Metoda indywidualnych przypadków
Metoda indywidualnych przypadków opracowana przez Mary Richmond, jest sposobem badań polegającym na analizie jednostkowych losów ludzkich
uwikłanych w określone sytuacje wychowawcze, lub na
analizie konkretnych zjawisk natury wychowawczej poprzez pryzmat jednostkowych biografii ludzkich z nastawieniem na opracowanie diagnozy przypadku lub zjawiska w celu podjęcia działań terapeutycznych.
Metoda analizy przypadków to możliwie dokładny i
wielostronny obraz nielicznych przypadków danego zjawiska, celem uzyskania
wniosków empirycznych. Pogłębiona, wnikliwa i wielostronna analiza ma w
założeniu zastąpić znaczne ilości danych mogące być podstawą do opracowania
statystycznego. Może zastąpić niekiedy metodę statystyczną lub metodę
eksperymentalną.
Metoda ta, zwana inaczej studium indywidualnych przypadków,
wywodzi się z metod pracy socjalnej, rozwijanych
w pedagogice
opiekuńczej. Zgodnie z tradycją pedagogiki
społecznej należy ograniczyć zakres metody określonej jako studium
przypadków indywidualnych do badań skupionych wokół biografii ludzkich. Metoda
rozpowszechniła się w latach dwudziestych poprzedniego wieku.
Według Tadeusza Pilcha
...metoda indywidualnych przypadków jest sposobem badań
polegającym na analizie jednostkowych losów ludzkich uwikłanych w określone
sytuacje wychowawcze lub na analizie konkretnych zjawisk natury wychowawczej
poprzez pryzmat jednostkowych biografii ludzkich z nastawieniem na opracowanie
diagnozy przypadku lub zjawiska w celu podjęcia działań terapeutycznych
Przejście od przedmiotowego do
podmiotowego traktowania ucznia skierowało w ostatnich latach uwagę polskich
pedagogów w stronę badań jakościowych.
W wielu publikacjach podjęto charakterystykę metod zaliczanych do badań jakościowych, dokonano porównań badań ilościowych z badaniami jakościowymi podnosząc mocne i słabe strony zarówno jednych jak i drugich.
W wielu publikacjach podjęto charakterystykę metod zaliczanych do badań jakościowych, dokonano porównań badań ilościowych z badaniami jakościowymi podnosząc mocne i słabe strony zarówno jednych jak i drugich.
Przyjmując szerokie rozumienie monografii
jako kategorii badań jakościowych, można powiedzieć, że studium przypadku w
badaniach pedagogicznych jest opisem monograficznym jednostki, osoby w
kontekście, czy też horyzoncie kulturowym.
Metoda ta wypracowała sobie niezależny
status metody badań naukowych z bardzo określoną intencją poznawczą. Stanowi
ona punkt wyjścia czy też etap wstępny dla pracy z przypadkiem
Studium przypadku jako badanie jakościowe
kładzie nacisk na zrozumienie a nie na wartościowanie.
Ważne jest przestrzeganie specyficznych
dla studium przypadku następujących reguł:
założenie i cel muszą być jasno i jednoznacznie wyłuszczone, studium przypadku powinno zawierać ocenę stopnia spełnienia swych założeń i celów, badacz musi zgodnie z prawdą opisywać osobę jej życie i uwarunkowania, musi być uważny jeśli chodzi o szczegóły, należy przedstawić cały kontekst środowiska fizycznego, społecznego i symbolicznego osoby badanej, ponieważ właściwym centrum studium przypadku jest nie tyle osoba, co osoba w danej sytuacji, badanie musi być prowadzone przez odpowiednio przygotowaną do nawiązania i utrzymania bliskiego, długotrwałego kontaktu osobistego osobę.
założenie i cel muszą być jasno i jednoznacznie wyłuszczone, studium przypadku powinno zawierać ocenę stopnia spełnienia swych założeń i celów, badacz musi zgodnie z prawdą opisywać osobę jej życie i uwarunkowania, musi być uważny jeśli chodzi o szczegóły, należy przedstawić cały kontekst środowiska fizycznego, społecznego i symbolicznego osoby badanej, ponieważ właściwym centrum studium przypadku jest nie tyle osoba, co osoba w danej sytuacji, badanie musi być prowadzone przez odpowiednio przygotowaną do nawiązania i utrzymania bliskiego, długotrwałego kontaktu osobistego osobę.
Stosuje się tę metodę także w szkole ze
względu na pojawiający się problem dydaktyczno - wychowawczy, który trzeba
rozwinąć. Metoda ta umożliwia nauczycielowi:
Wgląd w większość czynników, które mogą mieć wpływ na dane zagadnienie.
Dokładne zrozumienie, na czym polegają przyczyny danego zachowania ucznia.
Uzyskanie rzetelnych danych, tym lepszych, im lepiej są przygotowane do swej roli osoby biorące udział w realizacji studium przypadku.
Wgląd w większość czynników, które mogą mieć wpływ na dane zagadnienie.
Dokładne zrozumienie, na czym polegają przyczyny danego zachowania ucznia.
Uzyskanie rzetelnych danych, tym lepszych, im lepiej są przygotowane do swej roli osoby biorące udział w realizacji studium przypadku.
Studium przypadku jako metoda badań pedagogicznych daje możliwość
prześledzenia:
- drogi życiowej badanych,
- ich stosunku do życia,
- atmosfery wychowawczej środowisk rodzinnych,
- osób znaczących i wpływających na kształt życiowych wyborów,
- różnych aspektów życia osobistego,
- subiektywnej oceny własnych sukcesów i porażek,
- ukierunkowań podejmowanych decyzji.
Helena
Radlińska – Metoda indywidualnego przypadku:
Metoda indywidualnych przypadków jest
spuścizną pracy socjalnej stosowanej w praktyce, która miałam miejsce
na ziemiach kontynentu Ameryki Północnej w Stanach Zjednoczonych.
Za jej twórcę uznaje się Mary Richmond. Początki
tej metody sięgają drugiego dziesięciolecia XX w.
To właśnie w owym czasie prężny rozwój przemysłu i gospodarki
przyczynił się do powszechnego poczucia osamotnienia i braku zainteresowania
ze strony innych ludzi. Osoby nie potrafiące odnaleźć się w
społeczeństwie szukały oparcia. Pojawiła się, zatem potrzeba tworzenia
instytucji, które niosłyby wspomnianą pomoc. Zadania realizowane przez
nie nazywane były pomocą społeczną. Zajmowały się nią prywatne
stowarzyszenia. Organizowały opiekę dla ludzi, którzy w jakiś sposób
zostali pokrzywdzeni przez los. Osoby takie zwracały się o pomoc. Osobiste
tragedie nie były już tematem tabu. Wszelkie problemy "wyciągano
na światło dzienne" w celu znalezienia jak najlepszego
ich rozwiązania. Po raz pierwszy ogłoszono tę metodę w 1917
roku, w książce pod tytułem "Diagnoza społeczna". W latach
trzydziestych Helena Radlińska uznała,
iż wszelkie zmiany, które zachodzą w życiu każdego człowieka
są ściśle związane ze środowiskiem w jakim żyje dana jednostka.
Stwierdziła również, iż to właśnie przez otoczenie powinno
się oddziaływać na problemową jednostkę (sposób funkcjonalny). Taki
sposób działania ma swoje odzwierciedlenie w dzisiejszym case menagment,
gdzie oddziaływanie na podopiecznego odbywa się poprzez tworzenie
nowych instytucji oferujących pomoc terapeutyczną, leczniczą
czy wspierającą. Współczesnym propagatorem metody indywidualnych
przypadków był Aleksander Kamiński. Ten słynny pedagog uważał,
iż pracownik społeczny to artysta. Na jego potencjał składają
się wiedza, doświadczenie i przygotowanie zawodowe.
Metoda indywidualnych przypadków
polega głównie na zgromadzeniu wszelkich informacji dotyczących badanego
przypadku, a następnie wykorzystaniu ich w diagnozie i przy
późniejszej pracy nad daną jednostką. (Metoda indywidualnych przypadków
nazywana jest również metodą case-work.) Informacje te powinny mieć
bezpośredni, bądź pośredni związek z powstaniem patologicznej sytuacji.
Mary Richmond doszukiwała się przyczyn odbiegających od normy
zachowań w pojęciach medycznych. Z jednej strony stwierdziła,
iż powodem tego typu zjawisk są przyczyny typu charakterologicznego
tkwiące w samym człowieku, a z drugiej przyczyny typu społecznego,
od człowieka niezależne. Wyodrębniła również w procesie realizacji
tej metody kilka etapów. Pierwszy z nich polega
na przeprowadzeniu dokładnego rozpoznania, znalezieniu powodów
i przyczyn trudnej sytuacji człowieka (diagnoza środowiskowa). Kolejny
ma na celu próbę znalezienia dróg wyjścia z tej sytuacji
akceptowanego przez obydwie strony(plan działania). Ostatni etap
to konkretna praca z przypadkiem, polegająca głównie na czuwaniu
nad realizacją ustalonego wspólnie planu działania.
Autorka metody indywidualnych
przypadków wyróżniła również kilka technik, którymi można
się posługiwać. Są to:
·
wywiad środowiskowy
·
obserwacja
·
analiza dokumentów
Wywiad
ma na celu dokładne zebranie informacji o podopiecznym i jego
najbliższym środowisku za pomocą rozmowy prowadzonej w sposób planowy
i kierowany. Jest to czynność dwustronna, oparta na bezpośrednim
kontakcie respondenta z prowadzącym wywiad.
Obserwacja
z kolei rozszerza swój zakres na otoczenie, w którym dana
jednostka przebywa. Natomiast analiza dokumentów dotyczy prześledzenia
wszelkich informacji zawartych w różnego rodzaju dokumentach
pod kątem konkretnego przypadku. Służy ono gromadzeniu wstępnych
opisowych także ilościowych informacji o badanej instytucji
czy zjawisku wychowawczym.
Analizować
możemy m.in. dokumenty opiniodawcze i kronikarskie, itp.
Planując pomoc socjalną powinniśmy
trzymać się pewnych zasad. Praca taka ma za zadanie wywodzić
się z długotrwałego kontaktu z jednostką lub grupą. Przede
wszystkim ważne jest by każda osoba była traktowana indywidualnie, jako
jedyna w swoim rodzaju (zasada indywidualizacji). Równie ważne jest bardzo
dokładne prześledzenie sytuacji życiowych, które są przyczyną poszukiwania
wsparcia.
By pomoc
taka miała pozytywne skutki musi zajść swoista interakcja, którą jest rozmowa.
Rozmówcy nie muszą się zgadzać w wypowiedziach, ale powinny
na zasadzie kompromisu dojść do podobnych wniosków końcowych. Takie
działanie ma na celu zrozumienie przez podopiecznego, iż to
on podlega procesowi naprawy (zasada uczestnictwa). Według zasady
akceptacji powinno się tolerować daną osobę "samą w sobie",
okazywać jej zrozumienie i szacunku mimo odmiennych poglądów.
Działania
pomagającego powinny być głęboko przemyślane, a diagnoza ma być
wnioskiem całości przeprowadzonych obserwacji i badań. Bardzo ważna jest
również zasada samoświadomości. Zwraca ona uwagę na to,
iż pracownik socjalny oferując swoją pomoc musi posiadać głęboką wiedzę,
ale i doświadczenie. Warto również wspomnieć o zasadzie zaufania
i poszanowania prywatności. W myśl jej zdobyte informacje
pracownik socjalny wykorzystuje tylko do celów terapeutycznych,
po wcześniejszym skonsultowaniu tego z podopiecznym.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz