Zaburzenia emocjonalne u dzieci - jadłowstręt psychiczny (anorexia nervosa)
JADŁOWSTRĘT
PSYCHICZNY (ANOREXIA NERVOSA):
-
Jadłowstręt psychiczny jest chorobą, która zazwyczaj rozpoczyna się w okresie dorastania.
Osoba chora świadomie rozpoczyna odchudzanie z powodu braku satysfakcji ze
swojego wyglądu i sylwetki ciała. Zazwyczaj osoba chora na anoreksję przed
chorobą była szczupła i miała prawidłową masę ciała. Zdarza się jednak, że na
początku odchudzania stwierdzano u niej nadwagę i podjęcie odchudzania było
uzasadnione;
- Odchudzanie
się jest dość powszechnie podejmowane przez nastolatki i młode osoby dorosłe,
jednak tylko u niektórych przeradza się w chorobę, co zależne jest od wielu
różnych czynników. W przeciwieństwie do zdrowego odchudzania, odchudzanie w
jadłowstręcie psychicznym staje się niekończącym się procesem prowadzącym do
wychudzenia (a czasami skrajnego wyniszczenia), nieprawidłowego funkcjonowania
wielu narządów ciała; dość często staje się też przyczyną stanu zagrożenia
życia, a nawet śmierci;
- Wygląd
osoby chorej na anoreksję może przybierać róż- norodną postać ― od nadmiernej
szczupłości do skrajnego wyniszczenia z powikłaniami takimi jak w chorobie
głodowej (obrzęki twarzy, brzucha, nóg lub innych części ciała, spowodowane
niedoborem białka);
- Spadek
masy ciała może postępować powoli lub być bardzo gwałtowny i przekraczać 1 kg
na tydzień. Osoba chora stosuje ilościowe i jakościowe ograniczenia
dietetyczne. Na początku choroby najczęściej eliminowane są z diety słodycze i
tłuszcze. Stopniowo chora/y je coraz mniej;
- W
niektórych przypadkach dochodzi do stosowania uporczywych głodówek oraz
ograniczenia przyjmowanych płynów. Jeżeli otoczenie próbuje kontrolować sposób
odżywiania dziecka, obserwuje się jego opór wobec sugestii dotyczących
zwiększenia ilości posiłków, ukrywanie i wyrzucanie jedzenia, niechęć do
wspólnych posiłków.
- Pora
spożywania posiłków może wywoływać napięcie u rodziców, którzy chcą nakarmić
dziecko albo przekonać lub zmusić je do normalnego jedzenia. Może również
prowadzić do uporu i buntu nastolatka, który odmawia jedzenia z obawy przed
utratą kontroli, przyrostem masy ciała, otyłością i wyrzutami sumienia. Powrót
do prawidłowego sposobu odżywiania jest utrudniony, ponieważ dziecko chore na
anoreksję zazwyczaj nie czuje się chore.
-
Nieprawidłowo ocenia swoją figurę, uważa, że nadal całe jest zbyt grube, lub
pewne części ciała ma zbyt grube (pośladki, biodra, uda, brzuch), wyznacza
sobie zbyt niską upragnioną masę ciała, do której z uporem dąży. Często, kiedy
już planowaną wagę osiągnie, wyznacza sobie jeszcze niższy próg masy ciała.
Towarzyszy mu silny lęk przed przytyciem i otyłością, poczucie winy, gdy zmieni
narzucony sobie sposób odżywiania.
- Samoocena
w okresie choroby w największym stopniu uzależniona jest od szczupłej sylwetki
i niskiej masy ciała. Widoczna jest skrajna koncentracja na sylwetce i masie
ciała. Osoba chora bardzo często (nawet wielokrotnie w ciągu dnia) może się
ważyć, często przegląda się w lustrze, może się mierzyć centymetrem krawieckim,
skubać skórę, żeby sprawdzić stan tkanki tłuszczowej;
- Czasem,
przejawia lęk przed kontrolowaniem masy ciała z obawy, że będzie ona zbyt
wysoka. Osoba chora może wypowiadać komentarze, z których wynika, że czuje się:
„tłusta”, „spasiona”, że ma brzuch „jakby była w ciąży”. W celu osiągnięcia
spadku masy ciała osoba chora może zwiększyć aktywność fizyczną, co ma służyć
spalaniu kalorii.
- W
skrajnych przypadkach osobę chorą trudno jest nakłonić, żeby usiadła, a nawet
jeśli się to uda ― siedząc lub leżąc w łóżku wykonuje ćwiczenia izometryczne
(napinanie mięśni). W początkowym okresie choroby chory często nadal ma
normalny apetyt, ale walczy z nim poprzez wypijanie dużych ilości płynów, żucie
gumy do żucia, częste mycie zębów, zażywanie środków, które zmniejszają apetyt.
Po pewnym czasie następuje spadek apetytu lub całkowity jego brak;
- Z powodu
wolniejszej perystaltyki i opóźnionego opróż- niania żołądka chory po każdym,
nawet małym posiłku może czuć pełność w nadbrzuszu, wzdęcie brzucha, które
często interpretuje jako odkładanie się tłuszczu w jamie brzusznej.
-
Niektóre osoby stosują dodatkowe metody, które mają służyć pozbyciu się
„zbędnych kalorii”, np. prowokują wymioty po posiłku, nadużywają środków przeczyszczających,
stosują leki przyśpieszające przemianę materii, leki odwadniające, itp. Chorzy
na cukrzycę zmniejszają zalecane dawki insuliny. Niektóre osoby specjalnie
ubierają się zbyt lekko jak na panujące warunki pogodowe, bo wówczas tracą
więcej kalorii na ogrzanie organizmu;
- U
dziewczynek czasami na początku choroby, a czasami dopiero gdy organizm jest
wyniszczony, dochodzi do zatrzymania miesiączkowania. Chore nastolatki zwykle
nie przejawiają w związku z tym niepokoju, a nawet wyrażają zadowolenie z tego
faktu;
- Wraz z
postępem choroby, widoczne jest coraz większe wychudzenie, aż do stanu zaniku
tkanki tłuszczowej i mięśniowej, kiedy to w sposób widoczny zapadnięte są
policzki, gałki oczne i okolice obojczyków, wyraźnie widoczne są żebra, kręgosłup,
talerze kości biodrowych. Pojawia się obniżenie wartości tzw. parametrów
życiowych (temperatura ciała, ciśnienie, tętno, a w niektórych przypadkach
liczba oddechów);
- Włosy
stają się suche, łamliwe i ulegają przerzedzeniu. Skóra jest blada, o ziemistym
odcieniu, jest sucha, szorstka, łuszczy się, nadmiernie rogowacieje. Kończyny
mogą być chłodne i zasinione. U niektórych pacjentów pojawiają się obrzęki w
okolicach kostek stóp i podudzi. W skrajnych stanach niedożywienia chory staje
się apatyczny i osłabiony, ma trudności z koncentracją uwagi;
PRZYCZYNY:
-
Jadłowstręt psychiczny jest chorobą, której przyczyny są bardzo złożone. W
chwili obecnej zidentyfikowano blisko 30 czynników ryzyka jej wystąpienia.
Stwierdzono też, że żaden z tych czynników nie jest niezbędny ani samodzielnie
wystarczający, aby rozwinęła się choroba. Wśród czynników predysponujących
wymienia się czynniki indywidualne (dziedziczne i osobowościowe), rodzinne i
społeczno-kulturowe. Wpływ czynników dziedzicznych szacuje się na 60―75%;
- Nastolatki,
które są predysponowane do wystąpienia jadłowstrętu, zazwyczaj w dzieciństwie
były nadmiernie uległe, perfekcyjne, a jednocześnie prezentowały niską
samoocenę. W okresie dojrzewania są one zbyt mało asertywne i mają trudności w
uzyskiwaniu własnej odrębności i samodzielności;
- Wydaje
się, że obserwowany w ciągu ostatnich dekad wzrost zachorowalności na
jadłowstręt psychiczny związany jest z czynnikami kulturowymi wyrażającymi się
promowaniem przez środki masowego przekazu zbyt szczupłej sylwetki (np.
reklamowanie ekskluzywnych produktów przez bardzo szczupłe modelki), reklamy
dotyczące środków służących odchudzaniu, popularyzację lalki Barbie;
- W
czasopismach kolorowych nagminnie zamieszczane są różne diety odchudzające. W
kręgu kultury zachodniej dziewczynki wychowują się w przekonaniu, że szczupła
sylwetka związana jest z sukcesem, oraz że tłuszcze i węglowodany stanowią
zagrożenie dla zdrowia człowieka;
-
Również w edukacji dzieci i młodzieży kładzie się zazwyczaj nacisk na zdrowe
odżywianie, które ma głównie zapobiegać otyłości, przy niedostatecznym
omawianiu zagrożeń związanych z odchudzaniem i niedoborami żywieniowymi. W
rodzinach, w związku z dużym rozpowszechnieniem otyłości, często mówi się o
odchudzaniu, a członkowie rodziny stosują różne diety;
-
Czynnikami, które wyzwalają chorobę, mogą być różnorodne czynniki stresowe, np.
negatywne uwagi otoczenia na temat wyglądu dziecka. Takim czynnikiem może być
również stres związany z procesem dojrzewania, który w początkowym okresie
łączy się ze wzrostem tkanki tłuszczowej, a później z szybkimi zmianami w
zakresie wymiarów ciała i zmian sylwetki;
- Stres
związany z dojrzewaniem może być szczególnie silny u dzieci wcześniej
dojrzewających lub u tych, które nie są jeszcze na ten proces gotowe. Można tu
wymienić rożne inne czynniki negatywne, np. stres szkolny, stres związany ze
zmianą szkoły albo miejsca zamieszkania lub z życiem rodziny (np. choroba lub
śmierć w rodzinie, nierozwiązane konflikty rodzinne, brak gotowości rodziny do
fazy życia z dorastającym dzieckiem), stres związany ze środowiskiem
rówieśniczym;
W
etiologii jadłowstrętu psychicznego wymienia się czynniki podtrzymujące
chorobę, należą do nich:
•
utrzymujące się sytuacje stresowe;
• zmiany
dotyczące funkcjonowania organizmu i psychologiczne (np. zaburzenia ośrodka
regulującego głód i sytość, zaburzenia funkcjonowania przewodu pokarmowego,
poprawa samooceny związana z poczuciem większej samokontroli i autonomii,
opóźnienie dojrzewania, do którego chorzy nie czują się przygotowani);
•
nierozwiązane problemy psychologiczne chorego (np. tłumienie w sobie emocji,
brak asertywności, niskie umiejętności społeczne, niska samoocena, słabe
radzenie sobie ze stresem, symbiotyczny związek z rodzicem/rodzicami, uwikłanie
w konflikt między rodzicami);
•
pozytywne reakcje ze strony otoczenia na spadek masy ciała i szczupłość, np.
większa uwaga, popularność i pochwały (obecne na początku choroby);
ZAPOBIEGANIE:
- Dotychczas nie ustalono skuteczności
programów zapobiegających jadłowstrętowi psychicznemu. Wysoka samoocena oraz
samoakceptacja wydają się być bardziej skuteczne niż skupienie na zachowaniach
związanych z jedzeniem. Negatywne znaczenie mają przekazy typu: „grube (tłuste)
jest złe”, „cukier ― biała śmierć”. Tego typu przekonania mogą mieć negatywny
wpływ szczególnie na dzieci z tendencjami perfekcjonistycznymi lub zbyt
dosłownie rozumiejące wypowiedzi;
- Dorośli powinni być też świadomi, że w
okresie poprzedzającym dojrzewanie dzieci dość szybko przybierają na wadze,
zwiększa się u nich udział tkanki tłuszczowej w organizmie, co z kolei
zapoczątkowuje zmiany hormonalne z tzw. pokwitaniowym skokiem wzrostu (szybki
wzrost wysokości ciała). W tym okresie negatywne uwagi typu: „ale ci się
przytyło”, „ale sadełko”, dokuczliwość rówieśników na temat wyglądu mogą być
przyczyną podjęcia przez dziecko odchudzania i rozwoju objawów jadłowstrętu.
- W przypadku, kiedy u dziecka występuje nadwaga
lub otyłość, negatywne, przykre uwagi na ten temat mogą zwiększyć problem
przejadania (dziecko pociesza samo siebie) albo ― u osób predysponowanych ―
może zapoczątkować jadłowstręt. Dlatego w przypadku nadwagi i otyłości ważne
jest podjęcie odchudzania na zasadzie współpracy rodzice ― dziecko ― dietetyk i/lub
lekarz oraz kontrolowanie tego procesu przez dietetyka i/lub lekarza;
- Wydaje się też, że w programie szkolnym na
lekcjach dotyczących racjonalnego, zdrowego odżywiania należy uwzględnić fakt,
że szkodliwe dla organizmu jest zarówno stosowanie diety prowadzącej do
otyłości, jak stosowanie diety niedoborowej kalorycznie i w zakresie
poszczególnych składników odżywczych (choroba głodowa, awitaminozy, niedobory
mikroelementów);
- Należy również zwrócić uwagę na ograniczanie
stresu u dzieci i młodzieży w okresie adaptacyjnym (na początku rozpoczynania
nauki w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole średniej) poprzez organizowanie
zajęć służą- cych integracji (zajęcia i wyjazdy integracyjne), stwarzanie
przyjaznej atmosfery, w której uczeń ma poczucie, że może zwrócić się do
personelu (np. wychowawcy, pedagoga szkolnego) po pomoc. Zadaniem dla
wychowawców, pedagogów szkolnych, psychologów i grona nauczycielskiego jest
zwrócenie szczególnej uwagi na uczniów, którzy mogą przeżywać w tym okresie
nadmierny stres i mają trudności z wejściem w grupę rówieśniczą. Jeżeli dziecko
przez dłuższy czas wydaje się wyizolowane, należy poinformować o tym rodziców w
celu określenia przyczyn tego stanu i ewentualnego zaproponowania odpowiedniej
terapii;
DZIECKO Z JADŁOWSTRĘTEM PSYCHICZNYM W SZKOLE:
Pracownicy szkoły mogą spotkać się z sytuacją,
gdy:
A. Dziecko przejawia objawy jadłowstrętu
psychicznego, ale nie zostało jeszcze zdiagnozowane lub rodzice do tej pory nie
dostrzegli problemu;
B. Dziecko ma rozpoznany jadłowstręt psychiczny
i objęte jest opieką lekarską i terapią;
C. Dziecko z rozpoznaniem jadłowstrętu
psychicznego wraca do szkoły po kilkumiesięcznym pobycie w szpitalu;
D. Nastolatek ma rozpoznany jadłowstręt
psychiczny i odmawia uczestnictwa w terapii;
A. Gdy dziecko
przejawia objawy jadłowstrętu psychicznego, ale nie zostało jeszcze
zdiagnozowane lub rodzice do tej pory nie dostrzegli problemu:
- W sytuacji, gdy personel szkoły zauważa
niepokojące objawy wymienione wyżej, które mogą wskazywać na występowanie u
nastolatka/dziecka zaburzeń odżywiania, należy o nich niezwłocznie powiadomić
jego rodziców/opiekunów. Informacja powinna być jak najbardziej szczegółowa,
czyli należy dokładnie określić, co jest przedmiotem niepokoju. Przeciwwskazane
jest wówczas zgłaszanie podejrzeń co do rozpoznania, natomiast ważna jest
rozmowa z rodzicami. Należy upewnić się, czy zauważyli podobne problemy w domu
i czy podjęli w związku z tym odpowiednie działania. W sytuacji, gdy lekarz
szkolny lub pielęgniarka stwierdzają u dziecka niedożywienie lub zahamowanie
rozwoju, również powinni przekazać te informacje rodzicom oraz zalecić dalszą
diagnostykę w celu wyjaśnienia ich przyczyn i podjęcia ewentualnego leczenia.
Podobne postępowanie obowiązuje, gdy u dziecka występują wymioty, zawroty
głowy, zasłabnięcia, omdlenia oraz gdy obserwuje się u niego wyraźne obniżenie
nastroju lub gdy zgłasza ono myśli samobójcze.
B. Gdy
dziecko ma rozpoznany jadłowstręt psychiczny i objęte jest opieką lekarską i
terapią:
- W przypadku, gdy szkoła jest poinformowana o
chorobie dziecka, ważne znaczenie ma wyważenie przez nauczycieli stawianych mu
wymagań. Z jednej strony szkodliwe może być obniżanie w stosunku do niego
wymagań oraz wystawianie nieadekwatnie wysokich ocen, bo może się to stać
wymierną korzyścią płynącą z choroby i stanowić przeszkodę w powrocie do
zdrowia. Ponadto takie wyjątkowe traktowanie może stać się przyczyną
negatywnego stosunku rówieśników do chorego dziecka;
- Drugą stroną medalu jest nadmierne obciążanie
perfekcjonistycznego dziecka, które jest bardzo pracowite i chętnie podejmie
się np. trudu przygotowania i uczestnictwa w kolejnej olimpiadzie. Może się
zdarzyć, że nastolatek/dziecko podejmuje się tego trudu jedynie z tego powodu,
że chce zadowolić otoczenie i nie potrafi odmawiać, albo wyznacza sobie cele
ponad swoje siły. Jeżeli przygotowanie do konkursu/olimpiady odbywa się kosztem
nadmiernego stresu i wypoczynku dziecka, lepiej z nich zrezygnować.
Szczególnie, kiedy jest ono w złym stanie somatycznym, zauważenie tego faktu i
mobilizowanie do zajęcia się swoim zdrowiem może stać się czynnikiem
konfrontującym młodą osobę z chorobą oraz motywującym do podjęcia terapii.
Troska ze strony różnych osób, przekazana w taktowny sposób oraz zauważanie
wymizerowanego wyglądu dziecka, może stać się czynnikiem motywującym do zmiany
sposobu odżywiania;
- W niektórych przypadkach, dziecko mające
świadomość nieradzenia sobie z objawami choroby może zgodzić się na
kontrolowanie posiłków przez dorosłych. Jeżeli długo przebywa w szkole, pomocna
w początkowym okresie leczenia może być obecność zaakceptowanej przez dziecko
osoby podczas spożywania przez nie posiłków (drugie śniadanie, obiad). Wskazane
jest udzielanie rodzicom informacji na temat aktywności dziecka na terenie
szkoły, zachowania w czasie spożywania posiłków, podejrzenia występowania
wymiotów, obniżenia nastroju, problemów w relacjach z rówieśnikami itp.;
- W miarę możności warto zagwarantować dziecku,
które nie osiągnęło jeszcze prawidłowej masy ciała, możliwość korzystania w
szkole z dodatkowego kompletu podręczników, tak, żeby nie musiało dźwigać
ciężkiego plecaka. Noszenie ciężarów może się przyczynić lub pogłębić wcześniej
występujące skrzywienie kręgosłupa (z powodu zmniejszenia masy mięśniowej i
osłabienia mięśni). Poza tym związane jest ono ze sporą utratą energii i
niepotrzebnie obciąża układ krążenia. Dziecko w okresie niedożywienia powinno
być zwolnione z zajęć ruchowych (wychowanie fizyczne, taniec, treningi).
- Występowanie na terenie szkoły zasłabnięć i
omdleń należy traktować jako wyznacznik złego stanu, o którym powinni być
powiadomieni rodzice dziecka; w przypadku omdlenia należy wezwać karetkę
Pogotowia Ratunkowego;
- Jeżeli dziecko wyjeżdża z klasą np. na wyjazd
integracyjny lub „zieloną szkołę” sposób postępowania powinien być wcześniej
uzgodniony z jego rodzicami. Decyzję o braku przeciwwskazań do wyjazdu powinien
podjąć lekarz opiekujący się dzieckiem. Podczas wyjazdu wychowawca powinien
zwrócić dyskretnie uwagę na to, czy ilość przyjmowanego przez dziecko
pożywienia i płynów jest wystarczająca. Jeżeli wyraźnie unika posiłków, głoduje
i ogranicza przyjmowanie płynów, należy zwrócić mu dyskretnie (w indywidualnym
kontakcie) na to uwagę i zachęcić do spożycia posiłku. Jeżeli dziecko nadal nie
koryguje swojego zachowania, należy podjąć decyzję o zakończeniu jego pobytu z
grupą i zabraniu go przez rodziców do domu;
- Należy pamiętać, że informacje uzyskane od
rodziców (lub lekarza) na temat choroby dziecka są informacjami poufnymi, oraz
że rodzice i dziecko decydują o tym, kto i w jaki sposób jest o niej
informowany;
c. Gdy
dziecko z rozpoznaniem jadłowstrętu psychicznego wraca do szkoły po
kilkumiesięcznym pobycie w szpitalu:
- Ze szpitala wypisywane są dzieci w dobrym
stanie zdrowia. Niekiedy wypis następuje na żądanie rodziców lub może być
związany z odmową dalszego leczenia (np. przez nastolatka powyżej 16 roku
życia). Zespół terapeutyczny szpitala może skierować do szkoły pismo z
zaleceniami, które mają wspomagać działania służące dalszej poprawie stanu
zdrowia dziecka. Pracownicy szkoły powinni jednak wiedzieć, że lekarz lub
terapeuta nie mają możliwości bezpośredniego kontaktu z nimi bez zgody
rodziców. Wszelka korespondencja od zespołu terapeutycznego przekazywana jest
za pośrednictwem rodziców;
- Dziecko powracające do szkoły po długim
okresie nieobecności może natrafić na trudności adaptacyjne. Dlatego w okresie
jego pobytu w szpitalu należy wspierać wszelkie inicjatywny ze strony kolegów z
klasy mające na celu podtrzymanie kontaktów z chorym dzieckiem oraz przygotować
ich do powrotu koleżanki/kolegi, a kiedy wróci ― wspierać jego integrację z
klasą;
- Innym problemem są zaległości w nauce po
powrocie ze szpitala. W tym przypadku należy stworzyć dziecku dogodne warunki
do nadrobienia materiału. Mogą to być dodatkowe konsultacje z nauczycielami,
uruchomienie pomocy koleżeńskiej, umożliwiające stopniowe i niewyzwalające
nadmiernego stresu nadrabianie materiału. Zamiast przepisywania zaległych
notatek z lekcji należy dziecku udostępnić kserokopie notatek koleżanki/kolegi
z klasy. W niektórych przypadkach wskazane może być zwolnienie dziecka z
uczestnictwa w egzaminach kompetencyjnych. W takich sytuacjach należy jednak
kierować się zasadą, że poziom szkoły, w której dziecko ma kontynuować naukę
powinien być dostosowany do jego możliwości intelektualnych i poziomu jego
wiedzy. Bezpośrednio po wypisie ze szpitala dziecko będzie zazwyczaj przez
pewien okres wymagało zwolnienia z zajęć wychowania fizycznego, a następnie ―
tylko z intensywnych ćwiczeń fizycznych;
- Jeżeli dziecko zostało wypisane ze szpitalu
na żądanie rodziców lub ― w przypadku nastolatka ― z powodu braku jego zgody na
pobyt tam, może być ono w niezbyt dobrym stanie somatycznym. W związku z tym
należy na terenie szkoły zwrócić na nie szczególną uwagę. Dziecko powinno pozostawać
pod opieką lekarską w celu określenia do jakiego momentu jego stan nie stanowi
zagrożenia dla życia;
- W razie wątpliwości i obaw ze strony szkoły o
bezpieczeństwo ucznia, można poprosić rodziców o zaświadczenie od lekarza, że
uczeń w aktualnym stanie zdrowia może nadal uczęszczać do szkoły. Należy
wspierać uczestnictwo dziecka w psychoterapii, która często jest dostępna w
godzinach nauki w szkole, umożliwiając uzupełnianie wynikających z tego
zaległości i stwarzając możliwość dodatkowych konsultacji z nauczycielami;
D. Gdy
nastolatek ma rozpoznany jadłowstręt psychiczny i odmawia uczestnictwa w
terapii:
- Taka sytuacja jest najtrudniejsza zarówno dla
szkoły jak i dla rodziny. Dziecko będzie wówczas często prezentowało swoje
irracjonalne przekonania i lęki, które związane są z objawami choroby.
Podstawowe znaczenie mają wówczas działania, dzięki którym dziecko uświadomi
sobie, że jest chore, a to zmotywuje je do leczenia i terapii. Zauważenie
niepokojących zmian w wyglądzie i wyrażenie w taktowny sposób troski może stać
się ważnym czynnikiem motywującym dziecko do podjęcia terapii. Szczególnie,
jeżeli dziecko doświadcza tego ze strony wychowawcy/nauczyciela, który był i
jest dla niego autorytetem. Ważne jest przyjęcie nieoceniającej, życzliwej postawy
i uszanowanie punktu widzenia nastolatka. Chodzi o przyjęcie tego, co dziecko
czuje, jakie ma obawy i lęki, ze zrozumieniem, życzliwością i troską;
- Czynnikami, które motywują do zmian i
współpracy w leczeniu jadłowstrętu psychicznego, są koszty spowodowane chorobą
(to, co choroba mu odbiera i na co nie pozwala). Takim kosztem może być brak
możliwości uczestniczenia w zajęciach wychowania fizycznego, treningach
sportowych, zajęciach tanecznych, olimpiadach przedmiotowych. Nie należy jednak
takich ograniczeń traktować jako kary, ale jako konsekwencję braku zdrowia i
przejaw troski otoczenia („musisz być zdrowa, żeby znów móc biegać, tańczyć”;
„w Twoim stanie zdrowia musisz dużo wypoczywać i przeciwwskazany jest nadmierny
stres”). W sytuacji, gdy stan nastolatka niepokoi otoczenie ze względu na
znaczne wychudzenie, osłabienie, niskie ciśnienie, tętno itp., nauczyciel może
poprosić rodziców o dostarczenie zaświadczenia od lekarza, że dziecko może
nadal uczęszczać do szkoły.
LECZENIE:
- Leczenie jadłowstrętu psychicznego zawsze
powinno być kompleksowe, wymaga zaangażowania i współpracy wielu
profesjonalistów. W każdym przypadku konieczna jest troskliwa opieka lekarska
oraz psychoterapia. Rodzaj psychoterapii zależny jest od indywidualnych potrzeb
i problemów pacjenta, jednak zwykle w przypadku chorych w wieku młodzieżowym
zalecana jest psychoterapia rodzinna, która jest metodą o udowodnionej
skuteczności w leczeniu anoreksji. Dodatkowo zalecana jest również terapia
indywidualna i/lub grupowa;
- W zależności od stanu pacjenta, występujących
u niego powikłań, dodatkowych zaburzeń psychicznych oraz motywacji do leczenia
i wsparcia otoczenia zaleca się leczenie ambulatoryjne lub szpitalne. Zazwyczaj
w szpitalu leczeni są pacjenci wyniszczeni, z powikłaniami, które mogą być
groźne dla życia, z dodatkowymi problemami psychicznymi (np. z depresją i
tendencjami samobójczymi). Przyczyną hospitalizacji może być również brak
poprawy w trakcie leczenia ambulatoryjnego, brak motywacji do podjęcia terapii
i współpracy w celu zmiany nawyków żywieniowych, brak dostępu do profesjonalnej
opieki i terapii w pobliżu miejsca zamieszkania. Leczenie szpitalne trwa często
kilka miesięcy;
- Nieodzowną składową leczenia jest leczenie
dietetyczne, które w związku z koniecznością przywrócenia prawidłowej masy
ciała związane jest ze stopniowym zwiększaniem kaloryczności pokarmów aż do
tzw. diety odżywczej. Pacjent dodatkowo (w stosunku do diety zwykłej) musi
przyjmować 3500―7000 kcal na tydzień. W praktyce oznacza to, że osoba chora
musi jeść częściej i więcej niż jej zdrowi rówieśnicy. Na początku leczenia
wskazany jest spoczynkowy tryb życia, co oznacza zwolnienie z zajęć sportowych,
tanecznych i wychowania fizycznego;
- Czasami zdarza się, że pacjenci otrzymują
leki, które mają wyrównywać występujące niedobory żywieniowe, np. witaminy,
żelazo, potas, preparaty wapnia lub leki psychotropowe, najczęściej
przeciwdepresyjne. Oddziaływania terapeutyczne skupiają się na zmianie
rozpoznanych czynników, które podtrzymują chorobę;
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz