Zaburzenia emocjonalne u dzieci - dziecko z otyłością w szkole
DZIECKO
Z OTYŁOŚCIĄ W SZKOLE:
- Nauczyciel, który ma pod opieką dziecko z
otyłością, powinien pamiętać o tym, że dzieci te są często negatywnie oceniane
przez rówieśników, są dla nich mniej atrakcyjne, mają mniej przyjaciół.
Narażone są na częste przeżywanie frustracji związanej z mniejszą wydolnością
fizyczną podczas zajęć wychowania fizycznego. Mogą się również stać ofiarami
dokuczania ze strony rówieśników;
- Dziecko z otyłością zazwyczaj samo nie
akceptuje swojego wyglądu i ma niższe poczucie własnej wartości. Często ma
pierwotnie lub wtórnie obniżony nastrój i poczucie winy, wynikające z faktu, że
nie potrafi zapanować nad swoim apetytem. Dołączające się negatywne oceny ze
strony otoczenia jedynie pogarszają problem. Dlatego głównym zadaniem szkoły
jest wspieranie ucznia w taki sposób, żeby mógł czuć się wartościowym
człowiekiem. Należy zauważać jego osiągnięcia, starać się integrować go ze
środowiskiem rówieśniczym, opierając się na jego mocnych stronach;
- Szczególną uwagę należy zwrócić na ewentualne
oznaki przemocy emocjonalnej ze strony rówieśników i pracę nad tolerancją i
akceptacją. Ważne znaczenie ma również zachęcanie dziecka do ruchu, uprawiania
sportu i stworzenie mu takich możliwości na przerwach, zajęciach wychowania
fizycznego, zajęciach pozalekcyjnych;
- W celu większej motywacji do wysiłku
fizycznego należy indywidualizować wymagania w zależności od możliwości
dziecka. Takie same kryteria oceniania dla dzieci z różnymi możliwościami
osiągnięć (w danym momencie) zniechęcają do podejmowania wysiłku dzieci z
mniejszymi możliwościami (np. dzieci z otyłością lub z tzw. niezgrabnością
ruchową). Można dać dziecku możliwość wyboru formy aktywności fizycznej, np.
może ono unikać biegów długodystansowych, gier zespołowych, ale chętnie grać w
tenisa stołowego lub wykonywać ćwiczenia na siłowni;
- W sytuacji podziału na zespoły należy zadbać,
żeby dziecko nie czuło się wykluczone, gdy dzieci same dokonują wyboru (zwykle
dziecko z otyłością zostanie wybrane jako ostatnie). W związku z tym podziału
powinien dokonywać nauczyciel, lub powinien być to przydział losowy. W sto-
łówce szkolnej warto stworzyć możliwość przygotowywania posiłków o zmniejszonej
kaloryczności, które byłyby serwowane na prośbę rodziców;
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz