie wychowawcze - w oparciu o specjalnie dobraną grupę reprezentującą populację generalną, w której badane zjawisko występuje.
Techniki w sondażu diagnostycznym
- Wywiad
- Ankieta
- Analiza dokumentów osobistych
Inne metody
Metoda obserwacji- Jest czynnością badawczą polegającą na gromadzeniu danych drogą postrzeżeń
Obserwacja otwarta
- Obserwacja swobodna
- Realizowana w trakcie przybywania z określoną grupą w warunkach naturalnych
- Zbieranie danych i wyciąganie wniosków, zwłaszcza w początkowym okresie badańpozwala uzyskać ogólną wiedzę o przedmiocie badań, dając podstawę do budowania dalszego postępowania badawczego i tworzenia hipotez (przypuszczeń badawczych)
- Niezbędna przy badaniach terenowych przed rozpoczęciem badań sondażowych
Systematyczna obserwacja
- Polega na planowym gromadzeniu informacji przez określony czas w celu wykrycia zależności i związków między badanymi zjawiskami
Pośrednia
Bezpośrednia
Obserwacja uczestnicząca
- Jest przypadkiem obserwacji systematycznej
- Występuje, gdy badający staje się uczestnikiem grupy i jest przez nią akceptowany
Obserwacja jawna
Obserwacja ukryta
Narzędzia obserwacji
-Narzędzia niestandaryzowane:
Notatki, opisy rejestracja dźwiękowa, fotograficzna, filmowa - gromadzenie materiału bez wyróżniania poszczególnych zagadnień i aspektów
- Narzędzia standaryzowane:
Arkusze obserwacyjne, dzienniki
Arkusz obserwacyjny
- Kwestionariusz z wytypowanymi wszystkimi zagadnieniami, które objąć ma obserwacja
- Powinien posiadać kategorie obserwowalnych zachowań, zjawisk, kolejne zapisy powinny być opatrzone datą
- Obserwacja: planowana, systematyczna, kontrolowana
- Daje możliwość porównania i oceny materiałów badawczych pod względem ich jednoznaczności i zakresu
Dziennik obserwacji
- Jest rodzajem arkusza obserwacyjnego
- Kategoryzuje spostrzeżenia ze względu na czas pojawiania się określonych faktów lub zmienności procesów i stosunków w badanych grupach
- Prowadzony w postaci zapisów dziennych
Warunki prowadzenia obserwacji
- Wstępna znajomość przedmiotu obserwacji
- Jasne sformułowanie zagadnienia i celów
- Bliższe poznanie przedmiotu obserwacji przez zastosowanie obserwacji otwartej
- Szczegółowe opracowanie koncepcji badań
- Kategoryzacja zagadnień
- Opracowanie odpowiednich formularzy i arkuszy obserwacyjnych
- Obserwacja planowa, systematyczna, dokładna
Analiza dokumentu (analiza treści)
Zmienne niezależne i zależne
Wprowadzenie nowego czynnika zwanego zmienną niezależną
Celem jest wykrycie związków przyczynowo-skutkowych między zmienną niezależną a elementami badanego układu (zmienne niezależne), badanie wpływu jakiegoś czynnika
na określone zachowanie,
Technika pedagogiczna
- to czynności praktyczne, regulowane starannie wypracowanymi dyrektywami, pozwalającymi na uzyskanie optymalnie sprawdzonych
- informacji, opinii, faktów
Wywiad
"jest rozmową badanego z respondentem lub respondentami według opracowanych wcześniej dyspozycji lub w oparciu o specjalny kwestionariusz"
Czynniki zakłócające wiarygodność informacji
- Respondent - celowe lub mimowolne wprowadzenie w błąd, zafałszowanie informacji
- Narzędzie badawcze - dostosowanie języka i treści do badanych osób
- Osoba prowadząca badanie - zachowanie obiektywizmu, niustosunkowywanie się do pytań ani odpowiedzi
Rodzaje wywiadów
- Wywiad skategoryzowany - odtwarzanie pytań w kwestionariuszu zgodnie z podanym porządkiem
- Wywiad nieskategoryzowany - możliwość luźnego formułowania pytań w dowolnej kolejności wg uznania osoby przeprowadzającej wywiad
Rodzaje wywiadów
- Wywiad jawny - badany poinformowany jest o celach, charakterze i przedmiocie wywiadu; wywiad musi być skategoryzowany
- Wywiad ukryty - intencje badającego są ukryte; z reguły ma charakter swobodnej rozmowy
- Wywiad jawny nieformalny- badany zorientowany jest, ze przeprowadza się wywiadów nim wywiad, ale nie zna celów ani intencji badanego
Rodzaje wywiadów
- Wywiady indywidualne
Wywiady zbiorowe
Ankieta
"jest techniką gromadzenia informacji, polegającą na wypełnieniu najczęściej samodzielnie przez badanego specjalnych kwestionariuszy w obecności lub częściej bez obecności ankietera" (Pilch, 1995, S.87)
Cechy pytań w ankiecie
- Konkretne
- Ścisłe
- Jednoproblemowe
- Zamknięte - zaopatrzone w kafeterię, czyli zestaw możliwych odpowiedzi
Kafeteria zamknięta
Kafeteria półotwarta - z kategorią "inne"
- Otwarte - dające możliwość wypowiedzenia się i uzyskanie odpowiedzi nieprzewidzianych przez badaczy
Wywiad a ankieta
Cechą odróżniającą jest to, że ankieta nie wymaga bezpośredniego kontaktu z badanym
Badanie dokumentów
"jest techniką badawczą służącą do gromadzenia wstępnych, opisowych, także ilościowych informacji o badanej instytucji czy zjawisku wychowawczym. Jest także techniką poznawania biografii jednostek i opinii wyrażonych w dokumentach" (Pilch, 1995, s.88)
Dokumenty
- Dokumenty kronikarskie: materiały statystyczne, dokumentujące fakty i działania
- Dokumentacja placówki lub zjawiska
- Dokumenty opiniodawcze (listy pamiętniki, wypowiedzi pisemne, wspomnienia
Analiza treści
,,Jest techniką badawczą służącą do obiektywnego, systematycznego i ilościowego opisu jawnej treści przekazów informacyjnych" (Pilch, 1995, s.90)
Analiza materiału
- Analiza cech przekazu
- Analiza treści jest podstawą do formułowania wniosków o autorze materiału
- Interpretacja treści jako podstawa zbierania informacji o odbiorcach treści bądź skutkach jej - oddziaływania
Tematy
- Dziecięce preferencje wobec gier komputerowych
- Efektywność multimedialnych programów w nauczaniu matematyki na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych w klasie III
- Wpływ metod aktywizujących na kształtowanie procesów poznawczych dzieci w wieku wczesnoszkolnym
- Postawy i oczekiwania studentów I roku wobec uczelni wyższej
- Funkcjonalność edukacyjnych stron internetowych
Tematy
Wiedza przyrodnicza uczniów klas szóstych
Działalność wychowawcza Jana Mrowińskiego
Przydatność dydaktyczna programów multimedialnych
Funkcjonowanie interaktywnych muzeów w Wielkiej Brytanii
Wizerunek kobiety w świetle Cosmopolitan
Dziecko w reklamie- reklamy dla dzieci
Edukacyjne programy telewizyjne dla dzieci.
T:Procedura postępowania badawczego
Jako nauka: teoretyczna ? teorie koncepcje, socjologia, filozofia
Praktyczna- to co w teorii do zastosowania w praktyce
Empiryczna- podejmuje badania w śr. Praktycznym
Wszystko się wiąże i tworzy trójkąt. Z badań wnioski teoretyczne i postępowania praktyczne.
Ped. Jako empiria: celem nauki jest odkrywanie np. chcę kupić samochód skąd wiem, że jest odpowiedni dla mnie? co możemy zrobić? Różnymi metodami sprawdzamy, badacz ocenia, która met. Jest dla niego odpowiednia, najlepsza.
Post.badawcze: określenie tak dokładnie, co chcę odkryć: badania ankietowe- sondaż diagnostyczny( sondujemy technika:ankieta, narzędzie: formularz(kwestionariusz ankiety))
Procedura badawcza:
Problematyka badań i uzasadnienie wyboru tematu- problematyka badawcza:
- Zainteresowania badacza i jego wiedza w danym zakresie oraz niewiedza w danym obszarze,
- Niepełność wiedzy może mieć: charakter subiektywny (wtedy, gdy niewiedza wynika z tego, ze my nie dotarliśmy do tej wiedzy nie mamy przestudiowanej literatury, a znajduje się w lit.), charakter obiektywny( ja nie wiem ale inni też nie podjęli tego wysiłku by dotrzeć do lit.)
Studia literaturowe: trzeba się zorientować co zostało napisane, by wybrać coś co nas interesuje.(książki, Internet, artykuły?)
Cele badawcze: co my chcemy osiągnąć po przestudiowaniu lit.
Wybór problemów: społecznie pożądanych, badawczo dostępnych. . Muszą być interesujące dla badacza i ważne społecznie.
Klasyfikacja celów: teoretyczny, poznawczy(wgłębienie, opracowanie czegoś przez lit.), praktyczny(formułujemy praktyczne wskazówki do realizacji w środowisku edukacyjnym), badawczy(empiryczny)
Problemy badawcze
Formułuje się już o wcześniej postawione pytanie, temat. Z głównego pytania formułujemy kluczowe, szczegółowe pytania. Sformułowanie problemów badawczych ?polega na precyzyjnym rozbiciu tematu badań na pytania?. [komp. Nauczyciela-> kompetencje, Ed.zintegrowana] trzeba się zastanowić co to są komp. nauczyciela [ umiejętności, wiedza, postawa]
Pytania badawcze: pyt. Rozstrzygnięcia (tak, nie- zamknięte), pyt. Dopełnienia(jakie? dlaczego? po co?- otwarte)musimy uzyskać szczegółowe inf.
Hipoteza badawcza
Przypuszczenie, które badacz może sobie sformułować. Nie mamy pewności, ale należy to zweryfikować. Przykłady: kryzys w rodzinie , może wynikać z bezrobocia lub alkoholizm i to jest hipoteza. Rzadki udział w życiu kulturalnym wynika z niskich dochodów lub braku czasu.
Badania ilościowe: nie ma sensu stawiania hipotez.
Zmienne i wskaźniki
Jeżeli o danej właściwości możemy powiedzieć, że przyjmuje ona różne wartości to jest to zmienna.
Zjawisko ? sieroctwo społeczne? : zmienne:
Opuszczenie przez rodziców (fizyczne), wskaźnik: porzucone w sierocińcu
Odtrącenie przez rodziców (stan empiryczny),wskaźnik: pozostawione na ulicy
Poczucie osamotnienia (stan psychiczny)wskaźnik: tuli się, agresywne, płacze
Wskaźnik: konkretne zachowanie
Zmienne to np.: wskaźnik rozwodów, ilość sierot społ., zaburzenia funkcji opiekuńczych i emocjonalnych w rodzinie, poziom wiedzy rodziców do wspólnego życia.
Zmienne wyrażane: ilościowo(ilość rozwodów), jakościowo (przyczyny rozwodów)
Zależności między zmiennymi: zależne (zachowanie agresywne), niezależne (oglądanie scen przemocy w TV).
Wskaźnik: ?to pewna cecha, zdarzenia lub zjawisko na podstawie zajścia, którego wnioskujemy z pewnością bądź z określonym prawdopodobieństwem?.
- Metody badawcze - nadrzędne, wyznaczające główny sposób postępowania
- Techniki badawcze - czynności warunkowane doborem odpowiedniej metody
- Narzędzia badawcze - przedmioty służące realizacji wybranej techniki
Metody badawcze
Są najogólniejszymi sposobami postępowania w badaniu określonych zjawisk, zawierającymi w sobie szereg czynności o różnym charakterze.
Metody badawcze wg Pilcha
-Eksperyment pedagogiczny- "jest metodą naukowego badania określonego wycinka rzeczywistości (wychowawczej), polegającą na wywołaniu lub tylko zmienianiu przebiegu procesów przez wprowadzenie do nich jakiegoś nowego czynnika i obserwowaniu zmian powstałych pod jego wpływem"
Dostarczy informacji nt. skuteczności, efektywności, wartości inicjatyw wychowawczych, rozwiązań metodycznych. Rezultatem eksperymentu są zmiany badanego zjawiska, ale przede wszystkim w obrębie wiedzy
-Monografia pedagogiczna- Metoda badań, której przedmiotem są instytucje wychowawcze w rozumieniu placówki lub instytucjonalne formy działalności wychowawczej, prowadząca do gruntownego rozpoznania struktury instytucji, zasad i efektywności działań wychowawczych oraz opracowania koncepcji ulepszeń i prognoz rozwojowych.
Monografia pedagogiczna
- Opis działalności i funkcjonowania instytucji wychowawczych, edukacyjnych
- Porównywanie funkcjonowania w oparciu o zaprezentowane kryteria
- Opisywanie i ocenianie zasad funkcjonowania oraz rozwiązań istniejących w placówkach
Techniki w monografii ped.
- Technika obserwacji
- Technika analizy dokumentu
- Technika wywiadu
- Technika ankiety
-Metoda indywidualnych przypadków- jest sposobem badań, polegającym na analizie jednostkowych losów ludzkich, uwikłanych w określone sytuacje wychowawcze, lub na analizie konkretnych zjawisk natury wychowawczej poprzez pryzmat jednostkowych biografii ludzkich z nastawieniem na opracowanie diagnozy przypadku lub zjawiska w celu podjęcia działań terapeutycznych
Techniki w metodzie indywidualnych przypadków
- Technika wywiadu
- Technika obserwacji
- Technika analizy dokumentów osobistych
-Metoda sondażu diagnostycznego- Jest sposobem gromadzenia wiedzy o atrybutach strukturalnych i funkcjonalnych oraz dynamice zjawisk społecznych, opiniach i poglądach wybranych zbiorowości, nasilaniu się i kierunkach rozwoju określonych zjawisk i wszelkich innych zjawiskach instytucjonalnie nie zlokalizowanych - posiadających znaczenie wychowawcze - w oparciu o specjalnie dobraną grupę reprezentującą populację generalną, w której badane zjawisko występuje.
Techniki w sondażu diagnostycznym
- Wywiad
- Ankieta
- Analiza dokumentów osobistych
Inne metody
Metoda obserwacji- Jest czynnością badawczą polegającą na gromadzeniu danych drogą postrzeżeń
Obserwacja otwarta
- Obserwacja swobodna
- Realizowana w trakcie przybywania z określoną grupą w warunkach naturalnych
- Zbieranie danych i wyciąganie wniosków, zwłaszcza w początkowym okresie badańpozwala uzyskać ogólną wiedzę o przedmiocie badań, dając podstawę do budowania dalszego postępowania badawczego i tworzenia hipotez (przypuszczeń badawczych)
- Niezbędna przy badaniach terenowych przed rozpoczęciem badań sondażowych
Systematyczna obserwacja
- Polega na planowym gromadzeniu informacji przez określony czas w celu wykrycia zależności i związków między badanymi zjawiskami
Pośrednia
Bezpośrednia
Obserwacja uczestnicząca
- Jest przypadkiem obserwacji systematycznej
- Występuje, gdy badający staje się uczestnikiem grupy i jest przez nią akceptowany
Obserwacja jawna
Obserwacja ukryta
Narzędzia obserwacji
-Narzędzia niestandaryzowane:
Notatki, opisy rejestracja dźwiękowa, fotograficzna, filmowa - gromadzenie materiału bez wyróżniania poszczególnych zagadnień i aspektów
- Narzędzia standaryzowane:
Arkusze obserwacyjne, dzienniki
Arkusz obserwacyjny
- Kwestionariusz z wytypowanymi wszystkimi zagadnieniami, które objąć ma obserwacja
- Powinien posiadać kategorie obserwowalnych zachowań, zjawisk, kolejne zapisy powinny być opatrzone datą
- Obserwacja: planowana, systematyczna, kontrolowana
- Daje możliwość porównania i oceny materiałów badawczych pod względem ich jednoznaczności i zakresu
Dziennik obserwacji
- Jest rodzajem arkusza obserwacyjnego
- Kategoryzuje spostrzeżenia ze względu na czas pojawiania się określonych faktów lub zmienności procesów i stosunków w badanych grupach
- Prowadzony w postaci zapisów dziennych
Warunki prowadzenia obserwacji
- Wstępna znajomość przedmiotu obserwacji
- Jasne sformułowanie zagadnienia i celów
- Bliższe poznanie przedmiotu obserwacji przez zastosowanie obserwacji otwartej
- Szczegółowe opracowanie koncepcji badań
- Kategoryzacja zagadnień
- Opracowanie odpowiednich formularzy i arkuszy obserwacyjnych
- Obserwacja planowa, systematyczna, dokładna
Analiza dokumentu (analiza treści)
Zmienne niezależne i zależne
Wprowadzenie nowego czynnika zwanego zmienną niezależną
Celem jest wykrycie związków przyczynowo-skutkowych między zmienną niezależną a elementami badanego układu (zmienne niezależne), badanie wpływu jakiegoś czynnika
na określone zachowanie,
Technika pedagogiczna
- to czynności praktyczne, regulowane starannie wypracowanymi dyrektywami, pozwalającymi na uzyskanie optymalnie sprawdzonych
- informacji, opinii, faktów
Wywiad
"jest rozmową badanego z respondentem lub respondentami według opracowanych wcześniej dyspozycji lub w oparciu o specjalny kwestionariusz"
Czynniki zakłócające wiarygodność informacji
- Respondent - celowe lub mimowolne wprowadzenie w błąd, zafałszowanie informacji
- Narzędzie badawcze - dostosowanie języka i treści do badanych osób
- Osoba prowadząca badanie - zachowanie obiektywizmu, niustosunkowywanie się do pytań ani odpowiedzi
Rodzaje wywiadów
- Wywiad skategoryzowany - odtwarzanie pytań w kwestionariuszu zgodnie z podanym porządkiem
- Wywiad nieskategoryzowany - możliwość luźnego formułowania pytań w dowolnej kolejności wg uznania osoby przeprowadzającej wywiad
Rodzaje wywiadów
- Wywiad jawny - badany poinformowany jest o celach, charakterze i przedmiocie wywiadu; wywiad musi być skategoryzowany
- Wywiad ukryty - intencje badającego są ukryte; z reguły ma charakter swobodnej rozmowy
- Wywiad jawny nieformalny- badany zorientowany jest, ze przeprowadza się wywiadów nim wywiad, ale nie zna celów ani intencji badanego
Rodzaje wywiadów
- Wywiady indywidualne
Wywiady zbiorowe
Ankieta
"jest techniką gromadzenia informacji, polegającą na wypełnieniu najczęściej samodzielnie przez badanego specjalnych kwestionariuszy w obecności lub częściej bez obecności ankietera" (Pilch, 1995, S.87)
Cechy pytań w ankiecie
- Konkretne
- Ścisłe
- Jednoproblemowe
- Zamknięte - zaopatrzone w kafeterię, czyli zestaw możliwych odpowiedzi
Kafeteria zamknięta
Kafeteria półotwarta - z kategorią "inne"
- Otwarte - dające możliwość wypowiedzenia się i uzyskanie odpowiedzi nieprzewidzianych przez badaczy
Wywiad a ankieta
Cechą odróżniającą jest to, że ankieta nie wymaga bezpośredniego kontaktu z badanym
Badanie dokumentów
"jest techniką badawczą służącą do gromadzenia wstępnych, opisowych, także ilościowych informacji o badanej instytucji czy zjawisku wychowawczym. Jest także techniką poznawania biografii jednostek i opinii wyrażonych w dokumentach" (Pilch, 1995, s.88)
Dokumenty
- Dokumenty kronikarskie: materiały statystyczne, dokumentujące fakty i działania
- Dokumentacja placówki lub zjawiska
- Dokumenty opiniodawcze (listy pamiętniki, wypowiedzi pisemne, wspomnienia
Analiza treści
,,Jest techniką badawczą służącą do obiektywnego, systematycznego i ilościowego opisu jawnej treści przekazów informacyjnych" (Pilch, 1995, s.90)
Analiza materiału
- Analiza cech przekazu
- Analiza treści jest podstawą do formułowania wniosków o autorze materiału
- Interpretacja treści jako podstawa zbierania informacji o odbiorcach treści bądź skutkach jej - oddziaływania
Tematy
- Dziecięce preferencje wobec gier komputerowych
- Efektywność multimedialnych programów w nauczaniu matematyki na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych w klasie III
- Wpływ metod aktywizujących na kształtowanie procesów poznawczych dzieci w wieku wczesnoszkolnym
- Postawy i oczekiwania studentów I roku wobec uczelni wyższej
- Funkcjonalność edukacyjnych stron internetowych
Tematy
Wiedza przyrodnicza uczniów klas szóstych
Działalność wychowawcza Jana Mrowińskiego
Przydatność dydaktyczna programów multimedialnych
Funkcjonowanie interaktywnych muzeów w Wielkiej Brytanii
Wizerunek kobiety w świetle Cosmopolitan
Dziecko w reklamie- reklamy dla dzieci
Edukacyjne programy telewizyjne dla dzieci.
T:Procedura postępowania badawczego
Jako nauka: teoretyczna ? teorie koncepcje, socjologia, filozofia
Praktyczna- to co w teorii do zastosowania w praktyce
Empiryczna- podejmuje badania w śr. Praktycznym
Wszystko się wiąże i tworzy trójkąt. Z badań wnioski teoretyczne i postępowania praktyczne.
Ped. Jako empiria: celem nauki jest odkrywanie np. chcę kupić samochód skąd wiem, że jest odpowiedni dla mnie? co możemy zrobić? Różnymi metodami sprawdzamy, badacz ocenia, która met. Jest dla niego odpowiednia, najlepsza.
Post.badawcze: określenie tak dokładnie, co chcę odkryć: badania ankietowe- sondaż diagnostyczny( sondujemy technika:ankieta, narzędzie: formularz(kwestionariusz ankiety))
Procedura badawcza:
Problematyka badań i uzasadnienie wyboru tematu- problematyka badawcza:
- Zainteresowania badacza i jego wiedza w danym zakresie oraz niewiedza w danym obszarze,
- Niepełność wiedzy może mieć: charakter subiektywny (wtedy, gdy niewiedza wynika z tego, ze my nie dotarliśmy do tej wiedzy nie mamy przestudiowanej literatury, a znajduje się w lit.), charakter obiektywny( ja nie wiem ale inni też nie podjęli tego wysiłku by dotrzeć do lit.)
Studia literaturowe: trzeba się zorientować co zostało napisane, by wybrać coś co nas interesuje.(książki, Internet, artykuły?)
Cele badawcze: co my chcemy osiągnąć po przestudiowaniu lit.
Wybór problemów: społecznie pożądanych, badawczo dostępnych. . Muszą być interesujące dla badacza i ważne społecznie.
Klasyfikacja celów: teoretyczny, poznawczy(wgłębienie, opracowanie czegoś przez lit.), praktyczny(formułujemy praktyczne wskazówki do realizacji w środowisku edukacyjnym), badawczy(empiryczny)
Problemy badawcze
Formułuje się już o wcześniej postawione pytanie, temat. Z głównego pytania formułujemy kluczowe, szczegółowe pytania. Sformułowanie problemów badawczych ?polega na precyzyjnym rozbiciu tematu badań na pytania?. [komp. Nauczyciela-> kompetencje, Ed.zintegrowana] trzeba się zastanowić co to są komp. nauczyciela [ umiejętności, wiedza, postawa]
Pytania badawcze: pyt. Rozstrzygnięcia (tak, nie- zamknięte), pyt. Dopełnienia(jakie? dlaczego? po co?- otwarte)musimy uzyskać szczegółowe inf.
Hipoteza badawcza
Przypuszczenie, które badacz może sobie sformułować. Nie mamy pewności, ale należy to zweryfikować. Przykłady: kryzys w rodzinie , może wynikać z bezrobocia lub alkoholizm i to jest hipoteza. Rzadki udział w życiu kulturalnym wynika z niskich dochodów lub braku czasu.
Badania ilościowe: nie ma sensu stawiania hipotez.
Zmienne i wskaźniki
Jeżeli o danej właściwości możemy powiedzieć, że przyjmuje ona różne wartości to jest to zmienna.
Zjawisko ? sieroctwo społeczne? : zmienne:
Opuszczenie przez rodziców (fizyczne), wskaźnik: porzucone w sierocińcu
Odtrącenie przez rodziców (stan empiryczny),wskaźnik: pozostawione na ulicy
Poczucie osamotnienia (stan psychiczny)wskaźnik: tuli się, agresywne, płacze
Wskaźnik: konkretne zachowanie
Zmienne to np.: wskaźnik rozwodów, ilość sierot społ., zaburzenia funkcji opiekuńczych i emocjonalnych w rodzinie, poziom wiedzy rodziców do wspólnego życia.
Zmienne wyrażane: ilościowo(ilość rozwodów), jakościowo (przyczyny rozwodów)
Zależności między zmiennymi: zależne (zachowanie agresywne), niezależne (oglądanie scen przemocy w TV).
Wskaźnik: ?to pewna cecha, zdarzenia lub zjawisko na podstawie zajścia, którego wnioskujemy z pewnością bądź z określonym prawdopodobieństwem?.
Muszę przyznać, że jest to bardzo ciekawy wpis.
OdpowiedzUsuńWiele tutaj wartościowych informacji
OdpowiedzUsuńCiekawe informacje
OdpowiedzUsuńTen wpis jest bardzo ciekawy
OdpowiedzUsuńMetoda nauki jest naprawdę bardzo ważna i nauczyciele muszą wiedzieć jak prawidłowo ją dopasowywać do wieku dzieci, predyspozycji. Tyczy się to na pewno nauki języka angielskiego, z tego co wiem to szkoły które stosują metody nauczania od https://edubears.pl/ osiągają super efekty. I są to metody przeznaczone dla najmłodszych dzieci, takie w formie zabawy są w stanie naprawdę szybko przyswajać wiedzę i komunikować się w języku angielskim.
OdpowiedzUsuń