AWANS ZAWODOWY W PYTANIACH I ODPOWIEDZIACH CZ. 4
Witam,
Kolejny dział pytań do awansu jakim się teraz zajmiemy to pytania dotyczące awansu zawodowego:
Czy osoba zajmująca stanowisko kierownicze może być opiekunem
stażu?
Odpowiedź:
Tak, zwłaszcza, jeśli w placówce nie ma nauczycieli mianowanych lub dyplomowanych.
Jakie warunki musi spełnić nauczyciel, by rozpocząć staż
na mianowanego?
Odpowiedź:
Aby rozpocząć staż na stopień nauczyciela mianowanego nauczyciel:
- Musi posiadać kwalifikacje do pracy na zajmowanym stanowisku;
- Być zatrudnionym co najmniej na ½ etatu.
Kto może zostać opiekunem stażu?
Odpowiedź:
Nauczyciel mianowany lub dyplomowany, a w wyjątkowych sytuacjach osoba
zajmująca stanowisko kierownicze.
Realizacja którego zadania ujętego w planie rozwoju nie powiodła się?
Dlaczego?
Odpowiedzi:
Oczywiście tu niewiele pomogę. Należy pamiętać, że dobrego nauczyciela
charakteryzuje odpowiedni poziom refleksji pedagogicznej, potrafi więc ocenić swoje
mocne i słabe strony, analizować i modyfikować swoje działania. W żadnym wypadku
nie jest wstydem przyznać, że coś się nie udało. Ważne, by przyczyny były
obiektywne.
Na czym polegała Twoja współpraca z opiekunem stażu?
Odpowiedzi:
Należy pamiętać, że rozporządzenie dotyczące awansu zawodowego z 26 lipca 2018 r.
szczegółowo wymienia obowiązki opiekuna stażu, a to jest przecież związane
z omawianą współpracą:
Zgodnie z § 5. 1. Rozporządzenia w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego
przez nauczycieli, do zadań opiekuna stażu należą:
1) współpraca z nauczycielem odbywającym staż i wspieranie go w procesie wdrażania
do pracy w zawodzie, w tym w przypadku nauczyciela stażysty zapoznanie go
z dokumentami obowiązującymi w danej szkole, w szczególności z dokumentacją
przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej;
2) współpraca
z nauczycielem odbywającym staż w opracowaniu planu rozwoju zawodowego,
w szczególności udzielanie mu pomocy w doborze właściwych form doskonalenia
zawodowego;
3) wspieranie nauczyciela odbywającego staż w realizacji obowiązków zawodowych;
4) umożliwianie nauczycielowi odbywającemu staż obserwowania prowadzonych
przez siebie zajęć;
5) obserwowanie zajęć prowadzonych przez nauczyciela odbywającego staż;
6) dzielenie się z nauczycielem odbywającym staż swoją wiedzą i doświadczeniem,
w szczególności omawianie z nauczycielem zajęć prowadzonych przez siebie
oraz przez nauczyciela;
7) inspirowanie i zachęcanie nauczyciela odbywającego staż do podejmowania wyzwań
zawodowych;
8) doskonalenie wiedzy i umiejętności w zakresie niezbędnym do pełnienia roli
opiekuna stażu.
2. Opiekun stażu, w terminie 7 dni od dnia zakończenia stażu, przedstawia
dyrektorowi szkoły opinię o dorobku zawodowym nauczyciela za okres stażu,
ze szczególnym uwzględnieniem obserwowanych zajęć prowadzonych przez
nauczyciela oraz stopnia zaangażowania w realizację wymagań niezbędnych
do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego albo stopnia nauczyciela
mianowanego.
Jak długo trwa staż na stopień nauczyciela mianowanego? Czy zawsze
zaczyna się 1 września?
Odpowiedź:
Staż trwa 2 lata 9 miesięcy. Staż musi się rozpocząć w ciągu 14 dni od dnia
rozpoczęcia zajęć szkolnych.
Czy opiekunem stażu musi być nauczyciel tego samego przedmiotu?
Odpowiedź:
Nie. Opiekuna stażu dyrektor wybiera spośród nauczycieli mianowanych
lub dyplomowanych.
W jakim stopniu zamiar uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego
wpłynął na rozwój Twoich kompetencji zawodowych? Proszę podać
przykłady.
Odpowiedź:
Określenie stopnia będzie sprawą indywidualną, jednak, musiało to mieć wpływ
na rozwój kompetencji. Można tu wskazać formy doskonalenia, które wzbogaciły
warsztat pracy lub umiejętności interpersonalne, obserwacje zajęć prowadzonych
przez innych nauczycieli, jak zajęcia prowadzone dla nich. Szczególną rolę odgrywa tu
ewaluacja zajęć, ich omówienie, wnioski do dalszej pracy.
Czy nauczyciel ubiegający się o stopień mianowanego ma obowiązek
w okresie stażu obserwować zajęcia prowadzone przez opiekuna?
Odpowiedź:
Zgodnie z rozporządzeniem nie ma takiego obowiązku.
Jakie korzyści wyniosłeś z obserwowanych zajęć prowadzonych przez
opiekuna stażu i jak wykorzystasz je w prowadzeniu swoich zajęć?
Odpowiedź:
Sposób efektywnego planowania i prowadzenia zajęć, dobór metod i form pracy,
sposoby utrzymania dyscypliny w zespole klasowym, znajomość ciekawych pomocy
dydaktycznych, sposoby wykorzystania multimediów, sposoby aktywizowania uczniów.
Kto powołuje komisję egzaminacyjną dla nauczycieli ubiegających się
o stopień nauczyciela mianowanego?
Odpowiedź:
Organ prowadzący (sprawdź, jaki podmiot jest organ prowadzący Twoją placówkę).
Jaki sukces dydaktyczny lub wychowawczy odniosłeś w okresie stażu?
Odpowiedź:
Tu każdy musi dokonać wyboru. Należy pamiętać, że nasze sukcesy uwarunkowane są
między innymi tym, w jakiej placówce i z jakimi uczniami pracujemy. Dla jednych
będą to sukcesy w olimpiadach przedmiotowych, dla innych zdobycie przez ucznia
umiejętności w zakresie samoobsługi.
Jakie korzyści płyną z uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego?
Odpowiedź:
Stabilność zatrudnienia, możliwość ubiegania się o stanowiska kierownicze,
przeszeregowanie (podwyżka), możliwość ubiegania się o stopień nauczyciela
dyplomowanego, satysfakcja.
W jaki sposób w okresie stażu dzieliłeś się swoją wiedzą
i doświadczeniem w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia?
Odpowiedź:
Formy dzielenia się wiedzą i doświadczeniem są różne:
- udostępnianie własnych opracowań;
- publikacje;
- udostępnianie pomocy dydaktycznych;
- dzielenie się informacjami zdobytymi w ramach doskonalenia zawodowego;
- lekcje otwarte, które choć wymieniłam na końcu, są najwyżej ocenianą formą
dzielenia się wiedzą i doświadczeniem.
Jaką ocenę pracy może otrzymać nauczyciel?
Odpowiedź:
- wyróżniającą;
- bardzo dobrą;
- dobrą;
- negatywną.
Kto może wnioskować o dokonanie oceny pracy?
Odpowiedź:
- sam zainteresowany nauczyciel;
- organ sprawujący nadzór pedagogiczny;
- organ prowadzący szkołę;
- dyrektor;
- rada szkoły (jeśli została powołana);
- rada rodziców.
Realizacja którego zadania ujętego w planie rozwoju zawodowego
sprawiła Ci kłopoty i jak sobie poradziłeś?
Odpowiedź:
Nie jest niczym złym opowiedzieć o takim zadaniu. Jeśli dostrzegamy swoje słabe
strony, to znaczy, że cechuje nas refleksja pedagogiczna, a to bardzo ważne.
Omów procedurę, jaka może wystąpić, gdy nauczyciel nie zda egzaminu
na stopień nauczyciela mianowanego.
Odpowiedź:
Nauczyciel może odbyć dodatkowy staż w wymiarze 9 miesięcy na swój wniosek
i za zgodą dyrektora.
Można złożyć zażalenie na pracę komisji, na przykład w przypadku, gdy nauczyciel
ma zastrzeżenia co do składu komisji.
Twój sukces dydaktyczny lub wychowawczy.
Odpowiedź:
Pod pojęciem sukcesu kryje się wiele. Może to byś laureat konkursu, zintegrowanie zespołu klasowego, podniesienie wyników w nauce, szczególnie owocna współpraca
z rodzicami. Czasem zmniejszenie absencji ucznia wagarującego, poprawa zachowania
i relacji z innymi także przynoszą nam satysfakcję. Myślę, że każdy ma takie działania
– „perełkę”, o której chętnie opowie.
Jak podjęte przez Ciebie doskonalenie zawodowe wpłynęło podnoszenie
jakości pracy szkoły?
Odpowiedź:
Wzbogacenie warsztatu pracy, poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły, rozwijanie
uzdolnień i zainteresowań uczniów, efektywniejsza realizacja zajęć, trwalsza wiedza
uczniów, wzbogacenie warsztatu pracy innych nauczycieli, promocja szkoły,
podniesienie poziomu bezpieczeństwa – wszystko zależy od tego, o jakich formach
doskonalenia mówimy.
Jakie działania z zakresu doskonalenia własnego warsztatu pracy
uważasz za najbardziej istotne i dlaczego?
Odpowiedź:
Nie ma tu odpowiedzi jednoznacznej. Jedni wolą szkolenia, inni opowiadają się
za obserwacją zajęć innych nauczycieli. Ważne będzie uzasadnienie (nie ma tu złej
odpowiedzi).
Czy nauczyciel mianowany może zajmować stanowisko kierownicze
w państwowej placówce?
Odpowiedź:
Tak, może.
W jaki sposób doskonalisz swój warsztat pracy?
Odpowiedź:
Można tu omówić doskonalenie zawodowe, korzystanie z zasobów internetu,
przynależność do nauczycielskich grup na fb, obserwowanie zajęć innych nauczycieli
i korzystanie z ich opracowań, a także studiowanie literatury przedmiotu.
Jakie działania z zakresu doskonalenia swojego warsztatu pracy
uznała/uznał Pani/Pan za najistotniejsze – proszę uzasadnić wybór.
Odpowiedź:
Nie ma tu jednoznacznej odpowiedzi. Jedni wolą kursy i szkolenia, inni warsztaty,
a jeszcze inni obserwowanie zajęć przez bardziej doświadczonych nauczycieli.
To sprawa indywidualna, ważne będzie uzasadnienie.
Jakie są Twoje dalsze zamierzenia związane z doskonaleniem warsztatu
pracy?
Odpowiedź:
Tu każdy musi odpowiedzieć o swoich planach. Przez komisję dobrze widziane jest
dobieranie form doskonalenia do aktualnych potrzeb. Jeśli na przykład w prezentacji
czy sprawozdaniu pojawił się problem ucznia z trudnościami w nauce czytania
i pisania, należy wskazać kursy i szkolenia o tej tematyce.
Z pozdrowieniami
Patrycja
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz