Zespół Aspergera
ZESPÓŁ
ASPERGERA:
KRYTERIA
DIAGNOSTYCZNE DSM-IV:
A. Jakościowe upośledzenie interakcji
społecznych objawiające się przez co najmniej 2 z następujących zakłóceń:
- znaczące upośledzenie korzystania z
różnorodnych form zachowań niewerbalnych, takich jak: kontakt wzrokowy,
ekspresja mimiczna, postawa ciała, gesty regulujące interakcje społeczne:
- niezdolność nawiązania odpowiednich do wieku
relacji rówieśniczych;
- brak spontanicznego dążenia do dzielenia z
innymi radości, zainteresowań lub osiągnięć (np. brak pokazywania, przynoszenia
lub emocjonalnej wzajemności);
B. Ograniczone, powtarzające się lub stereotypowe
wzorce zachowań, zainteresowań i aktywności manifestujące się w przynajmniej 1
z poniższych sfer:
- całkowite zaabsorbowanie jednym lub większą
liczbą stereotypowych i niefunkcjonalnych wzorców zainteresowań, które
są anormalne zarówno pod względem intensywności, jak i stopnia zogniskowania
uwagi;
- wyraźny brak elastyczności w przywiązaniu do
specyficznych, niefunkcjonalnych działań rutynowych lub rytuałów;
- stereotypowe i powtarzające się manieryzmy
ruchowe (np. trzepotanie albo wykręcanie rąk lub palców, złożone ruchy całego
ciała);
- trwałe zaabsorbowanie elementami przedmiotów;
C. Zaburzenie powoduje klinicznie istotnie
zakłócenie funkcjonowania społecznego, zawodowego lub innych ważnych sfer
życia;
D. Nie występuje klinicznie istotne opóźnienie
w rozwoju mowy;
E. Nie występuje klinicznie istotne opóźnienie
w rozwoju poznawczym i rozwoju właściwych dla wieku umiejętności praktycznych,
zachowań adaptacyjnych (z wyjątkiem interakcji społecznych) oraz zainteresowania
otoczeniem we wczesnym dzieciństwie;
F. Nie są spełnione kryteria dla uogólnionego
zaburzenia rozwojowego ani schizofrenii;
KONSEKWENCJE
DEFICYTU “TEORII UMYSŁU”:
- słaba zdolność do wczuwania się w stany innych
osób (często mylona z brakiem empatii), obojętność na przeżycia innych
wynikająca z ich niezrozumienia;
- trudności w komunikacji, która staj się
jednostronna, pozbawiona wzajemności (np. przerywanie rozmówcy w nieodpowiednim
momencie, nieumiejętność odczytania sygnałów rozmówcy, że ten ma już dosyć
rozmowy);
- trudności w zabawach grupowych, w których
istnieją niepisane reguły;
- słaba znajomość kodów społecznych i
konwenansów (brak uprzejmości, niestosowne do okoliczności zachowania, np.
powiedzenie do gościa “Po co przyszedłeś?”);
- brak świadomości kompromitacji oraz tego, że
można kogoś urazić poprzez nietaktowne zachowanie (np. zapytanie ciotki
“Dlaczego masz włosy na nogach, a mama nie ma?”);
- nieadekwatne relacje społeczne i emocjonalne
(często zachowywanie się w ten sam schematyczny sposób w różnych sytuacjach
wobec różnych ludzi lub niepohamowane wybuchy złości);
- bak zrozumienia dla takich zachowań, jak
udawanie, zabawa “na niby” lub “jak gdyby”tp.;
UCZEŃ Z
ZESPOŁEM ASPERGERA W SZKOLE:
- często nie ma przyjaciół ani bliskich
kolegów;
- uważany jest za dziwaka lub źle wychowanego;
- z powodu swojej prostoduszności może stać się
ofiarą manipulacji ze strony otoczenia, zwłaszcza rówieśników w szkole;
- bez postawienia właściwej diagnozy i
zrozumienia problemów dziecka może być ono traktowane przez rodziców i
nauczycieli jako niegrzeczne I złośliwe;
- z powodu swojej odmienności może doświadczać
odrzucenia, stałej krytyki, a czasem nawet przemocy psychicznej i fizycznej ze
strony otoczenia;
- nie rozumiejąc sytuacji społecznych, przeżywa
ciągłą frustrację, z którą słabo sobie radzi i może łatwo wpadać w gniew;
- może przez to stać się ofiarą prowokacji i
słownych zaczepek;
- specyfika funkcjonowania społecznego może się
przejawiać słabym poziomem rozumienia i myślenia abstrakcyjnego (rozwijania
pojęć, wnioskowania, wydawania osądów), niskim poziomem rozumienia tekstu
czytanego (przy dobrym opanowaniu techniki czytania), jak również zaburzeniami
roboczej pamięci krótkotrwałej;
- niezaradność ruchowa może sprawiać, że
dziecko jest eliminowane z gier zespołowych, nie jest wybierane do drużyn;
RODZAJE
ZAJĘĆ SPECJALISTYCZNYCH DLA UCZNIÓW Z ZESPOŁEM ASPERGERA:
- zajęcia korekcyjno-kompensacyjne – rozwijanie
zaburzonych funkcji związanych z opisaną już niezaradnością ruchową (ćwiczenia
koordynacji wzrokowo-ruchowej, sprawności manualnej itp.);
- zajęcia wyrównawcze – służące ponownemu,
dostosowanemu do ucznia wyjaśnieniu i/lub opracowaniu materiału przerabianego
aktualnie na lekcjach;
- zajęcia socjoterapeutyczne – szczególnie
zalecany jest udział ucznia z zespołem Asergera w treningu umiejętności
społecznych, by rozwijać jego kompetencje w nawiązywaniu i podtrzymywaniu
społecznych interakcji i ćwiczyć go w rozumieniu i interpretowaniu różnych
sytuacji społecznych;
PRAKTYCZNE
WSKAZÓWKI DO PRACY Z UCZNIEM Z ZESPOŁEM ASPERGERA:
ORGANIZACJA
ZAJĘĆ LEKCYJNYCH:
- na początku roku zapoznaj dziecko z
topografią szkoły, tak, aby nowa sytuacja I nowe miejsce nie stało się dla
niego źródłem niepokoju i stresu;
- ustal i zapisz zasady dotyczące zachowania
panujące w różnych miejscach w szkole;
- przewiduj i minimalizuj ewentualne frustracje
wynikające z nowości, nie zaskakuj ucznia zmianami;
- przedstaw uczniowi i przestrzegaj
odpowiedniego schemat dnia (plan lekcji, terminy klasówek, terminy oddania
prac domowych, przeczytania lektury itp.);
- jeśli to możliwe, prowadź lekcje zawsze w tej
samej Sali;
- gdy planowana jest jakaś nowa sytuacja (np.
wycieczka, piknik, wyjście do kina), poinformuj ucznia z wyprzedzeniem i
odpowiednio na to przygotuj (podaj konkrety dotyczące oczekiwanego zachowania w
tej nowej sytuacji);
- plany dnia i zajęć wesprzyj formą pisaną lub
obrazkową (taki plan dziecko może mieć przed sobą i odznaczać na nim
zrealizowane działania);
ROZWIJANIE
KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH:
- Modeluj właściwe zachowania wobec ucznia z
zespołu Aspergera poprzez własne relacje i postawy;
- wzmacniaj zachowania prospołeczne i
koleżeńskie innych uczniów wobec omawianego ucznia przez pochwałę, nagradzanie
i zachętę;
- zachęcaj ucznia i wspieraj go we włączaniu
się do grupowych zajęć, gier i zabaw;
- w pracach zespołowych starannie dobieraj
osoby, które będą współpracować z uczniem, tak aby ułatwić mu kontakt z nimi i
umożliwić społeczny sukces;
- tłumacz dziecku i ucz je zwrotów, które służą
inicjowanu i podtrzymywaniu rozmowy;
- zachęcaj ucznia do udziału w kołach
zainteresowań, imprezach szkolnych itp.;
- wyznacz uczniowi osobę “wspierającą” –
wyrozumiałego kolegę lub koleżankę, do których będzie mógł się zwrócić, gdy
poczuje się zakłopotany i nie będzie wiedział, jak się zachować;
- gdy uczeń doświadcza trudności w jakieś
społecznej sytuacji (np. w sposób niezamierzony kogoś obrazi), omów z nim tę
sytuację, wyjaśnij mu, dlaczego dana reakcja była nieodpowiednia i wskaż, jakie
zachowanie byłoby właściwe. Zastanów się wspólnie z dzieckiem, jak można
uniknąć takich kłopotów w przyszłości;
- nie zadawaj pytania “Dlaczego tak zrobiłeś?”,
gdy uczeń coś źle zrobi. Zamiast tego opisz, co konkretnie się nie podobało w
jego zachowaniu, wyjaśnij, jakie wywołało to w tobie emocje i określ, czego
oczekujesz od ucznia w takiej sytuacji;
- wprowadź do pracy z dzieckiem odpowiednie
pomoce rozwijające rozumienie emocji innych osób i ich reakcji w różnych
sytuacjach (karty, rysunki, zdjęcia, filmy obrazujące różne wyrazy twarzy i
emocje oraz historyjki obrazkowe dotyczące różnych zachowań społecznych).
Kształtuj inteligencję emocjonalną ucznia, nazywając w sposób adekwatny do wieku
dziecka mimikę, gesty, mowę ciała;
- kontakty społeczne ą dla ucznia z zespołem
Aspergera niezwykle wyczerpujące, frustrujące i mogą obciążać go emocjonalnie.
Dlatego gdy widzisz jego zwiększone napięcie, wyłącz go ze stresującej sytuacji
i daj możliwość zaangażowania się w coś, co pozwoli uczniowi się zrelaksować
lub znajdź osobę albo miejsce dające mu poczucie bezpieczeństwa;
ROZWIJANIE
UMIEJĘTNOŚCI POROZUMIEWANIA SIĘ I ROZUMIENIA JĘZYKA:
- zachęcaj do wzbogacenia języka poprzez
wyszukiwanie wyrazów wieloznacznych i korzystanie ze słownika w czasie lekcji;
- znaczenie pojęć abstrakcyjnych popieraj
przykładami i przedstawiaj za pomocą obrazów lub podawaj je parami na zasadzie
przeciwstawności, np. przyjaźń – wrogość;
- zachęć ucznia do prowadzenia własnego
słownika nowych pojęć, terminów i fraz;
- wspieraj rozumienie komunikacji niewerbalnej
popierając każdy wyraz twarzy i gest informacją słowną (np. “jego wyraz twarzy
wskazuje na to, że przeżywa teraz głęboki smutek”);
RADZENIE
SOBIE Z EMOCJAMI:
- monitoruj i sprawdzaj, czy uczeń doświadcza
agresji ze strony rówieśników;
- wypracuj wspólnie z uczniem listę zachowań,
jakie są akceptowane jako sposób radzenia sobie ze złością oraz takich, które
są nie do przyjęcia. Ustal konsekwencje pozytywne i negatywne wynikające z
zastosowania się lub nie do ustalonych zasad;
- ucz go prostych sposobów radzenia sobie ze
stresem i wybuchami złości (np. techniki “odejdź, oddychaj, pomyśl, powiedz”);
- w kontakcie z uczniem unikaj konfrontacji,
przymusu, okazywania siły oraz wyrażania gniewu, gdyż może to wywołać jego opór
i doprowadzić do wybuchu złości;
- w momencie buntu ucznia stosuj uspokojenie,
negocjacje, dawaj możliwość wyboru;
- gdy w dziecku narasta niepokój lub
rozdrażnienie, wycofaj się i pozwól mu ochłonąć i wyciszyć się;
- pamiętaj, że dzieci z zespołem Aspergera nie
są skłonne do manipulacji czy spiskowania, a ich niewłaściwe zachowanie może
być sposobem na odreagowanie stresu i flustracji. Nie bierz osobiście do siebie
każdego niegrzecznego zachowania, a raczej przeanalizuj sytuację i ustal jego
przyczynę (np. błędne odczytanie czyjejś intencji, przeciążenie sensoryczne,
dezorientacja), by zapobiec podobnym sytuacjom w przyszłości;
PROBLEM
NADWRAŻLIWOŚCI SENSORYCZNEJ:
- jeśli uczeń jest nadwrażliwy na dotyk, unikaj
dotykania go i dbaj o poszanowanie jego granic osobistych przez inne dzieci;
- jeśli dziecko poddawane jest integracji
sensorycznej, pozwól na zastosowanie zaleceń również w czasie lekcji
(terapeutyczna kamizelka obciążająca, poduszka terapeutyczna itp.);
- uczniowi, który źle reaguje na hałas i nadmiar
bodźców słuchowych, pozwól wyciszyć się w bibliotece lub innym spokojnym
miejscu. W skrajnej nadwrażliwości słuchowej, gdy jest to możliwe, zaproponuj
zastosowanie stoperów;
- jeśli tylko jest to możliwe, eliminuj dźwięki
z tła oraz dźwięki o wysokich tonach drażniące dla dziecka;
- w uzasadnionych sytuacjach zwalniaj dziecko z
zajęć sportowych i innych, podczas których jest nadmiernie głośno;
- zorganizuj dziecku pracę w taki sposób, aby
jak najmniej rzeczy działało na nie drażniąco (brzęcząca świetlówka, migające
światło, intensywne zapachy);
- nie wymagaj od ucznia, aby zjadało np. w
stołówce szkolnej wszystkie pokarmy, gdyż może mieć do niektórych silną
awersję;
WYSTĘPOWANIE
NIEZGRABNOŚCI RUCHOWEJ:
- nie zmuszaj ucznia do udziału w aktywności
ruchowej, z którą sobie nie radzi;
- zachęcaj do ruchu z uwzględnieniem perfekcji
dziecka i jego mocnych stron;
- pozwól na unikanie sportów konkurencyjnych;
- zindywidualizuj wymagania i ocenę z
wychowania fizycznego;
PROBLEMY
Z ZROZUMIENIEM CZYTANEGO TEKSTU:
- nie zakładaj, że skoro uczeń płynnie czyta
tekst, to rozumie, co przeczytał. Sprawdzaj stopień zrozumienia tekstu, zadając
dodatkowe pytania;
- pomocą w czytaniu ze zrozumieniem mogą być
pytania cząstkowe: co się wydarzyło, kiedy, gdzie, komu, jakie było
zakończenie, co przeżywał bohater;
- posługuj się tekstem ilustrowanym dla
ułatwienia rozumienia;
- pozwalaj na czytanie książek o ulubionej
tematyce. Pamiętaj, że omawiany uczeń może lepiej rozumieć książki
popularno-naukowe niż opowiadania i fikcję literacką;
TRUDNOŚCI
W PISANIU:
- dawaj możliwość wykonania przez ucznia prac
pisemnych na komputerze;
- sprawdzaj wiedzę raczej za pomocą odpowiedzi
ustnych niż pisemnych sprawdzianów;
- pozwól na poprawę prac pisemnych w formie
ustnej;
REAKCJA
NAUCZYCIELA NA NADPOBUDLIWOŚĆ DZIECKA:
- minimalizować w otoczeniu ilość bodźców
rozpraszających;
- dbać o to, by na ławce ucznia znajdowały się
tylko przedmioty niezbędne do bieżącej pracy;
- usadzić ucznia z dala od okna, blisko
nauczyciela, najlepiej w pierwszej ławce, aby na bierząco sprawdzać poziom jego
koncentracji;
- kontrolować postępy w pracy, sprawdzać, czy
rozumie polecenia, naprowadzać za pomocą pytań, zachęcać do dokończenia
rozpoczęcia pracy, przywołać rozproszoną uwagę;
- zwracać się bezpośrednio do ucznia, gdy
polecenie kierowane do całej klasy jest ignorowane;
- wydawać polecenia w formie krótkiej i jasnej;
- powtarzać polecenia w miarę potrzeb;
- zachęcać do proszenia o pomoc, o powtórzenie,
uproszczenie lub zapisanie polecenia, które jest niezrozumiałe;
- dzielić zadania na etapy i krótsze części;
- wyznaczać mniejszą liczbę zadań do wykonania;
- pilnować, by niezbędne informacje (zadane
prace, terminy klasówkitp.) zostały przez ucznia zapisane w zeszycie
przedmiotowym lub zeszycie korespondencji;
- wykorzystać zainteresowania w motywowaniu go
do nauki (np. jeżeli fascynują go dinozaury, niech zadania matematyczne dotyczą
tego właśnie tematu);
KSZTAŁTOWANIE
WIĘZI EMOCJONALNEJ:
- kiedy dziecko płacze należy podejść do
dziecka i przytulić je;
- kiedy dziecko płacze, a matka nie podchodzi
dziecko czuje, że nie jest sprawcze;
OBJAWY
ZABURZONEJ WIĘZI EMOCJNALNEJ:
- konfabulacja;
- agresja w stosunku do innych dzieci;
- piromania;
- zbieractwo;
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz