AWANS ZAWODOWY W PYTANIACH I ODPOWIEDZIACH CZ. 5
Witam,
W dzisiejszym poście zajmijmy się pytaniami dotyczącymi prawa oświatowego:
W dzisiejszym poście zajmijmy się pytaniami dotyczącymi prawa oświatowego:
Proszę wskazać możliwości pomocy dzieciom będącym w trudnej sytuacji
materialnej.
Odpowiedź:
Organizując taką pomoc, musimy pamiętać o takcie pedagogicznym, dyskrecji
i delikatności w swoim postępowaniu. Dużo łatwiej jest pomóc, niż przyjąć po moc.
Możemy zorganizować pomoc w ramach zespołu klasowego (z zachowaniem ww.
zasad) lub zgłosić sytuację do szkolnego pedagoga, który zorganizuje np. nieodpłatne
drugie śniadanie czy obiad. Oczekiwane skutki z pewnością przyniesie nawiązanie
współpracy z MOPS czy PCPR. Pamiętajmy o RODO!!!
Jakie obowiązki wynikają dla Ciebie z Karty Nauczyciela?
Odpowiedź:
Art. 6. Nauczyciel obowiązany jest:
1) rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz
podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną,
wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa
uczniom w czasie zajęć
organizowanych przez szkołę;
2) wspierać każdego ucznia w jego rozwoju;
3) dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego;
3a) doskonalić się zawodowo, zgodnie z potrzebami szkoły (obowiązuje od 1 września
2018)
4) kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu
Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,
w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;
5) dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą
demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.
Jak długo może trwać przerwa w zatrudnieniu, by staż była ważny
i nie przepadł?
Odpowiedź:
Nie dłużej niż 3 miesiące.
Wyjaśnij kwestię czasu pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym
wymiarze.
Odpowiedź:
Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może
przekraczać 40 godzin na tydzień. W ramach czasu pracy oraz ustalonego
wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować: zajęcia dydaktyczne,
wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami
albo na ich rzecz. Wliczane są tu także zebrania z rodzicami i doskonalenie zawodowe.
Co to oznacza, że nauczyciel może odpowiadać dyscyplinarnie?
Odpowiedź:
O zagadnieniu tym jest mowa w Karcie nauczyciela:
Art. 75. Odpowiedzialność dyscyplinarna nauczycieli
1. Nauczyciele podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienia godności
zawodu nauczyciela lub obowiązkom, o których mowa w art. 6 obowiązki nauczyciela.
2. Za uchybienia przeciwko porządkowi pracy, w rozumieniu art. 108 kary
porządkowe Kodeksu pracy, wymierza się nauczycielom kary porządkowe zgodnie z
Kodeksem pracy.
3. Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o dyrektorze szkoły, należy przez to
rozumieć także kierownika szkolnego punktu konsultacyjnego, o którym mowa
w art. 1 zakres podmiotowy ustawy ust. 2 pkt 1a.
Art. 76. Kary dyscyplinarne
1. Karami dyscyplinarnymi dla nauczycieli są:
1) nagana z ostrzeżeniem;
2) zwolnienie z pracy;
3) zwolnienie z pracy z zakazem przyjmowania ukaranego do pracy w zawodzie
nauczyciela w okresie 3 lat od ukarania;
4) wydalenie z zawodu nauczyciela.
2. Kary dyscyplinarne wymierza komisja dyscyplinarna.
3. Wymierzenie kary dyscyplinarnej, o której mowa w ust. 1 pkt 4, jest równoznaczne
z zakazem przyjmowania ukaranego do pracy w zawodzie nauczyciela.
4. Rozwiązanie stosunku pracy po popełnieniu czynu stanowiącego podstawę
odpowiedzialności dyscyplinarnej nie stanowi przeszkody do wszczęcia i prowadzenia
postępowania dyscyplinarnego oraz wymierzenia kary dyscyplinarnej.
5. Odpis prawomocnego orzeczenia o ukaraniu karą dyscyplinarną wraz
z uzasadnieniem włącza się do akt osobowych nauczyciela.
Które z aktów prawnych wykorzystałeś w trakcie przygotowywania się do
kolejnego stopnia awansu?
Odpowiedź:
- Karta Nauczyciela;
- Rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
z 2013 r. i 2018 r.;
- Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych (dotyczy okresu przejściowego);
Na jakiej podstawie nawiązuje się stosunek pracy z nauczycielem np.
kontraktowym?
Odpowiedź:
Stosunek pracy z nauczycielem kontraktowym nawiązuje się na podstawie umowy
o pracę zawieranej na czas nieokreślony, z zastrzeżeniem ust. 7.
Ust. 7: W przypadku zaistnienia potrzeby wynikającej z organizacji nauczania lub
zastępstwa nieobecnego nauczyciela, w tym w trakcie roku szkolnego, z osobą
rozpoczynającą pracę w szkole, z nauczycielem kontraktowym lub z nauczycielami,
o których mowa w ust. 5, stosunek pracy nawiązuje się na podstawie umowy o pracę
na czas określony.
Czy nauczyciel kontraktowy może uczyć według własnego programu?
Odpowiedź:
W obecnym stanie prawnym wybrany przez nauczyciela program nauczania, w tym
również własny program (autorski), dopuszcza do użytku szkolnego w danej szkole
dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. Zasięgnięcie opinii rady
pedagogicznej jest obowiązkowe. Jeżeli dyrektor ma wątpliwości, co do
zaproponowanego programu nauczania może się zwrócić również o opinię do:
1) nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, posiadającego wykształcenie
wyższe i kwalifikacje wymagane do prowadzenia zajęć edukacyjnych, dla których
program jest przeznaczony, lub
2) konsultanta lub doradcy metodycznego, lub
3) zespołu nauczycielskiego, zespołu przedmiotowego lub innego zespołu problemowo-zadaniowego, o których mowa w przepisach w sprawie ramowych statutów
publicznego przedszkola oraz publicznych szkół.
Wymień akty prawne regulujące pracę w oświacie.
Odpowiedź:
Ustawa Prawo Oświatowe, Karta Nauczyciela, rozporządzenia Ministra Edukacji
Narodowej, Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych oraz dokumenty wewnątrzszkolne.
Jakie dokumenty regulują awans zawodowy nauczycieli?
Odpowiedź:
Karta Nauczyciela, Rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego
przez nauczycieli, Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych.
Kto powołuje dyrektora placówki?
Odpowiedź:
Organ prowadzący.
Jakie kroki należy podjąć, by pomóc uczniowi zaniedbanemu
przez rodzinę?
Odpowiedź:
Zapewnienie wsparcia i okazywanie zrozumienia, przy jednoczesnych wskazywaniu
pożądanych zachowań. Swoje działania należy oprzeć na następujących etapach:
Krok 1. Nauczyciel, który podejrzewa o zaniedbaniu ucznia dokonuje analizy sytuacji
ucznia na podstawie jego obserwacji.
Krok 2. Nauczyciel powiadamia wychowawcę klasy, której uczniem jest dziecko.
Krok 3. Wychowawca klasy analizuje sytuację ucznia na podstawie danych o jego
rodzinie, informacji od nauczyciela, własnych obserwacji, opinii innych nauczycieli ewentualnie wcześniejszych uwag od innych dzieci czy ich rodziców.
Krok 4. Wychowawca ucznia informuje o sytuacji pedagoga szkolnego i dyrektora
szkoły.
Krok 5. Pedagog sporządza opis sytuacji na bazie wszystkich zebranych informacji
o uczniu oraz własnych danych.
Krok 6. Wychowawca klasy prosi rodziców/prawnych opiekunów dziecka o wizytę
w szkole.
Krok 7. Dyrektor szkoły organizuje spotkanie z rodzicami/prawnymi opiekunami ucznia
w obecności wychowawcy klasy i pedagoga szkolnego.
Krok 8. Na spotkaniu podjęta zostaje próba ustalenia przyczyn zaniedbania ucznia.
Krok 9. Jeśli okaże się, że zaniedbanie wynika z trudnej sytuacji materialnej rodziny –
ustala się zasady postępowania z dzieckiem oraz sposoby udzielenia pomocy rodzinie.
Krok 10. Jeżeli zostanie stwierdzona przemoc, demoralizacja lub niewydolność
wychowawcza – dyrektor szkoły kieruje sprawę na policję lub do sądu rodzinnego.
Należy się upewnić, czy w placówce, w której nauczyciel jest zatrudniony nie
obowiązują ustalone już procedury dotyczące tego problemu.
Wymień organy szkoły i powiedz, które z nich są organami społecznymi?
Odpowiedź:
1. Organami szkoły są:
a) Dyrektor szkoły;
b) Rada Pedagogiczna;
c) Rada Szkoły /jeżeli zostanie utworzona/;
d) Rada Rodziców;
e) Samorząd Uczniowski.
Trzy ostatnie są organami społecznymi.
Jak nazywa się organ prowadzący sprawujący nadzór pedagogiczny
nad Twoją szkołą?
Odpowiedź:
To oczywiście każdy sam musi ustalić. Najczęściej jest to kuratorium.
W jakich dokumentach znajdują się zapisy dotyczące praw dziecka?
Odpowiedź:
Konstytucja RP (każdego obywatela w tym dziecka):
Konwencja o Prawach Dziecka:
Statut przedszkola, szkoły.
Wskaż instytucje, z którymi współpracujesz w zakresie realizacji zadań
opiekuńczych i podaj przykłady współpracy.
Odpowiedź:
Takie instytucje to MOPS, GOPS, PCPR, sąd rodzinny, pogotowie opiekuńcze,
dom dziecka. Każdy sam musi uporządkować swoje zadania dotyczące tej współpracy, bo zależą od zajmowanego stanowiska i miejsca pracy.
W jaki sposób dokonuje się wyboru rady oddziałowej?
Odpowiedź:
Każda placówka ma szczegółowo opisane procedury wyboru rady oddziałowej, trzeba się z nimi zapoznać.
Jakie są kompetencje rady pedagogicznej?
Odpowiedź:
Kompetencje rady pedagogicznej dzielą się na trzy grupy:
Stanowiące - rada pedagogiczna uchwala;
Opiniujące - rada pedagogiczna opiniuje;
Wnioskujące - rada pedagogiczne wnioskuje.
Kompetencje stanowiące:
1) zatwierdzanie planów pracy szkoły/ przedszkola;
2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów
(w szkole)
3) podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w szkole;
4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów/wychowanków;
6) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego.
Kompetencje opiniujące:
Rada Pedagogiczna opiniuje:
1) organizację pracy przedszkola, w tym tygodniowy rozkład zajęć;
2) projekt planu finansowego przedszkola/szkoły
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych
wyróżnień;
4) propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć
w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć
dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
5) programy wychowania przedszkolnego/nauczania;
Wnioskujące
Rada pedagogiczna może wnioskować we wszystkich sprawach dotyczących pracy
przedszkola/szkoły
Rada pedagogiczna może wnioskować o odwołanie dyrektora z zajmowanego
stanowiska.
Jeśli w przedszkolu nie działa Rada Szkoły/ Przedszkola rada pedagogiczna przejmuje
jej kompetencje w zakresie:
1) opiniowanie planu pracy;
2) opiniowanie eksperymentów pedagogicznych;
3) uchwalanie statutu i zmiany w statucie;
4) wyraża opinię o pracy dyrektora w czasie dokonywania jej oceny.
Jakie są kompetencje organu prowadzącego?
Odpowiedź:
Organ prowadzącego szkołę/przedszkole odpowiada za jej działalność. Do zadań
organu prowadzącego należy w szczególności:
1) zapewnienie warunków działania szkoły/przedszkola w tym bezpiecznych
i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;
2) zapewnienie warunków umożliwiających stosowanie specjalnej organizacji nauki
i metod pracy dla dzieci i młodzieży objętych kształceniem specjalnym;
3) wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych
w tym zakresie;
4) zapewnienie obsługi administracyjnej, w tym prawnej, obsługi finansowej;
5) wyposażenie szkoły/przedszkola w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny
do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych, oraz wykonywania innych zadań statutowych;
6) wykonywanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku
do dyrektora szkoły/przedszkola.
Jakie są kompetencje organu sprawującego nadzór pedagogiczny?
Odpowiedź:
- sprawuje nadzór pedagogiczny;
- opiniuje arkusze organizacji publicznych szkół/przedszkoli;
- nadzoruje i wspomaga organizację wypoczynku;
- wydaje decyzje administracyjne np. .nadaje stopień nauczyciela
dyplomowanego;
- jest organem odwoławczym (np. nauczyciel może odwołać się od oceny
pracy).
W jaki sposób dokonuje się zmian w statucie?
Odpowiedź:
Zmiany w statucie przygotowuje rada pedagogiczna. Jeśli w przedszkolu funkcjonuje
rada przedszkola to ona uchwala proponowane zmiany. Jeśli nie ma rady
przedszkola, jej kompetencje przejmuje rada pedagogiczna i to ona uchwala zmiany.
Proszę podać przykład zachowania ucznia, które wymaga powiadomienia
policji/sądu.
Odpowiedź:
- wandalizm, niszczenie własności innych uczniów;
- agresja;
- uczeń pod wpływem alkoholu (jeśli rodzice odmawiają się stawienia w szkole);
- uczeń, u którego znaleziono narkotyki;
- uczeń, który dopuścił się czynu karalnego ściganego z urzędu:
1. Udział w bójce lub pobiciu.
2. Doprowadzenie małoletniego poniżej 15 lat do obcowania płciowego lub
poddania się innej czynności seksualnej.
3. Znęcanie się.
4. Wywieranie wpływu na świadka w celu skłonienia do cofnięcia skarg lub
wpłynięcia na złożone zeznania.
5. Podrabianie dokumentów.
6. Kradzież.
7. Kradzież z włamaniem.
8. Rozbój.
9. Przywłaszczenie.
10. Oszustwo.
Czy innowacje nauczycieli są zgłaszane do kuratorium?
Odpowiedź:
Rozporządzenie w tej sprawie nie obowiązuje od 2017 r., o opracowaniu i wdrożeniu
innowacji decydują szkolne procedury.
Czy programy własne, np. programy kół zainteresowań, wpisuje się
do szkolnych zestawów programów?
Odpowiedź:
Nie, ponieważ w szkolnych zestawach są wyłącznie programy nauczania i wychowania.
Kto jest przewodniczącym rady pedagogicznej?
Odpowiedź:
Dyrektor.
Jakie są funkcje rady pedagogicznej?
Odpowiedź:
Do takich należą: klasyfikacja i promocja uczniów, decyzje w sprawie innowacji i
eksperymentów pedagogicznych w szkole, skreślanie uczniów z listy (nie dotyczy
uczniów objętych obowiązkiem szkolnym – art. 16 ust. 5) oraz dokonywanie
nowelizacji w statucie bądź zatwierdzanie nowego statutu szkoły (w przypadku gdy w
szkole istnieje rada szkoły, to ona podejmuje uchwały dotyczące statutu, natomiast
rada pedagogiczna przygotowuje projekty).
Rada pedagogiczna podejmuje też uchwały dotyczące planów pracy szkoły, a
zatem: szkolnego zestawu podręczników i programów nauczania, planów
wychowawczych i programu profilaktyki, programu zajęć dodatkowych
i obowiązkowych, regulaminu szkoły, rady pedagogicznej oraz kalendarium szkoły.
Wszystkie uchwały rady pedagogicznej są podejmowane większością głosów
w obecności co najmniej połowy jej członków.
Oprócz podejmowania uchwał rada pedagogiczna opiniuje dokumenty, w tym
organizację pracy szkoły – arkusz organizacyjny, tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych
i pozalekcyjnych, projekt finansowy szkoły, wnioski dyrektora o przyznanie
nauczycielom nagród i wyróżnień, propozycje dyrektora dotyczące przydziałów
czynności nauczycieli oraz stałych miejsc pracy.
Jak nazywa się organ prowadzący Twoją szkołę?
Odpowiedź:
Np. Miasto Mińsk Mazowiecki, Gmina Cegłów. Organem prowadzącym w przypadku
placówek niepublicznych może być fundacja lub stowarzyszenie.
W jaki sposób wykorzystujesz wiedzę zdobytą podczas analizowania
dokumentów dotyczących systemu oświaty?
Odpowiedź:
Prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkolne, realizacja zadań wychowawcy klasy,
organizacja wycieczek i wyjść, przestrzeganie BHP, prawidłowa realizacja podstawy
programowej, promowanie i klasyfikowanie uczniów, przestrzeganie przepisów RODO.
Czy w przedszkolu podobnie jak w szkole musi być program
wychowawczy i profilaktyki?
Odpowiedź:
Nie, ponieważ zmienił to zapis w ustawie Prawo oświatowe.
Z pozdrowieniami
Patrycja
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz