Zespół Aspergera

ZESPÓŁ ASPERGERA:
KRYTERIA DIAGNOSTYCZNE DSM-IV:
A. Jakościowe upośledzenie interakcji społecznych objawiające się przez co najmniej 2 z następujących zakłóceń:
- znaczące upośledzenie korzystania z różnorodnych form zachowań niewerbalnych, takich jak: kontakt wzrokowy, ekspresja mimiczna, postawa ciała, gesty regulujące interakcje społeczne:
- niezdolność nawiązania odpowiednich do wieku relacji rówieśniczych;
- brak spontanicznego dążenia do dzielenia z innymi radości, zainteresowań lub osiągnięć (np. brak pokazywania, przynoszenia lub emocjonalnej wzajemności);
B. Ograniczone, powtarzające się lub stereotypowe wzorce zachowań, zainteresowań i aktywności manifestujące się w przynajmniej 1 z poniższych sfer:
- całkowite zaabsorbowanie jednym lub większą liczbą stereotypowych i niefunkcjonalnych wzorców zainteresowań, które są anormalne zarówno pod względem intensywności, jak i stopnia zogniskowania uwagi;
- wyraźny brak elastyczności w przywiązaniu do specyficznych, niefunkcjonalnych działań rutynowych lub rytuałów;
- stereotypowe i powtarzające się manieryzmy ruchowe (np. trzepotanie albo wykręcanie rąk lub palców, złożone ruchy całego ciała);
- trwałe zaabsorbowanie elementami przedmiotów;
C. Zaburzenie powoduje klinicznie istotnie zakłócenie funkcjonowania społecznego, zawodowego lub innych ważnych sfer życia;
D. Nie występuje klinicznie istotne opóźnienie w rozwoju mowy;
E. Nie występuje klinicznie istotne opóźnienie w rozwoju poznawczym i rozwoju właściwych dla wieku umiejętności praktycznych, zachowań adaptacyjnych (z wyjątkiem interakcji społecznych) oraz zainteresowania otoczeniem we wczesnym dzieciństwie;
F. Nie są spełnione kryteria dla uogólnionego zaburzenia rozwojowego ani schizofrenii;
KONSEKWENCJE DEFICYTU “TEORII UMYSŁU”:
- słaba zdolność do wczuwania się w stany innych osób (często mylona z brakiem empatii), obojętność na przeżycia innych wynikająca z ich niezrozumienia;
- trudności w komunikacji, która staj się jednostronna, pozbawiona wzajemności (np. przerywanie rozmówcy w nieodpowiednim momencie, nieumiejętność odczytania sygnałów rozmówcy, że ten ma już dosyć rozmowy);
- trudności w zabawach grupowych, w których istnieją niepisane reguły;
- słaba znajomość kodów społecznych i konwenansów (brak uprzejmości, niestosowne do okoliczności zachowania, np. powiedzenie do gościa “Po co przyszedłeś?”);
- brak świadomości kompromitacji oraz tego, że można kogoś urazić poprzez nietaktowne zachowanie (np. zapytanie ciotki “Dlaczego masz włosy na nogach, a mama nie ma?”);
- nieadekwatne relacje społeczne i emocjonalne (często zachowywanie się w ten sam schematyczny sposób w różnych sytuacjach wobec różnych ludzi lub niepohamowane wybuchy złości);
- bak zrozumienia dla takich zachowań, jak udawanie, zabawa “na niby” lub “jak gdyby”tp.;
UCZEŃ Z ZESPOŁEM ASPERGERA W SZKOLE:
- często nie ma przyjaciół ani bliskich kolegów;
- uważany jest za dziwaka lub źle wychowanego;
- z powodu swojej prostoduszności może stać się ofiarą manipulacji ze strony otoczenia, zwłaszcza rówieśników w szkole;
- bez postawienia właściwej diagnozy i zrozumienia problemów dziecka może być ono traktowane przez rodziców i nauczycieli jako niegrzeczne I złośliwe;
- z powodu swojej odmienności może doświadczać odrzucenia, stałej krytyki, a czasem nawet przemocy psychicznej i fizycznej ze strony otoczenia;
- nie rozumiejąc sytuacji społecznych, przeżywa ciągłą frustrację, z którą słabo sobie radzi i może łatwo wpadać w gniew;
- może przez to stać się ofiarą prowokacji i słownych zaczepek;
- specyfika funkcjonowania społecznego może się przejawiać słabym poziomem rozumienia i myślenia abstrakcyjnego (rozwijania pojęć, wnioskowania, wydawania osądów), niskim poziomem rozumienia tekstu czytanego (przy dobrym opanowaniu techniki czytania), jak również zaburzeniami roboczej pamięci krótkotrwałej;
- niezaradność ruchowa może sprawiać, że dziecko jest eliminowane z gier zespołowych, nie jest wybierane do drużyn;
RODZAJE ZAJĘĆ SPECJALISTYCZNYCH DLA UCZNIÓW Z ZESPOŁEM ASPERGERA:
- zajęcia korekcyjno-kompensacyjne – rozwijanie zaburzonych funkcji związanych z opisaną już niezaradnością ruchową (ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, sprawności manualnej itp.);
- zajęcia wyrównawcze – służące ponownemu, dostosowanemu do ucznia wyjaśnieniu i/lub opracowaniu materiału przerabianego aktualnie na lekcjach;
- zajęcia socjoterapeutyczne – szczególnie zalecany jest udział ucznia z zespołem Asergera w treningu umiejętności społecznych, by rozwijać jego kompetencje w nawiązywaniu i podtrzymywaniu społecznych interakcji i ćwiczyć go w rozumieniu i interpretowaniu różnych sytuacji społecznych;
PRAKTYCZNE WSKAZÓWKI DO PRACY Z UCZNIEM Z ZESPOŁEM ASPERGERA:
ORGANIZACJA ZAJĘĆ LEKCYJNYCH:
- na początku roku zapoznaj dziecko z topografią szkoły, tak, aby nowa sytuacja I nowe miejsce nie stało się dla niego źródłem niepokoju i stresu;
- ustal i zapisz zasady dotyczące zachowania panujące w różnych miejscach w szkole;
- przewiduj i minimalizuj ewentualne frustracje wynikające z nowości, nie zaskakuj ucznia zmianami;
- przedstaw uczniowi i przestrzegaj odpowiedniego schemat dnia (plan lekcji, terminy klasówek, terminy oddania prac domowych, przeczytania lektury itp.);
- jeśli to możliwe, prowadź lekcje zawsze w tej samej Sali;
- gdy planowana jest jakaś nowa sytuacja (np. wycieczka, piknik, wyjście do kina), poinformuj ucznia z wyprzedzeniem i odpowiednio na to przygotuj (podaj konkrety dotyczące oczekiwanego zachowania w tej nowej sytuacji);
- plany dnia i zajęć wesprzyj formą pisaną lub obrazkową (taki plan dziecko może mieć przed sobą i odznaczać na nim zrealizowane działania);
ROZWIJANIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH:
- Modeluj właściwe zachowania wobec ucznia z zespołu Aspergera poprzez własne relacje i postawy;
- wzmacniaj zachowania prospołeczne i koleżeńskie innych uczniów wobec omawianego ucznia przez pochwałę, nagradzanie i zachętę;
- zachęcaj ucznia i wspieraj go we włączaniu się do grupowych zajęć, gier i zabaw;
- w pracach zespołowych starannie dobieraj osoby, które będą współpracować z uczniem, tak aby ułatwić mu kontakt z nimi i umożliwić społeczny sukces;
- tłumacz dziecku i ucz je zwrotów, które służą inicjowanu i podtrzymywaniu rozmowy;
- zachęcaj ucznia do udziału w kołach zainteresowań, imprezach szkolnych itp.;
- wyznacz uczniowi osobę “wspierającą” – wyrozumiałego kolegę lub koleżankę, do których będzie mógł się zwrócić, gdy poczuje się zakłopotany i nie będzie wiedział, jak się zachować;
- gdy uczeń doświadcza trudności w jakieś społecznej sytuacji (np. w sposób niezamierzony kogoś obrazi), omów z nim tę sytuację, wyjaśnij mu, dlaczego dana reakcja była nieodpowiednia i wskaż, jakie zachowanie byłoby właściwe. Zastanów się wspólnie z dzieckiem, jak można uniknąć takich kłopotów w przyszłości;
- nie zadawaj pytania “Dlaczego tak zrobiłeś?”, gdy uczeń coś źle zrobi. Zamiast tego opisz, co konkretnie się nie podobało w jego zachowaniu, wyjaśnij, jakie wywołało to w tobie emocje i określ, czego oczekujesz od ucznia w takiej sytuacji;
- wprowadź do pracy z dzieckiem odpowiednie pomoce rozwijające rozumienie emocji innych osób i ich reakcji w różnych sytuacjach (karty, rysunki, zdjęcia, filmy obrazujące różne wyrazy twarzy i emocje oraz historyjki obrazkowe dotyczące różnych zachowań społecznych). Kształtuj inteligencję emocjonalną ucznia, nazywając w sposób adekwatny do wieku dziecka mimikę, gesty, mowę ciała;
- kontakty społeczne ą dla ucznia z zespołem Aspergera niezwykle wyczerpujące, frustrujące i mogą obciążać go emocjonalnie. Dlatego gdy widzisz jego zwiększone napięcie, wyłącz go ze stresującej sytuacji i daj możliwość zaangażowania się w coś, co pozwoli uczniowi się zrelaksować lub znajdź osobę albo miejsce dające mu poczucie bezpieczeństwa;
ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI POROZUMIEWANIA SIĘ I ROZUMIENIA JĘZYKA:
- zachęcaj do wzbogacenia języka poprzez wyszukiwanie wyrazów wieloznacznych i korzystanie ze słownika w czasie lekcji;
- znaczenie pojęć abstrakcyjnych popieraj przykładami i przedstawiaj za pomocą obrazów lub podawaj je parami na zasadzie przeciwstawności, np. przyjaźń – wrogość;
- zachęć ucznia do prowadzenia własnego słownika nowych pojęć, terminów i fraz;
- wspieraj rozumienie komunikacji niewerbalnej popierając każdy wyraz twarzy i gest informacją słowną (np. “jego wyraz twarzy wskazuje na to, że przeżywa teraz głęboki smutek”);
RADZENIE SOBIE Z EMOCJAMI:
- monitoruj i sprawdzaj, czy uczeń doświadcza agresji ze strony rówieśników;
- wypracuj wspólnie z uczniem listę zachowań, jakie są akceptowane jako sposób radzenia sobie ze złością oraz takich, które są nie do przyjęcia. Ustal konsekwencje pozytywne i negatywne wynikające z zastosowania się lub nie do ustalonych zasad; 
- ucz go prostych sposobów radzenia sobie ze stresem i wybuchami złości (np. techniki “odejdź, oddychaj, pomyśl, powiedz”);
- w kontakcie z uczniem unikaj konfrontacji, przymusu, okazywania siły oraz wyrażania gniewu, gdyż może to wywołać jego opór i doprowadzić do wybuchu złości;
- w momencie buntu ucznia stosuj uspokojenie, negocjacje, dawaj możliwość wyboru;
- gdy w dziecku narasta niepokój lub rozdrażnienie, wycofaj się i pozwól mu ochłonąć i wyciszyć się;
- pamiętaj, że dzieci z zespołem Aspergera nie są skłonne do manipulacji czy spiskowania, a ich niewłaściwe zachowanie może być sposobem na odreagowanie stresu i flustracji. Nie bierz osobiście do siebie każdego niegrzecznego zachowania, a raczej przeanalizuj sytuację i ustal jego przyczynę (np. błędne odczytanie czyjejś intencji, przeciążenie sensoryczne, dezorientacja), by zapobiec podobnym sytuacjom w przyszłości;
PROBLEM NADWRAŻLIWOŚCI SENSORYCZNEJ:
- jeśli uczeń jest nadwrażliwy na dotyk, unikaj dotykania go i dbaj o poszanowanie jego granic osobistych przez inne dzieci;
- jeśli dziecko poddawane jest integracji sensorycznej, pozwól na zastosowanie zaleceń również w czasie lekcji (terapeutyczna kamizelka obciążająca, poduszka terapeutyczna itp.);
- uczniowi, który źle reaguje na hałas i nadmiar bodźców słuchowych, pozwól wyciszyć się w bibliotece lub innym spokojnym miejscu. W skrajnej nadwrażliwości słuchowej, gdy jest to możliwe, zaproponuj zastosowanie stoperów;
- jeśli tylko jest to możliwe, eliminuj dźwięki z tła oraz dźwięki o wysokich tonach drażniące dla dziecka;
- w uzasadnionych sytuacjach zwalniaj dziecko z zajęć sportowych i innych, podczas których jest nadmiernie głośno;
- zorganizuj dziecku pracę w taki sposób, aby jak najmniej rzeczy działało na nie drażniąco (brzęcząca świetlówka, migające światło, intensywne zapachy);
- nie wymagaj od ucznia, aby zjadało np. w stołówce szkolnej wszystkie pokarmy, gdyż może mieć do niektórych silną awersję;
WYSTĘPOWANIE NIEZGRABNOŚCI RUCHOWEJ:
- nie zmuszaj ucznia do udziału w aktywności ruchowej, z którą sobie nie radzi;
- zachęcaj do ruchu z uwzględnieniem perfekcji dziecka i jego mocnych stron;
- pozwól na unikanie sportów konkurencyjnych;
- zindywidualizuj wymagania i ocenę z wychowania fizycznego;
PROBLEMY Z ZROZUMIENIEM CZYTANEGO TEKSTU:
- nie zakładaj, że skoro uczeń płynnie czyta tekst, to rozumie, co przeczytał. Sprawdzaj stopień zrozumienia tekstu, zadając dodatkowe pytania;
- pomocą w czytaniu ze zrozumieniem mogą być pytania cząstkowe: co się wydarzyło, kiedy, gdzie, komu, jakie było zakończenie, co przeżywał bohater;
- posługuj się tekstem ilustrowanym dla ułatwienia rozumienia;
- pozwalaj na czytanie książek o ulubionej tematyce. Pamiętaj, że omawiany uczeń może lepiej rozumieć książki popularno-naukowe niż opowiadania i fikcję literacką;
TRUDNOŚCI W PISANIU:
- dawaj możliwość wykonania przez ucznia prac pisemnych na komputerze;
- sprawdzaj wiedzę raczej za pomocą odpowiedzi ustnych niż pisemnych sprawdzianów;
- pozwól na poprawę prac pisemnych w formie ustnej;
REAKCJA NAUCZYCIELA NA NADPOBUDLIWOŚĆ DZIECKA:
- minimalizować w otoczeniu ilość bodźców rozpraszających;
- dbać o to, by na ławce ucznia znajdowały się tylko przedmioty niezbędne do bieżącej pracy;
- usadzić ucznia z dala od okna, blisko nauczyciela, najlepiej w pierwszej ławce, aby na bierząco sprawdzać poziom jego koncentracji;
- kontrolować postępy w pracy, sprawdzać, czy rozumie polecenia, naprowadzać za pomocą pytań, zachęcać do dokończenia rozpoczęcia pracy, przywołać rozproszoną uwagę;
- zwracać się bezpośrednio do ucznia, gdy polecenie kierowane do całej klasy jest ignorowane;
- wydawać polecenia w formie krótkiej i jasnej;
- powtarzać polecenia w miarę potrzeb;
- zachęcać do proszenia o pomoc, o powtórzenie, uproszczenie lub zapisanie polecenia, które jest niezrozumiałe;
- dzielić zadania na etapy i krótsze części;
- wyznaczać mniejszą liczbę zadań do wykonania;
- pilnować, by niezbędne informacje (zadane prace, terminy klasówkitp.) zostały przez ucznia zapisane w zeszycie przedmiotowym lub zeszycie korespondencji;
- wykorzystać zainteresowania w motywowaniu go do nauki (np. jeżeli fascynują go dinozaury, niech zadania matematyczne dotyczą tego właśnie tematu);
KSZTAŁTOWANIE WIĘZI EMOCJONALNEJ:
- kiedy dziecko płacze należy podejść do dziecka i przytulić je;
- kiedy dziecko płacze, a matka nie podchodzi dziecko czuje, że nie jest sprawcze;
OBJAWY ZABURZONEJ WIĘZI EMOCJNALNEJ:
- konfabulacja;
- agresja w stosunku do innych dzieci;
- piromania;

- zbieractwo;

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2014 Świat i edukacja dziecka , Blogger