Lateralizacja
LATERALIZACJA
|
||
LATERALIZACJA – to
postępujący w trakcie rozwoju ruchowego proces, w wyniku którego kształtuje
się przewaga jednej strony ciała nad drugą. Lateralizację czynności nazywa
się też „asymetrią funkcjonalną”.
„Asymetria funkcjonalna
półkul mózgowych rozwija się w ciągu życia dziecka. W kolejnych okresach
rozwoju układu nerwowego dochodzi do ustalenia w mózgu lokalizacji
poszczególnych funkcji”. Ze względu na krzyżowanie się większości szlaków
nerwowych łączących mózg z narządami zmysłów i ruchu, czynności i funkcje
powiązane są z półkulami w następującym porządku: prawa półkula kieruje pracą
lewej strony ciała, a lewa półkula odpowiada za funkcjonowanie narządów po
prawej stronie.
Oprócz asymetrycznej
przewagi funkcjonalnej jednej z półkul mózgowych może wystąpić sytuacja jej
braku, co ma miejsce, gdy żadna z półkul nie wykazuje wyraźnej przewagi,
dominacja wówczas nie występuje, obie półkule działają jakby ekwiwalentnie.
Skutkuje to swoistymi konsekwencjami obserwowanymi w zachowaniu dziecka.
|
||
Rozpoznanie
w wieku 5 lat;
|
||
RODZAJE LATERALIZACJI
Uwzględnienie czynnika
asymetrii funkcjonalnej mózgu bądź jego braku, prowadzi do wyodrębnienia
dwóch modeli lateralizacji: jednorodnej i niejednorodnej. Każdy z rodzajów ma
odrębne kategorie i formuły.
|
||
JEDNORODNA
|
||
PRAWORĘCZNA
|
LEWORĘCZNA
|
SKRZYŻOWANA
|
Gdy
dziecko posługuje się prawą ręką w manipulacji, rysowaniu i pasaniu;
|
||
Prawą
nogą przy skakaniu, kopaniu piłki;
|
Brak
koordynacji wzrokowo-ruchowej;
|
|
Prawym
okiem przy zaglądaniu do lunety czy małych otworów;
|
Brak
odczytania mapy;
|
|
Prawym
uchem przy słuchaniu tykania zegarka.
|
Może
być obserwowana w zachowaniu dziecka jako leworęczność i prawooczność, czyli
brak zdecydowanej przewagi narządów po jednej stronie ciała.
|
|
Inną
formą tego modelu jest praworęczne dziecko z dominującym lewym okiem.
|
||
Należy
podkreślić, iż każdy z narządów wykazuje wyraźną przewagę, ale występuje ona
po przeciwnych stronach.
|
||
JEDNORODNA
|
NIEJEDNORODNA (SKRZYŻOWANA)
|
NIEUSTALONA (SŁABA)
|
- występuje, obserwujemy wyraźna przewaga jednej strony
ciała nad drugą (np. lewooczność, leworęczność, lewonożność)
|
-
nie ma wyraźnej dominacji jednej strony nad drugą
(np. gdy leworęczność występuje razem z prawoocznością i prawonożnością lub
praworęczność z lewoocznością i prawonożnością). Istnieją różne kombinacje
dominacji
|
-
występuje u tzw. osób obustronnych, u których
brak przewagi czynnościowej jednej strony nad drugą. Np. w przypadku osoby
posługującej się prawą i lewą ręką w jednakowym stopniu
|
-
to taka, w której dominujące narządy ruchu i
zmysłów znajdują się po obu stronach ciała, co powoduje zaburzenia
współdziałania oka i ręki. Nieprawidłowa lateralizacja nie jest powodem do
niepokoju, chyba że towarzyszą jej dodatkowe zaburzenia, np. motoryczne,
orientacji w przestrzeni czy wtórne zaburzenia emocjonalne.
|
-
to taka, w której występuje brak funkcjonalnej
dominacji jednej ze stron ciała. Oburęczność po 6. roku życia utrzymuje się
do końca życia. U dzieci
obuocznych występują
problemy z czytaniem, kiedy to czyta raz jedno raz drugie oko, zdarza się, że
początek wyrazu czyta inne oko, a koniec inne, opuszczając litery wewnątrz
wyrazu. Co za tym idzie dziecko czyta bardzo wolno i nie rozumie treści
przeczytanego tekstu. Brak dominacji jednej ze stron ciała utrudnia też
dziecku orientację w przestrzeni. W tym przypadku występuje również problemy
z odwzorowywaniem figur, liter i cyfr podobnych pod względem kształtu, a więc
trudności w nauce pisania i czytania.
|
|
Taka
zdecydowana przewaga narządów ruchu i zmysłu po stronie prawej uwarunkowana
jest dominacją lewej półkuli mózgu.
Jeżeli
dziecko preferuje w tych czynnościach odpowiednich narządów po lewej stronie
ciała, jest zlateralizowanie lewostronne wskutek odwróconej dominacji
półkulowej – z funkcjonalną przewaga półkuli prawej uwarunkowana jest
dominacją lewej półkuli mózgu.
|
||
W
przypadku braku ukształtowanej dominacji jednej z półkul, mamy do czynienia z
lateralizacją skrzyżowaną bądź nieustaloną tzw. słabą.
Lateralizacja
nieustalona – manifestuje się „niezdecydowaniem” dziecka w zakresie prawej i
lewej ręki przy czynnościach manualnych, co sprawia, że zmienia ono
preferencje, a poziom grafomotoryczny obu kończyn jest jednakowo słaby.
Dziecko także sprawia wrażenie, jakby miało raczej dwie lewe niż dwie prawe
ręce; jest oburęczne, obunożne, obuoczne, ale tylko w obrębie jednej pary
narządów. Dzieci oburęczne są najczęściej opóźnione w rozwoju ruchowym. Brak
dominacji w zakresie rąk powoduje niezręczność manualną.
|
||
Istnieje podejrzenie o zaburzenie
lateralizacji u dzieci, u których zauważyliśmy następujące objawy:
|
||
BEZPOŚREDNIMI
SKUTKAMI PRZESTAWIENIA Z LEWEJ RĘKI NA PRAWĄ SĄ
|
||
zaburzenia
pamięci i koncentracji;
|
||
zaburzenia mowy;
|
||
trudności
w czytaniu i poprawnym pisaniu (dysleksja, dysortografia, dysgrafia);
|
||
A
także płaczliwość, lękliwość, nadpobudliwość psychomotoryczna, ataki złości, jąkanie, moczenie nocne.;
|
||
PRZEBIEG ROZWOJU LATERALIZACJI
|
||
do 3
miesiąca życia obserwujemy
asymetrię złożeniową, która nie świadczy o dominacji jednej z półkul;
|
||
od 3 do 6 miesiąca życia występuje
symetria zwierciadlana ruchów – dziecko wyciąga obie rączki po przedmiot;
|
||
po 6 miesiącu życia zauważamy pierwsze
przejawy preferowania jednej z rąk;
|
||
moment rozwoju chwytu jedną rączką
|
||
między 1 a 2 rokiem życia występuje
osłabienie przejawów lateralizacji (rozwija się chód, który jest symetryczny,
co oznacza, że angażuje obydwie półkule);
|
||
od 2 roku życia następuje ponowny
rozwój lateralizacji ( w tym okresie chód jest już czynnością automatyczną),
przy czym praworęczności od 2 do 3 roku życia, leworęczności od 3do 4;
|
||
ostateczna dominacja czynności ruchowych
ustala się do 6 roku życia;
|
||
ostateczny rozwój lewej półkuli kończy
się około 7 roku życia. Jeżeli się opóźnia, dziecko może mieć problemy w
nauce;
|
||
USTALANIE
DOMINACJI RĘKI, NOGI, OKA
|
||
Ustalenie dominacji ręki – poproś
dziecko, by obrysowywało szablon. Zadanie drugie – niech wkłada klocki do
pudełka. Tu zwróć uwagę na wybór ręki, a także ich sprawność, tempo i
precyzję w wykonywaniu zadania;
|
||
Ustalenie dominacji nogi –
poproś dziecko, by skakało na jednej nodze. Zadanie drugie – niech kopnie
leżący przed nim przedmiot. Zwróć uwagę na wybór nogi;
|
||
Ustalenie dominacji oka –
poproś dziecko, żeby wzięło do ręki szklankę i spojrzało w nią jednym okiem
(lub żeby zrobiło z rąk "lunetę" i też w nią zerknęło). Zwróć uwagę
na wybór oka;
|
||
DZIECI Z NIEUSTALONĄ, SKRZYŻOWANĄ I
LEWOSTRONNĄ LATERALIZACJĄ WYMAGAJĄ ĆWICZEŃ USPRAWNIAJĄCYCH:
|
||
koordynacji wzrokowo – ruchowej;
|
||
analizy i syntezy wzrokowej;
|
||
porządkowania od lewej do prawej zgodnie z kierunkiem
czytania;
|
||
także ćwiczeń sekwencji ruchowych, wzrokowych i
słuchowych oraz pamięci symultanicznej i sekwencyjnej;
|
||
PRZYCZYNY
|
||
PRAWOSTRONNA
|
LEWOSTRONNA
|
SKRZYŻOWANA
|
-
Praworęczność zwykle ustala się około 2-3 roku
życia dziecka
|
-
leworęczność w
wieku ok. 3-4 lat
|
|
Ostatecznie dominacja czynności ruchowych ustala się do 6.
roku, a proces lateralizacji zostaje zakończony w wieku szkolnym. Niekiedy
istnieją pewne opóźnienia w tym procesie i dominacja ręki nie jest do końca
ustalona. W takiej sytuacji mogą wystąpić liczne trudności w nauce u dziecka.
Przyczyny zaburzeń lateralizacji mogą być różne. Podczas okresu prenatalnego jak i podczas porodu może dojść do
wielu zaburzeń, skutkujących dysfunkcjami mózgu. Anoksja (niedotlenienie)
oraz niewielkie wylewy są jednymi z najczęstszych przyczyn uszkodzenia mózgu
w tym okresie. Uszkodzone zostają włókna neuronów ruchowych biegnących do kory mózgowej aż do rdzenia kręgowego. Poważne
uszkodzenie może stać się przyczyną niedowładu spastycznego czyli porażenia mózgowego
lub połowicznego czyli paraliżu prawej strony ciała. Wtedy to funkcje
językowe i motoryczne przejmuje prawa strona mózgu, co za tym idzie dziecko
może stać się leworęczne. Według Jane M. Healey za leworęczność i trudności w
nauce odpowiada wczesny udar mózgu. Zdarza się, że udar dotknie prawej
półkuli mózgu, co ma wpływ na spowolnienie lewej części ciała, a u dziecka
ustali się praworęczność, zwana patologiczną praworęcznością. Istnieje
jeszcze inna przyczyna faktu, że więcej przypadków leworęczności niż
praworęczności jest patologicznych. Mianowicie lewa półkula mózgu rozwija się później i wolniej od
prawej, inaczej zaopatrzona jest w krew i w związku z tym jest podatna na
uszkodzenia podczas życia wewnątrzmacicznego. Najczęściej leworęczność uwarunkowana
jest jednak genetycznie. Jeżeli jedno z rodziców jest leworęczne to istnieje
duże prawdopodobieństwo, że dziecko również będzie leworęczne.
|
||
ROZPOZNAWANIE
|
||
·
Wywiad z rodzicami, podczas którego dowiadujemy się
kiedy zauważono pierwsze symptomy zaburzeń, czy w rodzinie dziecka były osoby
leworęczne, jak zachowuje się dziecko w sytuacjach, kiedy musi dokonać wyboru
jednego z dwóch narządów zmysłu. Można zaobserwować, którą ręką je, rysuje,
pisze, którą nogą kopie piłkę, którym okiem zagląda przez mały otwór.
·
określenie dominacji eksperymentalnie, polecenie
dziecku, aby naśladowało wykonywanie codziennych czynności, narysowało dwa
takie same przedmioty każdy inną ręką, skakało na jednej nodze, weszło na
krzesło itp.
Zebranie danych, poprzez zastosowanie metod
diagnostycznych, pozwala uzyskać obraz lateralizacji występującej u dziecka i
wybrać właściwy sposób pracy z dzieckiem. Kryteria, jakie należy brać pod
uwagę przy wyborze metody pracy z dzieckiem z zaburzoną lateralizacją
według Marty Bogdanowicz są następujące:
·
Poziom rozwoju umysłowego. Dzieci
umysłowo upośledzone nie należy przyuczać na prawą rękę, ponieważ może to być
dużym obciążeniem dla nich.
·
Model lateralizacji: jednorodny
i niejednorodny.
·
Dominacja oka. W przypadku oburęczności i dominacji
oka lewego wskazuje na potrzebę pozostawienia go przy lewej ręce, a w
przypadku prawego, pozostawienia przy prawej.
·
Sprawność motoryczna obu rąk. Jeżeli
lewa ręka jest przeciętnie sprawna, a prawa poniżej normy, nie wskazane jest
przestawianie dziecka.
·
Postawa dziecka wobec własnej leworęczności. W
przypadku zaobserwowania leworęczności należy wzmocnić ją przez usprawnienie
lewej ręki, natomiast u oburęcznych wzmacniać rękę silniejszą.
|
||
ĆWICZENIA
Z DZIEĆMI Z ZABURZONĄ LATERALIZACJĄ
|
||
Praca z dziećmi z zaburzoną lateralizacją polega na:
·
pomocy w ustaleniu dominacji stronnej;
·
utrwaleniu praworęczności u dzieci oburęcznych,
szczególnie gdy dominuje u nich prawe oko;
·
wspieraniu aktywności lewej ręki w przypadku dziecka
lewostronnego i usprawnieniu jej motoryczne;
·
przyswojeniu przez dziecko poprzez ćwiczenia
prawidłowych nawyków ruchowych: właściwego sposobu trzymania ołówka,
właściwego kierunku rysowania linii pionowych, poziomych, okręgów;
·
ćwiczeniu precyzji i szybkości ruchów, kształceniu
zdolności kontrolowania napięcia mięśni i eliminowaniu niepotrzebnych ruchów;
·
usprawnianiu motoryki rąk za pomocą różnorodnych
ćwiczeń graficznych na tablicy lub dużych arkuszach papieru z wykorzystaniem
różnych przyborów do rysowania: ołówka, kredek woskowych, mazaków, kredy,
itp.
|
||
W ramach zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci
z zaburzoną lateralizacją należy zwrócić uwagę na:
·
usprawnianie motoryki rąk poprzez zabawy manualne
typu nawlekanie koralików, lepienie z plasteliny, wydzieranki, kalkowanie,
odwzorowywanie, rysowanie po śladzie, obrysowywanie kształtów, ubieranie się,
sznurowanie butów, zapianie guzików, itp.;
·
rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowej,
orientacji w przestrzeni poprzez: uświadomienie kierunku w schemacie własnego
ciała i przestrzeni, kierunku ręki podczas rysowania szlaczków, od lewej do
prawej strony oraz z góry na dół, ruchu rysowania okręgów, itp.;
·
wykształcenie prawidłowego trzymania ołówka;
·
wyrobienie nawyków ruchowych związanych z
zachowaniem;
·
prawidłowego kierunku w czasie rysowania szlaczków,
precyzję w wykonaniu zadania;
·
kontrolowanie i regulowanie napięcia mięśni w czasie
ćwiczeń grafomotorycznych, eliminowanie niepotrzebnych ruchów.
|
||
ĆWICZENIA
|
||
-
w której ręce trzyma przedmioty;
|
||
-
rzucanie piłką;
|
||
-
kopanie piłki;
|
||
- lornetka;
|
||
- kalejdoskop;
|
||
PRAWA
I LEWA PÓŁKULA ODPOWIEDZIALNE SĄ ZA:
|
||
PRAWA
|
LEWA
|
OBIE
PÓŁKULE
|
- zarządza percepcją przestrzenną
|
- za mowę i funkcje językowe (wraz z czytaniem i
pisaniem)
|
|
- umiejętnościami muzycznymi i plastycznymi,
|
- logikę
|
|
- mimiką i emocjami
|
-
rozumienie oraz programowanie motoryczne
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz