Zaburzenia emocjonalne u dzieci - dziecko z otyłością w szkole

DZIECKO Z OTYŁOŚCIĄ W SZKOLE:
- Nauczyciel, który ma pod opieką dziecko z otyłością, powinien pamiętać o tym, że dzieci te są często negatywnie oceniane przez rówieśników, są dla nich mniej atrakcyjne, mają mniej przyjaciół. Narażone są na częste przeżywanie frustracji związanej z mniejszą wydolnością fizyczną podczas zajęć wychowania fizycznego. Mogą się również stać ofiarami dokuczania ze strony rówieśników;
- Dziecko z otyłością zazwyczaj samo nie akceptuje swojego wyglądu i ma niższe poczucie własnej wartości. Często ma pierwotnie lub wtórnie obniżony nastrój i poczucie winy, wynikające z faktu, że nie potrafi zapanować nad swoim apetytem. Dołączające się negatywne oceny ze strony otoczenia jedynie pogarszają problem. Dlatego głównym zadaniem szkoły jest wspieranie ucznia w taki sposób, żeby mógł czuć się wartościowym człowiekiem. Należy zauważać jego osiągnięcia, starać się integrować go ze środowiskiem rówieśniczym, opierając się na jego mocnych stronach;
- Szczególną uwagę należy zwrócić na ewentualne oznaki przemocy emocjonalnej ze strony rówieśników i pracę nad tolerancją i akceptacją. Ważne znaczenie ma również zachęcanie dziecka do ruchu, uprawiania sportu i stworzenie mu takich możliwości na przerwach, zajęciach wychowania fizycznego, zajęciach pozalekcyjnych;
- W celu większej motywacji do wysiłku fizycznego należy indywidualizować wymagania w zależności od możliwości dziecka. Takie same kryteria oceniania dla dzieci z różnymi możliwościami osiągnięć (w danym momencie) zniechęcają do podejmowania wysiłku dzieci z mniejszymi możliwościami (np. dzieci z otyłością lub z tzw. niezgrabnością ruchową). Można dać dziecku możliwość wyboru formy aktywności fizycznej, np. może ono unikać biegów długodystansowych, gier zespołowych, ale chętnie grać w tenisa stołowego lub wykonywać ćwiczenia na siłowni;

- W sytuacji podziału na zespoły należy zadbać, żeby dziecko nie czuło się wykluczone, gdy dzieci same dokonują wyboru (zwykle dziecko z otyłością zostanie wybrane jako ostatnie). W związku z tym podziału powinien dokonywać nauczyciel, lub powinien być to przydział losowy. W sto- łówce szkolnej warto stworzyć możliwość przygotowywania posiłków o zmniejszonej kaloryczności, które byłyby serwowane na prośbę rodziców;

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2014 Świat i edukacja dziecka , Blogger