Mutyzm
MUTYZM:
- zaburzenie mowy;
- osoby nie są afatyczne;
- nie mają uszkodzonych narządów mowy;
MUTYZM
WYBIÓRCZY:
KLASYFIKACJA
DSM:
- Ocena psychodynamiczna;
- Rozpoznaniae różncowe;
- Rokowania;
- Plan leczenia;
MUTYZM
SELEKTYWNY:
KLASYFIKACJA
ICD-10:
1) Ekspresja i rozumienie
języka przez dziecko w granicach dwóch odchyleń standardowych.
2) Możliwa jest do potwierdzenia niemożność mówienia w specyficznych sytuacjach, w których od dziecka mówienie jest oczekiwane, pomimo mówienia w innych sytuacjach.
3) Czas trwania wybiórczego mutyzmu przekracza 4 tygodnie.
4) Zaburzenia nie wyjaśnia brak znajomości języka mówionego wymaganego w sytuacjach społecznych, w których występuje niemożność mówienia.
2) Możliwa jest do potwierdzenia niemożność mówienia w specyficznych sytuacjach, w których od dziecka mówienie jest oczekiwane, pomimo mówienia w innych sytuacjach.
3) Czas trwania wybiórczego mutyzmu przekracza 4 tygodnie.
4) Zaburzenia nie wyjaśnia brak znajomości języka mówionego wymaganego w sytuacjach społecznych, w których występuje niemożność mówienia.
RODZAJE MUTYZMU:
- mutyzm funkcjonalny;
- mutyzm organiczny;
- mutyzm selektywny (wybiórczy);
- mutyzm sytuacyjny;
- mutyzm całkowity;
- mutyzm planowany;
- mutyzm przejściowy;
MUTYZM FUNKCJONALNY:
- wykluczenie dysfunkcji mózgowej;
- mutyzm selektywny;
- mutyzm całkowity;
MUTYZM ORGANICZNY:
- trudności artykukacyjne;
- leczenie laryngologiczne;
- praca terapeutyczna;
- uszkodzenia niektórych organów mowy lub
uszkodzenia mózgu;
MUTYZM
SELEKTYWNY (WYBIÓRCZY):
- dziecko wybiera osoby, z którymi normalnie
rozmawia, a do pozostałych nie odzywa się wcale;
- może także unikać kontaktu wzrokowego, stać
nieruchomo, nie okazując żadnych emocji podczas próby nawiązania z nim kontaktu
słownego lub odwrotnie - może wybuchnąć płaczem, uciekać lub zachowywać się
agresywnie, np. kopać;
- Dziecko wybiera osoby, z którymi normalnie rozmawia,
a do pozostałych nie odzywa się wcale. Może także unikać kontaktu wzrokowego, stać
nieruchomo, nie okazując żadnych emocji podczas próby nawiązania z nim kontaktu
słownego lub odwrotnie - może wybuchnąć płaczem, uciekać lub zachowywać się agresywnie, np.
kopać;
- Osobami, z którymi normalnie rozmawia dziecko,
zwykle są członkowie rodziny. Z kolei tymi, z którymi unika kontaktu werbalnego, zwykle są obcy dorośli. Psycholodzy często
spotykają się także z sytuacją, w której dziecko rozmawia z bliskimi w domu, a
milczy w przedszkolu czy szkole;
MUTYZM
SYTUACYJNY:
- diagnozuje się go u dzieci, które mówią
normalnie, a brak lub ograniczenie mowy pojawia się u nich tylko w pewnych
sytuacjach - zwykle stresujących, trudnych (często jest to pójście do
przedszkola, szkoły);
- wówczas dziecko porozumiewa się z otoczeniem
za pomocą gestów czy mimiki twarzy;
- może także udzielać pisemnej odpowiedzi na
pytania;
- ten typ mutyzmu mija wraz ze zmianą sytuacji,
która go wywołała;
- na przykład - gdy pobyt w przedszkolu lub w
szkole przestaje być dla dziecka nową, stresującą sytuacją, zaczyna normalnie
rozmawiać;
- Diagnozuje się go u dzieci, które mówią
normalnie, a brak lub ograniczenie mowy pojawia się u nich tylko w pewnych
sytuacjach - zwykle stresujących, trudnych (często jest to pójście do
przedszkola, szkoły). Wówczas dziecko porozumiewa
się z otoczeniem za pomocą gestów czy mimiki twarzy. Może także udzielać
pisemnej odpowiedzi na pytania. Ten typ mutyzmu mija wraz ze zmianą sytuacji,
która go wywołała. Na przykład - gdy pobyt w przedszkolu lub w szkole przestaje
być dla dziecka nową, stresującą sytuacją, zaczyna normalnie rozmawiać;
MUTYZM CAŁKOWITY:
- dziecko nie mówi wcale, może natomiast
szeptać, wydobywać nieartykułowane dźwięki, a nawet krzyczeć;
- może także odpowiadać na zadawane pytania,
kiwając głową lub wykonując inne gesty w celu komunikacji;
- objawami towarzyszącymi mogą być trudności w
przełykaniu, brak łaknienia;
- Dziecko nie mówi wcale, może natomiast
szeptać, wydobywać nieartykułowane dźwięki, a nawet krzyczeć. Może także
odpowiadać na zadawane pytania, kiwając głową lub wykonując inne gesty w celu
komunikacji. Objawami towarzyszącymi mogą być trudności w przełykaniu, brak
łaknienia;
MUTYZM
PRZEJŚCIOWY:
EPIDEMIOLOGIA:
- populacja dzieci imłodzieży – 0,02%;
- dzieci leczone psychatrycznie – 0,2%;
- częściej występuje u ziewczynek niż u
chłopców;
- wiek występowania – między końcm okresu
rozwoju mowy a początkiem okresu dojrzewania;
- trwa od kilku miesięcy do 2 lat;
- utrzymywanie się po 10 rok życia jest złym
czynnikiem prognostycznym;
- brak tendencji występowania związanej z
poziomem społeczno-ekonomicznym dzieci;
PRZYCZYNY:
MUTYZM ORGANICZNY:
- wady w budowie anatomicznej aparatu mowy;
- uszkodzenie ośrodków nerwowych w mózgu;
- Gdy dziecko nie mówi, można
podejrzewać wady w budowie anatomicznej aparatu mowy - krtani,
podniebienia, jamy ustnej, języka, szczęk. Także uszkodzenie ośrodków nerwowych
w mózgu, które odpowiadają za mowę, może być przyczyną tego zaburzenia;
MUTYZM FUNKCJONALNY:
- błędy wychowawcze (np. nadmiar zakazów);
- patologie rodzinne (alkoholizm, przemoc
domowa - znęcanie się psychiczne i fizyczne nad dzieckiem), które są przyczyną
bolesnych przeżyć, traumy;
- nowe sytuacje, które mogą wywoływać stres (np.
pójście do przedszkola, szkoły);
- wychowywanie się dziecka w rodzinie
dwujęzycznej. Wówczas mutyzm może wynikać z braku znajomości języka lub
dyskomfortu związanego z posługiwaniem się danym językiem;
- błędy wychowawcze (np. nadmiar zakazów);
- patologie rodzinne (alkoholizm, przemoc
domowa - znęcanie się psychiczne i fizyczne nad dzieckiem), które są przyczyną
bolesnych przeżyć, traumy;
- nowe sytuacje, które mogą wywoływać stres
(np. pójście do przedszkola, szkoły);
- wychowywanie się dziecka w rodzinie
dwujęzycznej. Wówczas mutyzm może wynikać z braku znajomości języka lub
dyskomfortu związanego z posługiwaniem się danym językiem;
ZACHOWANIE
RODZICÓW:
CHARAKTERYSTYCZNE
CECHY OJCA:
- pasywny;
- obijętny;
- chłodny emocjonalne;
CECHY RODZINY:
- lękowe;
OBRAZ
KLINICZNY:
CECHY
CHARAKTERYSTYCZNE:
SYLWETKA:
- głowa i ramiona pociągnięte do góry;
- prosty kręgosłup;
- sztywne
napięte kończyny;
ROKOWANIA:
- poprawa przypada naokres szkoły podstwowej;
- po ustąpieniu mutyzmu dzieci są gorzej
przystosowane do rzeczywistości (trudnościw kontaktach społecznych);
DIAGNOZA:
- w celu zdiagnozowania mutyzmu należy zgłosić
się do logopedy i psychologa/psychiatry, który postawi ostateczną diagnozę;
PRACA NAUCZYCIELA Z DZIECKIEM Z OBJAWAMI
MUTYZMU:
- motywuj dziecko do komunikacji w pozytywny
sposób;
- buduj pewność siebie dziecka;
- kieruj życzliwe i przychylne komentarze,
zamiast zadawania pytań;
- współpracuj z rodzicami;
- włączanie dziecka w aktywności społeczne;
MITY NA
TEMAT MUZYTZMU WYBIÓRCZEGO:
- mutyzm wybiórczy to po prostu bardzo silna
nieśmiłość;
- większość dzieci z tego wyrasta;
- mutyzm bardzo ciężko jest leczyć lub jest
nieuleczalny;
- dzieci utystyczne są inteligentne mniej niż
dzieci przeciętne;
TERAPIA
PSYCHODYNAMICZNA:
- cierpliwość i akceptacja długotrwałego
milczenia;
- nawiązywanie dobrego kontaktu pozawerbalnego;
TERAPIA
RODZIN:
- zmiana nieprawidłowych wzorców zachowań
FARMAKOLOIA:
- interdyscyplinarne formy – współpraca między
klniką a szkołą:
- indywidualny plan leczenia;
TERAPIA MUTYZMU:
W terapii mutyzmu selektywnego u dzieci
stosowane są dwa sposoby oddziaływań: pierwszy – nastawiony na eliminację
objawów, drugi – na eliminację niekorzystnych czynników środowiskowych..
Sposoby te wzajemnie uzupełniają się. W terapii dziecka z mutyzmem konieczna
jest współpraca otoczenia i udział rodziców lub nauczycieli w zajęciach.
Działania terapeutyczne składają się z wielu etapów.
Etap 1. Terapeuta jest
biernym obserwatorem kontaktu dziecka z osobą, z którą dziecko zwykle rozmawia
( najczęściej jest to matka ). Należy obserwować, kiedy od dziecka można
uzyskać odpowiedź werbalną i jaka to jest odpowiedź. Wskazany jest dystans
fizyczny; terapeuta powinien prowadzić obserwacje z pewnej odległości, nie
należy zbliżać się do dziecka, ponieważ może zareagować lękiem i nie rozmawiać
z matką.
Etap 2. Terapeuta zbliża
się do dziecka. Może zacząć rozmawiać z matką, ale jeszcze nie zwraca się
bezpośrednio do dziecka.
Etap 3. Terapeuta
nawiązuje z dzieckiem kontakt niewerbalny (np. podaje mu zabawkę, pomaga
układać klocki itp.) oraz mówi do niego nie wymagając od dziecka żadnych
odpowiedzi. Matka nadal pełni wiodącą rolę w rozmowie. Etap 4. Terapeuta prosi
dziecko o niewerbalną odpowiedź (np. „podaj mi”, „połóż na stole” itp.) Matka nadal
jest blisko dziecka, rozmawia z nim, chociaż terapeuta coraz częściej zaczyna j
ą zastępować.
Etap 5. Terapeuta zwraca
się do dziecka z pytaniem wymagającym wykonania gestu potakującego lub
zaprzeczającego, bądź odpowiedzi „tak”/”nie” (np. „byłeś dzisiaj w szkole?”,
„byłeś na spacerze?”) Matka jest jeszcze blisko dziecka ale już z nim nie
rozmawia.
Etap 6. Tylko terapeuta
rozmawia z dzieckiem. Matka staje się biernym obserwatorem siadając nieco dalej
od dziecka. Zajęcia na tym etapie należy zacząć od zabaw nie wymagających
wypowiedzi (może to być rysowanie). Podczas wykonywania rysunku terapeuta może
zadawać dziecku pytania lub komentować czynności dziecka np. Jakim kolorem
pomalujesz kota?”, „gdzie narysujesz dom?”. Dziecko może pokazywać albo odpowiadać
werbalnie. Starsze dzieci mogą głośno czytać np. napisane przez siebie podpisy
pod obrazkami.
Etap 7. Matka dziecka
znajduje się dalej od dziecka. Terapeuta może stosować metody rozhamowujące
mówienie (wyliczanki, piosenki, liczenie przedmiotów itp.). Może też np.
omawiać z dzieckiem obrazek.
Etap 8. W pomieszczeniu
zostaje tylko terapeuta i dziecko. Kontynuuje zajęcia typu: odpowiedzi na
pytania, omawianie obrazków, komentarze do wykonywanych przez dziecko czynności
( np. „a co zrobisz teraz?”, „ile klocków weźmiesz?” itp.)
Etap 9. W pomieszczeniu
znajduje się inna osoba (oprócz terapeuty i dziecka), z którą dziecko nie
rozmawia. Może to być nauczyciel, wychowawca z przedszkola, rodzic. Terapeuta
jest w roli matki, a więc osoby, z którą dziecko już rozmawia. Dalej stosowane
są kolejno takie same etapy jak poprzednio.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz