AWANS ZAWODOWY W PYTANIACH I ODPOWIEDZIACH CZ. 5

Witam,
W dzisiejszym poście zajmijmy się pytaniami dotyczącymi prawa oświatowego:

Proszę wskazać możliwości pomocy dzieciom będącym w trudnej sytuacji materialnej. 
Odpowiedź: Organizując taką pomoc, musimy pamiętać o takcie pedagogicznym, dyskrecji i delikatności w swoim postępowaniu. Dużo łatwiej jest pomóc, niż przyjąć po moc. Możemy zorganizować pomoc w ramach zespołu klasowego (z zachowaniem ww. zasad) lub zgłosić sytuację do szkolnego pedagoga, który zorganizuje np. nieodpłatne drugie śniadanie czy obiad. Oczekiwane skutki z pewnością przyniesie nawiązanie współpracy z MOPS czy PCPR. Pamiętajmy o RODO!!!

Jakie obowiązki wynikają dla Ciebie z Karty Nauczyciela? 
Odpowiedź: Art. 6. Nauczyciel obowiązany jest: 
1) rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę; 
2) wspierać każdego ucznia w jego rozwoju; 
3) dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego; 
3a) doskonalić się zawodowo, zgodnie z potrzebami szkoły (obowiązuje od 1 września 2018) 
4) kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka; 
5) dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.

Jak długo może trwać przerwa w zatrudnieniu, by staż była ważny i nie przepadł? 
Odpowiedź: Nie dłużej niż 3 miesiące. 

Wyjaśnij kwestię czasu pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze. 
Odpowiedź: Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin na tydzień. W ramach czasu pracy oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować: zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz. Wliczane są tu także zebrania z rodzicami i doskonalenie zawodowe.

Co to oznacza, że nauczyciel może odpowiadać dyscyplinarnie? 
Odpowiedź: O zagadnieniu tym jest mowa w Karcie nauczyciela: 
Art. 75. Odpowiedzialność dyscyplinarna nauczycieli 
1. Nauczyciele podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienia godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom, o których mowa w art. 6 obowiązki nauczyciela. 
2. Za uchybienia przeciwko porządkowi pracy, w rozumieniu art. 108 kary porządkowe Kodeksu pracy, wymierza się nauczycielom kary porządkowe zgodnie z Kodeksem pracy. 
3. Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o dyrektorze szkoły, należy przez to rozumieć także kierownika szkolnego punktu konsultacyjnego, o którym mowa w art. 1 zakres podmiotowy ustawy ust. 2 pkt 1a. 
Art. 76. Kary dyscyplinarne 
1. Karami dyscyplinarnymi dla nauczycieli są: 
1) nagana z ostrzeżeniem; 
2) zwolnienie z pracy; 
3) zwolnienie z pracy z zakazem przyjmowania ukaranego do pracy w zawodzie nauczyciela w okresie 3 lat od ukarania; 
4) wydalenie z zawodu nauczyciela. 
2. Kary dyscyplinarne wymierza komisja dyscyplinarna. 
3. Wymierzenie kary dyscyplinarnej, o której mowa w ust. 1 pkt 4, jest równoznaczne z zakazem przyjmowania ukaranego do pracy w zawodzie nauczyciela. 
4. Rozwiązanie stosunku pracy po popełnieniu czynu stanowiącego podstawę odpowiedzialności dyscyplinarnej nie stanowi przeszkody do wszczęcia i prowadzenia postępowania dyscyplinarnego oraz wymierzenia kary dyscyplinarnej. 
5. Odpis prawomocnego orzeczenia o ukaraniu karą dyscyplinarną wraz z uzasadnieniem włącza się do akt osobowych nauczyciela.

Które z aktów prawnych wykorzystałeś w trakcie przygotowywania się do kolejnego stopnia awansu? 
Odpowiedź: 
- Karta Nauczyciela;
- Rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli z 2013 r. i 2018 r.;
- Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych (dotyczy okresu przejściowego); 

Na jakiej podstawie nawiązuje się stosunek pracy z nauczycielem np. kontraktowym? 
Odpowiedź: Stosunek pracy z nauczycielem kontraktowym nawiązuje się na podstawie umowy o pracę zawieranej na czas nieokreślony, z zastrzeżeniem ust. 7. 
Ust. 7: W przypadku zaistnienia potrzeby wynikającej z organizacji nauczania lub zastępstwa nieobecnego nauczyciela, w tym w trakcie roku szkolnego, z osobą rozpoczynającą pracę w szkole, z nauczycielem kontraktowym lub z nauczycielami, o których mowa w ust. 5, stosunek pracy nawiązuje się na podstawie umowy o pracę na czas określony.

Czy nauczyciel kontraktowy może uczyć według własnego programu? 
Odpowiedź: W obecnym stanie prawnym wybrany przez nauczyciela program nauczania, w tym również własny program (autorski), dopuszcza do użytku szkolnego w danej szkole dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. Zasięgnięcie opinii rady pedagogicznej jest obowiązkowe. Jeżeli dyrektor ma wątpliwości, co do zaproponowanego programu nauczania może się zwrócić również o opinię do: 
1) nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, posiadającego wykształcenie wyższe i kwalifikacje wymagane do prowadzenia zajęć edukacyjnych, dla których program jest przeznaczony, lub 
2) konsultanta lub doradcy metodycznego, lub 
3) zespołu nauczycielskiego, zespołu przedmiotowego lub innego zespołu problemowo-zadaniowego, o których mowa w przepisach w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół. 

Wymień akty prawne regulujące pracę w oświacie. 
Odpowiedź: Ustawa Prawo Oświatowe, Karta Nauczyciela, rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej, Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych oraz dokumenty wewnątrzszkolne.

Jakie dokumenty regulują awans zawodowy nauczycieli? 
Odpowiedź: Karta Nauczyciela, Rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych.

Kto powołuje dyrektora placówki? 
Odpowiedź: Organ prowadzący. 

Jakie kroki należy podjąć, by pomóc uczniowi zaniedbanemu przez rodzinę? 
Odpowiedź: Zapewnienie wsparcia i okazywanie zrozumienia, przy jednoczesnych wskazywaniu pożądanych zachowań. Swoje działania należy oprzeć na następujących etapach: 
Krok 1. Nauczyciel, który podejrzewa o zaniedbaniu ucznia dokonuje analizy sytuacji ucznia na podstawie jego obserwacji. 
Krok 2. Nauczyciel powiadamia wychowawcę klasy, której uczniem jest dziecko. 
Krok 3. Wychowawca klasy analizuje sytuację ucznia na podstawie danych o jego rodzinie, informacji od nauczyciela, własnych obserwacji, opinii innych nauczycieli ewentualnie wcześniejszych uwag od innych dzieci czy ich rodziców. 
Krok 4. Wychowawca ucznia informuje o sytuacji pedagoga szkolnego i dyrektora szkoły. 
Krok 5. Pedagog sporządza opis sytuacji na bazie wszystkich zebranych informacji o uczniu oraz własnych danych. 
Krok 6. Wychowawca klasy prosi rodziców/prawnych opiekunów dziecka o wizytę w szkole. 
Krok 7. Dyrektor szkoły organizuje spotkanie z rodzicami/prawnymi opiekunami ucznia w obecności wychowawcy klasy i pedagoga szkolnego. 
Krok 8. Na spotkaniu podjęta zostaje próba ustalenia przyczyn zaniedbania ucznia. 
Krok 9. Jeśli okaże się, że zaniedbanie wynika z trudnej sytuacji materialnej rodziny – ustala się zasady postępowania z dzieckiem oraz sposoby udzielenia pomocy rodzinie. 
Krok 10. Jeżeli zostanie stwierdzona przemoc, demoralizacja lub niewydolność wychowawcza – dyrektor szkoły kieruje sprawę na policję lub do sądu rodzinnego. 
Należy się upewnić, czy w placówce, w której nauczyciel jest zatrudniony nie obowiązują ustalone już procedury dotyczące tego problemu.

Wymień organy szkoły i powiedz, które z nich są organami społecznymi? 
Odpowiedź: 
1. Organami szkoły są: 
a) Dyrektor szkoły;
b) Rada Pedagogiczna;
c) Rada Szkoły /jeżeli zostanie utworzona/;
d) Rada Rodziców;
e) Samorząd Uczniowski. 
Trzy ostatnie są organami społecznymi.

Jak nazywa się organ prowadzący sprawujący nadzór pedagogiczny nad Twoją szkołą? 
Odpowiedź: To oczywiście każdy sam musi ustalić. Najczęściej jest to kuratorium.

W jakich dokumentach znajdują się zapisy dotyczące praw dziecka? 
Odpowiedź: 
 Konstytucja RP (każdego obywatela w tym dziecka):
 Konwencja o Prawach Dziecka:
 Statut przedszkola, szkoły. 

Wskaż instytucje, z którymi współpracujesz w zakresie realizacji zadań opiekuńczych i podaj przykłady współpracy. 
Odpowiedź: Takie instytucje to MOPS, GOPS, PCPR, sąd rodzinny, pogotowie opiekuńcze, dom dziecka. Każdy sam musi uporządkować swoje zadania dotyczące tej współpracy, bo zależą od zajmowanego stanowiska i miejsca pracy.  

W jaki sposób dokonuje się wyboru rady oddziałowej? 
Odpowiedź: Każda placówka ma szczegółowo opisane procedury wyboru rady oddziałowej, trzeba się z nimi zapoznać.  


Jakie są kompetencje rady pedagogicznej? 
Odpowiedź: Kompetencje rady pedagogicznej dzielą się na trzy grupy: 
 Stanowiące - rada pedagogiczna uchwala;
 Opiniujące - rada pedagogiczna opiniuje;
 Wnioskujące - rada pedagogiczne wnioskuje. 
Kompetencje stanowiące: 
1) zatwierdzanie planów pracy szkoły/ przedszkola; 
2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów (w szkole) 
3) podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w szkole; 
4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli; 
5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów/wychowanków; 
6) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego. 
Kompetencje opiniujące: 
Rada Pedagogiczna opiniuje: 
1) organizację pracy przedszkola, w tym tygodniowy rozkład zajęć; 
2) projekt planu finansowego przedszkola/szkoły 
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień; 
4) propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych; 
5) programy wychowania przedszkolnego/nauczania;
Wnioskujące Rada pedagogiczna może wnioskować we wszystkich sprawach dotyczących pracy przedszkola/szkoły Rada pedagogiczna może wnioskować o odwołanie dyrektora z zajmowanego stanowiska. Jeśli w przedszkolu nie działa Rada Szkoły/ Przedszkola rada pedagogiczna przejmuje jej kompetencje w zakresie: 
1) opiniowanie planu pracy; 
2) opiniowanie eksperymentów pedagogicznych; 
3) uchwalanie statutu i zmiany w statucie; 
4) wyraża opinię o pracy dyrektora w czasie dokonywania jej oceny. 

Jakie są kompetencje organu prowadzącego? 
Odpowiedź: Organ prowadzącego szkołę/przedszkole odpowiada za jej działalność. Do zadań organu prowadzącego należy w szczególności: 
1) zapewnienie warunków działania szkoły/przedszkola w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki; 
2) zapewnienie warunków umożliwiających stosowanie specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży objętych kształceniem specjalnym; 
3) wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie; 
4) zapewnienie obsługi administracyjnej, w tym prawnej, obsługi finansowej; 
5) wyposażenie szkoły/przedszkola w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych, oraz wykonywania innych zadań statutowych; 
6) wykonywanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do dyrektora szkoły/przedszkola.

Jakie są kompetencje organu sprawującego nadzór pedagogiczny? 
Odpowiedź: 
- sprawuje nadzór pedagogiczny; 
- opiniuje arkusze organizacji publicznych szkół/przedszkoli; 
- nadzoruje i wspomaga organizację wypoczynku; 
- wydaje decyzje administracyjne np. .nadaje stopień nauczyciela dyplomowanego; 
- jest organem odwoławczym (np. nauczyciel może odwołać się od oceny pracy).

W jaki sposób dokonuje się zmian w statucie? 
Odpowiedź: Zmiany w statucie przygotowuje rada pedagogiczna. Jeśli w przedszkolu funkcjonuje rada przedszkola to ona uchwala proponowane zmiany. Jeśli nie ma rady przedszkola, jej kompetencje przejmuje rada pedagogiczna i to ona uchwala zmiany. 

Proszę podać przykład zachowania ucznia, które wymaga powiadomienia policji/sądu. 
Odpowiedź: 
- wandalizm, niszczenie własności innych uczniów;
- agresja;
- uczeń pod wpływem alkoholu (jeśli rodzice odmawiają się stawienia w szkole);
- uczeń, u którego znaleziono narkotyki;
- uczeń, który dopuścił się czynu karalnego ściganego z urzędu:
1. Udział w bójce lub pobiciu. 
2. Doprowadzenie małoletniego poniżej 15 lat do obcowania płciowego lub poddania się innej czynności seksualnej. 
3. Znęcanie się. 
4. Wywieranie wpływu na świadka w celu skłonienia do cofnięcia skarg lub wpłynięcia na złożone zeznania. 
5. Podrabianie dokumentów. 
6. Kradzież. 
7. Kradzież z włamaniem. 
8. Rozbój. 
9. Przywłaszczenie. 
10. Oszustwo.

Czy innowacje nauczycieli są zgłaszane do kuratorium? 
Odpowiedź: Rozporządzenie w tej sprawie nie obowiązuje od 2017 r., o opracowaniu i wdrożeniu innowacji decydują szkolne procedury.

Czy programy własne, np. programy kół zainteresowań, wpisuje się do szkolnych zestawów programów? 
Odpowiedź: Nie, ponieważ w szkolnych zestawach są wyłącznie programy nauczania i wychowania. 

Kto jest przewodniczącym rady pedagogicznej? 
Odpowiedź: Dyrektor.

Jakie są funkcje rady pedagogicznej? 
Odpowiedź: Do takich należą: klasyfikacja i promocja uczniów, decyzje w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole, skreślanie uczniów z listy (nie dotyczy uczniów objętych obowiązkiem szkolnym – art. 16 ust. 5) oraz dokonywanie nowelizacji w statucie bądź zatwierdzanie nowego statutu szkoły (w przypadku gdy w szkole istnieje rada szkoły, to ona podejmuje uchwały dotyczące statutu, natomiast rada pedagogiczna przygotowuje projekty). 
Rada pedagogiczna podejmuje też uchwały dotyczące planów pracy szkoły, a zatem: szkolnego zestawu podręczników i programów nauczania, planów wychowawczych i programu profilaktyki, programu zajęć dodatkowych i obowiązkowych, regulaminu szkoły, rady pedagogicznej oraz kalendarium szkoły. 
Wszystkie uchwały rady pedagogicznej są podejmowane większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków. Oprócz podejmowania uchwał rada pedagogiczna opiniuje dokumenty, w tym organizację pracy szkoły – arkusz organizacyjny, tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, projekt finansowy szkoły, wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród i wyróżnień, propozycje dyrektora dotyczące przydziałów czynności nauczycieli oraz stałych miejsc pracy.

Jak nazywa się organ prowadzący Twoją szkołę? 
Odpowiedź: Np. Miasto Mińsk Mazowiecki, Gmina Cegłów. Organem prowadzącym w przypadku placówek niepublicznych może być fundacja lub stowarzyszenie.

W jaki sposób wykorzystujesz wiedzę zdobytą podczas analizowania dokumentów dotyczących systemu oświaty? 
Odpowiedź: Prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkolne, realizacja zadań wychowawcy klasy, organizacja wycieczek i wyjść, przestrzeganie BHP, prawidłowa realizacja podstawy programowej, promowanie i klasyfikowanie uczniów, przestrzeganie przepisów RODO.

Czy w przedszkolu podobnie jak w szkole musi być program wychowawczy i profilaktyki? 
Odpowiedź: Nie, ponieważ zmienił to zapis w ustawie Prawo oświatowe.

Z pozdrowieniami
Patrycja

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2014 Świat i edukacja dziecka , Blogger