AWANS ZAWODOWY W PYTANIACH I ODPOWIEDZIACH CZ. 8
Witam,
Podczas egzaminu na nauczyciela mogą się również trafić pytania dotyczące klasyfikacji uczniów
Podczas egzaminu na nauczyciela mogą się również trafić pytania dotyczące klasyfikacji uczniów
Wymień co najmniej dwa kryteria wymagań na oceny szkolne.
Odpowiedź:
Tu nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Należy zapoznać się z zasadami oceniania w
swojej szkole.
Co bierzesz pod uwagę oceniając uczniów?
Odpowiedź:
Zaangażowanie, indywidualne możliwości, stopień realizacji zadania, poprawność
wykonania zadania, sytuacja rodzinna ucznia.
Na jakiej podstawie prawnej wystawiasz oceny końcoworoczne?
Odpowiedź:
Na podstawie rozporządzenie o klasyfikowaniu i promowaniu uczniów (nie musimy
pamiętać pełnej nazwy ani daty, kiedy weszło w życie.
Co może zrobić uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną na koniec
roku?
Odpowiedź:
Może zdawać egzamin poprawkowy. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia
szkoły podstawowej i szkoły ponadpodstawowej, rada pedagogiczna może jeden raz
w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej
(semestru programowo wyższego) ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego
z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe
zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie
programowo wyższej (semestrze programowo wyższym).
W jaki sposób oceniasz uczniów?
Odpowiedź:
Odpowiedź będzie zależała od tego, w jakiej placówce nauczyciel jest zatrudniony.
Może to więc być system motywacyjny (naklejki emotikony, „złota rybka” plusy i
minusy, pochwały, nagrody). Zależnie od przyjętych w placówce zasad będą to oceny
cyfrowe, punktowe lub opisowe.
Pamiętać należy, że ocena szkolna jest informacją o wyniku kształcenia wraz
z komentarzem dotyczącym tego wyniku. Komentarz dotyczy zwykle:
a. warunków uczenia się,
b. sposobu uzyskania informacji o wyniku oraz poprawnej interpretacji wyniku,
c. sposobu wykorzystania tej informacji w toku dalszego uczenia się.
Stopień szkolny jest symbolem (słownym, cyfrowym, literowym) spełnienia określonych wymagań programowych. Jego znaczenie jest zależne od wymagań, jakie
zastosowano w sprawdzaniu osiągnięć, danego ucznia, oraz od poziomu obiektywizmu
sprawdzania osiągnięć, a pośrednio - także od innych właściwości sprawdzania,
analogicznych do niezbędnych właściwości pomiaru dydaktycznego: trafności,
rzetelności, dokładności, niezależności sytuacyjnej sprawdzania. Stopnie szkolne
tworzą określonej długości skalę stopni szkolnych, która, jak każda skala pomiarowa,
jest systemem symboli przedstawiających wyniki pomiaru. Symbole te są najogólniej,
ramowo, zdefiniowane w oświatowych aktach prawnych o zasięgu krajowym, bardziej
szczegółowo - w standardach edukacyjnych, programach kształcenia i materiałach
metodycznych.
Ile postawiłeś szóstek na koniec roku, a ile jedynek? Co o tym myślisz?
Odpowiedź:
Tu niezbędna jest autorefleksja, umiejętność uzasadnienia tych ocen. Warto się
w odpowiedzi odnieść do motywującej roli oceny, powiedzieć również o przyczynach
ocen niedostatecznych.
Jakie czynności podejmiesz w stosunku do ucznia w wypadku,
gdy ze wszystkich przedmiotów ma oceny bardzo dobre i celujące,
a z wychowania fizycznego ocenę dostateczną?
Odpowiedź:
Tu każdy musi sobie sam odpowiedzieć, ponieważ każda sytuacja jest inna, a i zasady
oceniania w placówkach różnią się między sobą. Szczerze mówiąc jako wychowawca
stanęłabym na głowie, żeby przede wszystkim wyjaśnić przyczyny, a jeszcze
wcześniej zapobiec sytuacji, która z pewnością nie zrodziła się z dnia na dzień.
Pozdrawiam
Patrycja
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz