Metoda stymulacji polisensorycznej wg. pór roku (poranny krąg)
Poranny krąg jest metodą, którą określamy jako
wielozmysłową. Obejmuje swym zasięgiem wszystkie zmysły: dotyk, wzrok, słuch,
węch i smak. Proponowane w niej oddziaływania mają aktywizować zmysły w sposób
odmienny dla każdej pory roku, aby podkreślać zmiany zachodzące w przyrodzie.
Świat przyrody jest źródłem zróżnicowanych bodźców. Każda pora roku kojarzy się
nam z kolorem, smakiem, obrazem, zapachem itp. Metoda Porannego Kręgu
przypisuje każdej z pór roku inną symbolikę. Tutaj kalendarz narzuca kolor,
żywioł, smak, zapach, bodźce wzrokowe, słuchowe, wystrój sali – wszystko czym
planujemy stymulować naszych wychowanków.
Polisensoryczne pobudzanie zmysłów jest najlepszym
sposobem przekazywania cennych informacji o tym co nas otacza, a najlepszymi
pomocami dydaktycznymi są te zaczerpnięte
z natury.
z natury.
Wiosną stymulujemy kolorem zielonym, który kojarzy
się z siłą tworzenia, wzrostu,
z procesem dorastania. Tęsknota do zieleni jest symbolicznie postrzegana jako pragnienie odnowy. Zieleń łagodzi, przynosi zadowolenie, daje spokój, uspakaja i odpręża. Żywiołem wiosny jest ziemia. Ma zdecydowaną barwę, specyficzny zapach, a ze względu na swoją strukturę, wilgotność i temperaturę dostarcza dziecku złożonych doznań dotykowych.
W przypadku dzieci niepełnosprawnych, które rzadko mają możliwość obcować z tym żywiołem jest to bardzo cenne przeżycie. Celem poznania czy to już utrwalania smaku gorzko-kwaśnego smakujemy z dziećmi cytrynę posypaną cukrem. Fundujemy również dzieciom doznania muzyczne przy pomocy zabaw z bębnem, który jest najlepszym źródłem bodźców dźwiękowo-wibracyjnych. Zapach przypisany wiośnie to zapach cytrynowy. Działa on antyseptycznie, pobudza apetyt i ożywia. Zapach wykorzystujemy rozcierając olejek na dłoni dziecka, zapalając lampkę zapachową. Manipulacja barwą odbywa się poprzez zmianę całego wnętrza pomieszczenia, w którym prowadzimy zajęcia. Barwa każdej pory roku decyduje o wystroju pomieszczenia odpowiednio dobranymi kolorystycznie tkaninami.
z procesem dorastania. Tęsknota do zieleni jest symbolicznie postrzegana jako pragnienie odnowy. Zieleń łagodzi, przynosi zadowolenie, daje spokój, uspakaja i odpręża. Żywiołem wiosny jest ziemia. Ma zdecydowaną barwę, specyficzny zapach, a ze względu na swoją strukturę, wilgotność i temperaturę dostarcza dziecku złożonych doznań dotykowych.
W przypadku dzieci niepełnosprawnych, które rzadko mają możliwość obcować z tym żywiołem jest to bardzo cenne przeżycie. Celem poznania czy to już utrwalania smaku gorzko-kwaśnego smakujemy z dziećmi cytrynę posypaną cukrem. Fundujemy również dzieciom doznania muzyczne przy pomocy zabaw z bębnem, który jest najlepszym źródłem bodźców dźwiękowo-wibracyjnych. Zapach przypisany wiośnie to zapach cytrynowy. Działa on antyseptycznie, pobudza apetyt i ożywia. Zapach wykorzystujemy rozcierając olejek na dłoni dziecka, zapalając lampkę zapachową. Manipulacja barwą odbywa się poprzez zmianę całego wnętrza pomieszczenia, w którym prowadzimy zajęcia. Barwa każdej pory roku decyduje o wystroju pomieszczenia odpowiednio dobranymi kolorystycznie tkaninami.
Eksponujemy
wszystko to co kojarzy nam się z wiosną: zieleń, sadzonki, kwiaty, motyle,
odgłosy owadów, ilustracje ptaków itd.
Latem oddziałujemy kolorem czerwonym, który silnie
pobudza i ożywia. Żywioł lata to ogień. Ma w sobie olbrzymią moc przykuwania
uwagi. Nawet dzieci, które nie potrafią na niczym zatrzymać wzroku, reagują na
ogień jakimś nabożnym skupieniem. Ogień dostarcza im wielu wrażeń. Świeci i
migoce, porusza się i zmienia swój kształt, grzeje. Wymowne w tej metodzie jest
podkreślanie panowania nad ogniem poprzez gaszenie palącej się świeczki końcem
zajęć. By stymulować zmysł smaku i utrwalać smak słodki smakujemy konfitury
z wiśni. Wrażeń muzycznych dostarcza nam grzechotka, zapachowych zapach róż. Ponad to wpływamy poprzez wystrój sali w kolorze czerwonym oświetlenie, przedmioty które kojarzą nam się z latem: piasek, muszle, kamyki, woda, słońce, ciepło, kwiaty, trawa itp.
z wiśni. Wrażeń muzycznych dostarcza nam grzechotka, zapachowych zapach róż. Ponad to wpływamy poprzez wystrój sali w kolorze czerwonym oświetlenie, przedmioty które kojarzą nam się z latem: piasek, muszle, kamyki, woda, słońce, ciepło, kwiaty, trawa itp.
Jesienią prezentujemy kolor żółty. Symbolizuje spadające
z drzew liście, dojrzałe owoce. Jest kojarzony z radością życia i
rozpoczynającym się dniem. Wzmacnia wolę życia, przekazuje ciepło serca i
wesołość. Żywioł jakim stymulujemy to powietrze, tak często odbierane przez
nasze ciało, ale rzadziej przez nasze pociechy. Zwykle tego rodzaju wrażenia
mają ograniczone, a i one odczuwają głód powietrza. Przeszywający wiatr
odczuwany jest na całym ciele i powoduje znieruchomienie. Dzieci stykając się z
przenikającym je powietrzem, koncentrują się na doznaniach płynących z ich
ciała. Zmysł smaku pobudzamy miodem i kremem orzechowym poznając lub już
utrwalając smak słodki. Wrażeń muzycznych dostarczają dzwonki rurowe,
zapachowych zapach lawendy. Dodatkowo wpływamy wystrojem sali z przewagą barwy
żółtej, i tym wszystkim co kojarzy nam się z jesienią: kasztany, żołędzie,
jarzębina, jesienne liście, lampiony z dyni itp.
Zimą demonstrujemy kolor biały. Symbolizuje biel śniegu, światło, promieniuje,
uspakaja i rozjaśnia. Do zimy należy też błękit. Kojarzy się z głębią i dalą
nieba lub wody, jest kolorem ciszy i spokoju. Przypomina zimny chłód. Jest też
kolorem duchowości i życia religijnego, prowadzi do wyciszenia. Zimowym
żywiołem jest woda. Pobudza aktywność ruchową i wokalizację. Dostarcza miłych i
delikatnych wrażeń dotykowych. Woda szumi i pluska, łatwo poddaje się
aktywności dziecka. Wystarczy niewielki ruch, aby zafalowała i poruszyła
pływające zabawki. Ten żywioł najsilniej polisensorycznie działa na zmysły, a
przy okazji kształtuje doznania termiczne. Smak i węch pobudzamy miętą, a słuch
trójkątem lub dzwonkami. Pamiętamy o kształtowaniu doznań percepcyjnych poprzez
wystrój sali, która ma symbolizować zimę.
W czasie trwania Porannego Kręgu, nauczyciel musi
stworzyć atmosferę, która przyniesie poczucie bezpieczeństwa, radość i
zadowolenie, zniweluje niepewność i zagrożenie. Wówczas nauczy dzieci
koncentracji, otwartości i wiary we własne możliwości.
Metoda Porannego Kręgu jest cenna również z tego
powodu, że formą zajęć jest spotkanie grupowe, które umożliwia kontakt z
rówieśnikami. Dzieci siedzą w kręgu zwrócone do siebie twarzami. Nauczyciel
podchodzi kolejno do każdego dziecka i wspólnie z nim wykonuje daną czynność.
Dziecko jest zmuszone do czekania na swoją kolej, co pozwala mu na odbieranie
wrażeń płynących z przebywania z innymi podopiecznymi, obserwowania ich w
takiej samej sytuacji, w tym samym działaniu, zainteresowania ich ruchami czy
minami. Niewątpliwie jest to korzystne dla naszych wychowanków. Umożliwiamy im
bycie w grupie, ale nie pozbawiamy indywidualnego kontaktu z nauczycielem.
LATO
|
WIOSNA
|
JESIEŃ
|
ZIMA
|
|
ŻYWIOŁ
|
OGIEŃ
|
ZIEMIA
|
POWIETRZE
|
WODA
|
KOLOR
|
CZERWIEŃ
POMARAŃCZ
|
ZIELEŃ
|
ŻÓŁĆ BRĄZ
|
BIEL
BŁĘKIT
|
ZAPACH
|
RÓŻNAY
|
CYTRYNOWY
|
LAWENDOWY
|
MIĘTOWY
|
SMAK
|
Wiśniowa konfitura
|
Cytryna z cukrem
|
Krem orzechowy, miód
|
Miętowe talarki w
czekoladzie
|
INSTRUMENT
|
GONG
|
BĘBEN
|
DZWONY RUROWE
|
TRÓJKĄT
DZWONECZKI
|
REKWIZYTY
|
CZEWONE CHUSTY, WSTĄŻKI
|
ZIELONE WSTĄŻKI, CHUSTY
|
SUCHE LIŚCIE, BRĄZOWE,
ŻÓŁTE
CHUSTY, WSTĄŻKI
|
CHUSTY, PAPIEROWY ŚNIEG
|
GŁOSKI
|
I
|
O
|
E
|
A
|
1. Stymulacja
percepcji wzrokowej
Ø aktywizowanie
zmysłu wzroku (doświadczanie bodźców wzrokowych)
Ø rozwijanie
spostrzegawczości, koncentracji wzrokowej
Ø wydłużanie
czasu koncentracji wzroku na bodźcach wizualnych
Ø rozwijanie
kierunkowości spostrzegania (zdolności poruszania oczami we wszystkich
kierunkach i podążania wzrokiem za poruszającymi się przedmiotami)
Ø rozwijanie
pamięci wzrokowej (przewidywanie kolejności następujących po sobie czynności,
przedmiotów, barw)
Ø kształcenie
analizy i syntezy wzrokowej
Ø oddziaływanie
za pomocą barw na nastrój , samopoczucie i aktywizację dziecka
2. Stymulacja percepcji słuchowej
Ø aktywizowanie
zmysłu słuchu
Ø poszerzanie
zasobu doświadczeń w zakresie percepcji słuchowej
Ø usprawnianie
koncentracji na bodźcach słuchowych
Ø zmniejszanie
lęku przed dźwiękami nieznanymi
Ø reagowanie
na różne sygnały (szukanie źródła dźwięku)
Ø rozwijanie
umiejętności różnicowania dźwięków otoczenia i dźwięków mowy (dźwięki różnych
przedmiotów, instrumentów, dźwięki natury, głos ludzki)
Ø doświadczanie
znaczenia pojęć: cicho-głośno, dźwięki wysokie-niskie, szybkie-wolne,
przerywane-ciągłe
Ø rozwijanie
pamięci, analizy i syntezy słuchowej
Ø rozwijanie
koordynacji słuchowo-ruchowej i słuchowo-wzrokowej
Ø aktywizowanie
uczniów do wytwarzania dźwięków przy pomocy różnych przedmiotów, instrumentów,
aparatu głosowego
Ø oddziaływanie
na samopoczucie i nastrój
3. Stymulacja percepcji dotykowej
Ø zachęcanie
ucznia do badania przedmiotów o różnej fakturze (aktywizacja zmysłu dotyku)
Ø nabywanie
różnych doświadczeń dotykowych (ciepło-zimno, sucho-mokro, szorstko-gładko
itp.) i łączenie ich z różnymi przedmiotami i sytuacjami (rozwijanie pamięci
dotykowej)
Ø wyczuwanie
poszczególnych części ciała w trakcie masowanie ich różnymi materiałami
4. Stymulacja percepcji węchowej
Ø aktywizacja
zmysłu węchu
Ø gromadzenie
doświadczeń węchowych (poznawanie różnych zapachów)
Ø poszukiwanie
źródła zapachu
Ø kojarzenie
zapachu z różnymi substancjami
5. Stymulacja percepcji smakowej
Ø aktywizacja
zmysłu smaku
Ø rozwijanie
percepcji smakowej (akceptacja nowego smaku, posiłku)
Ø reagowanie
na określony smak i nabywanie umiejętności różnicowania smaku
6.
Stymulacja zmysłu równowagi
Ø doświadczanie
ruchu
Ø normalizowanie
napięcia mięśniowego
Ø rozwijanie
orientacji w schemacie ciała
Ø rozwijanie
orientacji przestrzennej
Ø wzbogacanie
aktywności
Aktywizacja
poszczególnych zmysłów za pomocą bodźców stosowanych w metodzie porannego kręgu
przeprowadzana jest zawsze według stałego schematu, dzięki czemu dzieci uczą
się identyfikować działania i przewidywać zdarzenia, co ma znaczący wpływ na
rozwijanie u nich poczucia bezpieczeństwa.
IV.
ETAPY METODY „PORANNEGO KRĘGU”:
1. Zapalenie lampki
zapachowej (lato –
zapach różany, jesień – lawendowy, zima – miętowy, wiosna – cytrynowy).
2. Obejście
z lampką kręgu dzieci, wymienienie imion, zwrócenie uwagi na
cechy ognia.
3. Śpiewanie
powitalnej piosenki, w której wymienia się imię każdego
dziecka,
i jednoczesne masowanie dłoni oliwką zapachową (zapach oliwki powinien być taki sam jak lampki zapachowej, piosenką mogą być np. dwukrotnie powtarzające słowa „Witaj ... (imię dziecka), jak się masz. Wszyscy cię witamy. Wszyscy cię kochamy, bądź wśród nas”.
i jednoczesne masowanie dłoni oliwką zapachową (zapach oliwki powinien być taki sam jak lampki zapachowej, piosenką mogą być np. dwukrotnie powtarzające słowa „Witaj ... (imię dziecka), jak się masz. Wszyscy cię witamy. Wszyscy cię kochamy, bądź wśród nas”.
4. Krótkie
opowiadanie o danej porze roku, w którym możemy pokazać
różne ciekawostki przyrodnicze z nią związane (wiosna – podlewanie zboża w
doniczkach, jesień – oglądanie liści i kasztanów, zima – obserwowanie śniegu,
zwrócenie uwagi na niską temperaturę, lato – zwrócenie uwagi na wysoką
temperaturę; przy demonstracji możemy otwierać okna).
5. Spotkanie
z żywiołem
-
wiosna – rozcieramy dzieciom glinę na
dłoniach, najpierw jest mokra, śliska i zimna,
a później ciepła, szorstka i krucha;
a później ciepła, szorstka i krucha;
-
lato – zapalamy świece lub lampion,
opowiadamy o ogniu i pokazujemy jego właściwości, na koniec zdmuchujemy lub
zalewamy ogień wodą;
-
jesień – rozwiewamy suche liście,
poruszamy tkaninami na ścianach i suficie albo zabawkami, rozwiewamy włosy
dzieciom;
-
zima – demonstrujemy wodę w stanie ciekłym
i stałym, dzieci dotykają lodu, który jest zimny, śliski, zimny i mokry).
6. Demonstracja
instrumentu muzycznego (gra nauczyciel i jeśli to możliwe,
dzieci; wiosną na bębnie, latem na gongu, jesienią na dzwonach rurowych a zimą
na dzwonkach
i trójkącie).
i trójkącie).
7. Zakładanie
na głowy dzieci kolorowych chust (kolor chusty zgodny z
barwą pory roku) – następnie dziecko samo (lub z pomocą) ściąga chustę z głowy.
8. Zaciemnienie
sali (szukanie z lampką dzieci, wymawianie ich imion,
dziecko w miarę możliwości odpowiada odpowiednią głoska; wiosną – „o”; latem –
„i”; jesienią – „e”;
a zimą – „a”, albo inaczej daje znak, gdzie się znajduje, na przykład przez podniesienie ręki albo nogi).
a zimą – „a”, albo inaczej daje znak, gdzie się znajduje, na przykład przez podniesienie ręki albo nogi).
9. Zapalenie
lampy naftowej (w ciemnościach i w świetle nadfioletowym
pokazujemy fosforyzujące zabawki, gumy, materiały w odpowiednim kolorze, zimą
możemy rozdmuchiwać kawałki białego papieru jako płatki śniegu, przyglądamy
się, jakie części garderoby uczniów „świecą”).
10. Zastosowanie
bodźców smakowych (podajemy dzieciom jedzenie o odpowiednim
smaku, latem – słodką wiśniową konfiturę, jesienią – miód lub krem orzechowy,
zimą – miętowe pastylki, wiosną – cytrynę z cukrem; pamiętajmy o higienie i
osobnej łyżeczce dla każdego dziecka!).
11. Gaszenie
lampki zapachowej
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz