Zaburzenia emocjonalne u dzieci - jąkanie się
JĄKANIE
SIĘ:
-
stanowi zwykle jeden z wielu objawów zachowań nerwicowych dziecka. Jąkanie
należy do częstych zaburzeń mowy u dzieci i pojawia się między 3. a 5. rokiem
życia. Jąkanie patologiczne należy odróżnić od jąkania rozwojowego, które
powstaje wskutek rozbieżności między wysokim poziomem myślenia dziecka a
stosunkowo małą sprawnością aparatu artykulacyjnego. Częściej występuje wśród
chłopców niż dziewczynek. Wskazana jest konsultacja logopedyczna;
PRZYCZYNY:
- Mówi
się, że jest wynikiem minimalnych dysfunkcji mózgu albo osłabionej pracy lewej
jego półkuli;
- Uczeni
podkreślają też dziedziczenie predyspozycji;
- Czasem
wystarczy przestrach, długotrwała choroba albo szok po wypadku.
-
Zdaniem Krzysztofa Szamburskiego wada wymowy się
rozwija, kiedy dziecko jest strofowane za to, że się jąka, albo wręcz
przeciwnie, gdy rodzice udają przed nim, że wszystko jest w porządku, ale za
jego plecami rozmawiają o tej ułomności. Jednak gdy dziecko to przypadkiem
usłyszy, budzi się w nim przekonanie, że robi coś tak złego, iż nie można o tym
nawet mówić;
-
Tymczasem jeżeli jąkanie zaczęło się tydzień, dwa tygodnie wcześniej, można
sytuację szybko odwrócić.
- W
przypadku małych dzieci wystarczają spotkania z rodzicami;
OBJAWY:
-objawy
kloniczne, które polegają na wielokrotnym powtarzaniu tej samej głoski bądź
sylaby;
-objawy
toniczne polegające na zatrzymaniu wypowiadanego wyrazu (zacinanie się), czemu
towarzyszy często silne emocjonalne i mięśniowe napięcie. Najczęściej obserwowaną
postacią jąkania jest jąkanie kloniczno-toniczne;
-
napięciem mięśniowym i emocjonalnym;
- powtarzanie:
- głosek
- sylab
- wyrazów
- fraz
- przeciąganie głosek;
- blokowanie;
- pauzy;
- rewizje;
- embolofrazje;
- nieprawidłowe tempo mówienia
- tachtylia
– szybkie tempo mówienia;
- bradytyia
– wolnetempo mówienia;
- dysthymia
– nierytmiczne mówienie;
- współruchy;
- reakcje wegetatywne;
- reakcje psychospołeczne (lęk, poczucie winy,
flustracja, agresja);
ROZWOJOWA
NIEPŁYNNOŚĆ MÓWIENIA -POWÓD DO TROSKI, NIE DO LĘKU:
- niewłaściwa reakcja otoczenia może utrwalić
niepłynność w mówienia dziecka;
- jeżeli rodzice postępują właściwie, zwykle
znmiejsza ona razem z nabywaniem przez dziecko kompetencji językowych;
PODZIAŁ
JĄKANIA ZE WZGLĘDU NA WYSTĘPUJĄCE OBJAWY:
- skurcze, jakie występują
podczas niepłynności mowy. Wyróżniamy jąkanie:
- Kloniczne powtarzanie tej samej głoski bądź
sylaby;
- Toniczne spazmatyczne zacinanie się, wypychanie
siłą głosu lub słowa;
- Kloniczno-toniczne łączy oba poprzednie rodzaje.
- przyczyny - jąkanie
organiczne i czynnościowe. Z jąkaniem organicznym mamy do czynienia w przypadku
trwałego uszkodzenia jąder podkorowych. Występuje ono na tle urazów czaszki,
nowotworów, chorób układu piramidowego, demencji, stosowania niektórych leków i
narkotyków. Jąkanie czynnościowe występuje w przebiegu rozwoju lub w odpowiedzi
na przeżycia traumatyczne, uraz psychiczny. Psychologicznie jąkanie jest
wypadkową przeżywanego lęku, wrogości, poczucia winy, kary, stresu
komunikacyjnego oraz obawy przed wypowiadaniem się. Częściej zdarza się ono
osobom z niską samooceną i małą pewnością siebie. Osoba jąkająca się
traktuje mowę nie jako formę komunikacji, a jako sprawdzian. Rodzice dzieci
jąkających się częściej reagują negatywnie, kontrolują dzieci jąkające się i poprawiają
je. Matki dzieci jąkających się mówią szybciej niż matki niejąkających się oraz
zadają więcej pytań i stawiają więcej żądań.
·
czas trwania - mówimy wówczas o jąkaniu uporczywym
(chronicznym) oraz chwilowym (epizodycznym). Chroniczne jąkanie neurologiczne
powstaje na podłożu obustronnego uszkodzenia półkul mózgowych. Epizodyczne
jąkanie neurologiczne pojawia się w uszkodzeniach jednej półkuli.
TEORIE ETIOLOGII JĄKANIA:
- rozwojowa
- organiczna – jakanie jest wynikiem różnic
konstrukcjinalnych lub neuroortofonicznych
- wewnętrzna;
- zewnętrzna;
- neurotyczna – jąkanie jest nerwicą;
- psychologiczna – jąkanie jest reakcją nabytą;
DO TYPOWYCH ZABURZEŃ ODDECHOWYCH, ARTYKULACYJNYCH I
FONACYJNYCH ZALICZAM:
- dominację oddychania
nosowego podczas mówienia;
- dominację segmentu
piersiowego nad brzusznym;
- oddychanie
asymetryczne, kiedy jedna strona przepony pracuje w innym tempie niż druga;
- zwiększoną ilość
oddechów na minutę;
- skrócenie fazy
wydechu przez kolejny wdech;
- brak koordynacji
pomiędzy ruchami oddechowymi a ruchami klatki piersiowej;
- zaciskanie strun
głosowych;
- gwałtowne ruchy
krtani ku górze i ku dołowi oraz całej krtani ku przodowi;
- wydłużenie czasu
reakcji głosowej;
- dysfonię;
- skurcze mięśni
języka, podniebienia oraz warg, tzw. klonus lub tonu;
JĄKAJĄCY
SIĘ UCZEŃ:
- duży poblem lęku – logofobia;
- brak niemożliwości natychmiastowego
powiadomienia o swoich staach;
- duża zmienność liczby niepłynnych wypowiedzi
w zależności do sytuacji;
- poczucie niedocenienia i pokrzywdzenia;
POSTĘPOWANIE:
- wyście z założenia, że ważniejszejest co nam
dziecko chce powiedzić, a nie to jak nam to powie;
- odwrócenie uwagi;
- stosowanie zabaw i ćwiczeń oddechowych na
koordynację ruchową w połączniu z ćwiczeniami logorytmicznymi;
- ćwiczenia muzyczne oraz ćwiczenia na
koordynację ruchową;
- zajęcia z zakresu relaksacji i socjoterapii;
- dbałość o regularny tryb życia dziecka;
- ograniczenia telewizji i grania w gry
komputerowe;
- spokojne i powolne mówienie do dziecka;
LECZENIE:
-
Sprawdzonym sposobem na płynne mówienie jest trening wolniejszej wymowy,
przedłużania głosek, sylab, robienie pauz, mówienie na wydechu. Pomaga w tym
wystukiwanie rytmu, wypowiadanie słów w tempie metronomu albo synchronizacja
mowy przy zastosowaniu echokorektora;
-
Naukowcy z Politechniki Gdańskiej skonstruowali nowy korektor mowy. Aparat
(wielkości pudełka papierosów z mikrofonem i słuchawkami) wynaleziony przez
prof. Andrzeja Czyżewskiego oraz Marka Rolanda-Mieszkowskiego wykorzystuje dwa
sposoby na płynność mowy. Opóźnia ją (mówiący słyszy w słuchawkach echo swoich
słów) i podwyższa lub obniża głos. Dzięki Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej
wyprodukowano 100 prototypów. - Dostają je poradnie
psychologiczno-pedagogiczne, pod warunkiem, że będą przesyłały obserwacje na
temat skuteczności urządzenia - tłumaczy prof. Czyżewski. Logopedzi podkreślają
rolę terapii grupowej. - Jąkający widzi, że nie jest osamotniony, a to pomaga;
Fajnie to wszystko zostało tu opisane.
OdpowiedzUsuń