Zaburzenia emocjonalne u dzieci - fobia szkolna
FOBIA
SZKOLNA:
PRZYCZYNY:
PRZYCZYNY
ZWIĄZANE Z RODZINĄ:
- Bardzo
wysokie oczekiwania rodziców dotyczące osiągania przez dziecko najlepszych
wyników w nauce;
- Karanie
dziecka za słabsze stopnie;
·
Nadopiekuńczość rodziców, brak przywolenia na
samodzielność dziecka;
·
Traktowanie przez rodziców szkoły jako czynnika
negatywnie motywującego (czyli straszenie dziecka szkołą, nauczycielami,
rówieśniakmi, opowiadanie strasznych, negatywnych historii szkolnych);
·
nagłe lub długofazowe trudne wydarzenia (śmierć
bliskiej osoby, silne konflikty rodzinne, rozwód rodziców, trudności
finansowe, uzależnienia, zmiana miejsca zamieszkania);
·
przemoc fizyczna, psychiczna, seksualna;
ZWIĄZANE
ZE SZKOŁĄ:
- zastraszanie,
wyśmiewanie, molestowanie przez rówieśników;
·
konieczność zależności od grupy rówieśniczej,
szczególnie, gdy grupa prezentuje inne zasady, niż te, do których dziecko jest
przyzwyczajone;
·
zmiana szkoły i związane z nią wyobcowanie;
·
negatywne traktowanie ze strony nauczycieli
interpretujących fobię jako rodzaj lenistwa, wagarów, braku chęci do nauki;
ZWIĄZANE
Z PSYCHIKĄ DZIECKA:
- silne
tendencje perfekcjonistyczne (wywołane wysokimi oczekiwaniami);
- wrażliwość
na krytykę;
·
trudności w radzeniu sobie z niepowodzeniami,
frustracją, presją rówieśników;
·
niskie poczucie własnej wartości, szczególnie
spowodowane widocznymi (fizycznymi) trudnościami dziecka (niepełnosprawność, dysfunkcje
ruchowe, zez, jąkanie się, przewlekłe choroby wykluczające dziecko z
popularnych w grupie aktywności);
- brak
umiejętności radzenia sobie z lękiem separacyjnym (dziecko bardzo tęskni
za mamą);
- lęk
przed nową sytuacją (rozpoczęcie nauki szkolnej, zmiana szkoły klasy);
OBJAWY:
a)
somatyczne czyli dotyczące ciała
- bóle i
zawroty głowy;
- bole
żołądka;
- bole i
kołatanie serca;
- bole
kręgosłupa;
-
drżenie kończyn;
- nagłe
uderzenia gorąca;
-
zaburzenia równowagi;
-
moczenie nocne;
-
bezsenność;
- wymioty;
-
biegunka;
b)
dotyczące sfery poznawczej
-
powstanie zaburzeń pamięci i koncentracji uwagi;
-
natrętne myśli;
-
przymus powtarzania tych samych czynności;
-
derealizacja czyli zmiany w postrzeganiu rzeczywistości;
c) w
sferze emocji
-
nieuzasadniony lęk;
-
nieokreślony niepokój;
- napady
paniki;
- ogólne
przygnębienie;
-
apatia;
- brak
motywacji;
- utrata
możliwości odczuwania przyjemności;
-
poirytowanie;
-
labilność emocjonalna;
FOBIA SZKOLNA A WAGARY:
- W społeczeństwie funkcjonuje mit, że stworzono chorobę o
nazwie „fobia szkolna”, by usprawiedliwić lenistwo i brak motywacji do nauki
niektórych uczniów. Nie jest to jednak prawda. Owszem, lęk przed szkołą może przyczyniać się do ucieczek z
lekcji, ale na pewno nie można postawić znaku równości między strachem przed
szkołą a wagarami. Zazwyczaj uczniowie z fobią szkolną to uczniowie
skrupulatni, mający dobre stopnie, którym zależy na sukcesach akademickich.
Unikają szkoły, dlatego że obawiają się pogorszenia swoich ocen. Mechanizmem,
który prowokuje u nich lęk szkolny jest strach przed porażką, kompromitacją i
wysokie poczucie odpowiedzialności. Uczniowie ci mają często wysoki iloraz inteligencji. Relacjonują rodzicom swoje obawy,
towarzyszy im szereg objawów somatycznych przed pójściem do szkoły, przejmują
się sprawami szkoły i nie prezentują zachowań aspołecznych, jak wulgaryzmy czy
niszczenie mienia szkolnego;
- Natomiast wagarowicze zwykle ukrywają przed rodzicami to,
że uciekli z lekcji, kłamią, prezentują zachowania
aspołeczne, nie mają dolegliwości fizycznych, nie przejmują się szkołą
i nie odczuwają żadnego lęku w związku z tym, że muszą iść do szkoły czy też że
ją opuszczą, mimo konieczności przebywania na zajęciach szkolnych. Widać zatem
zasadnicze różnice między typowym wagarowiczem a uczniem lękliwym. Stawianie
uczniów z fobią szkolną na równi z wagarowiczami jest dla nich bardzo
krzywdzące.
SKUTKI FOBII SZKOLNEJ:
Fobia szkolna współwystępuje często z innymi trudnościami,
jakie przejawiają uczniowie. Do skutków nerwicy szkolnej można zaliczyć:
·
nieśmiałość dzieci;
·
tendencję do samotnictwa i unikania kontaktów z innymi;
·
ciągłe uczucie zagrożenia;
·
przewrażliwienie na krytykę;
·
tendencje perfekcjonistyczne – obsesyjne
pragnienie bycia prymusem;
·
niską
samoocenę i brak wiary we
własne możliwości;
·
nieufność wobec rówieśników,
·
nerwicę sukcesu – nagrody i postępy w nauce
przynoszą więcej lęku niż zadowolenia;
·
konflikty między potrzebą zależności a
niezależności;
LECZENIE FOBII SZKOLNEJ:
- fobia
szkolna jest zaliczana jako nerwica, dlatego powinna być leczona dwutorowo:
farmakologicznie i poprzez psychoterapię;
-
psychoterapia jest postrzegana przez rodziców jako łagodniejsza forma leczenia
fobii szkolnej;
-
pierwszy kontakt z psychiatrą może być przeżywany jako zbyt trudny;
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz