Wykorzystywanie seksualne i zaniedbywanie
Wykorzystywanie seksualne – to wciąganie dziecka przez osobę dojrzałą w jakąkolwiek aktywność mającą na celu seksualne pobudzenie drugiego człowieka. Czyli wszystkie zachowania wobec dzieci mające na celu satysfakcję erotyczną dorosłego.
Objawy nadużyć seksualnych:
Objawy nadużyć seksualnych:
- uciekanie od rzeczywistości
- mówienie lub pisanie w kontekście seksualnym
- rysunki o kontekście seksualnym
- agresywne zachowania seksualne wobec rówieśników
- pseudo dojrzałe zachowania o charakterze seksualnym
- zachowania prowokujące seksualnie dorosłych lub rówieśników (dotykanie genitaliów, zachęcanie do masturbacji)
- symulowanie w zabawach stosunków seksualnych
- izolacja, nieposiadanie przez dziecko prawie żadnych przyjaciół
- przerwanie aktywności, które dotychczas sprawiało dziecku przyjemność
- ogólny brak zaufania
- uskarżanie się na bóle podbrzusza i genitaliów bez medycznego wyjasnienia
- zaburzenia snu
- trudności szkolne
- niska samoocena i stałe poczucie winy
- kradzieże, kłamstwa
- choroby psychiczne rodziców
- nadużywanie środków odurzających
- konflikty małżeńskie
- brak satysfakcji w pożyciu seksualnym małżonków
- ojciec lub matka nie są biologicznymi rodzicami dziecka
- zaburzenia komunikacji interpersonalnej w rodzinie
- niedojrzałość emocjonalna rodziców
- adopcja dzieci
- niepełnosprawność dzieci
- choroba somatyczna żony
- brak zony lub jej dłuższa nieobecność
- nieodpowiedni charakter edukacji seksualnej dziecka
- złe kontakty między rodzicami a dzieckiem
Zaniedbywanie – polega na niezaspakajaniu niezbędnych dla prawidłowego rozwoju egzystencjalnych potrzeb dziecka związanych z odżywianiem, ubiorem, schronieniem, higieną, opieką medyczną oraz kształceniem, jak też narażanie dziecka na jakiekolwiek niebezpieczeństwo wskutek pozostawienia bez opieki dłuższy czas lub dopuszczania do przebywania dziecka w sytuacjach niebezpiecznych.
Zasady prowadzenia rozmowy z dzieckiem, wobec którego użyto przemocy:
Zasady prowadzenia rozmowy z dzieckiem, wobec którego użyto przemocy:
- Wiek dziecka i jego dojrzałość rozwojowa.
- Rozmowę najlepiej rozpocząć od pytań tzw. ogólnych.
- Należy wzbudzić w dziecku zaufanie, wiara w to co mówi dziecko.
- Zachowanie spokoju (ze strony osoby przeprowadzającej rozmowę).
- Należy uwzględnić rytm w jakim dziecko się otwiera (tzn. nie należy naciskać, wymuszać).
- Ustalić wspólne nazewnictwo.
- Nie można obiecywać dziecku, że nikt więcej się nie dowie całej sytuacji.
- Należy upewnić dziecko, że dobrze robi ujawniając przemoc (pochwalić je, podkreślić, że to nie jego wina).
- Nie osądzamy tego co dziecko mówi.
- Nie należy udawać, że wszystko jest w porządku.
- Nie należy wypowiadać negatywnych sądów o agresorze.
- Nie wolno obiecywać dziecku czegoś, czego nie można mu zapewnić.
- Nie jest wskazane, aby w czasie rozmowy z dzieckiem byli obecni rodzice.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz