Sprzężenia/Osoby głuchoniewidome

NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ SPRZĘŻONA
•Niepełnosprawność charakteryzująca się występowaniem dwu lub więcej upośledzeń spowodowanych przez jeden lub więcej czynników endo- lub / i egzogennych, które działają w różnych okresach życia (w tym również w okresie prenatalnym) łącznie lub kolejno. Niepełnosprawność sprzężona nie jest prostą sumą składających się na nią upośledzeń , ale stanowi swoistą, odrębną i złożoną całość.
OSOBY GŁUCHONIEWIDOME
•Głuchoniewidomy- pozbawiony całkowicie lub częściowo dwóch dalekonośnych zmysłów (wzrok i słuch).
KLASYFIKACJA OSÓB GŁUCHONIEWIDOMYCH
  • całkowicie głuchoniewidomi, 
  • słabowidzący i słabosłyszący, 
  • całkowicie niewidomi i słabosłyszący, 
  • całkowicie głusi i słabowidzący, 
  • całkowicie głusi i jednoocy, 
  • słabosłyszący i jednoocy. 
Klasyfikacja ze względu na czas występowania uszkodzenia
  • niewidomi i głusi od urodzenia albo od wczesnego dzieciństwa (do 5 roku życia) 
  • niewidomi od urodzenia albo od wczesnego dzieciństwa, którzy utracili słuch w późniejszych okresach życia 
  • głusi od urodzenia albo od wczesnego dzieciństwa, którzy utracili wzrok w późniejszych okresach życia 
  • ociemniali, a jednocześnie głusi (ewentualnie ogłuchli), którzy utracili wzrok w późniejszych okresach życia
Środowisko głuchoniewidomych w Polsce
ok. 7 tysięcy ponad 50% - to osoby, które ukończyły 65 rż.

Według Zarządu Głównego PZN:

  • dominują osoby z głuchoślepotą nabytą
  • przeważają osoby z całkowitą głuchotą
  • mniej jest osób z całkowitą ślepotą
Problemy, ograniczenia i bariery dla rozwoju małego dziecka głuchoniewidomego
  • znaczne utrudnienia w budowaniu więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami a dzieckiem
  • brak motywacji i chęci wchodzenia w interakcje ze światem zewnętrznym
  • zagrożony rozwój potrzeby kontrolowania otoczenia
  • utrudniony rozwój antycypacji wydarzeń
  • opóźnienia i utrudnienia w zakresie formowania się pojęć związanych z osobami, przedmiotami i zdarzeniami w otoczeniu
  • ograniczenia w ilości i w różnorodności doświadczeń
  • trudności w opanowaniu świadomości ciała, schematu ciała, konstruowaniu obrazu siebie i różnicowaniu „ja- inni”
  • opóźnienia i utrudnienia w opanowaniu lokomocji
  • problemy z opanowaniem komunikacji przedsłownej i początków języka
KONSEKWENCJE JEDNOCZESNEGO USZKODZENIA SŁUCHU I WZROKU
  • Zaburzona komunikacja 
  • Trudności poznawcze
  • Zaburzenia w funkcjonowaniu społeczno – emocjonalnym 
Najważniejsze problemy rozwojowe małego dziecka głuchoniewidomego

Znane osoby głuchoniewidome
Laura Bridgman - pierwsza głuchoniewidoma osoba którą objęto systematycznym uczeniem
  • W wieku 2 lat i 2 miesięcy w wyniku szkarlatyny straciła słuch, wzrok i mowę, a także powonienie, co przytępiło jej również smak. Sprawny pozostał jedynie zmysł dotyku. 
  • W wieku 8 lat przyjęcie do Instytutu Perkinsona dla niewidomych w Bostonie.
  • Nauka znaków określających litery- poznanie go dawało ogromne możliwości wyrazania uczuć,myśli,przekonań.
  • Jako dorosła osoba Laura swobodnie poruszała się po znanym terenie, rozpoznawałą wiele zjawisk, wyczuwając dochodzące do niej drżenia.
  • Mogła swobodnie przekazywać wiadomości alfabetem palcowym lub pismem i zarabiać na utrzymanie , wykonując robótki ręczne.
Helena Keller
  • W wieku 18 miesięcy zachorowała i utraciła wzrok i słuch-to spowodowało niemożność nauczenia się naturalnym sposobem mowy. 
  • Poznawała otoczenie za pomocą węchu i dotyku. 
  • W wieku 6 lat rozpoczęcie edukacji pod opieką Anny Sullivan, która była wychowanka a później nauczycielka w Instytucie Parkinsona w Bostonie. 
  • Nauka alfabetu palcowego- zaczęła przekazywać informacje całymi zdaniami. 
  • W tym samym roku gdy rozpoczęła naukę, dziewczynka zaczęła pisać listy. 
  • Kolejny etap: szybka nauka pojęć abstrakcyjnych, pismo wypukłe i alfabet Braillle’a. 
  • W wieku 10 lat Helena wymawia pierwsze słowo.
  • Finalnie dziewczynka nauczyła się nie tylko języka ojczystego-angielskiego, ale również łaciny, greki i niemieckiego. 
  • Jako nastolatka rozpoczęła działalność na rzecz niewidomych, stała się rzecznikiem ludzi niewidomych. 
  • Biorąc udział w licznych konferencjach i kongresach poświęconych rehabilitacji niewidomych i niesłyszących, własnym przykładem wskazywała na ich możliwości rozwojowe. 
  • W wieku 20 lat dostała się do Radcliff Collage, kilka lat później otrzymała tytuł doktora filozofii. 
  • Mogła nadawać komunikaty alfabetem palcowym, pismem i mową, natomiast odbierała je odczytując znaki alfabetu palcowego ,jeżeli posługiwał się nim rozmówca, lub odczytując dotykiem ruchy warg osoby mówiącej. 
Maria i Marta Heurtin
  • Maria- w wieku 10 lat, Marta w wieku 8 lat, trafiły do żeńskiego zakładu dla głuchych, niewidomych i głuchoniewidomych, prowadzonego przez zakonnice we Francji. 
  • Obie dziewczynki uczyły się kojarzyć znaki migowe z przedmiotami, alfabetu palcowego. 
  • Siostry nauczyły się mówić (przy wykorzystaniu alfabetu palcowego i możliwości dotykowego sprawdzania ułożenia narządów artykulacyjnych np. drżenia krtani. 
  • Nauka pisma wypukłego alfabetu łacińskiego, pisma Braille’a.
Olga Skorochodowa.
  • W wieku 5 lat utraciła oba zmysły. Potem przestała mówić. 
  • Po śmierci rodziców trafiła do domu dziecka, a następnie do Zakładu dla Głuchociemnych w Charkowie. Tam przebywała pod opieka pedagoga profesora Sokolańskiego. 
  • Nauczyła się języka palcowego, czytania alfabetem Braille’a a także mówić i kontrolować siłę swojego głosu. 
  • Podjęła pracę w moskiewskim Instytucie Defektologicznym. Napisała książkę ,,Jak postrzegam świat”
Grzegorz Kozłowski.
  • Urodził się z obuoczną zaćmą. Między 2 a 4 rokiem życia przeszedł nieudaną operację, która miała usunąć zaćmę. W wieku 5 lat po kolejnej operacji stracił lewe oko, nawiązał się stan zapalny. Reakcja uboczna przyjmowanych leków- utrata słuchu. 
  • Uczęszczał do szkoły wraz ze zdrowymi rówieśnikami w Laskach. Nauka pisma dotykowego. Otrzymał stypendium jako uczeń szczególnie uzdolniony. 
  • Nauka w Liceum, zafascynowanie informatyką. 
  • Ukończenie studiów informatycznych. 
  • Praca w Zakładach Kasprzaka-udogodnienia techniczne ,,Optacon” zamieniający obraz liter na wibrujące impulsy, które można odczytać dotykiem. 
  • Współpraca z Polskim Związkiem Niewidomych. 
  • •Wiceprezes Towarzystwa Pomocy Głuchoniewidomych.
METODY POROZUMIEWANIA SIĘ OSÓB GŁUCHONIEWIDOMYCH
Czynniki warunkujące sposób porozumiewania się:
  • Poziom zachowania użytecznych resztek słuchu i wzroku
  • Czas wystąpienia (i kolejność) utraty sprawności.
Metody porozumiewania się
  • Metody uniwersalne- nie wymagają specjalnego przygotowania 
  • Metody specjalne- wymagające pewnego przygotowania od osób posługujących się nimi.
METODY UNIWERSALNE
WYKORZYSTANIE PISMA:
1)Międzynarodowy standardowy doręczny alfabet dla głuchoniewidomych –
kreślenie dużych, drukowanych liter na dłoni głuchoniemego

2)Porozumiewanie się przy pomocy tabliczki brajlowsko-czarnodrukowej
dotykanie wskazującym palcem prawej dłonimiejsca, gdzie naniesiony jest brajlowski znakwybranej litery


3)Alfabet punktowy do dłoni (zwany rękawiczką)

System konkretnych punktów na dłoni głuchoniewidomego, którym odpowiadają określone litery, cyfry i znaki

Komunikacja polega na dotykaniu określonychmiejsc na dłoni osoby głuchoniewidomej .




4)Tabliczka z wypukłym alfabetem

Używa się metalowej płytki z wypukłymi, dużymi literami.

Osoba mówiąca kładzie palec wskazujący głuchoniewidomego na kolejnych literach,

tworząc słowa. Głuchoniewidomy rozpoznaje je za pomocą dotyku.

5)Pismo powiększone
WYKORZYSTANIE MOWY:

1)Mowa ustna odbierana słuchowo- użycie aparatu słuchowego;
2)Mowa ustna odbierana wzrokowo- odczytywanie mowy z ust;
3)Mowa ustna odbierana dotykowo- metoda TADOMA (polegająca na wyczuwaniu układu i ruchu ust, krtani i żuchwy przy wymawianiu poszczególnych liter za pomocą zmysłu dotyku zlokalizowanego w palcach)
METODY SPECJALNE
ALFABET BRAILLE’A
Z RODZINY ALFABETU BRAILLE’A
1)Porozumiewanie się przy pomocy jednoręcznego brajla do palców- polega na przypisaniu palcom wskazującemu i środkowemu lewej dłoni punktów odpowiadających
sześciopunktowi brajlowskiemu

2. Porozumiewanie się przy pomocy dwuręcznego Brajla do palców - oparte jest o rozkład klawiszy maszyny brajlowskiej do pisania. Znaki przekazywane są osobie głuchoniewidomej poprzez lekki nacisk na palce. Palce: wskazujący, środkowy i serdeczny lewej i prawej ręki odpowiadają klawiszom brajlowskiej maszyny do pisania.

Alfabet LORMA - dotykanie palcem, palcami różnych miejsc dłoni głuchoniewidomego;


ALFABETU MORSE’A DO DŁONI

na dłoni głuchoniewidomego kreśli się kropki lub kreski
ALFABET DOTYKOWY JEZIERSKIEJ

dostosowanie alfabetu LORMA do potrzeb pisowni polskiej
JĘZYK MIGOWY
jedna z najważniejszych metod porozumiewania się nie tylko osób głuchych, ale i głuchoniewidomych.

Osoby posiadające resztki wzroku, mogą posługiwać się językiem migowym odbieranym wzrokowo.

Dla osób całkowicie niewidomych dostępne jest odbieranie języka migowego drogą dotykową.

Część metod specjalnych wykorzystuje różnego rodzaju urządzenia techniczne:
  • Komunikator- mała, łatwa w obsłudze maszyna do pisania. Znaki graficzne pisma pojawiają się na paskach papieru-są dobrze czytelne,
  • Dotykowy telefon skonstruowany przez 
  • doktora Kinneya- działa na zasadzie alf. Morse'a, 
  • VERSABRAILLE- telekomunikacyjne urządzenie komputerowe, przetwarzające sygnały komputerowe na pismo Braille’a,


PREFEROWANE PRZEZ OSOBY GŁUCHONIEWIDOME METODY POROZUMIEWANIA SIĘ 
  • 87.5% badanych wykorzystuje pismo Braille’a (zdecydowana większość z całkowitą ślepotą lub poczuciem światła) 
  • 65% wykorzystuje język migowy (większość całkowicie lub prawie całkowicie głusi, 
  • nie rozumiejący mowy ludzkiej) 
  • znaki znane tylko najbliższemu otoczeniu.

1 komentarz:

  1. Dzięki alfabetowi Brailla osoby niewidome mogą otrzymywać informacje w formie tekstu, co pozwala im na samodzielne czytanie książek, gazet, dokumentów i innych materiałów. W ten sposób mają możliwość zdobywania wiedzy, kształcenia się, rozwijania swoich zainteresowań i uczestniczenia w życiu społecznym.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2014 Świat i edukacja dziecka , Blogger