Pedagogika przewlekle chorych i kalekich
Choroba to "dynamiczny zespół zaburzeń czynności organizmu wywołany czynnikami chorobotwórczymi zewnętrznymi lub wewnętrznymi. Czynnościowym zaburzeniom zazwyczaj towarzyszą morfologiczne zmiany komórek, tkanek i narządów oraz zakłócenia mechanizmów regulujących ustrój" (L. Szczepaniak, 2005)
Model somatopsychiczny – koncentruje się na wpływie choroby na psychikę i osobowość człowieka. W podejściu tym przyjmuje się, że choroba może naruszyć psychologiczne mechanizmy regulujące zachowanie , strukturę własnego „ja”, poczucie własnej wartości, osłabić odporność i równowagę nerwową ( M. Grzegorzewska, J. Doroszewska,)
Teoria wspólnych i swoistych cech osobowości (A. Hulek)
Osoby pełnosprawne i niepełnosprawne mają znacznie więcej cech wspólnych niż swoistych oznacza to, że choroba stwarza dziecku różne sytuacje trudne, ale skutki tych sytuacji w rozwoju dziecka są wysoce zróżnicowane i bardziej zależą od jego dyspozycji osobowościowych, czynników środowiskowych oddziaływań rehabilitacyjnych, niż od rodzaju choroby.
Choroba jako…
Na zmiany w obrębie tych sprawności narażone są zwłaszcza dzieci dotknięte chorobami powstałymi
na tle uszkodzenia mózgu (padaczka, mózgowe porażenie dziecięce) oraz chorobami, w wyniku
których może dojść do uszkodzeń mózgu (cukrzyca, astma, gorączka reumatyczna).
Chorobowe uszkodzenia mózgu stanowią podłoże zaburzeń encefalopatycznych z reakcjami
impulsywnymi, skłonnością do agresji i lęków. Na ich tle pojawiają się reakcje nerwicowe, zaburzenia układu wegetatywnego, zaburzenia zachowania.
Przewlekła choroba wyniszcza organizm dziecka, narusza równowagę i odporność nerwową
powodując: nadpobudliwość, niepokój ( ruchowy: tiki, natrętne ruchy, drobne niecelowe manipulacje), brak skoncentrowania, nietrwałość uwagi, labilność emocjonalną, zniechęcenie brak wytrwałości, rozdrażnienie.
Wpływ choroby przewlekłej na samoocenę i funkcjonowanie społeczne
Zmienność sytuacji chorobowych, samopoczucia i sprawności psychofizycznej dziecka utrudnia mu osiąganie stabilnego i adekwatnego systemu o samym sobie. Porównywanie się z innymi dziećmi stanowi podstawę negatywnych opinii o sobie i kształtowanie się niskiej, niestabilnej samooceny. Nasila się to szczególnie w okresie dorastania.
Choroba ogranicza kontakty społeczne, aktywność, samodzielność. Nie zawsze jest akceptowana przez rówieśników. Dziecko chore jest mniej atrakcyjne dla kolegów często bywa izolowane bądź eliminowane z różnych form aktywności grupy rówieśniczej.
W okresie dorastania izolacja może się zwiększyć gdyż wygląd zewnętrzny, sprawność, uroda nabierają szczególnego znaczenia w kontaktach rówieśniczych.
Wskazania dotyczące oddziaływań na dziecko przewlekle chore:
Mechanizmy negatywne
Choroba przewlekła
•Amerykańska Komisja do spraw chorób przewlekłych określa ją jako "wszelkie zaburzenia lub odchylenia od normy, które posiadają jedną lub więcej z następujących cech charakterystycznych: są trwałe; pozostawiają po sobie inwalidztwo; spowodowane są przez nieodwracalne zmiany patologiczne; wymagają specjalnego postępowania rehabilitacyjnego albo według wszelkich oczekiwań wymagać będą długiego nadzoru, obserwacji czy opieki„(Shontz,1972)
Charakteryzuje się: •Amerykańska Komisja do spraw chorób przewlekłych określa ją jako "wszelkie zaburzenia lub odchylenia od normy, które posiadają jedną lub więcej z następujących cech charakterystycznych: są trwałe; pozostawiają po sobie inwalidztwo; spowodowane są przez nieodwracalne zmiany patologiczne; wymagają specjalnego postępowania rehabilitacyjnego albo według wszelkich oczekiwań wymagać będą długiego nadzoru, obserwacji czy opieki„(Shontz,1972)
- Długim okresem trwania (co najmniej cztery tygodnie),
- Łagodniejszym przebiegiem w porównaniu z chorobą krótkotrwałą, której przebieg określany jest jako „ostry”,
- Zagrożeniem trwałymi, nieodwracalnymi zmianami patologicznymi w organizmie,
- Koniecznością długotrwałej opieki medycznej i odpowiednio sprofilowanej rehabilitacji
Przyczyny powstawania chorób i kalectw
I. Dzieci prewentoryjne (podziała ten stworzono ze względu na typ postępowania).
Czynnik psychospołeczny – negatywne przeżycia, stres, wyczerpanie, obciążenie psychiczne, długo trwające przeciążenia, poczucie zagrożenia są czynnikami dużego ryzyka i mogą stanowić źródło chorób ujmowane w kontekście zjawisk społecznych. Chorobami o charakterze psychosomatycznym są choroby cywilizacyjne tj. choroby układu krążenia (nadciśnienie, choroba wieńcowa, zawał serca). Do innych chorób psychogennych zaliczamy: choroby nowotworowe, wrzody żołądka, choroby neurologiczne.- Powikłania okołoporodowe lub przebieg ciąży – kalectwa typu wrodzonego, związane z okresem okołoporodowym,
- Nie zaspakajanie potrzeb biologicznych
- Choroby panujące w środowiskach osób dorosłych przenoszone na dzieci
- Czynniki cywilizacyjne – choroby psychiczne, nerwice, epilepsje.
- Infekcje – gruźlica, zapalenie stawów i szpiku kostnego, Heinego Medina, schorzenia poreumatyczne.
- Wypadki „komunikacyjne” - kalectwa nabyte (pourazowe).
I. Dzieci prewentoryjne (podziała ten stworzono ze względu na typ postępowania).
- Działalność prewencyjna – zapobiegawcza.
- Są to osoby zagrożone możliwością zachorowania.
- Zagrożenie mogą być powodowane: stanem wewnętrznym, czynnikami środowiskowymi.
- gruźlica płuc – okres wojny, powojenny
- alergie – narastają, wzrasta odsetek alergenów, odporność ludzi maleje
- choroby reumatyczne
- cukrzyca
- choroby nowotworowe – wzrasta odsetek w grupie dzieci i młodzieży
- astma
- mukowiscydoza – zaburzenia głównych dróg oddechowych, zespół złego wchłaniania – choroba o podłożu genetycznym lub psychogennym (wzrasta procent zachorowalności na tę chorobę)
- Są to chorzenia o podłożu chorobowym. Mogą być różnego pochodzenia:
- mózgowego (mózgowe uszkodzenia dziecięce)
- rdzeniowego (urazy rdzenia kręgowego)
- stawowego (głównie reumatyczne i wady postawy)
- powypadkowe
- Narasta zjawisko nerwicy u dzieci i młodzieży. Mają na to wpływ czynniki cywilizacyjne, nie radzenie sobie z problemami, słaby organizm nie radzi sobie z przeciwnościami.
- Koncepcje psychologiczne i socjologiczne choroby i niesprawności ruchowej
- Model psychosomatyczny – skoncentrowany jest na poszukiwaniu cech psychicznych człowieka, jego typu osobowości, natury reakcji, stylu życia mogących stanowić przyczynę doznanej przez niego choroby i mających wpływ na jej przebieg. Tworzenie profilu osobowościowego predysponującego do zachorowania na dany rodzaj choroby.
Model somatopsychiczny – koncentruje się na wpływie choroby na psychikę i osobowość człowieka. W podejściu tym przyjmuje się, że choroba może naruszyć psychologiczne mechanizmy regulujące zachowanie , strukturę własnego „ja”, poczucie własnej wartości, osłabić odporność i równowagę nerwową ( M. Grzegorzewska, J. Doroszewska,)
Teoria wspólnych i swoistych cech osobowości (A. Hulek)
Osoby pełnosprawne i niepełnosprawne mają znacznie więcej cech wspólnych niż swoistych oznacza to, że choroba stwarza dziecku różne sytuacje trudne, ale skutki tych sytuacji w rozwoju dziecka są wysoce zróżnicowane i bardziej zależą od jego dyspozycji osobowościowych, czynników środowiskowych oddziaływań rehabilitacyjnych, niż od rodzaju choroby.
Choroba jako…
- stresor (J. Reykowski, Z. Sękowska) Najsilniejsze czynniki stresogenne, to lęk, ograniczenie aktywności i ból.
- źródło deprywacji potrzeb (Skorny, Dobrzycka), pozbawienie kontaktów z rodzina, rówieśnikami ( deprywacja psychiczna), nie możność uczestniczenia w wielu czynnościach dnia codziennego, zabawie (deprywacja czynnościowa), ograniczona możliwość poznawania otoczenia (deprywacja sensoryczna)
- frustracji ( Z. Sękowska)
- zjawisko traumatyzujące dla dziecka i jego rodziny, poczucie zagrożenia życia, naruszenie sprawności fizycznej i psychicznej
- Ciemność.
- Rozstanie z rodzicami, lęk separacyjny.
- Brak informacji – produkowanie informacji własnych.
- Obnażanie, wstyd przed innymi.
- Uwięzienie w łóżku – ograniczenie aktywności.
- Zranienia, zastrzyki, zabiegi.
- Ból.
- Zmiana diety, niesmaczne posiłki.
- Obojętność, nieuprzejmość personelu.
- Nieprzyjemny zapach.
- Monotonia i nuda.
- Konflikty z innymi dziećmi.
- Nieumiejętność rozmawiania o chorobie.
- Brak zabawek i innych przedmiotów domowych.
- Zapominanie – inaczej wypieranie, czyli nieotrzymanie w świadomości przykrego zdarzenia. Tutaj ciekawostką mogą być prace plastyczne dzieci przebywających w szpitalu. Wg. Badań przeprowadzonych przez I. Obuchowską – dzieci rysują sale szpitalne z kwiatami lub z ptakami w oknach, a pod łóżkiem często leży kot lub pies.
- Przemieszczanie lęku – prawdziwe źródło lęku jest ukryte, a dzieci przenoszą lęk na rzeczy zastępcze, niegroźne.
- Projekcja – przedstawienie w sposób dramatyczny przebiegu choroby, np. straszenie innych zabiegami; werbalizowanie własnego strachu wzmacnia ulgę.
- Racjonalizacja – obniżanie lub dodawanie wartości sytuacji w jakiej dziecko się znalazło, np. jestem w szpitalu, to nie muszę być w szkole, jestem chora, to dostanę zabawki.
- Zaprzeczanie – nieprzyjmowanie informacji do wiadomości, jest to psychiczne wyłączanie się częste przy ciężkich chorobach.
- Ucieczka w fantazję – pojawia się najczęściej wśród dzieci bardzo inteligentnych, dziecko wówczas w wyobraźni wytwarza postacie, które towarzyszą mu w codziennym życiu, którymi wiąże swoje radości i lęki.
- Nie osiąganie norm ustalonych dla wieku życia dziecka w zakresie wzrostu i wagi ciała (stosowanie, diet, brak apetytu, brak ruchu).
- Osłabienie rozwoju ruchowego zwłaszcza dużej motoryki:
- -osłabienie chorobowe, doznania bólowe (gościec stawowy, postępujący zanik mięśni), chronienie przed urazami (hemofilia), nadmiernym wysiłkiem (astma, układ krążenia)
- -narzucone dziecku unieruchomienie (łóżko, gips, wyciąg)
- Osłabienie wydolności wysiłkowej dziecka i jego odporności somatycznej na różne czynniki patogenne ( wyniszczenie organizmu przez chorobę, podatność na choroby, mniejsza wydolność fizyczna i psychiczna)
- Patologiczne zmiany w strukturze i funkcjonowaniu różnych organów ciała dziecka ( wady postawy, płynność i precyzja ruchów )
Na zmiany w obrębie tych sprawności narażone są zwłaszcza dzieci dotknięte chorobami powstałymi
na tle uszkodzenia mózgu (padaczka, mózgowe porażenie dziecięce) oraz chorobami, w wyniku
których może dojść do uszkodzeń mózgu (cukrzyca, astma, gorączka reumatyczna).
- MPD- 50-60% dzieci ma inteligencję niższa niż przeciętna, bądź upośledzoną
- Cukrzyca- w wyniku dużych wahań poziomu cukru
- Astma oskrzelowa- napady duszności powodujące niedotlenienie
Chorobowe uszkodzenia mózgu stanowią podłoże zaburzeń encefalopatycznych z reakcjami
impulsywnymi, skłonnością do agresji i lęków. Na ich tle pojawiają się reakcje nerwicowe, zaburzenia układu wegetatywnego, zaburzenia zachowania.
Przewlekła choroba wyniszcza organizm dziecka, narusza równowagę i odporność nerwową
powodując: nadpobudliwość, niepokój ( ruchowy: tiki, natrętne ruchy, drobne niecelowe manipulacje), brak skoncentrowania, nietrwałość uwagi, labilność emocjonalną, zniechęcenie brak wytrwałości, rozdrażnienie.
Wpływ choroby przewlekłej na samoocenę i funkcjonowanie społeczne
Zmienność sytuacji chorobowych, samopoczucia i sprawności psychofizycznej dziecka utrudnia mu osiąganie stabilnego i adekwatnego systemu o samym sobie. Porównywanie się z innymi dziećmi stanowi podstawę negatywnych opinii o sobie i kształtowanie się niskiej, niestabilnej samooceny. Nasila się to szczególnie w okresie dorastania.
Choroba ogranicza kontakty społeczne, aktywność, samodzielność. Nie zawsze jest akceptowana przez rówieśników. Dziecko chore jest mniej atrakcyjne dla kolegów często bywa izolowane bądź eliminowane z różnych form aktywności grupy rówieśniczej.
W okresie dorastania izolacja może się zwiększyć gdyż wygląd zewnętrzny, sprawność, uroda nabierają szczególnego znaczenia w kontaktach rówieśniczych.
Wskazania dotyczące oddziaływań na dziecko przewlekle chore:
- Należy dzieciom zdrowym wyjaśnić w przystępnej formie przyczyny obniżonej sprawności chorego dziecka, udzielając im niezbędnych informacji o chorobie;
- Nieprzyjemne stany chorobowe należy przedstawić jako przykrą także dla dziecka chorego konsekwencję choroby, do której musi się przyzwyczaić;
- Poinformować zdrowe dzieci o wszystkich czynnikach i sytuacjach, przed którymi powinno chronić się dziecko chore oraz poinstruować, w jaki sposób udzielić mu niezbędnej pomocy;
- Uwrażliwić dzieci zdrowe na potrzeby i przeżycia dziecka chorego, inicjować kontakty;
- Przydzielać dziecku choremu dostosowane do jego możliwości role i zadania, chwalić je, nagradzać, pokazywać jego choćby najmniejsze osiągnięcia;
- Eksponować te dyspozycje dziecka chorego, które mogą zwiększyć jego atrakcyjność, nie należy nadmiernie pokazywać ograniczeń dziecka;
- Motywować chore dziecko do kontaktów z rówieśnikami wzmacniając jego poczucie wartości (A. Maciarz, 1998)
- Faza szoku
- Faza rozpaczy – kryzys emocjonalny
- Faza pozornego przystosowania się
- Faza konstruktywnego przystosowania
- Odciążenie ich od nadmiaru obowiązków;
- Wspieranie przez specjalistów i bliskie osoby;
- Udział rodziców w zbiorowych formach rekreacji i rehabilitacji;
- Udzielanie pomocy socjalnej (A. Maciarz,2001)Koncepcja psychospołeczna choroby
Mechanizmy negatywne
- Agresja - wyrażająca się w postaci oporu lub negatywizmu,
- Regresja- obniżenie poziomu intelektualnego, kulturalnego lub społecznego,
- Ucieczka- jest formą samoobrony. Unikanie kontaktu z ludźmi, unikanie miejsc,
- Projekcja- rzutowanie winy za swoje niepowodzenia na innych,
- Rezygnacja- wyczerpanie organizmu, człowiek przestaje walczyć o osiągnięcie celu, bierność, apatyczność,
- Represja- tłumienie emocji, spychanie ich do podświadomości, duże napięcie nerwowe
- Racjonalizacja- obiektywna ocena własnej sytuacji życiowej ( zwerbalizowanie stanów emocjonalnych, wyjaśnienie rzeczywistej sytuacji, właściwa ocena faktów, zainteresowanie innym celem życiowym),
- Kompensacja- przejmowanie funkcji utraconego narządu przez inne. Ogromna rola woli pacjenta,
- Transformacja- zmiana celu życia, niedostępnego wskutek choroby na inny realny
- Zapewnienie warunków dobrego i spokojnego snu,
- Obecność osób bliskich,
- Terapia słowna,
- Zapewnienie warunków zewnętrznych wpływających kojąco
- Terapia ruchowa,
- Terapia zabawowa,
- Terapia zajęciowa,
- Terapia pracą
Dawno nie było takiego artykułu. Bardzo fajny wpis.
OdpowiedzUsuń