Integracja sensoryczna
INTEGRACJA
SENSORYCZNA:
CO
TO JEST?
- Integracja sensoryczna to zdolność
dziecka do odczuwania, rozumienia i organizowania informacji dostarczanych
przez zmysły z otoczenia oraz z własnego organizmu. Mówiąc w skrócie,
integracja sensoryczna pozwala segregować, porządkować i składać razem
pojedyncze bodźce w pełne funkcje mózgu. Gdy funkcje te są zrównoważone,
motoryka ciała łatwo dostosowuje się do otoczenia, umysł łatwo przyswaja informacje,
a „dobre” zachowanie pojawia się w sposób naturalny. Integracja sensoryczna
wpływa także na rozwój dziecka, zdolność do nauki i samoocenę;
- Aby pomóc ludziom lepiej zrozumieć,
w jaki sposób mózg przetwarza otrzymywane informacje, specjaliści często dzielą
tę sferę na kilka elementów, np. rejestrowanie, modulację i odpowiedź. (…) Oto kilka
przykładów zachowań, które mogą się pojawić u dziecka doświadczającego
problemów z przetwarzaniem bodźców sensorycznych:
- Trudności
z rejestrowaniem: dziecko może zbyt słabo reagować na ruch lub
dotyk, wydawać się letargiczne, z opóźnieniem odpowiadać na docierające do
niego bodźce. Z drugiej strony może także reagować na te czynniki w sposób
zbyt gwałtowny.
- Trudności
z modulacją: dziecko może źle znosić zmiany w codziennych
czynnościach, łatwo się rozpraszać, być nadmiernie aktywne, mieć problemy
z przechodzeniem od jednej czynności do drugiej lub wydawać się nieobecne,
wycofane z życia lub zamknięte we własnym świecie.
- Trudności
z odpowiedzią lub „integracją”: dziecko może mieć
problemy z motoryką, reagować w sposób niezdarny, mieć słabą świadomość
własnego ciała i kłopoty z koordynacją obu stron ciała;
- Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z istnienia trzech
układów sensorycznych: dotykowego, przedsionkowego i prioprioceptywnego. Nie
tylko powinny one funkcjonować prawidłowo, ale także ze sobą współpracować. W
przeciwnym razie dziecko doświadcza kłopotów dotyczących interakcji z
otoczeniem, a także rozpoznawania sygnałów wysyłanych przez własny organizm.
ZAŁOŻENIA:
- Założenia teoretyczne dotyczące
diagnozy i terapii integracji sensorycznej zostały opisane przez dr Jean Ayres
– psychologa i terapeutę zajęciowego w Instytucie Badań Mózgu w Los Angeles
1.Mózg funkcjonuje jako całość, a
każda jego część ma do wykonania określone zadania i jest zależna od innych.
2.Praca wyższych struktur korowych
zależy od integracji dokonującej się na niższych poziomach mózgu, zwłaszcza w
pniu mózgu. Niezakłócony rozwój procesów integracji sensorycznej jest podstawą
prawidłowego uczenia się i zachowania.
3.Neurony mózgu dziecka i układy
zmysłów powinny być stymulowane i używane, aby móc się rozwijać. Jeśli mózg nie
otrzymuje prawidłowej ilości bodźców z narządów zmysłów, jego komórki
obumierają.
4.Centralny układ nerwowy jest
plastyczny. Mózg dostosowuje się do wpływających bodźców sensorycznych, a
niektóre jego partie w miarę potrzeby mogą przejmować funkcje innych struktur.
Teoria i praktyka integracji sensorycznej wykorzystuje to zjawisko. Podczas
wykonywania ćwiczeń terapeuta pomaga dziecku uzyskać najbardziej prawidłową
odpowiedź adaptacyjną, pobudzając odpowiednio różne układy zmysłów. Reakcja
adaptacyjna to celowe działanie lub reakcja na bodziec zmysłowy. Przykładem
może tu być wkładanie piersi do ust, wyciągnięcie rąk przed siebie w trakcie
upadku, uspokojenie się dziecka wskutek huśtania. Jednak zanim dziecko zaczyna
przejawiać reakcje adaptacyjne, jego układ nerwowy musi zrozumieć i
zorganizować wrażenia zarówno na poziomie odruchów jak i korowym. Zdolność do
reakcji adaptacyjnych i zdolność do integracji wrażeń są od siebie zależne.
Kiedy funkcje integracji sensorycznej są efektywne to reakcje adaptacyjne są
odpowiednie. 5.Istnieją trzy układy sensoryczne leżące u podstaw całego rozwoju
dziecka: układ dotykowy, układ przedsionkowy oraz układ proprioceptywny.
Pomimo, ze nie są one tak dostrzegane jak zmysł wzroku, słuchu, węchu, smaku,
to mają one duże znaczenie w naszym codziennym funkcjonowaniu. Zmysł dotyku,
zmysł przedsionkowy oraz proprioceptywny zaczynają funkcjonować w bardzo
wczesnym etapie życia nawet podczas życia płodowego. To one dostarczają bodźców
do stymulacji zmysłów „wyższego rzędu”.
NAJWAŻNIEJSZE SYSTEMY
SENSORYCZNE:
1. Czuciowy
System dotykowy to największy system sensoryczny w naszym ciele i odgrywa zasadniczą rolę w ludzkim zachowaniu fizycznym i psychicznym. Jest pierwszym systemem gotowym do funkcjonowania na długo przed wzrokowym , słuchowym.
2. Propriorecepcja
Informacje sensoryczne otrzymywane z kurczących i rozciągających się mięśni, ścięgien oraz rozciąganych i uciskanych stawów. Jest bardzo dużo mięśni, ścięgien i stawów w naszym ciele i dlatego system ten ma dużą reprezentację w korze mózgowej. Dużo informacji przebiega poza naszą świadomością, ale dużo informacji odbieramy z jej udziałem. Gdy zbyt mało informacji proprioreceptywnych dociera do naszej świadomości ruchy stają się woniejsze, niezgrabne, błędne.
3. System przedsionkowy
Na system ten składają się dwa typy receptorów dostarczających informacji o pozycji i ruchach głowy i inforamacji o grawitacji i ruchu.
4. System słuchowy – dźwięki stymulują receptory w uchu wewnętrznym by wysyłały impulsy do pnia mózgu. Impulsy te łączą się z impulsami z układu przedsionkowego, z mięśni i skóry.
5. System wzrokowy, węchowy, smakowy – trzy wyżej wymienione systemy rozwijają się już w życiu płodowym człowieka. Systemy wymienione w tym punkcie rozwijają się i doskonalą dopiero w jego życiu osobniczym.
System dotykowy to największy system sensoryczny w naszym ciele i odgrywa zasadniczą rolę w ludzkim zachowaniu fizycznym i psychicznym. Jest pierwszym systemem gotowym do funkcjonowania na długo przed wzrokowym , słuchowym.
2. Propriorecepcja
Informacje sensoryczne otrzymywane z kurczących i rozciągających się mięśni, ścięgien oraz rozciąganych i uciskanych stawów. Jest bardzo dużo mięśni, ścięgien i stawów w naszym ciele i dlatego system ten ma dużą reprezentację w korze mózgowej. Dużo informacji przebiega poza naszą świadomością, ale dużo informacji odbieramy z jej udziałem. Gdy zbyt mało informacji proprioreceptywnych dociera do naszej świadomości ruchy stają się woniejsze, niezgrabne, błędne.
3. System przedsionkowy
Na system ten składają się dwa typy receptorów dostarczających informacji o pozycji i ruchach głowy i inforamacji o grawitacji i ruchu.
4. System słuchowy – dźwięki stymulują receptory w uchu wewnętrznym by wysyłały impulsy do pnia mózgu. Impulsy te łączą się z impulsami z układu przedsionkowego, z mięśni i skóry.
5. System wzrokowy, węchowy, smakowy – trzy wyżej wymienione systemy rozwijają się już w życiu płodowym człowieka. Systemy wymienione w tym punkcie rozwijają się i doskonalą dopiero w jego życiu osobniczym.
UKŁAD DOTYKOWY:
- Jak sama nazwa wskazuje, dotyczy on zmysłu dotyku. Pozwala
na odczuwanie, czy dane obiekty są gorące czy zimne, ostre czy tępe, szorstkie
czy gładkie. Układ ten umożliwia nam rozpoznawanie przedmiotów za pomocą
dotyku, odczuwanie bólu, ciśnienie itp.(…)
- Dotyk
stanowi nasz pierwszy kontakt ze światem. Pojawia się on jeszcze przed
pojawieniem się zmysłu wzroku. Przychodzącemu na świat dziecku umożliwia on
poczucie bezpieczeństwa, dzięki niemu tworzą się pierwsze więzi, co z kolei
warunkuje rozwój społeczno – emocjonalny. Dzięki dotykowi rejestrujemy zimno,
ciśnienie, ból, położenie ciała.
- W tym układzie rozróżnia się dwa
rodzaje receptorów: ochronne i rozróżniające. Ochronne mieszczą się w mieszkach
włosowych. Reagują one na delikatną stymulację, jak dźwięk czy fale powietrza.
Rozróżniające mieszczą się w skórze właściwej i reagują gdy wchodzimy z czymś w
kontakt. Rozróżnianie za pomocą dotyku dostarcza informacji o świecie jak i o
swoim ciele. Ma wpływ na planowanie ruchu
UKŁAD PRZEDSIONKOWY:
- Koordynuje on ruchy oczu, głowy i
ciała. Pozwala nam balansować na równoważni, bujać się na huśtawce, koordynować
ruchy obu stron ciała i łapać równowagę, gdy się potkniemy.(…)
- Układ
przedsionkowy umożliwia radzenie sobie z grawitacją. Jego podstawowa rola
polega na kształtowaniu naszych relacji z siłą przyciągania ziemskiego. Ściśle
współdziała on z odruchami, aby umożliwić ciału utrzymanie równowagi,
zoptymalizować ilość informacji do osiągnięcia właściwego napięcia mięśniowego.
Układ przedsionkowy i odruchy są od siebie zależne jeśli chodzi o kontrolę
postawy i ruchu. Niewłaściwe sygnały przedsionkowe mogą wywołać odruchy
pierwotne, a zaburzone reakcje odruchów zaburzą funkcjonowanie układu
przedsionkowego.
- Układ przedsionkowy znajduje się w
uchu wewnętrznym i połączony jest nerwem przedsionkowym z móżdżkiem, który to
monitoruje nasze położenie w przestrzeni i pozycję w jakiej się znajdujemy.
Ucho składa się z dwóch elementów: aparatu przedsionkowego (mechanizmu
równowagi) i ślimaka. Łączy je cecha wspólna: endolimfa i przekaz informacji
poprzez ten sam nerw - ósmy nerw czaszkowy lub nerw przedsionkowo – słuchowy.
Informacja przesyłana przez układ przedsionkowy wpływa na słuch, a dźwięk
wpływa na układ przedsionkowy. Oczywiste jest zatem, ze właściwe funkcjonowanie
układu przedsionkowego wpływa na takie umiejętności jak różnicowanie słuchowe,
różnicowanie dźwięków znaczących od nieznaczących. Ze względu na bliskość
anatomiczną odpowiada też za kontrolę i planowanie ruchu mięśni produkujących
mowę.
- Układ przedsionkowy jest powiązany
również z narządem wzroku. Impulsy przekazywane z układu przedsionkowego do
pnia mózgu wpływają na reakcje równowagi dzięki nerwom ruchowym kontrolującym
ruchy oczu. Układ przedsionkowy wpływa na: skupienie wzroku, przenoszenie go z
przedmiotu na przedmiot, śledzenie poruszającego się przedmiotu, szybkie i
płynne przenoszenie wzroku z przedmiotów znajdujących się blisko na przedmioty
znajdujące się daleko (przepisywanie z tablicy), widzenie obuoczne.
- Układ przedsionkowy ma duży wpływ
na funkcje przestrzenne: wyróżnienie figury z tła, stałość formy, spostrzeganie
pozycji w przestrzeni (prawidłowa orientacja liter i przedmiotów), orientacja
przestrzenna (ocena odległości), kierunkowość. Ma wpływ na obustronną
koordynację ciała, umiejętność przekraczania jego środka. Może być traktowany
jak podstawa dla orientacji ciała w stosunku do otoczenia.
UKŁAD PRIOPRIOCEPTYWNY:
- Korzysta on z danych dostarczanych
przez mięśnie i stawy, aby informować mózg o pozycji ciała. Dzięki niemu możemy
stać bez przewracania się, używać ołówka lub kozłować piłką.
- Układ
proprioceptywny informuje nas o tym, gdzie znajdują się w danym momencie części
ciała. Daje wewnętrzne poczucie siebie, pozwalające nam działać bez świadomego
myślenia i bez informacji pochodzących z innych zmysłów.
- Dzieci, które nie otrzymując
dostatecznej ilości informacji od układu propriocepcji gdy siedzą nieruchomo,
stale potrzebują się ruszać, by dostarczyć sobie tychże informacji przekazanych
przez ruch mięśni o swoim położeniu w przestrzeni.
- Propriocepcja jest ściśle związana
z układem przedsionkowym. Ich połączona praca wpływa m.in. na napięcie
mięśniowe.
- Dzięki niej możemy wykonywać
precyzyjne, skoordynowane ruchy rąk lub nóg bez konieczności ciągłego ich
obserwowania, automatycznie dostosowywać pozycję naszego ciała, aby zapewnić
stabilizację. Czucie proprioceptywne umożliwia również precyzyjną manipulację
drobnymi przedmiotami, dostosowanie siły, z jaką należy wykonać ruch
Niestety zdarza się,
że z różnych przyczyn cały ten skomplikowany proces integracji sensorycznej
zostaje zaburzony i wtedy w funkcjonowaniu takiej osoby pojawiają się poważne
nieprawidłowości. Jest to na przykład zaburzenie modulacji bodźców
sensorycznych odbieranych z otoczenia rozumiane jako dysfunkcja wzmacniania i
hamowania danych w zależności od ich ważności w danym momencie, dla
prawidłowego funkcjonowania. Mogą także wystąpić trudności z odbieraniem
większej ilości bodźców jednocześnie, lub ograniczona możliwość wytworzenia
reakcji adaptacyjnej, albo też reakcja adaptacyjna może być nieadekwatna. Mogą
wystąpić inne zaburzenia np.: dyspraksja (deficyty w planowaniu ruchu),
problemy użycia obu stron ciała w działaniu, zaburzenia koordynacji wzrokowo –
ruchowej.
- Zaburzenia integracji sensorycznej mogą pojawiać się jako jedyny skutek dysfunkcji ośrodkowego układu nerwowego, mogą też być jednym z objawów zespołu np.; zespołu łamliwego chromosomu X, zespołu Dovna, czy autyzmu.
- W literaturze po raz pierwszy nieprawidłowe reakcje sensoryczne u dzieci autystycznych opisał E. Schopler wskazując na nieprawidłowe reakcje tych dzieci na bodźce wzrokowe, przedsionkowe i słuchowe. A. Jean Ayres opisała dwa typy dysfunkcji integracji sensorycznej u dzieci z autyzmem. Pierwszy to zaburzenia rejestracji bodźców sensorycznych, drugi to zaburzenia modulacji impulsów sensorycznych. Zaburzenia rejestracji bodźców sensorycznych dotyczą przede wszystkim bodźców wzrokowych i słuchowych, ale czasem również węchowych, smakowych, przedsionkowych i dotykowych. Często występuje u tych dzieci tzw. “deprywacja sensoryczna” , dziecko zamyka się na działanie bodźców zewnętrznych, nie poszukuje ich aktywnie w otoczeniu. Obserwuje się również poważne nieprawidłowości w postaci nadmiernego zwracania uwagi na pozornie nieznaczące bodźce zewnętrzne (reagowanie krzykiem na mocniejsze bodźce słuchowe). Zaburzenia modulacji dotyczą nieprawidłowości w zachowaniu równowagi między procesami pobudzenia nerwowego i hamowania i przejawiają się obronnością dotykową, niebezpieczeństwem grawitacyjnym i nietolerancją ruchu.
- Zaburzenia integracji sensorycznej mogą pojawiać się jako jedyny skutek dysfunkcji ośrodkowego układu nerwowego, mogą też być jednym z objawów zespołu np.; zespołu łamliwego chromosomu X, zespołu Dovna, czy autyzmu.
- W literaturze po raz pierwszy nieprawidłowe reakcje sensoryczne u dzieci autystycznych opisał E. Schopler wskazując na nieprawidłowe reakcje tych dzieci na bodźce wzrokowe, przedsionkowe i słuchowe. A. Jean Ayres opisała dwa typy dysfunkcji integracji sensorycznej u dzieci z autyzmem. Pierwszy to zaburzenia rejestracji bodźców sensorycznych, drugi to zaburzenia modulacji impulsów sensorycznych. Zaburzenia rejestracji bodźców sensorycznych dotyczą przede wszystkim bodźców wzrokowych i słuchowych, ale czasem również węchowych, smakowych, przedsionkowych i dotykowych. Często występuje u tych dzieci tzw. “deprywacja sensoryczna” , dziecko zamyka się na działanie bodźców zewnętrznych, nie poszukuje ich aktywnie w otoczeniu. Obserwuje się również poważne nieprawidłowości w postaci nadmiernego zwracania uwagi na pozornie nieznaczące bodźce zewnętrzne (reagowanie krzykiem na mocniejsze bodźce słuchowe). Zaburzenia modulacji dotyczą nieprawidłowości w zachowaniu równowagi między procesami pobudzenia nerwowego i hamowania i przejawiają się obronnością dotykową, niebezpieczeństwem grawitacyjnym i nietolerancją ruchu.
POTENCJALNE OZNAKI
ZBURZENIA:
- jest niespokojne, płaczliwe, ma kłopoty z
zaśnięciem;
- ma trudności z samodzielnym piciem, żuciem i
przełykaniem pokarmów (preferuje dania papkowate);
- źle toleruje wykonywanie przy nim czynności
pielęgnacyjnych i higienicznych, takich jak: obcinanie włosów, paznokci,
mycie twarzy, zębów, smarowanie kremem, czesanie, czyszczenie nosa, uszu
itp.;
- wiele czynności samoobsługowych wykonuje z
trudem, powoli, niezdarnie;
- ma problemy z samodzielnym myciem się,
ubieraniem, zwłaszcza zapinaniem guzików i sznurowaniem butów;
- ma słabą równowagę: potyka się i upada częściej
niż rówieśnicy, prawie zawsze ma jakiś siniak czy zadrapanie;
- podczas dłuższego siedzenia ma trudności z
utrzymaniem głowy w pozycji pionowej, podpiera ją ręką, kładzie się na stoliku
itp.;
- jest nadruchliwe, nie może usiedzieć/ustać w
jednym miejscu;
- trudno się koncentruje, a łatwo rozprasza;
- jest impulsywne, nadwrażliwe emocjonalnie, często
się obraża;
- bywa uparte, negatywistyczne;
- w porównaniu do innych dzieci czy wymogów sytuacji
porusza się zbyt szybko lub za wolno;
- nabywanie nowych umiejętności ruchowych sprawia
mu trudność, np. jazda na rowerze, rzucanie i łapanie piłki, pływanie;
- wchodząc/schodząc po schodach częściej niż inne
dzieci trzyma się poręczy, niepewnie stawia nogi;
- nieumyślnie wchodzi lub wpada na meble, ściany,
inne dzieci;
- niewłaściwie czy wręcz dziwacznie trzyma różne
przedmioty codziennego użytku, np. nożyczki, sztućce czy przybory do
pisania;
- unika dziecięcego baraszkowania z rodzicami lub
rodzeństwem;
- uwielbia ruch, poszukuje go, dąży do niego. Jest
stale w ruchu – biega, podskakuje, często zmienia pozycję ciała;
- przejawia duży lęk przed upadkiem lub wysokością,
okazuje niepokój, gdy musi oderwać nogi od podłoża, np. wejść na wysokie
schody, na drabinkę, usiąść na wysokim stołku;
- w nowym miejscu czuje się zagubione, potrzebuje
sporo czasu by zdobyć orientację w otoczeniu;
- często myli stronę prawą i lewą, w obrębie
własnego ciała oraz w otaczającej przestrzeni, podczas gier zespołowych
zdarza się, że biegnie w innym kierunku niż jego drużyna, w inną stronę
niż piłka, którą ma złapać, jest zdezorientowane, ma słabe wyczucie
odległości;
- nie ma dominacji jednej ręki;
- ma trudności z czytaniem i pisaniem, częściej niż
inne dzieci w jego wieku myli, odwraca znaki graficzne, ma trudności w
przepisywaniu, przerysowywaniu z tablicy;
- ma kłopoty z cięciem nożyczkami, rysowaniem po
śladzie, kalkowaniem itp.;
- sprawia wrażenie słabego, szybko się męczy;
- nie lubi karuzeli, huśtawki, lub przeciwnie –
uwielbia to;
- nadwrażliwość na dotyk, ruch, bodźce wzrokowe i
słuchowe;
- zbyt wysoki lub zbyt niski poziom aktywności;
- problemy z koordynacją;
- opóźnienia w rozwoju mowy i zdolności językowych;
- opóźnienia w rozwoju zdolności ruchowych (duża i
mała motoryka);
- problemy z nauką;
- niska samoocena;
- kłopoty z dobrą organizacją;
- kłopoty z zachowaniem;
- nadwrażliwość na dotyk, ruch, bodźce wzrokowe i
słuchowe
- zbyt mała wrażliwość na dotyk ruch, bodźce
wzrokowe i słuchowe
- zbyt wysoki lub zbyt niski poziom aktywności
- problemy z koordynacją
- opóźnienia w rozwoju mowy i zdolności językowych
- opóźnienia w rozwoju zdolności ruchowych (duża i
mała motoryka)
- problemy z nauką
- niska samoocena
- kłopoty z dobrą organizacją
- kłopoty z zachowaniem
ZASADY
I ETAPU ROZWOJU INTEGRACJI SENSORYCZNEJ:
-
Większość aktywności w pierwszych latach życia jest częścią jednego procesu:
procesu organizacji wrażeń w systemie nerwowym.
-
Niemowlę widzi, słyszy i czuje swoje ciało, ale nie potrafi jeszcze dobrze tych
wrażeń zorganizować. Kiedy ich doświadcza, to stopniowo się tego uczy i odkrywa
co one znaczą. Nabywa zdolności ogniskowania uwagi na wybranych poszczególnych
wrażeniach i ignorowania innych. Jego ruchy stają się delikatniejsze,
ukierunkowane, uczy się mówić, kontrolować emocje.
-
Największa sensomotoryczna organizacja następuje podczas reakcji adaptacyjnych
na bodźce. Są to twórcze i użyteczne odpowiedzi ciała na bodźce ze środowiska.
Np.: słyszymy dźwięk i odwracamy głowę, by zobaczyć co się stało, ktoś na nas
wpada, a my balansujemy ciałem, by nie upaść. Zanim ciało może wykonać taką
reakcję adaptacyjną musi zintegrować wrażenia ze zmysłów. Każda odpowiedź
adaptacyjna prowadzi do dalszej integracji wrażeń, a dobrze zintegrowane
reakcje adaptacyjne prowadzą mózg do stanu bardziej zorganizowanego. Dzieci
poszukują aktywności, które pozwolą im doświadczyć wrażeń potrzebnych do
rozwoju nowych funkcji motorycznych i mają wielki, wewnętrzny napęd do rozwoju.
Jean
Ayres opisała poszczególne etapy rozwoju procesu integracji sensorycznej.
I miesiąc
-
Nowo narodzone dziecko rodzi się z kształtowanym już od kilku miesięcy układem
dotykowym, przedsionkowym, proprioceptywnym. Potrafi już interpretować niektóre
wrażenia ze swojego ciała i odpowiadać na nie odruchami. Kiedy delikatnie
dotkniemy policzka dziecko zwróci się w stronę ręki. Natura wyposażyła nas w
ten odruch by pomóc w poszukiwaniu pożywienia.
- Wrażenie mokrej pieluchy jest
odbierane jako niekomfortowe, a dotyk skóry matki jako przyjemny. Dziecko
jednak jeszcze nie różnicuje w które miejsce jest dotykane.
- Bodźce dotykowe w okresie
noworodkowym są bardziej istotne jako źródło emocjonalnej satysfakcji,
przyczyniają się do nawiązania relacji z matką, a tym samym do rozwoju
emocjonalnego.
- Noworodek reaguje także na
informacje z ucha wewnętrznego. Dziecko rodzi się z dobrze ukształtowanym już
układem przedsionkowym, który odpowiada za odczuwanie ruchów naszego ciała i
równowagę. Wrażenie delikatnych ruchów, jak np kołysania nie tylko uspokaja ale
integruje mózg.
- Bodźce przedsionkowe są odpowiedzialne
za rozwój reakcji podnoszenia głowy podczas leżenia na brzuchu.
- Dziecko w tym okresie czuje już
swoje mięśnie i stawy. Dowodem na to jest fakt, ze dopasowuje się do ramion i
ciała osoby trzymającej go.
- Mięśnie i stawy przekazują do mózgu
informację o zwróceniu się głowy w jedną stronę. To aktywuje asymetryczny
toniczny odruch szyjny. W ciągu kilku tygodni życia ten odruch odgrywa główną
rolę w determinowaniu ruchów ramion. Jeśli w przyszłości źle się zintegruje
dziecko będzie miało problemy z integracją sensoryczną.
- Wzrok noworodka nie jest jeszcze
dobrze ukształtowany, choć rozpoznaje on twarz matki i inne znaczące obiekty.
Pierwszym krokiem w rozwoju wzroku jest wodzenie wzrokiem za poruszającym się
przedmiotem lub osobą. To wymaga wrażeń z mięśni karku i nerwów wzrokowych w
powiązaniu z informacjami z ucha wewnętrznego.
- Innym zmysłem prawdopodobnie dobrze
ukształtowanym jest smak i powonienie. Odgrywają one ważną rolę w trakcie
pierwszego miesiąca.
- Zatem jednomiesięczne dziecko
rozwija już sporą ilość reakcji adaptacyjnych.
- Bez integracji, która następuje w
tych podstawowych, prostych aktywnościach sensomotorycznych nie byłby możliwy
dalszy prawidłowy rozwój.
II
– III miesiąc
- Oczy i szyja są pierwszymi
częściami ciała, które dziecko uczy się kontrolować. Utrzymanie głowy i wzroku
stabilnych jest fundamentalnym życiowym osiągnięciem. W tym celu mózg musi
zintegrować trzy typy wrażeń: poczucie siły grawitacji i ruchu z ucha
wewnętrznego, wrażenia z mięśni wokół oczu i wrażenia z mięśni karku. Dziecko
uczy cię uzyskiwać stabilny czysty obraz pomimo poruszeń swojego ciała. Ten
rozwój będzie kontynuowany jeszcze przez kilka lat i jest bardzo istotny dla
późniejszej nauki czytania.
- Integracja bodźców poprioceptywnych
i przedsionkowych umożliwia niemowlęciu także utrzymanie napięcia mięśniowego i
poczucia pewności w odniesieniu do stałej siły grawitacji. Dziecko
trzymiesięczne coraz pewniej radzi sobie z grawitacją. Dźwiga już nie tylko
głowę, ale również klatkę piersiową.
- Napięcie mięśniowe i umiejętność
jego zmian jest podstawą do wykonywania wszystkich ruchów, co jest szczególnie
ważne w rozwoju precyzyjnych ruchów ręki
- Dłonie dziecka 3-miesięcznego są
przez większość czasu otwarte. Brakuje jeszcze umiejętności sięgania po
przedmiot. Dziecko nie używa też jeszcze kciuka i palca wskazującego, tylko
pozostałych trzech palców. Chwytanie jest wciąż reakcją automatyczną w
odpowiedzi na dotyk wnętrza dłoni. W ciągu kilku miesięcy zintegrowane wrażenia
dotykowe oraz z mięsni i stawów dłoni stopniowo doprowadzą do rozwoju
efektywniejszej formy chwytu.
IV
– VI miesiąc
- Na tym etapie niemowlę zaczyna
dotykać i oglądać swoje ręce. To pozwala mu osiągnąć świadomość gdzie one
znajdują się w przestrzeni. Potrzebuje teraz dotyku oraz wrażeń z mięśni i
stawów, aby skoordynować partie swojego mózgu, którymi „widzi” z tymi, którymi
„czuje” ręce i ramiona.
- Bardzo ważnym momentem jest
połączenie rąk przed sobą. Jest to początek koordynacji obu stron ciała.
- Większość ruchów do tej pory było
automatycznych, ale teraz dzieko zaczyna nabywać umiejętności planowania ruchu.
Każda nowa aktywność zawiera teraz więcej planu i więcej integracji
sensorycznej.
- W okolicach 6 miesiąca dziecko
podnosi głowę, ramiona, łopatki i nogi, wszystko w tym samym czasie, balansuje
na brzuchu. Ta pozycja jest krokiem milowym dla rozwoju mięśni używanych we
wstawaniu i chodzeniu. Starsze dzieci, które nie osiągnęły tej pozycji mają
problemy z grawitacją i odczuwaniem ruchu.
VI-VIII
miesiąc
- Ważnym aspektem tego okresu jest
przemieszczanie się w wiele miejsc, które można eksplorować. Pełzanie i
raczkowanie dostarcza wielu wrażeń do zintegrowania i daje dziecku poczucie
siebie jako niezależnej istoty. Pozwala doświadczyć przestrzeni i dystansu
między sobą a przedmiotami w środowisku. Dobra ocena odległości pozwala dziecku
poznać jaką wielkość mają przedmioty.
- Jeśli w tym czasie dziecko ma
trudność z integrowaniem wrażeń pełzania i raczkowania, może mieć później
problem z oceną odległości i wielkości.
- Innym osiągnięciem tego okresu jest
umiejętność efektywnego używania kciuka i palca wskazującego do podnoszenia
nawet małych przedmiotów, coraz dojrzalsze planowanie ruchu, wiedza, ze
przedmioty istnieją, choć ich nie widać.
IX
– XII miesiąc
- Dziecko raczkuje coraz dłuższe
dystanse i odkrywa coraz więcej. To stymuluje jego układ nerwowy, rozwija
koordynację obu stron ciała, uczy planowania motorycznego, rozwija percepcję
wzrokową
- W zabawie często przekracza
środkową linię ciała. Czucie tejże linii, czyli głównej osi ciała ma zasadnicze
znaczenie dla somatognozji. Jego początki to łączenie rąk w 4 miesiącu życia.
- Jednym z najważniejszych momentów
jest tu samodzielne stanięcie na nogi. Jest to końcowy efekt integracji wrażeń
grawitacji, ruchu, wrażeń z mięśni i stawów z wcześniejszych miesięcy.
II
rok
- W tym okresie dziecko uczy cię
chodzić, mówić, planować kompleksowe działania.
- Umiejętność planowania ruchu zależy
od działania systemu dotykowego. W odróżnieniu do okresu noworodkowego dziecko
potrafi już zlokalizować gdzie jest dotykane. Wrażenia z jego skóry mówią gdzie
ciało się kończy a gdzie zaczyna. Taka sensoryczna świadomość ciała jest
ważniejsza niż wiedza wizualna.
- Dzieci, które nie integrują tych
wrażeń nie są w stanie poczuć jak zbudowane jest ich ciało, do czego służą jego
części. Będą miały kłopoty z uczeniem się różnych czynności takich jak
zapinanie guzików, zamków, używanie sztućców itp.
- Dzieci w tym wieku bardzo lubią
zabawy dostarczające im wrażeń z ciała i receptorów grawitacji w uszach
wewnętrznych. Te wrażenia formują ich wewnętrzny obraz ciała w mózgu.
- Mają też wewnętrzny napęd do
odkrywania przestrzeni nie tylko horyzontalnej ale i wertykalnej. Wspinają się
nawet zanim zaczną chodzić. Aby się wspinać dziecko nie musi mieć dobrze
zorganizowanego wrażenia grawitacji i ruchu
- Wspinanie dalej integruje je z
wrażeniami z ciała i informacjami wzrokowymi.
- Wspinanie jest ważnym krokiem w
kierunku rozwoju wizualnej percepcji przestrzeni.
- Rozwijają się umiejętności
manipulacyjne. Integracja bodźców wzrokowych z przedsionkowymi,
proprioceptywnymi, dotykowymi umożliwia dziecku wykonywanie takich czynnością
jak malowanie, budowanie z klocków, ubieranie kurtki itp.
III-VII
rok
- Jest to okres krytyczny dla
integracji sensorycznej. Mózg jest najbardziej wrażliwy na bodźce i najbardziej
zdolny do organizowania ich. Dziecięcy napęd wewnętrzny czyni go bardzo
aktywnym. Jego reakcje adaptacyjne są coraz bardziej kompleksowe, a każda
reakcja rozszerza dziecięcą zdolność do integracji sensorycznej. Dziecko biega,
skacze, huśta się, turla, wspina, a to rozwija jego równowagę, koordynację
wzrokowo – ruchową, planowanie motoryczne.
- Próbowanie działań niebezpiecznych
to sprawdzanie swoich granic sensomotorycznych zdolności. Place zabaw są w tym
okresie tak popularne, bo wypełniają one potrzeby rozwijania systemu nerwowego.
- Do czasu, gdy dziecko osiągnie 8
rok życia jego system dotykowy, poczucie ruchu i grawitacji są już prawie tak
dojrzałe. jak będą już zawsze.
- Około 6 r. ż. powinien zakończyć
się też proces lateralizacji. Zaburzenia lateralizacji przejawiają się
deficytami w sferze koordynacji ruchowej, przekraczania linii środka ciała.
Problemy z przekraczaniem linii środka ciała mogą dotyczyć również ruchów gałek
ocznych, a to przekłada się na trudności w rysowaniu, pisaniu, układaniu z
części, liczeniu.
POZIOMY
INTEGRACJI SENSORYCZNEJ:
Poziom I – dokonuje się rozwój w obrębie systemu przedsionkowego, proprioreceptywnego, dotykowego, rozwijają się reakcje równoważne.
Poziom II – Rozwój dużej motoryki i podstawowych zręczności, planowanie ruchu, kinestezja, stabilna postawa, podstawy percepcji słuchowej i wzrokowej.
Poziom III – Rozwój ruchów precyzyjnych ręki, różnicowanie stron ciała, schemat ciała, dalszy rozwój podstawowych systemów zmysłowych, koordynacja wzrokowo – ruchowa.
Poziom IV – Dopiero po ukształtowaniu się tych wcześniejszych funkcji może prawidłowo rozwijać się proces tworzenia pojęć, czytanie, pisanie, liczenie, zachowania społecznie akceptowane.
Poziom I – dokonuje się rozwój w obrębie systemu przedsionkowego, proprioreceptywnego, dotykowego, rozwijają się reakcje równoważne.
Poziom II – Rozwój dużej motoryki i podstawowych zręczności, planowanie ruchu, kinestezja, stabilna postawa, podstawy percepcji słuchowej i wzrokowej.
Poziom III – Rozwój ruchów precyzyjnych ręki, różnicowanie stron ciała, schemat ciała, dalszy rozwój podstawowych systemów zmysłowych, koordynacja wzrokowo – ruchowa.
Poziom IV – Dopiero po ukształtowaniu się tych wcześniejszych funkcji może prawidłowo rozwijać się proces tworzenia pojęć, czytanie, pisanie, liczenie, zachowania społecznie akceptowane.
TERAPIA INTEGRACJI
SENSORYCZNEJ:
-
Terapia integracji sensorycznej może być prowadzona wyłącznie przez
certyfikowanego terapeutę, a jej podstawą jest diagnoza;
-
Terapia integracji sensorycznej określana jest mianem "naukowej
zabawy". Podczas sesji dziecko chusta się w ha maku, toczy w beczce,
jeździ na deskorolce czy balansuje na kołysce;
ZASADY
DLA MAŁYCH DZIECI:
1.
Nie ograniczaj kontaktu dotykowego z dzieckiem;
2.
Nie ograniczaj kontaktu kinestetycznego;
3.
Wkładaj do rąk dziecka różne zabawki, przedmioty i pomóż mu poznawać je;
4.
Muzykuj z dzieckiem na naturalnych instrumentach;
5.
Pozwól dziecku na swobodny ruch i trening mięśniowy;
6.
Stworzy dziecku bogate sensoryczne środowisko;
7.
Zapewnij dziecku zaspokojenie podstawowych potrzeb fizjologicznych
inosychicznych;
8.
Sięgnij do starych, sprawdzonych zabaw i zabawek;
9.
Pozwól dziecku budzić się, w ten sposób poznaje świat
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz