Metoda dobrego startu
METDODA
DOBREGO STARTU
ZAŁOŻENIA
I CEL:
- Głównym
założeniem MDS jest wspomaganie rozwoju psychomotorycznego dziecka poprzez
odpowiednio zorganizowaną zabawę i aktywne wielozmysłowe uczenie symboli
graficznych: łatwych wzorów, wzorów literopodobnych, liter i znaków
matematycznych. Realizacja tego założenia odbywa się poprzez rozwijanie
funkcji, które biorą udział w uczeniu się czytania i pisania (poznawczych:
wzrokowo-przestrzennych, słuchowo-językowych i ruchowych) oraz ich
współdziałania (integracji percepcyjno-motorycznej). Inne cele to kształtowanie
lateralizacji, świadomości schematu ciała (jego części oraz lewej i prawej
strony) i przestrzeni. MDS reprezentuje zatem polisensoryczne, aktywne
podejście do pracy z dziećmi. Występują w niej trzy elementy:
- element motoryczny
to ćwiczenia ruchowe, ruchowo-słuchowe, a także ruchowo-słuchowo-wzrokowe
czyli ruchy zharmonizowane z rytmem piosenki, wykonywane podczas
reprodukowania znaków graficznych;
- element słuchowy
to piosenki, wierszyki, zdania, wyrazy;
- element wzrokowy
to znaki graficzne (łatwe wzory, wzory literopodobne, litery i znaki
matematyczne);
ROLA
ELEMENTÓW SŁUCHOWO-MOTORYCZNYCH I WZROKOWO-PRZESYRZENNYCH:
-
kształcenie słuchu muzycznego i fonematycznego;
-
rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej;
-
rozwijanie pamięci wzrokowej i słuchowej;
-
rozwijanie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni;
ĆWICZENIA:
Zajęcia prowadzone Metodą Dobrego Startu przebiegają według
stałego schematu i są dostosowane do potrzeb dzieci, z którymi pracujemy.
Struktura zajęć jest następująca:
I. Zajęcia wprowadzające:
Struktura zajęć jest następująca:
I. Zajęcia wprowadzające:
- ćwiczenia orientacyjno- porządkowe;
- nauka piosenki;
- zabawa "zagadki językowe".
II. Zajęcia właściwe: ćwiczenia ruchowe, ćwiczenia ruchowo- słuchowe, ćwiczenia ruchowo- słuchowo- wzrokowe.
III. Zajęcia końcowe.
II. Zajęcia właściwe: ćwiczenia ruchowe, ćwiczenia ruchowo- słuchowe, ćwiczenia ruchowo- słuchowo- wzrokowe.
III. Zajęcia końcowe.
OPIS:
ZAJĘCIA
WPROWADZAJĄCE:
FAZY:
-
ćwiczenia orientacyjno-porządkowe;
-
nauka piosenki;
- zabawa w "zagadki
językowe";
Ćwiczenia
orientacyjno- porządkowe zaczynamy od ćwiczeń koncentracji uwagi w schemacie
ciała i przestrzeni,. Mogą mieć one formę powitań i zabawy ruchowej. Dzieci
uczą się rozróżniać i nazywać części ciała np. ramię, łokieć, brwi. Dzieci
nieco starsze witają się prawym kolanem, lewym łokciem. Ćwiczenia stwarzają
okazję do utrwalania orientacji w przestrzeni, odróżniania kierunków: prawo-
lewo, góra- dół, nad obok. Następnie dzieci uczą się nowej piosenki, która
będzie towarzyszyła dalszym zajęciom. W rozmowie z nauczycielem omawiana jest
jej treść, wyjaśniane są trudne słowa. Daje to sposobność do rozwijania mowy
dziecka. Kolejnym etapem jest zabawa w "zagadki językowe", nauczyciel
wykorzystuje tekst piosenki do rozwijania kompetencjom językowych.
ZAJĘCIA WŁAŚCIWE:
TRZY
RODZAJE ĆWICZEŃ:
-
ruchowe - zabawa ruchliwa nawiązująca do treści piosenki, naśladowanie różnych
modeli układania i zestawiania dłoni i palców, zabawy paluszkowe, ćwiczenia
ortofoniczne;
-
ruchowo-słuchowe
-
ruchowo-słuchowo-wzrokowe
ETAPY:
I. Łatwe wzory i piosenki lub
wierszyki:
Służą one do wspomagania rozwoju, profilaktyki
niepowodzeń szkolnych i edukacji. Są przeznaczone dla:
- dzieci najmłodszych (od 2 roku życia),
rozwijających się prawidłowo;
- dzieci starszych, których rozwój przebiega z
opóźnieniem lub nieharmonijnie;
II. Wzory literopodobne i piosenki
lub wierszyki:
Służą do wspomagania rozwoju, profilaktyki niepowodzeń
szkolnych i edukacji. Są przeznaczone dla:
- starszych przedszkolaków przygotowujących się
do nauki czytania i pisania;
- dzieci z ryzykiem dysleksji lub mało sprawnych
ruchowo (z dyspraksją);
- starszych dzieci, których rozwój jest
opóźniony;
III. Litery, znaki matematyczne i
piosenki lub wierszyki:
Służą do uczenia liter, znaków matematycznych oraz do
terapii w przypadku niepowodzeń szkolnych. Przeznaczone są dla:
- uczniów klasy pierwszej;
- uczniów z trudnościami w nauce czytania i
pisania (w tym uczniów z ryzykiem dysleksji);
- uczniów starszych z dysleksją rozwojową;
podstawowa część
zajęć to zajęcia właściwe. Zawierają one trzy rodzaje ćwiczeń: ćwiczenia
ruchowe, ćwiczenia ruchowo- słuchowe, ćwiczenia ruchowo- słuchowo- wzrokowe.
Ćwiczenia ruchowe: jest to zabawa ruchowa nawiązują do treści piosenki, ma ona
charakter usprawniający i relaksacyjny. W czasie ćwiczeń ruchowych zaczynamy od
kształcenia ruchów całego ciała (motoryka duża), a następnie prowadzimy
usprawnienia ruchów ręki(motoryka mała).
Ćwiczenia ruchowo- słuchowe: są bardziej złożone, bo mają charakter ruchowy i dźwiękowy(piosenka). W ćwiczenia te zaangażowane są dwa analizatory: kinestetyczno- ruchowy i słuchowy. Dzieci wystukują rytm śpiewanej piosenki na bębenku, na woreczkach z sypkim materiałem. Ćwiczenia te, to ruchy wykonywane jedną ręką- dominującą: pięścią, dłonią, palcami, a następnie ręką nie dominującą również: pięścią, dłonią, palcami, wreszcie łokciem, i całe ciało, w rytm śpiewanej piosenki. Ćwiczenia te są wykonywane początkowo w tym samym miejscu, a potem w różnych układach przestrzennych. Należy tutaj wspomnieć o metodzie Ruchu Rozwijającego, w którym rytm jest uznany jako podstawa zarówno tego co się dzieje wokół jak i w nas samych. Wystukiwanie rytmu ma początkowo kierunki od lewej do prawej do lewej, a w następnych ćwiczeniach od prawej do lewej , aż wreszcie tam i z powrotem (LPL). Ruch mogą przyjmować rożne formy: uderzenia, głaskania, wałeczka, naciskania. Wałeczki mogą być podrzucane, przekładane z ręki do ręki itd. Używamy tu takich pomocy jak: sznurki, gumy, wstążki, szarfy, chusteczki, balony i instrumenty muzyczne i przedmioty, które mogą te instrumenty zastąpić, np. plastikowe butelki., kubki lub zakrętki do słoików. Dzieci najpierw wykonują ćwiczenia wg wzoru kreślonego przez nauczyciela, a następnie proponują własne formy ćwiczeń.
Ćwiczenia ruchowo- słuchowo- wzrokowe: to nauka wykonywania wzorów (figur geometrycznych lub liter) w rytm jednocześnie śpiewanej piosenki. Kolejne etapy ćwiczeń są następujące:
I.Demonstracja wzoru (litery) i sposobu wykonywania ćwiczenia.
II.Uczenia się polisensorycznego.
III.Reprodukowanie wzorów.
Ćwiczenia rozpoczynamy od demonstracji i omówienia wzoru, litery: Jak wygląda? Do czego jest podobna? Następnie dziecko uczy się wielozmysłowo (przez dotyk, ruch, słuch), najlepiej gdy wzór po którym dziecko wodzi palcem, jest wykonany z materiałów o różnej fakturze i barwie. Dalszy ciąg ćwiczeń to reprodukowanie wzoru- litery: całą ręką, w powietrzu, najpierw w obecności wzoru, potem z pamięci, palcem, na stole podłodze, na tackach z kaszą, kredą, węglem rysunkowym, kredą świecową, mazakiem, pędzlem, długopisem. Podczas tego etapu ćwiczeń dzieci uczą się jak śpiewać piosenkę jednocześnie rysując wzory, np. śpiewając piosenkę o deszczyku rysują kreseczki ( krople deszczu). W programie "Od piosenki do literki", proponowane jest pisanie liter z jednoczesnym śpiewem piosenek specjalnie do nich skomponowanych. Przestrzeganie kolejności ich kierunków, ruchów rąk w przestrzenie umożliwia dziecku przyswajanie prawidłowych nawyków ruchowych: właściwe uchwycenie narzędzia, rysowanie linii pionowych z góry na dół, lini poziomych od lewej do prawej, okręgów- przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Ruch powinien być zgodny z rytmem, odpowiednim fragmentem tekstu śpiewanej piosenki i odtwarzanym elementem wzoru- liter. Nie wszystkie techniki trzeba stosować na jednym zajęciu. Należy wprowadzić je na zmianę, podczas kolejnych spotkań. Po wykonaniu zadania omawiamy z dziećmi ich prace: czy są wykonane poprawnie i jakie błędy się w nich pojawiły (omówienie błędów). Kształci to uważną obserwację, spostrzegawczość oraz nawyk samokontroli.
Ćwiczenia ruchowo- słuchowe: są bardziej złożone, bo mają charakter ruchowy i dźwiękowy(piosenka). W ćwiczenia te zaangażowane są dwa analizatory: kinestetyczno- ruchowy i słuchowy. Dzieci wystukują rytm śpiewanej piosenki na bębenku, na woreczkach z sypkim materiałem. Ćwiczenia te, to ruchy wykonywane jedną ręką- dominującą: pięścią, dłonią, palcami, a następnie ręką nie dominującą również: pięścią, dłonią, palcami, wreszcie łokciem, i całe ciało, w rytm śpiewanej piosenki. Ćwiczenia te są wykonywane początkowo w tym samym miejscu, a potem w różnych układach przestrzennych. Należy tutaj wspomnieć o metodzie Ruchu Rozwijającego, w którym rytm jest uznany jako podstawa zarówno tego co się dzieje wokół jak i w nas samych. Wystukiwanie rytmu ma początkowo kierunki od lewej do prawej do lewej, a w następnych ćwiczeniach od prawej do lewej , aż wreszcie tam i z powrotem (LPL). Ruch mogą przyjmować rożne formy: uderzenia, głaskania, wałeczka, naciskania. Wałeczki mogą być podrzucane, przekładane z ręki do ręki itd. Używamy tu takich pomocy jak: sznurki, gumy, wstążki, szarfy, chusteczki, balony i instrumenty muzyczne i przedmioty, które mogą te instrumenty zastąpić, np. plastikowe butelki., kubki lub zakrętki do słoików. Dzieci najpierw wykonują ćwiczenia wg wzoru kreślonego przez nauczyciela, a następnie proponują własne formy ćwiczeń.
Ćwiczenia ruchowo- słuchowo- wzrokowe: to nauka wykonywania wzorów (figur geometrycznych lub liter) w rytm jednocześnie śpiewanej piosenki. Kolejne etapy ćwiczeń są następujące:
I.Demonstracja wzoru (litery) i sposobu wykonywania ćwiczenia.
II.Uczenia się polisensorycznego.
III.Reprodukowanie wzorów.
Ćwiczenia rozpoczynamy od demonstracji i omówienia wzoru, litery: Jak wygląda? Do czego jest podobna? Następnie dziecko uczy się wielozmysłowo (przez dotyk, ruch, słuch), najlepiej gdy wzór po którym dziecko wodzi palcem, jest wykonany z materiałów o różnej fakturze i barwie. Dalszy ciąg ćwiczeń to reprodukowanie wzoru- litery: całą ręką, w powietrzu, najpierw w obecności wzoru, potem z pamięci, palcem, na stole podłodze, na tackach z kaszą, kredą, węglem rysunkowym, kredą świecową, mazakiem, pędzlem, długopisem. Podczas tego etapu ćwiczeń dzieci uczą się jak śpiewać piosenkę jednocześnie rysując wzory, np. śpiewając piosenkę o deszczyku rysują kreseczki ( krople deszczu). W programie "Od piosenki do literki", proponowane jest pisanie liter z jednoczesnym śpiewem piosenek specjalnie do nich skomponowanych. Przestrzeganie kolejności ich kierunków, ruchów rąk w przestrzenie umożliwia dziecku przyswajanie prawidłowych nawyków ruchowych: właściwe uchwycenie narzędzia, rysowanie linii pionowych z góry na dół, lini poziomych od lewej do prawej, okręgów- przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Ruch powinien być zgodny z rytmem, odpowiednim fragmentem tekstu śpiewanej piosenki i odtwarzanym elementem wzoru- liter. Nie wszystkie techniki trzeba stosować na jednym zajęciu. Należy wprowadzić je na zmianę, podczas kolejnych spotkań. Po wykonaniu zadania omawiamy z dziećmi ich prace: czy są wykonane poprawnie i jakie błędy się w nich pojawiły (omówienie błędów). Kształci to uważną obserwację, spostrzegawczość oraz nawyk samokontroli.
ĆWICZENIA
KOŃCOWE:
-
na zakończenie stosujemy zajęcia wyciszające.
Przeprowadzamy krótkie ćwiczenia relaksacyjne, w pozycji leżącej proponujemy
partnerowi masaż, ćwiczenia logopedyczne: oddechowe i usprawniające
artykulatory;
ORGANIZACJA
ZAJĘĆ:
Zajęcia Metodą
Dobrego Startu zazwyczaj prowadzi się z całą grupą dzieci. Grupa ta może mieć
różną wielkość. Może obejmować: całą klasę , grupę 6- 8 dzieci o dysharmonijnym
rozwoju, 6- 8 dzieci z upośledzeniem umysłowym, grupę 3- 4 dzieci pracujących w
parach z dorosłymi osobami , w przypadku dzieci autystycznych.
POMOCE DO ZAJĘĆ:
POMOCE DO ZAJĘĆ:
1.Do zajęć
wprowadzających: konkretne przedmioty związane z treścią piosenki, obrazek
ilustrujący treść.
2.Do ćwiczeń ruchowo- słuchowych: woreczki, wałeczki, sznurki, gumy, wstążki, szarfy, balony, chusteczki, instrumenty muzyczne lub przedmioty które mogą je zastąpić: plastikowe butelki.
3.Do ćwiczeń ruchowo- słuchowo- wzrokowych: wzór lub litera napisana grubym mazakiem, taca z materiałem sypkim, arkusz papieru pakowego, karty ćwiczeń, blok, mazaki, kredki itp.
2.Do ćwiczeń ruchowo- słuchowych: woreczki, wałeczki, sznurki, gumy, wstążki, szarfy, balony, chusteczki, instrumenty muzyczne lub przedmioty które mogą je zastąpić: plastikowe butelki.
3.Do ćwiczeń ruchowo- słuchowo- wzrokowych: wzór lub litera napisana grubym mazakiem, taca z materiałem sypkim, arkusz papieru pakowego, karty ćwiczeń, blok, mazaki, kredki itp.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz