Zaburzenia emocjonalne u dzieci - fobia szkolna

FOBIA SZKOLNA:
PRZYCZYNY:
PRZYCZYNY ZWIĄZANE Z RODZINĄ:
  • Bardzo wysokie oczekiwania rodziców dotyczące osiągania przez dziecko najlepszych wyników w nauce;
  • Karanie dziecka za słabsze stopnie;
·         Nadopiekuńczość rodziców, brak przywolenia na samodzielność dziecka;
·         Traktowanie przez rodziców szkoły jako czynnika negatywnie motywującego (czyli straszenie dziecka szkołą, nauczycielami, rówieśniakmi, opowiadanie strasznych, negatywnych historii szkolnych);
·         nagłe lub długofazowe trudne wydarzenia (śmierć bliskiej osoby, silne konflikty rodzinne, rozwód rodziców, trudności finansowe, uzależnienia, zmiana miejsca zamieszkania);
·         przemoc fizyczna, psychiczna, seksualna;
ZWIĄZANE ZE SZKOŁĄ:
  • zastraszanie, wyśmiewanie, molestowanie przez rówieśników;
·         konieczność zależności od grupy rówieśniczej, szczególnie, gdy grupa prezentuje inne zasady, niż te, do których dziecko jest przyzwyczajone;
·         zmiana szkoły i związane z nią wyobcowanie;
·         negatywne traktowanie ze strony nauczycieli interpretujących fobię jako rodzaj lenistwa, wagarów, braku chęci do nauki;
ZWIĄZANE Z PSYCHIKĄ DZIECKA:
  • silne tendencje perfekcjonistyczne (wywołane wysokimi oczekiwaniami);
  • wrażliwość na krytykę;
·         trudności w radzeniu sobie z niepowodzeniami, frustracją, presją rówieśników;
·         niskie poczucie własnej wartości, szczególnie spowodowane widocznymi (fizycznymi) trudnościami dziecka (niepełnosprawność, dysfunkcje ruchowe, zez, jąkanie się, przewlekłe choroby wykluczające dziecko z popularnych w grupie aktywności);
  • brak umiejętności radzenia sobie z lękiem separacyjnym (dziecko bardzo tęskni za mamą);
  • lęk przed nową sytuacją (rozpoczęcie nauki szkolnej, zmiana szkoły klasy);
OBJAWY:
a) somatyczne czyli dotyczące ciała
- bóle i zawroty głowy;
- bole żołądka;
- bole i kołatanie serca;
- bole kręgosłupa;
- drżenie kończyn;
- nagłe uderzenia gorąca;
- zaburzenia równowagi;
- moczenie nocne;
- bezsenność;
- wymioty;
- biegunka;
b) dotyczące sfery poznawczej
- powstanie zaburzeń pamięci i koncentracji uwagi;
- natrętne myśli;
- przymus powtarzania tych samych czynności;
- derealizacja czyli zmiany w postrzeganiu rzeczywistości;
c) w sferze emocji
- nieuzasadniony lęk;
- nieokreślony niepokój;
- napady paniki;
- ogólne przygnębienie;
- apatia;
- brak motywacji;
- utrata możliwości odczuwania przyjemności;
- poirytowanie;
- labilność emocjonalna;
FOBIA SZKOLNA A WAGARY:
- W społeczeństwie funkcjonuje mit, że stworzono chorobę o nazwie „fobia szkolna”, by usprawiedliwić lenistwo i brak motywacji do nauki niektórych uczniów. Nie jest to jednak prawda. Owszem, lęk przed szkołą może przyczyniać się do ucieczek z lekcji, ale na pewno nie można postawić znaku równości między strachem przed szkołą a wagarami. Zazwyczaj uczniowie z fobią szkolną to uczniowie skrupulatni, mający dobre stopnie, którym zależy na sukcesach akademickich. Unikają szkoły, dlatego że obawiają się pogorszenia swoich ocen. Mechanizmem, który prowokuje u nich lęk szkolny jest strach przed porażką, kompromitacją i wysokie poczucie odpowiedzialności. Uczniowie ci mają często wysoki iloraz inteligencji. Relacjonują rodzicom swoje obawy, towarzyszy im szereg objawów somatycznych przed pójściem do szkoły, przejmują się sprawami szkoły i nie prezentują zachowań aspołecznych, jak wulgaryzmy czy niszczenie mienia szkolnego;
- Natomiast wagarowicze zwykle ukrywają przed rodzicami to, że uciekli z lekcji, kłamią, prezentują zachowania aspołeczne, nie mają dolegliwości fizycznych, nie przejmują się szkołą i nie odczuwają żadnego lęku w związku z tym, że muszą iść do szkoły czy też że ją opuszczą, mimo konieczności przebywania na zajęciach szkolnych. Widać zatem zasadnicze różnice między typowym wagarowiczem a uczniem lękliwym. Stawianie uczniów z fobią szkolną na równi z wagarowiczami jest dla nich bardzo krzywdzące.
SKUTKI FOBII SZKOLNEJ:
Fobia szkolna współwystępuje często z innymi trudnościami, jakie przejawiają uczniowie. Do skutków nerwicy szkolnej można zaliczyć:
·         nieśmiałość dzieci;
·         tendencję do samotnictwa i unikania kontaktów z innymi;
·         ciągłe uczucie zagrożenia;
·         przewrażliwienie na krytykę;
·         tendencje perfekcjonistyczne – obsesyjne pragnienie bycia prymusem;
·         niską samoocenę i brak wiary we własne możliwości;
·         nieufność wobec rówieśników,
·         nerwicę sukcesu – nagrody i postępy w nauce przynoszą więcej lęku niż zadowolenia;
·         konflikty między potrzebą zależności a niezależności;
LECZENIE FOBII SZKOLNEJ:
- fobia szkolna jest zaliczana jako nerwica, dlatego powinna być leczona dwutorowo: farmakologicznie i poprzez psychoterapię;
- psychoterapia jest postrzegana przez rodziców jako łagodniejsza forma leczenia fobii szkolnej;

- pierwszy kontakt z psychiatrą może być przeżywany jako zbyt trudny; 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2014 Świat i edukacja dziecka , Blogger