Trudności w uczeniu się
TRUDNOŚCI
W UCZENIU SIĘ:
-
dysleksja;
-
dysgrafia;
-
dysortografia;
-
dyskalkulia;
DYSLEKSJA:
Jest
jednym z wielu różnych rodzajów trudności w uczeniu się. Jest specyficznym
zaburzeniem o podłożu językowym, uwarunkowanym konstytucjonalnie.
SZOKUJĄCE
UJĘCIE DYSLEKSJI ROZWOJOWEJ:
- DYSLEKSJA - trudności w czytaniu (zaburzenia zarówno tempa
i techniki czytania, jak i stopnia rozumienia treści);
- DYSORTOGRAFIA - trudności z opanowaniem poprawnej pisowni ( dziecko popełnia błędy ortograficzne mimo dobrej znajomości zasad pisowni);
- DYSGRAFIA - niski poziom graficzny pisma (brzydkie, koślawe litery, trudności z utrzymaniem się w linijce, litery w wyrazach nierówne);
- DYSKALKULIA - problemy w matematyce (niski poziom rozumowania operacyjnego, kłopoty z pojęciami abstrakcyjnymi, np. pojęciem liczby, wielkości, proporcji);
- DYSORTOGRAFIA - trudności z opanowaniem poprawnej pisowni ( dziecko popełnia błędy ortograficzne mimo dobrej znajomości zasad pisowni);
- DYSGRAFIA - niski poziom graficzny pisma (brzydkie, koślawe litery, trudności z utrzymaniem się w linijce, litery w wyrazach nierówne);
- DYSKALKULIA - problemy w matematyce (niski poziom rozumowania operacyjnego, kłopoty z pojęciami abstrakcyjnymi, np. pojęciem liczby, wielkości, proporcji);
CZYNNIKI:
-
rodzice nie czytają dzieciom książek;
-
częste oglądanie te wizji;
RYZYKO
DYSLEKSJI I SYMPTOMY:
- motoryka mała;
- koordynacja wzrokowo ruchowa;
- problemy z orientacją kierunkową (mylenie, gdzie
prawo, gdzie lewo),
- nieustalona dominacja jednej strony ciała (dziecko
jest oburęczne albo praworęczne, ale przez dziurkę patrzy lewym okiem, nastawia
lewe ucho),
- zaburzenia uwagi, pamięci (nie może zapamiętać dni
tygodnia, pór roku, nauczyć się wierszyka),
- niesprawność ruchowa, w tym manualna, zwłaszcza u
chłopców: kłopoty z zapinaniem guzików, sznurowaniem butów, myciem rąk,
jedzeniem za pomocą sztućców, utrzymaniem równowagi, nauką jazdy na rowerze,
grą w piłkę lub w klasy,
- „małpi chwyt”, za mocne lub za słabe przyciskanie
ołówka,
- nadruchliwość, impulsywność, niezrównoważenie
emocjonalne,
- trudności w budowaniu z klocków, układaniu puzzli,
- notoryczne przekręcanie wyrazów i wady wymowy
(dziecko sepleni, nie wymawia “r”, jąka się),
-
w szkole zapisywanie liter od prawej do lewej lub w odbiciu lustrzanym,
zmienianie przedrostków i przyimków, przestawianie głosek, przekręcanie słów.
ROZPOZNAWANIE
DYSLEKSJI:
I
etap - 5-6 lat diagnoza gotowości szkolnej
II
etap
III
etap
PRAWA DZIECKA Z
DYSLEKSJĄ:
1. W
zależności od opinii upoważnionej poradni dyslektyk ma prawo do:
2.
przedłużenia
czasu egzaminu o połowę
3.
czytania
zadań na głos przez nauczyciela
4.
pisania w
oddzielnej Sali
5.
zmiany
czcionki wydruku w arkuszu pytań
6.
pisania
drukowanymi literami
7. zaznaczania odpowiedzi bezpośrednio na arkuszach, bez
przepisywania pytań
JAK
PRACOWAC Z DZIECKIEM Z DYSLEKSJĄ:
-
Codzienne ćwiczenie dziecka z rodzicami:
- przypilnować, aby rozwiązywało
zadania;
- sprawdzać zeszyty;
- chwalić nawet za najdrobniejszy
sukces;
- rozwijać mocne strony;
-
samodzielne czytanie po cichu i na głos;
-
używanie przesłony – okienko przesuwne od litery do litery;
-
pisanie ołówkiem i gumką;
-
specjalna nasadka wymuszającej prawidłowy układ trzech palców;
- od drugiej klasy dziecko może uczyć się pisania na komputerze;
- od drugiej klasy dziecko może uczyć się pisania na komputerze;
DYSKALKULIA
PRZYCZYNY:
-
genetyczne (tj. wrodzone) nieprawidłowości w tej części mózgu, w której
koncentrują się zdolności matematyczne;
- rozwój procesów psychicznych, zaangażowanych w nabywanie umiejętności matematycznych, przebiega wolniej;
- rozwój procesów psychicznych, zaangażowanych w nabywanie umiejętności matematycznych, przebiega wolniej;
-
Dyskalkulię należy odróżnić do pseudodyskalkulii, która występuje, gdy
dziecko nie jest w stanie wykazać swoich potencjalnych zdolności matematycznych
wskutek zaburzeń emocjonalnych, choroby fizycznej, zmęczenia czy braków
w wiadomościach;
OBJAWY:
Objawy dyskalkulii różnią się w zależności od rodzaju
upośledzenia zdolności matematycznych:
- dyskalkulia werbalna (słowna)
- zaburzone zostają zdolności nazywania pojęć i relacji matematycznych.
Pojawiają się także trudności z określaniem liczby obiektów i z nazywaniem cyfr
i numerów;
- dyskalkulia leksykalna -
objawia się zaburzeniem odczytywania symboli matematycznych (cyfr, liczb i
znaków matematycznych +, -, x, :, itd.). W konsekwencji popełnia się błędy przy
wybieraniu numeru telefonu czy liczeniu na kalkulatorze, myli się numery
autobusów, tramwajów czy peronów;
- dyskalkulia graficzna charakteryzuje
się problemami z zapisywaniem symboli matematycznych, a w cięższych przypadkach
także liczb;
- dyskalkulia operacyjna przejawia
się zaburzeniem zdolności wykonywania operacji matematycznych. Zamiast
dodawania wykonuje się odejmowanie, a zamiast mnożenia, dzielenie itd.;
- dyskalkulia ideognostyczna (pojęciowo-wykonawcza)
oznacza zaburzenie rozumienia idei matematycznych, relacji niezbędnych do
dokonywania obliczeń pamięciowych, trudności w dostrzeganiu zależności
liczbowych (np. nierozumienie, że 6 to połowa liczby 12, że 6 jest tym samym co
2x3);
-
dyskalkulia proktognostyczna (wykonawcza) to zaburzenie
manipulowania konkretnymi lub obrazkowymi obiektami w celach matematycznych.
Pojawiają się trudności z uszeregowaniem obiektów wg kolejności rosnącej lub
malejącej, problemy ze wskazywaniem, który z obiektów jest mniejszy, większy, a
które obiekty są tej samej wielkości;
- dysgrafia dyslektyczna, kiedy odręczne pismo dziecka jest
niemożliwe od odczytania, robi ono także wiele błędów (w języku polskim
są to głównie błędy wynikające z dosłownego zapisu tego, co dziecko słyszy,
stąd ubezdźwięcznianie głosek i błędy ortograficzne (np. hlep zamiast chleb),
ale potrafi w większym lub mniejszym stopniu przepisywać tekst;
- dysgrafia spowodowana problemami ruchowymi, cechuje się niewyraźnym
pismem, ale bez błędów oraz trudnościami w przepisywaniu tekstów;
- dysgrafia wynikająca z zaburzeń w orientacji przestrzennej, gdy
dziecko pisze niewyraźnie, robi błędy i ma problemy z przepisywaniem.
U PRZEDSZKOLAKA NATOMIAST
NIEPOKOIĆ MOGĄ:
- niezgrabność – maluch wpada na na przedmioty,
ściany, osoby, spada z krzesełka, przypadkowo burzy to, co sam zbudował;
- nieadekwatna reakcja na bodźce: zbyt silna (przesadny
lęk przy oglądaniu spokojnej bajki, bardzo emocjonalne reakcje w przypadku
niepowodzenia, impulsywność, nadaktywność) lub zbyt słaba (obojętność);
- niechlujność – często rozwiązane buty (trudności
z zawiązywaniem sznurówek), rozpięte guziki (kłopoty z ich zapięciem),
ubrania ubrudzone jedzeniem, piciem, pastą do zębów, bałagan w najbliższym
otoczeniu;
- unikanie pewnych zabaw: układanek, puzzli,
skomplikowanych klocków;
- kłopoty z postrzeganiem: mylenie kształtów,
kolorów, odtwarzanie widzianego obrazu, znajdowanie różnic i podobieństw –
często dziecko zostaje z tego względu przebadane u okulisty, który nie
stwierdza żadnych schorzeń;
- słaba koordynacja ruchowa, skłonność do upadków i
wypadków, problemy z równowagą, kłopoty z takimi czynnościami jak wycinanie,
wyklejanie, kolorowanie, kreślenie znaków literopodobnych;
- problemy ze znajdowaniem odpowiednich słów, a
także zapamiętaniem imion, dni tygodnia, nazw miesięcy;
- nieumiejętność wykonania serii poleceń;
- problemy z pojęciami dotyczącymi czasu i przestrzeni:
kłopoty z oceną odległości, wielkości, ilości czasu potrzebnego na
wykonanie danej czynności.
U DZIECKA W WIEKU
SZKOLNYM ZANIEPOKOIĆ POWINNY:
- pismo: niewyraźne, niechlujne, o zmienionej
wielkości liter, nierównych odstępach, wychodzące poza linijki i kratki,
odwrócone litery i cyfry,
- późne i utrudnione opanowanie umiejętności
pisania, częste mylenie liter i cyfr, zapominanie ich kształtu;
- problemy podczas wykonywania prac plastycznych:
wycinanie, równe kolorowanie, przerysowywanie;
- prace pisemne są podarte, wygniecione, pełne
skreśleń, błędów, poprawek, krótkie, często niekompletne, słabe pod
względem merytorycznym (dziecko tak bardzo koncentruje się na czytelnym
pisaniu, że traci kontrolę nad tym co pisze);
- trudności ze zrozumieniem określeń umieszczających
przedmioty w przestrzeni: góra, dół, lewo, prawo, przód, tył itp.
- zróżnicowane wyniki podczas testów: od bardzo
wysokich do bardzo niskich;
- oceny i wyniki nauczania niższe niż wskazywałyby
na to możliwości i zdolności dziecka;
- kłopoty z zachowaniem: nadaktywność, zachowania
chaotyczne i bezcelowe, „bujanie w obłokach”, upór, czasem wrogość
względem nauczycieli, pogarszające się kontakty z innymi dziećmi;
- niezdarność podczas ćwiczeń fizycznych:
osiągnięcia odbiegające od rówieśniczych, trudności w skakaniu, łapaniu
piłki, utrzymaniu równowagi itp.
TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ
MATEMATYKI
Wg.
Gruszczyk-Kolczyńskiej:
-
zwyczajne;
-
nadmierne;
-
specyficzne;
ZAKRES
DOJRZAŁOŚCI DO UCZENIA SIĘ MATEMATYKI:
-
dziecięce liczenie;
-
rozumowanie operacyjne na poziomie konkretnym;
-
zdolność do odrywania się od konkretów i posługiwania się reprezentacjami
symbolicznymi;
-
dojrzałość emocjonalna;
- zdolność do syntetyzowania oraz
zintegrowania funkcji percepcyjno-motorycznych;
DYZORTOGRAFIA:
PRZYCZYNY:
- mikrouszkodzeniach
struktur mózgowych w życiu płodowym;
- powikłaniach okołoporodowych;
- wrodzonych
zniekształceniach struktur mózgowych;
- opóźnionym
rozwoju centralnego układu nerwowego;
- nabytych
uszkodzeniach struktur korowych;
OBJAWY:
- Kiedy maluch nie odróżnia słuchowo
głosek mało kontrastowych albo głosek stanowiących opozycje. Myli głoski
dźwięczne z bezdźwięcznymi, np. p:b, t:d, f:w oraz głoski ustne z nosowymi, np.
d:n, b:m, e:ę;
- Zaburzenia w pisaniu występują też
pod względem miejsca artykulacji, np. s:sz, s:sz:ś, z:ż(rz):ź, c:cz:ć oraz pod
względem stopnia zbliżenia narządów mowy, np. ż(rz):dż(drz);
- Kiedy dziecko lepiej realizuje w
piśmie i mowie głoski, które różnią się paroma cechami artykulacyjnymi;
- Kiedy dziecko przestawia w słowie
głoski i sylaby, opuszcza litery w wyrazach albo dodaje zbędne literki;
DYSLEKSJA
|
DYZGRAFIA
|
DYZORTOGRAFIA
|
DYSKALKUKIA
|
Motoryka mała;
|
Brzydkie
pismo;
|
Kiedy maluch nie odróżnia słuchowo
głosek mało kontrastowych albo głosek stanowiących opozycje. Myli głoski
dźwięczne z bezdźwięcznymi, np. p:b, t:d, f:w oraz głoski ustne z nosowymi,
np. d:n, b:m, e:ę;
|
Dzieci
zrównane są do przeciętnego poziomu;
|
Koordynacja wzrokowo
ruchowa;
|
Chwiejne
pismo;
|
Zaburzenia
w pisaniu występują też pod względem miejsca artykulacji, np. s:sz, s:sz:ś,
z:ż(rz):ź, c:cz:ć oraz pod względem stopnia zbliżenia narządów mowy, np.
ż(rz):dż(drz);
|
Problemy
z percepcją wzrokową;
|
Problemy z orientacją kierunkową
(mylenie, gdzie prawo, gdzie lewo),
|
Zaburzenie
proporcji rozmiaru pisma;
|
Kiedy dziecko lepiej realizuje w
piśmie i mowie głoski, które różnią się paroma cechami artykulacyjnymi;
|
Problem
liczeniu do 10;
|
Nieustalona dominacja jednej
strony ciała (dziecko jest oburęczne albo praworęczne, ale przez dziurkę
patrzy lewym okiem, nastawia lewe ucho);
|
Litery
się nie łączą;
|
Kiedy
dziecko przestawia w słowie głoski i sylaby, opuszcza litery w wyrazach albo
dodaje zbędne literki;
|
Liczenie
na palcach;
|
Zaburzenia uwagi, pamięci (nie
może zapamiętać dni tygodnia, pór roku, nauczyć się wierszyka);
|
Litery
nie mieszczą się w linijce;
|
Problem
neurobiologiczny;
|
|
Niesprawność ruchowa, w tym
manualna, zwłaszcza u chłopców: kłopoty z zapinaniem guzików, sznurowaniem
butów, myciem rąk, jedzeniem za pomocą sztućców, utrzymaniem równowagi, nauką
jazdy na rowerze, grą w piłkę lub w klasy;
|
Nieumiejętność
liczenia w pamięci;
|
||
„Małpi chwyt”, za mocne lub za
słabe przyciskanie ołówka;
|
Nie
opanowanie (nie zrozumienie) tabliczki mnożenia w kl. II do 100;
|
||
Nadruchliwość, impulsywność,
niezrównoważenie emocjonalne;
|
|||
Trudności w budowaniu z klocków,
układaniu puzzli;
|
|||
Notoryczne przekręcanie wyrazów i
wady wymowy (dziecko sepleni, nie wymawia “r”, jąka się);
|
|||
W szkole zapisywanie liter od prawej do lewej lub w
odbiciu lustrzanym, zmienianie przedrostków i przyimków, przestawianie
głosek, przekręcanie słów;
|
DYZGRAFIA
|
|
OGÓLNY WYGLĄD PISMA U
DZIECI:
|
|
W WEIKU PRZEDSZKOLNYM
|
W WIEKU SZKOLNYM
|
nieprawidłowe,
kurczowe trzymanie długopisu w ręce;
|
Nieczytelne pismo;
|
unikanie
zadań wymagających od dziecka napisania czegoś lub namalowania;
|
Część liter pochylona w lewo,
część w prawo, podczas gdy niektóre są proste;
|
problemy
z nadawaniem literom odpowiednich kształtów;
|
używanie
raz małych a raz wielkich liter;
|
nierówne
odstępy między literami i słowami;
|
niejednolity
rozmiar liter;
|
problemy
z odróżnieniem wielkich od małych liter;
|
problemy
z wymyśleniem słów do napisania;
|
trudności
w pisaniu w linijkach;
|
koncentracja na samym pisaniu,
podczas gdy dziecko nie rozumie sensu tego, co pisze;
|
problemy
z narysowaniem prostej linii;
|
mówienie na głos tego, co dziecko
chce napisać;
|
szybkie
zmęczenie podczas pisania;
|
omijanie
słów, niekończenie zdań;
|
PISANIE ZE SŁUCHU
|
PRZEPISYWANIE
|
Chwiejne pismo;
|
|
Zaburzenie proporcji
rozmiaru pisma;
|
|
Nie trzyma się linijek;
|
|
INNE
ZABURZENIA:
-
lateralizacja (5 latek);
ISTOTA
PISANIA I CZYTANIA (W UJĘCIU MARII CACKOWSKIEJ):
Pisanie i czytanie są to czynności
od początku w pełni świadome. Pisanie i czytanie angażują ten sam zespół
podstawowych funkcji psychofizycznych: słuchową, artykulacyjną , wzrokową ,
przestrzenną , a w przypadku pisania także motoryczną. Czytanie rozpoczyna się
od spostrzegania zespołu liter, które muszą być zidentyfikowane i dokładnie
zróżnicowane pod względem kształtu i położenia , następnie trzeba je przełożyć
na system dźwięków , by na tej podstawie rozpoznać ich znaczenie.
Pisanie wymaga na wstępie
uświadomienia sobie słów i zdań, które mają być napisane, następnie
przeprowadzenie ich dokładnej analizy słuchowej w celu przełożenia na system
dźwięków (fonemów) , przyporządkowania im odpowiednich liter , wreszcie
zapisanie ich za pomocą ręki z użyciem narzędzi pisarskich.
Przy czytaniu dziecko musi odszyfrować znaczenie
zapisanych słów , zaś przy pisaniu – zaszyfrować je za pomocą symboli
graficznych.
Czytanie i pisanie realizowane jest jednocześnie na dwóch poziomach:
Czytanie i pisanie realizowane jest jednocześnie na dwóch poziomach:
·
sensomotorycznym,
·
semantycznym.
Na poziomie sensomotorycznym dokonywane są następujące
operacje:
·
analiza i synteza wzrokowa oraz słuchowa struktury
wyrazów,
·
przechowywanie w pamięci śladów tych operacji oraz
kolejność występowania elementów w analizowaniu wyrazów.
Czynności te dokonywane są w obrębie analizatora
wzrokowego , słuchowego i artykulacyjnego. Prawidłowe funkcjonowanie tych
analizatorów , umożliwia opanowanie elementarnej techniki czytania , która
opiera się na wzrokowym rozpoznawaniu liter , a w przypadku pisania , także
ruchów ręki.
Dopiero na poziomie semantycznym następuje rozumienie
znaczeń odczytywanych i zapisywanych słów poprzez kojarzenie obrazów graficzno-
fonicznych z treścią pozajęzykową, którą owe struktury oznaczają.
CZYTANIE I PISANIE WYRÓŻNIA SIĘ NASTĘPUJĄCYI CECHAMI:
CZYTANIE I PISANIE WYRÓŻNIA SIĘ NASTĘPUJĄCYI CECHAMI:
·
Są to czynności świadome i celowe.
·
Są to czynności ukształtowane w procesie społeczno-
historycznym.
·
Są to czynności złożone, realizowane na poziomie
sensomotorycznym i semantycznym..
·
Struktura tych czynności ma charakter dynamiczny, gdyż
w trakcie ich realizowania zmienia się ich układ funkcjonalny.
·
Czynności te mają charakter zróżnicowany i mogą być
realizowane w różnych formach.
·
Są to czynności rozwojowe, zależą od stopnia
dojrzałości psychofizycznej i intelektualnej.
CZYNNIKI WARUNKUJĄCE CZYTANIE I PISANIE:
1.
Poziom i rozwój funkcji wzrokowej i słuchowej.
2.
Rozwój spostrzegania wzrokowego.
3.
Poziom artykulacji – dojrzałość artykulacyjna.
4.
Dojrzałość manualna – ćwiczenia motoryki dużej i
małej.
5.
Sposób rozumienia czytanego tekstu.
6.
Zasób pojęciowy i słownikowy.
7.
Poziom gramatyzacji mowy.
8.
Rozwój struktur zdaniowych – nawyk mówienia zdaniami.
ETAPY NAUKI
LITER:
1.
Zapoznanie z samogłoskami.
2.
Zapoznanie ze spółgłoskami oraz spółgłoskami o
podwójnym zapisie.
3.
Zapoznanie z dwuznakami: sz, cz, rz, dz, dż .
4.
Zapoznanie ze zmiękczeniami: ń, ć , ś, ź.
WPROWADZENIE
LITERY:
·
wymówienie wyrazu i słuchowe wyodrębnienie głoski w
pozycji nagłosowej,
·
ustalenie miejsca głoski w schemacie budowy dźwiękowej
tych wyrazów,
·
wyodrębnienie danej głoski w śródgłosie , w wygłosie ,
·
identyfikacja litery na stronicy elementarza ,
·
wyszukanie obrazków i przedmiotów zaczynających się na
dana głoskę,
·
pisanie liter i pokaz pisma w liniaturze na tablicy z
wyjaśnieniem jej kształtu, odwzorowywanie bezśladowe kształtu litery,
·
odwzorowywanie w zeszycie ćwiczeniowym,
·
odwzorowywanie poznanej litery ze znanymi już (
pisanie w połączeniu).
NAUKA
CZYTANIA:
Podczas czytania oko przebiega czytany wiersz skokami przedzielanymi przez przerwy spoczynkowe , w których odbywa się właściwe czytanie . Obok skoków postępujących oko czytającego wykonuje szereg ruchów wstecznych , które pomagają w ujmowaniu poszczególnych elementów , a więc głosek lub sylab w całość wyrazów. Ruchy wsteczne umożliwiają także znalezienie zagubionego wątku myśli . Trzeci rodzaj stanowią ruchy zwrotne , które oko wykonuje przy przechodzeniu z jednego wiersza do następnego. Przy czytaniu oko nie zużywa całego pola spostrzegania , jednakże wzrok chwyta pewne zarysy słów , co ułatwia ich kolejne płynne odczytywanie . Na fizjologiczno- psychologiczny proces czytania składają się takie momenty jak:
Podczas czytania oko przebiega czytany wiersz skokami przedzielanymi przez przerwy spoczynkowe , w których odbywa się właściwe czytanie . Obok skoków postępujących oko czytającego wykonuje szereg ruchów wstecznych , które pomagają w ujmowaniu poszczególnych elementów , a więc głosek lub sylab w całość wyrazów. Ruchy wsteczne umożliwiają także znalezienie zagubionego wątku myśli . Trzeci rodzaj stanowią ruchy zwrotne , które oko wykonuje przy przechodzeniu z jednego wiersza do następnego. Przy czytaniu oko nie zużywa całego pola spostrzegania , jednakże wzrok chwyta pewne zarysy słów , co ułatwia ich kolejne płynne odczytywanie . Na fizjologiczno- psychologiczny proces czytania składają się takie momenty jak:
·
objęcie okiem pola spostrzeżeń,
·
odbiór wrażenia tekstu na siatkówce oka ,
·
ruch oczu ( postępowy, zwrotny , wsteczny),
·
transmisja impulsów z siatkówki do wzrokowych ośrodków
mózgowych,
·
pobudzenie procesów kojarzenia i interpretacja
impulsów wzrokowych.
Czytanie głośne jest
bardziej skomplikowane niż ciche. Towarzysza mu przenoszenie impulsów z
ośrodków wzrokowych w mózgu do ośrodków motorycznych i stąd do narządów
artykulacyjnych.
POJĘCIE CZYTANIA I PISANIA WG ANNY BRZEZIŃSKIEJ:
POJĘCIE CZYTANIA I PISANIA WG ANNY BRZEZIŃSKIEJ:
Pojęcie czytania i pisania używane
jest w wielu różnych znaczeniach jako proces- etapy nabywania umiejętności
czytania i pisania i jako akt umiejętności – działania ( co dzieje się w umyśle
w czasie odczytywania czegoś?). Czytanie i pisanie to pewien rodzaj sprawności
językowych człowieka służących pośredniej komunikacji werbalnej. Na proces
opanowania czytania i pisania składają się różnorodne czynności
psychomotoryczne :
·
sensoryczno- wzrokowe,
·
słuchowe,
·
kinestetyczne ,
·
ruchowe, artykulacyjne przy głośnym czytaniu,
·
manualne,
·
poznawcze ( pamięć, spostrzeganie , myślenie).
ETAPY NAUKI
CZYTANIA WG j. ZBOROWSKIEGO:
·
głoskowanie,
·
czytanie sylabami,
·
bezpośrednie czytanie wyrazów.
W etapie pierwszym
główny wysiłek ucznia skupia się na rozpoznawaniu związków graficznych i
kojarzeniu ich z dźwiękami oraz na wymawianiu.
W drugim etapie następuje proces automatyzacji tych reakcji i punkt ciężkości przesuwa się na znaczeniową stronę słowa. Na etapie trzecim kształtuje się umiejętność łączenia znaczeń poszczególnych słów w jedną sensowną całość.
METODY NAUKI CZYTANIA:
W drugim etapie następuje proces automatyzacji tych reakcji i punkt ciężkości przesuwa się na znaczeniową stronę słowa. Na etapie trzecim kształtuje się umiejętność łączenia znaczeń poszczególnych słów w jedną sensowną całość.
METODY NAUKI CZYTANIA:
a.
Metody syntetyczne ; opierając się na tej metodzie
czytanie rozpoczyna się od części składników wyrazów tj. dźwięków sylab czy
liter. Wyróżniamy tutaj szczegółowe metody zwane dźwiękowymi, sylabowymi ,
alfabetycznymi. W metodach dźwiękowych dziecko poznaje najpierw samogłoski ,
później spółgłoski , następnie ich odpowiedniki literowe , z których układa
sylaby i wyrazy. W metodzie sylabowej dziecko poznaje najpierw sylaby , z
których buduje wyrazy . w metodzie alfabetycznej dziecko poznaje mały i duży
alfabet (nazwy liter) i w toku sylabizowania uczy się czytać.
b.
Metody analityczne; rozwój metod analitycznych poszedł
w dwóch kierunkach:
o
w kierunku globalnej metody czytania doraźnego,
o
w kierunku metod analityczno- syntetycznych.
W metodach analitycznych proces nauki czytania rozpoczyna się od
całościowego poznawania przez dzieci wyrazów. Wyrazy są poznawane całościowo i
globalnie. Analiza następuje później. Jej celem jest utrwalenie poznawanych
globalnie wyrazów.
c.
Metody analityczno-syntetyczne; opierają się na tym,
że najpierw wyodrębnia się słuchowo ( dźwiękowo) odpowiednie głoski
(samogłoski, spółgłoski) , następnie wzrokowo głoski zapisane symbolami
literowymi. W ten sposób dzieci poznają głoski w wyrazach, w których nowe ,
nieznane im w odpowiednim czasie głoski , znajdują się obok znanych już głosek
– proces analizy.
Z poznanych głosek dzieci tworzą nowe wyrazy i odczytują je – proces syntezy. METODA ANALITYCZNO-SYNTETYCZNA MOŻE MIEĆ RÓŻNE ODMIANY:
Z poznanych głosek dzieci tworzą nowe wyrazy i odczytują je – proces syntezy. METODA ANALITYCZNO-SYNTETYCZNA MOŻE MIEĆ RÓŻNE ODMIANY:
o
zgłoskowa,
o
wyrazowa,
o
zdaniowa.
Jeżeli przedmiotem analizy jest wyraz , mówimy o metodzie analityczno-
syntetycznej o charakterze wyrazowym. Na umiejętność czytania składają się
takie procesy jak:
o
technika czytania,
o
technika rozumienia czytanego tekstu.
Metody analityczno-syntetyczne są obecnie dominującym sposobem
kształtowania umiejętności czytania.
RODZAJE
ĆWICZEŃ W CZYTANIU:
A.
Ćwiczenia elementarne mające na celu opanowanie
techniki czytania.
Stosowanie metody analityczno- syntetycznej przyzwyczaja dziecko do czytania całych wyrazów , a jednocześnie zwraca uwagę na elementy , ponieważ uczy wyodrębniać te elementy z całości i tworzyć z nich nowe wyrazy. Jeżeli dziecko ma kłopoty z analizą i syntezą wyrazów i zdań, nauczyciel powinien prowadzić bardziej złożone ćwiczenia w analizie i syntezie wyrazów.
Stosowanie metody analityczno- syntetycznej przyzwyczaja dziecko do czytania całych wyrazów , a jednocześnie zwraca uwagę na elementy , ponieważ uczy wyodrębniać te elementy z całości i tworzyć z nich nowe wyrazy. Jeżeli dziecko ma kłopoty z analizą i syntezą wyrazów i zdań, nauczyciel powinien prowadzić bardziej złożone ćwiczenia w analizie i syntezie wyrazów.
1.
Przekształcanie wyrazów przez ścieranie i dopisywanie
liter. Nauczyciel pisze na tablicy sylabę lub literę i poleca uczniowi dopisać
tylko sylabę lub literę , aby powstał
wyraz - ry- nek
-se- r
-la- s
wyraz - ry- nek
-se- r
-la- s
2.
Układanie wyrazów z rozsypanek literowych lub
sylabowych. Nauczyciel wskazuje kolejno litery, z których ma być zbudowany
wyraz , dzieci podają jaki to wyraz. Nauczyciel pisze na tablicy sylaby na no ,
do których dopisuje pojedyncze litery lub sylaby , uczniowie odczytują:
ga
no s
c
ra
ga
no s
c
ra
3.
Utworzenia wyrazu z pierwszych liter nazw przedmiotów
przedstawionych na obrazkach : waza agrafka
W A
W A
4.
Stosowanie loteryjek , np. w jednej kopercie dziecko
ma kartoniki z wyrazami, a w drugiej obrazki owoców i warzyw . Musi oddzielnie
ułożyć owoce i warzywa i dobrać podpisy do obrazków.
1.
Ćwiczenia z wykorzystaniem alfabetu ruchomego ,
rozsypanek wyrazowych, sylabowych i zdaniowych.
2.
Czynności w zakresie wdrażania do czytania całymi
wyrazami , a także dotyczące głośnego czytania jednostkowego chóralnego
(zbiorowego). Przed rozpoczęciem czytania nowego tekstu należy z dziećmi
analizować nowe wyrazy , aby potem uniknąć składania liter.
B.
Ćwiczenia wdrażające do czytania ze zrozumieniem.
1.
Czytanie krótkich tekstów z tablicy i opowiedzenie
ich.
2.
Układanie rozsypanek wyrazowych, sylabowych ,
literowych , zdaniowych.
3.
Rysowanie obrazków na podstawie fragmentu tekstu
przeczytanego z elementarza lub pisemka dziecięcego.
4.
Ćwiczenia w formie zabawy polegającej na tym, że
dzieci otrzymują napisy na kartkach papieru i odczytują je cicho – ćwiczenia w
cichym czytaniu ze zrozumieniem.
5.
Nauczyciel rozdaje dzieciom paski papieru z
umieszczonymi na nich imionami i nazwiskami uczniów w klasie . otrzymaną
wizytówkę z nie swoim imieniem odnoszą jako listonosz pod właściwy adres.
Istotę rozumienia czytanego tekstu stanowi
uchwycenie jego sensu. Zdaniem J. Malendowicz , czytanie ze zrozumieniem ,
czyli czytanie świadome polega na skojarzeniu obrazów graficznych i ich fonetycznych
odpowiedników z odpowiadającymi im znaczeniami , czyli z treścią pozajęzykową.
Zrozumienie takie odnosi się do pojedynczych słów zawartych w tekście.
Na proces czytania ze zrozumieniem składa się:
Na proces czytania ze zrozumieniem składa się:
o
spostrzeganie obrazów graficznych,
o
rozumienie znaczenia przeczytanych słów,
o
pamiętanie sensu przeczytanych słów,
o
domyślanie się dalszego ciągu czytanego tekstu,
o
kojarzenie znaczeń w pewne całości myślowe,
o
kontrola – weryfikacja przewidywań.
Ćwiczenia w czytaniu ze
zrozumieniem można łączyć z ćwiczeniami w pisaniu tekstu, wypełnianiu luk w
zdaniach lub w wyrazach. Dla kształtowania u dzieci umiejętności czytania ze
zrozumieniem konieczne jest wdrażanie ich od początku do żywych form wypowiadania
czytanego tekstu. Czytanie ciche bardziej niż głośne, sprzyja skupieniu uwagi,
zrozumieniu i zapamiętaniu treści.
TOK WPROWADZANIA LITERY WG M. FALSKIEGO:
TOK WPROWADZANIA LITERY WG M. FALSKIEGO:
1.
Pogadanka wprowadzająca za pomocą obrazka wyraz
podstawowy.
2.
Odczytywanie podstawowego wyrazu umieszczonego pod
obrazkiem.
3.
Wzrokowa i słuchowa analiza wyrazu podstawowego.
Analiza wzrokowa wyprzedza analizę słuchową.
4.
Ćwiczenia w szybkim wykonaniu analizy i syntezy wyrazu
oraz w rozpoznawaniu liter i wyrazów na "wyrywki".
5.
Podawanie przez dzieci wyrazów , w których taki sam
dźwięk słychać na początku.
6.
Pisanie wyrazu podstawowego po uprzednim wyćwiczeniu
pisania nowej litery.
Kurs nauki czytania
podzielony jest na trzy okresy. Pierwszy to okres wstępny, w którym autorzy
wprowadzają cztery samogłoski : o, a , i, e. Drugi okres obejmuję naukę liter
pojedynczych i zmiękczeń zaznaczonych w piśmie przez dodanie litery i . Okres
trzeci to czytanie z upodobnieniami , np. babka ; i z ubezdźwięcznieniami na
końcu wyrazu , np. chleb ; nauka dwuznaków i liter ze zmiękczeniami, np.
świnia.
Według Przyłubskich nauka nowej litery powinna zaczynać się od stworzenia takiej sytuacji, aby często używać danego wyrazu podstawowego. Ucząc czytania należy wymawiać spółgłoski w połączeniu z samogłoską , np. ki, ka ,ko.
TOK WPROWADZANIA LITER:
Według Przyłubskich nauka nowej litery powinna zaczynać się od stworzenia takiej sytuacji, aby często używać danego wyrazu podstawowego. Ucząc czytania należy wymawiać spółgłoski w połączeniu z samogłoską , np. ki, ka ,ko.
TOK WPROWADZANIA LITER:
1.
Pokaz nowej litery drukowanej, małej.
2.
Rozpoznawanie nowej litery wśród innych.
3.
Wymienienie wyrazów, w których słychać głoskę
odpowiadającą nowej literze.
4.
Czytanie sylab( połączeń nowej litery z literami
poznanymi dotychczas). Sylaby te można śpiewać na dowolną melodię.
5.
Czytanie wyrazów z nową literą , np. występującą w
połączeniu , np. ko,ka.
Podobnie przebiega nauka wielkiej litery, po czym
przystępujemy do pisania nowej litery- małej i wielkiej.
NAUKA PISANIA:
Nauka pisania opiera się na następujących zasadach pisowni wyrazów:
NAUKA PISANIA:
Nauka pisania opiera się na następujących zasadach pisowni wyrazów:
·
Zasada fonetyczna ; zgodna ze stroną wymawianą i
słyszaną , np. dom.
·
Zasada morfologiczna; wiąże zapis wyrazu z jego formą
gramatyczną lub słowotwórczą.
·
Zasada historyczna ; oparta jest na pisowni tradycyjnej
, obejmuje wyrazy z h ,ó , rz niewymiennymi.
·
Zasada umowna (konwencjonalna) , która podobnie jak
historyczna nie ma uzasadnienia fonetycznego czy morfologicznego. Należą do
niej wyrazy z om, on, em, en, ym, im, cząstką – by i j po spółgłoskach.
ROZWÓJ MOWY
PISANEJ OPIERA SIĘ NA PODŁOŻU MOWY USTNEJ I SKŁADA SIĘ I SKŁADA SIĘ Z
NASTĘPUJĄCYCH ELEMENTÓW:
1.
Wzrokowego - obejmującego spostrzeżenia znaków
graficznych.
2.
Ruchomego - obejmującego ruchy ręki podczas
odtwarzania graficznych elementów pisma.
3.
Słuchowego - obejmującego wyobrażenia słów słyszanych.
4.
Ruchowego albo kinetycznego – obejmującego ruchy
narządów artykulacyjnych podczas wymawiania pisanego słowa.
ETAPY
UCZENIA SIĘ UMIEJĘTNOŚCI PISANIA:
a.
Obraz graficzny słowa – brzmienie słowa – usłyszenie go
i wypowiedzenie – zapisanie, przepisanie.
b.
Brzmienie słowa – usłyszenie lub wypowiedzenie go –
zapisanie tzw. Ze słuchu.
c.
Słowo pomyślane – zapisanie , pisanie z pamięci.
Ćwiczenia w pisaniu
Ćwiczenia graficzne.
W pierwszym roku nauki pisania trzeba zaznajomić dzieci z kształtem i sposobem pisania małych i wielkich liter, utrwalić umiejętność pisania liter w wyrazach , zwracając uwagę na prawidłowe łączenie liter. W drugim roku nauki prowadzi się ćwiczenia w kształtnym pisaniu grup liter małych i wielkich. Nauka pisania polega na utrwaleniu związków między wyobrażeniem słuchowym, wzrokowym i ruchowym . Kształtując graficzne nawyki pisania liter i liter w wyrazach, trzeba przestrzegać ogólnych zasad wyrabiania nawyków i postępować w myśl następującego schematu:
informacja – pokaz – ćwiczenia pod kierunkiem nauczyciela – ćwiczenia częściowo samodzielne – ćwiczenia całkowicie samodzielne
WPROWADZENIE LITERY PISANEJ POWINNO OBEJMOWAĆ NASTĘPUJĄCE OGNIWA:
Ćwiczenia graficzne.
W pierwszym roku nauki pisania trzeba zaznajomić dzieci z kształtem i sposobem pisania małych i wielkich liter, utrwalić umiejętność pisania liter w wyrazach , zwracając uwagę na prawidłowe łączenie liter. W drugim roku nauki prowadzi się ćwiczenia w kształtnym pisaniu grup liter małych i wielkich. Nauka pisania polega na utrwaleniu związków między wyobrażeniem słuchowym, wzrokowym i ruchowym . Kształtując graficzne nawyki pisania liter i liter w wyrazach, trzeba przestrzegać ogólnych zasad wyrabiania nawyków i postępować w myśl następującego schematu:
informacja – pokaz – ćwiczenia pod kierunkiem nauczyciela – ćwiczenia częściowo samodzielne – ćwiczenia całkowicie samodzielne
WPROWADZENIE LITERY PISANEJ POWINNO OBEJMOWAĆ NASTĘPUJĄCE OGNIWA:
1.
Pokazanie wzoru.
2.
Analiza wzoru.
3.
Pokazanie jak się daną literę piszę.
4.
Ćwiczenia przygotowujące.
5.
Pisanie litery przez dzieci.
Aby uczeń mógł pisać
literę wg wzoru, musi wyróżnić jej składowe elementy, umieć je nakreślić i
orientować się w liniaturze. Dla lepszego wyodrębniania dobrze jest wskazywać
na litery o podobnym wyglądzie i porównywać je między sobą : m -n, o- a, d – g,
l –ł- t .
Demonstrowanie sposobu pisania powinno być rozłożone na różne etapy. Może to być pokazywanie , jak się piszę początkowo wolna , składając litery z elementów , a następnie płynnie jednym ciągiem. Pisanie liter elementami stanowi pierwszy etap. Drugi etap to nauczenie pisania liter kilkuelementowych w sposób całościowy . Chodzi o takie litery, które można pisać jednym ruchem ręki.
Po opanowaniu kształtu danej litery , uczniowie powinni już pisać w sposób płynny. Odnosi się to do wszystkich małych liter, z wyjątkiem litery k i znaków diakrytycznych . technice pisania nowej litery należy poświęcić wiele uwagi . nową literę dziecko pisze najpierw samą , później w wyrazach. Należy nauczyć dzieci pisać czytelnie, estetycznie i płynnie.
Pisanie łączne jest to pisanie elementów liter w wyrazach za pomocą jednego ciągu ruchów. Kształtując u dzieci nawyki łącznego pisania należy:
Demonstrowanie sposobu pisania powinno być rozłożone na różne etapy. Może to być pokazywanie , jak się piszę początkowo wolna , składając litery z elementów , a następnie płynnie jednym ciągiem. Pisanie liter elementami stanowi pierwszy etap. Drugi etap to nauczenie pisania liter kilkuelementowych w sposób całościowy . Chodzi o takie litery, które można pisać jednym ruchem ręki.
Po opanowaniu kształtu danej litery , uczniowie powinni już pisać w sposób płynny. Odnosi się to do wszystkich małych liter, z wyjątkiem litery k i znaków diakrytycznych . technice pisania nowej litery należy poświęcić wiele uwagi . nową literę dziecko pisze najpierw samą , później w wyrazach. Należy nauczyć dzieci pisać czytelnie, estetycznie i płynnie.
Pisanie łączne jest to pisanie elementów liter w wyrazach za pomocą jednego ciągu ruchów. Kształtując u dzieci nawyki łącznego pisania należy:
·
wdrażać do pisania liter i wyrazów w sposób wiązany,
·
uczyć prawidłowego łączenia liter,
·
uczyć płynnego pisania grup liter w wyrazach.
T. Wróbel wyróżnia cztery rodzaje błędów graficznych:
I.
Błędy konstrukcyjne- niedopełnianie kształtu liter,
nieproporcjonalny układ litery , zniekształcenie linii.
II.
Błędy łączenia liter- brak łączenia liter lub łączenie
niewłaściwe.
III.
Błędy proporcjonalności – niewłaściwe zagęszczanie ,
zachwianie proporcji liter w wyrazach, nierównomierne ułożenie liter pod
względem wysokości, niewłaściwe odstępy między wyrazami.
IV.
Błędy niejednolitego pochylenia pisma- zmiana kierunku
pochylenia liter w wyrazach i wyrazów w tekście.
Wymiary umiejętności czytania i pisania wg Anny
Brzezińskiej
1.
Wymiar techniczny.
Istota tego wymiaru polega na odkryciu przez dziecko istnienia odpowiedniości między kodem graficznym, a kodem fonicznym języka . Są to umiejętności cząstkowego rozpoznawania i kojarzenia ze sobą grafemów i fonemów , a także ich reprodukowanie werbalne w czytaniu głośnym oraz umiejętności manualne w pisaniu.
Istota tego wymiaru polega na odkryciu przez dziecko istnienia odpowiedniości między kodem graficznym, a kodem fonicznym języka . Są to umiejętności cząstkowego rozpoznawania i kojarzenia ze sobą grafemów i fonemów , a także ich reprodukowanie werbalne w czytaniu głośnym oraz umiejętności manualne w pisaniu.
2.
Wymiar semantyczny.
Czytanie ze zrozumieniem – jednostka rozumie nie tylko treść zawartą na poziomie pojedynczych słów, ale także na poziomie wyrażeń, zdań i całego tekstu. Znaczenie słów rozpoznawane jest w kontekście werbalnym i zależy od tego , jakie inne słowa je wyprzedzają i jakie po nich następują.
Czytanie ze zrozumieniem – jednostka rozumie nie tylko treść zawartą na poziomie pojedynczych słów, ale także na poziomie wyrażeń, zdań i całego tekstu. Znaczenie słów rozpoznawane jest w kontekście werbalnym i zależy od tego , jakie inne słowa je wyprzedzają i jakie po nich następują.
3.
Wymiar krytyczno- twórczy.
Umiejętność czytania zarówno krytycznego jak i twórczego. Czytając, jednostka dokonuje oceny tekstu w kontekście posiadanej wiedzy ogólnej i specjalistycznej. Zachodzi tu osobiste ustosunkowanie się do czytanego tekstu. W przypadku pisania jest to umiejętność doboru takich środków językowych do wyrażenia własnych myśli, aby forma przekazu była zgodna z intencją piszącego.
Czytanie i pisanie to umiejętności złożone , stanowiące kompleksy umiejętności cząstkowych. Umiejętność pisania jest znacznie bardziej skomplikowana niż umiejętność czytania , wymaga zatem dłuższego czasu przeznaczonego na opanowanie jej , a dokonuje się to dopiero po opanowaniu pierwszego etapu w uczeniu się czytania , po zrozumieniu przez dziecko istnienia odpowiedniości między kodem graficznym, a kodem fonicznym . proces uczenia się obu tych umiejętności nie przebiega równolegle ,tj. nie są one opanowywane niezależnie od siebie , każdy etap nabywania umiejętności czytania wiąże się z odpowiednim etapem uczenia się pisania:
Umiejętność czytania zarówno krytycznego jak i twórczego. Czytając, jednostka dokonuje oceny tekstu w kontekście posiadanej wiedzy ogólnej i specjalistycznej. Zachodzi tu osobiste ustosunkowanie się do czytanego tekstu. W przypadku pisania jest to umiejętność doboru takich środków językowych do wyrażenia własnych myśli, aby forma przekazu była zgodna z intencją piszącego.
Czytanie i pisanie to umiejętności złożone , stanowiące kompleksy umiejętności cząstkowych. Umiejętność pisania jest znacznie bardziej skomplikowana niż umiejętność czytania , wymaga zatem dłuższego czasu przeznaczonego na opanowanie jej , a dokonuje się to dopiero po opanowaniu pierwszego etapu w uczeniu się czytania , po zrozumieniu przez dziecko istnienia odpowiedniości między kodem graficznym, a kodem fonicznym . proces uczenia się obu tych umiejętności nie przebiega równolegle ,tj. nie są one opanowywane niezależnie od siebie , każdy etap nabywania umiejętności czytania wiąże się z odpowiednim etapem uczenia się pisania:
1.
Czytanie głośne – przepisywanie z towarzyszącym mu
mówieniem.
2.
Przemienność czytania głośnego i cichego – pisanie wg
wzoru własnego mówienia i pisanie ze słuchu.
3.
Czytanie właściwe (ciche) – pisanie właściwe (z
pamięci).
Trzy wymiary gotowości do czytania i pisania:
1.
Gotowość psychomotoryczna – gotowość do nauki czytania
i pisania typu "wiem jak".
2.
Gotowość słownikowo- pojęciowa ; gotowość typu
"mam możliwości".
3.
Gotowość emocjonalno- motywacyjna ; typu
"chcę".
Zatem w procesie
rozwijania gotowości dziecka do czytania i pisania , ważne będą oddziaływania
stymulujące jego rozwój w trzech płaszczyznach:
I.
Procesów psychomotorycznych, tj. sprawności
analizatorów : wzrokowego, kinestetyczno-ruchowego, słuchowego, sprawności
aparatu artykulacyjnego i sprawności manualnej.
II.
Procesów poznawczych, tj. właściwości myślenia , dla
którego materiałem jest zasób pojęciowy i słownikowy dziecka.
III.
Procesów emocjonalno- motywacyjnych, tj. nastawienie
dziecka wobec konieczności opanowania obu tych umiejętności oraz wobec
pojawiających się przeszkód w procesie uczenia się ich.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz