AWANS ZAWODOWY W PYTANIACH I ODPOWIEDZIACH CZ. 6
Witam,
W tej części zajmiemy się pytaniami dotyczącymi dokumentacji:
W tej części zajmiemy się pytaniami dotyczącymi dokumentacji:
Jakie dokumenty regulują pracę szkoły?
Odpowiedź:
Statut szkoły, Regulamin szkoły (i inne regulaminy), Wewnątrzszkolne zasady
oceniania. Należy odnieść się do swojej placówki.
W jaki sposób dokonujemy poprawek w dokumentacji szkolnej?
Odpowiedź:
1. Sprostowania błędu i oczywistej omyłki w księdze ewidencji, o której mowa w § 3
ust. 1, a także w księdze uczniów, księdze słuchaczy, księdze wychowanków oraz
arkuszu ocen ucznia albo słuchacza dokonuje dyrektor szkoły lub placówki albo osoba
przez niego upoważniona do dokonania sprostowania.
2. Sprostowania błędu i oczywistej omyłki w pozostałej dokumentacji przebiegu
nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej dokonuje osoba, która taki błąd
lub omyłkę popełniła, lub dyrektor przedszkola, szkoły lub placówki albo osoba przez
niego upoważniona do dokonania sprostowania.
3. Sprostowania błędu i oczywistej omyłki dokonuje się przez skreślenie kolorem
czerwonym nieprawidłowych wyrazów i czytelne wpisanie kolorem czerwonym nad
skreślonymi wyrazami właściwych danych oraz wpisanie daty i złożenie czytelnego
podpisu przez osobę dokonującą sprostowania
Wymień dokumenty wewnątrzszkolne i omów jeden z nich.
Odpowiedź:
Statut szkoły, Regulamin szkoły, Koncepcja pracy przedszkola, Koncepcja pracy szkoły,
Program Wychowawczo-Profilaktyczny, Plan pracy szkoły. Każdy powinien znać
dokumenty regulujące pracę placówki, w której jest zatrudniony, ponieważ są różnice, proszę o tym pamiętać.
Jakie są najważniejsze dokumenty prowadzone przez nauczyciela?
Odpowiedzi:
Nauczyciel prowadzi dokumenty w oparciu o rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej
z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne
przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności
wychowawczej
i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji. (Dz.U. 2017 poz. 1646 ):
dziennik zajęć przedszkola/dziennik lekcyjny;
dziennik innych zajęć (jeśli prowadzi zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zajęć rozwijających uzdolnienia i zainteresowania);
dziennik zajęć świetlicy (jeśli tam pracuje);
dziennik zajęć specjalistycznych (jeśli prowadzi takie zajęcia);
dziennik indywidualnych zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
Dokumentacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
zgoda rodziców;
wniosek do dyrektora w sprawie objęcia dziecka pomocą specjalisty,;
program pracy z dzieckiem lub z grupą;
IPET dla dzieci niepełnosprawnych;
dokumentacja wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka, teczka dla każdego dziecka objętego pomocą psych-pedagogiczną zawierająca
dokumentację badań, czynności uzupełniających prowadzonych przez pedagoga,
psychologa, logopedę, terapeutę, lekarza lub innego specjalistę, IPET, program
indywidualnej pracy, dokumentacja współpracy z rodzicami w tym pisemne
informacje dotyczące form, okresu udzielania pomocy, opinie formułowane o
dziecku.
Których prowadzenie wynika z innych przepisów:
plany pracy wychowawczo-dydaktycznej;
dokumentacja obserwacji (arkusze);
dokumentacja współpracy z rodzicami (protokoły z zebrań, notatki z rozmów).
Podkreślam, że zwykle wystarczy wymienić podstawowe dokumenty, zwłaszcza te,
które prowadzi egzaminowany nauczyciel.
Wyjaśnij, na czym polega różnica pomiędzy konspektem
a scenariuszem?
Odpowiedź:
Scenariusz zawiera dokładne wskazówki dotyczące realizacji tematu.
Powinien
zawierać:
1. Cel główny, w którym określamy zakres dążeń i postulatów wychowawczych
w wybranej problematyce .
2. Temat lekcji.
3. Cele szczegółowe, w których określamy wiadomości i umiejętności uczniów
w aspekcie:
a. zapamiętanie wiadomości (uczeń wie)
b. rozumienie wiadomości (uczeń rozumie)
c. stosowanie wiadomości (uczeń potrafi)
4. Metody – proponowane przez autora scenariusza
5. Środki dydaktyczne (w tym karty pracy ucznia) – środki dydaktyczne powinny
stanowić zestaw pomocy gotowych do zastosowania w trakcie realizacji zajęcia
6. Opis przebiegu lekcji z określeniem czasu trwania poszczególnych etapów:
a. etap wstępny
b. etap główny
c. etap końcowy
d. podsumowanie
Konspekt ma być zwięzły i konkretny. Przedstawia najważniejsze czynności
wykonywane kolejno podczas planowanej lekcji. Często jego forma narzucana jest
odgórnie, jednak musimy skonstruować go tak, by to nam ułatwił przeprowadzenie
lekcji krok po kroku. Konspekt ma nam pomóc w rytmicznym przechodzeniu
od jednego etapu lekcji do drugiego, zapobiegać chaosowi i stracie czasu.
Konspekt powinien zawierać:
1. temat lekcji;
2. cele lekcji;
3. metody nauczania;
4. pomoce naukowe;
5. przebieg lekcji z podaniem czasu przeznaczonego na poszczególne etapy pracy.
Co uwzględniamy opracowując program wychowawczo-profilaktyczny?
Odpowiedź:
Kierunki polityki oświatowej na dany rok szkolny, potrzeby szkoły i uczniów, wnioski
z ubiegłego roku szkolnego, wizję i misję szkoły.
Z pozdrowieniami
Patrycja
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz