Sprzężenia/Osoby głuchoniewidome
NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ SPRZĘŻONA
•Niepełnosprawność charakteryzująca się występowaniem dwu lub więcej upośledzeń spowodowanych przez jeden lub więcej czynników endo- lub / i egzogennych, które działają w różnych okresach życia (w tym również w okresie prenatalnym) łącznie lub kolejno. Niepełnosprawność sprzężona nie jest prostą sumą składających się na nią upośledzeń , ale stanowi swoistą, odrębną i złożoną całość.
•Niepełnosprawność charakteryzująca się występowaniem dwu lub więcej upośledzeń spowodowanych przez jeden lub więcej czynników endo- lub / i egzogennych, które działają w różnych okresach życia (w tym również w okresie prenatalnym) łącznie lub kolejno. Niepełnosprawność sprzężona nie jest prostą sumą składających się na nią upośledzeń , ale stanowi swoistą, odrębną i złożoną całość.
OSOBY GŁUCHONIEWIDOME
•Głuchoniewidomy- pozbawiony całkowicie lub częściowo dwóch dalekonośnych zmysłów (wzrok i słuch).
KLASYFIKACJA OSÓB GŁUCHONIEWIDOMYCH
ok. 7 tysięcy ponad 50% - to osoby, które ukończyły 65 rż.
Według Zarządu Głównego PZN:
Znane osoby głuchoniewidome
Laura Bridgman - pierwsza głuchoniewidoma osoba którą objęto systematycznym uczeniem
2)Porozumiewanie się przy pomocy tabliczki brajlowsko-czarnodrukowej
dotykanie wskazującym palcem prawej dłonimiejsca, gdzie naniesiony jest brajlowski znakwybranej litery
3)Alfabet punktowy do dłoni (zwany rękawiczką)
System konkretnych punktów na dłoni głuchoniewidomego, którym odpowiadają określone litery, cyfry i znaki
Komunikacja polega na dotykaniu określonychmiejsc na dłoni osoby głuchoniewidomej .
4)Tabliczka z wypukłym alfabetem
Używa się metalowej płytki z wypukłymi, dużymi literami.
Osoba mówiąca kładzie palec wskazujący głuchoniewidomego na kolejnych literach,
tworząc słowa. Głuchoniewidomy rozpoznaje je za pomocą dotyku.
5)Pismo powiększone
WYKORZYSTANIE MOWY:
1)Mowa ustna odbierana słuchowo- użycie aparatu słuchowego;
2)Mowa ustna odbierana wzrokowo- odczytywanie mowy z ust;
3)Mowa ustna odbierana dotykowo- metoda TADOMA (polegająca na wyczuwaniu układu i ruchu ust, krtani i żuchwy przy wymawianiu poszczególnych liter za pomocą zmysłu dotyku zlokalizowanego w palcach)
METODY SPECJALNE
ALFABET BRAILLE’A
Z RODZINY ALFABETU BRAILLE’A
1)Porozumiewanie się przy pomocy jednoręcznego brajla do palców- polega na przypisaniu palcom wskazującemu i środkowemu lewej dłoni punktów odpowiadających
sześciopunktowi brajlowskiemu
2. Porozumiewanie się przy pomocy dwuręcznego Brajla do palców - oparte jest o rozkład klawiszy maszyny brajlowskiej do pisania. Znaki przekazywane są osobie głuchoniewidomej poprzez lekki nacisk na palce. Palce: wskazujący, środkowy i serdeczny lewej i prawej ręki odpowiadają klawiszom brajlowskiej maszyny do pisania.
Alfabet LORMA - dotykanie palcem, palcami różnych miejsc dłoni głuchoniewidomego;
•Głuchoniewidomy- pozbawiony całkowicie lub częściowo dwóch dalekonośnych zmysłów (wzrok i słuch).
KLASYFIKACJA OSÓB GŁUCHONIEWIDOMYCH
- całkowicie głuchoniewidomi,
- słabowidzący i słabosłyszący,
- całkowicie niewidomi i słabosłyszący,
- całkowicie głusi i słabowidzący,
- całkowicie głusi i jednoocy,
- słabosłyszący i jednoocy.
- niewidomi i głusi od urodzenia albo od wczesnego dzieciństwa (do 5 roku życia)
- niewidomi od urodzenia albo od wczesnego dzieciństwa, którzy utracili słuch w późniejszych okresach życia
- głusi od urodzenia albo od wczesnego dzieciństwa, którzy utracili wzrok w późniejszych okresach życia
- ociemniali, a jednocześnie głusi (ewentualnie ogłuchli), którzy utracili wzrok w późniejszych okresach życia
ok. 7 tysięcy ponad 50% - to osoby, które ukończyły 65 rż.
Według Zarządu Głównego PZN:
- dominują osoby z głuchoślepotą nabytą
- przeważają osoby z całkowitą głuchotą
- mniej jest osób z całkowitą ślepotą
- znaczne utrudnienia w budowaniu więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami a dzieckiem
- brak motywacji i chęci wchodzenia w interakcje ze światem zewnętrznym
- zagrożony rozwój potrzeby kontrolowania otoczenia
- utrudniony rozwój antycypacji wydarzeń
- opóźnienia i utrudnienia w zakresie formowania się pojęć związanych z osobami, przedmiotami i zdarzeniami w otoczeniu
- ograniczenia w ilości i w różnorodności doświadczeń
- trudności w opanowaniu świadomości ciała, schematu ciała, konstruowaniu obrazu siebie i różnicowaniu „ja- inni”
- opóźnienia i utrudnienia w opanowaniu lokomocji
- problemy z opanowaniem komunikacji przedsłownej i początków języka
- Zaburzona komunikacja
- Trudności poznawcze
- Zaburzenia w funkcjonowaniu społeczno – emocjonalnym
Laura Bridgman - pierwsza głuchoniewidoma osoba którą objęto systematycznym uczeniem
- W wieku 2 lat i 2 miesięcy w wyniku szkarlatyny straciła słuch, wzrok i mowę, a także powonienie, co przytępiło jej również smak. Sprawny pozostał jedynie zmysł dotyku.
- W wieku 8 lat przyjęcie do Instytutu Perkinsona dla niewidomych w Bostonie.
- Nauka znaków określających litery- poznanie go dawało ogromne możliwości wyrazania uczuć,myśli,przekonań.
- Jako dorosła osoba Laura swobodnie poruszała się po znanym terenie, rozpoznawałą wiele zjawisk, wyczuwając dochodzące do niej drżenia.
- Mogła swobodnie przekazywać wiadomości alfabetem palcowym lub pismem i zarabiać na utrzymanie , wykonując robótki ręczne.
- W wieku 18 miesięcy zachorowała i utraciła wzrok i słuch-to spowodowało niemożność nauczenia się naturalnym sposobem mowy.
- Poznawała otoczenie za pomocą węchu i dotyku.
- W wieku 6 lat rozpoczęcie edukacji pod opieką Anny Sullivan, która była wychowanka a później nauczycielka w Instytucie Parkinsona w Bostonie.
- Nauka alfabetu palcowego- zaczęła przekazywać informacje całymi zdaniami.
- W tym samym roku gdy rozpoczęła naukę, dziewczynka zaczęła pisać listy.
- Kolejny etap: szybka nauka pojęć abstrakcyjnych, pismo wypukłe i alfabet Braillle’a.
- W wieku 10 lat Helena wymawia pierwsze słowo.
- Finalnie dziewczynka nauczyła się nie tylko języka ojczystego-angielskiego, ale również łaciny, greki i niemieckiego.
- Jako nastolatka rozpoczęła działalność na rzecz niewidomych, stała się rzecznikiem ludzi niewidomych.
- Biorąc udział w licznych konferencjach i kongresach poświęconych rehabilitacji niewidomych i niesłyszących, własnym przykładem wskazywała na ich możliwości rozwojowe.
- W wieku 20 lat dostała się do Radcliff Collage, kilka lat później otrzymała tytuł doktora filozofii.
- Mogła nadawać komunikaty alfabetem palcowym, pismem i mową, natomiast odbierała je odczytując znaki alfabetu palcowego ,jeżeli posługiwał się nim rozmówca, lub odczytując dotykiem ruchy warg osoby mówiącej.
- Maria- w wieku 10 lat, Marta w wieku 8 lat, trafiły do żeńskiego zakładu dla głuchych, niewidomych i głuchoniewidomych, prowadzonego przez zakonnice we Francji.
- Obie dziewczynki uczyły się kojarzyć znaki migowe z przedmiotami, alfabetu palcowego.
- Siostry nauczyły się mówić (przy wykorzystaniu alfabetu palcowego i możliwości dotykowego sprawdzania ułożenia narządów artykulacyjnych np. drżenia krtani.
- Nauka pisma wypukłego alfabetu łacińskiego, pisma Braille’a.
- W wieku 5 lat utraciła oba zmysły. Potem przestała mówić.
- Po śmierci rodziców trafiła do domu dziecka, a następnie do Zakładu dla Głuchociemnych w Charkowie. Tam przebywała pod opieka pedagoga profesora Sokolańskiego.
- Nauczyła się języka palcowego, czytania alfabetem Braille’a a także mówić i kontrolować siłę swojego głosu.
- Podjęła pracę w moskiewskim Instytucie Defektologicznym. Napisała książkę ,,Jak postrzegam świat”
- Urodził się z obuoczną zaćmą. Między 2 a 4 rokiem życia przeszedł nieudaną operację, która miała usunąć zaćmę. W wieku 5 lat po kolejnej operacji stracił lewe oko, nawiązał się stan zapalny. Reakcja uboczna przyjmowanych leków- utrata słuchu.
- Uczęszczał do szkoły wraz ze zdrowymi rówieśnikami w Laskach. Nauka pisma dotykowego. Otrzymał stypendium jako uczeń szczególnie uzdolniony.
- Nauka w Liceum, zafascynowanie informatyką.
- Ukończenie studiów informatycznych.
- Praca w Zakładach Kasprzaka-udogodnienia techniczne ,,Optacon” zamieniający obraz liter na wibrujące impulsy, które można odczytać dotykiem.
- Współpraca z Polskim Związkiem Niewidomych.
- •Wiceprezes Towarzystwa Pomocy Głuchoniewidomych.
METODY POROZUMIEWANIA SIĘ OSÓB GŁUCHONIEWIDOMYCH
Czynniki warunkujące sposób porozumiewania się:
WYKORZYSTANIE PISMA:
1)Międzynarodowy standardowy doręczny alfabet dla głuchoniewidomych –
kreślenie dużych, drukowanych liter na dłoni głuchoniemego
Czynniki warunkujące sposób porozumiewania się:
- Poziom zachowania użytecznych resztek słuchu i wzroku
- Czas wystąpienia (i kolejność) utraty sprawności.
- Metody uniwersalne- nie wymagają specjalnego przygotowania
- Metody specjalne- wymagające pewnego przygotowania od osób posługujących się nimi.
WYKORZYSTANIE PISMA:
1)Międzynarodowy standardowy doręczny alfabet dla głuchoniewidomych –
kreślenie dużych, drukowanych liter na dłoni głuchoniemego
2)Porozumiewanie się przy pomocy tabliczki brajlowsko-czarnodrukowej
dotykanie wskazującym palcem prawej dłonimiejsca, gdzie naniesiony jest brajlowski znakwybranej litery
System konkretnych punktów na dłoni głuchoniewidomego, którym odpowiadają określone litery, cyfry i znaki
Komunikacja polega na dotykaniu określonychmiejsc na dłoni osoby głuchoniewidomej .
4)Tabliczka z wypukłym alfabetem
Używa się metalowej płytki z wypukłymi, dużymi literami.
Osoba mówiąca kładzie palec wskazujący głuchoniewidomego na kolejnych literach,
tworząc słowa. Głuchoniewidomy rozpoznaje je za pomocą dotyku.
5)Pismo powiększone
WYKORZYSTANIE MOWY:
1)Mowa ustna odbierana słuchowo- użycie aparatu słuchowego;
2)Mowa ustna odbierana wzrokowo- odczytywanie mowy z ust;
3)Mowa ustna odbierana dotykowo- metoda TADOMA (polegająca na wyczuwaniu układu i ruchu ust, krtani i żuchwy przy wymawianiu poszczególnych liter za pomocą zmysłu dotyku zlokalizowanego w palcach)
METODY SPECJALNE
ALFABET BRAILLE’A
Z RODZINY ALFABETU BRAILLE’A
1)Porozumiewanie się przy pomocy jednoręcznego brajla do palców- polega na przypisaniu palcom wskazującemu i środkowemu lewej dłoni punktów odpowiadających
sześciopunktowi brajlowskiemu
2. Porozumiewanie się przy pomocy dwuręcznego Brajla do palców - oparte jest o rozkład klawiszy maszyny brajlowskiej do pisania. Znaki przekazywane są osobie głuchoniewidomej poprzez lekki nacisk na palce. Palce: wskazujący, środkowy i serdeczny lewej i prawej ręki odpowiadają klawiszom brajlowskiej maszyny do pisania.
Alfabet LORMA - dotykanie palcem, palcami różnych miejsc dłoni głuchoniewidomego;
ALFABETU MORSE’A DO DŁONI
na dłoni głuchoniewidomego kreśli się kropki lub kreski
na dłoni głuchoniewidomego kreśli się kropki lub kreski
ALFABET DOTYKOWY JEZIERSKIEJ
dostosowanie alfabetu LORMA do potrzeb pisowni polskiej
dostosowanie alfabetu LORMA do potrzeb pisowni polskiej
JĘZYK MIGOWY
jedna z najważniejszych metod porozumiewania się nie tylko osób głuchych, ale i głuchoniewidomych.
Osoby posiadające resztki wzroku, mogą posługiwać się językiem migowym odbieranym wzrokowo.
Dla osób całkowicie niewidomych dostępne jest odbieranie języka migowego drogą dotykową.
Część metod specjalnych wykorzystuje różnego rodzaju urządzenia techniczne:
PREFEROWANE PRZEZ OSOBY GŁUCHONIEWIDOME METODY POROZUMIEWANIA SIĘ
Osoby posiadające resztki wzroku, mogą posługiwać się językiem migowym odbieranym wzrokowo.
Dla osób całkowicie niewidomych dostępne jest odbieranie języka migowego drogą dotykową.
Część metod specjalnych wykorzystuje różnego rodzaju urządzenia techniczne:
- Komunikator- mała, łatwa w obsłudze maszyna do pisania. Znaki graficzne pisma pojawiają się na paskach papieru-są dobrze czytelne,
- Dotykowy telefon skonstruowany przez
- doktora Kinneya- działa na zasadzie alf. Morse'a,
- VERSABRAILLE- telekomunikacyjne urządzenie komputerowe, przetwarzające sygnały komputerowe na pismo Braille’a,
PREFEROWANE PRZEZ OSOBY GŁUCHONIEWIDOME METODY POROZUMIEWANIA SIĘ
- 87.5% badanych wykorzystuje pismo Braille’a (zdecydowana większość z całkowitą ślepotą lub poczuciem światła)
- 65% wykorzystuje język migowy (większość całkowicie lub prawie całkowicie głusi,
- nie rozumiejący mowy ludzkiej)
- znaki znane tylko najbliższemu otoczeniu.
Dzięki alfabetowi Brailla osoby niewidome mogą otrzymywać informacje w formie tekstu, co pozwala im na samodzielne czytanie książek, gazet, dokumentów i innych materiałów. W ten sposób mają możliwość zdobywania wiedzy, kształcenia się, rozwijania swoich zainteresowań i uczestniczenia w życiu społecznym.
OdpowiedzUsuń