Metoda Kinezjologii Edukacyjnej wg. Paula Denisona
Zestaw ćwiczeń mózgu można podzielić
na:
I. Podstawowy schemat ćwiczeń
wprowadzających.
II. Ćwiczenia na przekroczenie linii
środka.
III. Ćwiczenia wydłużające.
IV. Ćwiczenia energetyzujące.
I
PODSTAWOWY SCHEMAT ĆWICZEŃ WPROWADZAJĄCYCH
Ćwiczenia te powinny być stosowane w
ciągu dnia możliwie jak najczęściej w sposób urozmaicony.
1.
RUCHY NAPRZEMIENNE
1.Krzyżowanie wyprostowanych ramion
przed klatką piersiową tak, aby na zmianę wyżej była ręka lewa potem prawa.
2.Dotykanie lewa dłonią prawego
łokcia i odwrotnie
3.Dotykanie lewa dłonią prawego ucha
i odwrotnie.
4.Dotykanie lewa dłonią prawego
kolana i odwrotnie.
Efektem prowadzenia tych ćwiczeń jest
:poprawa pisania, czytania i rozumienia, wzmocnienie oddechu, wzrost energii.
2.
PUNKTY NA MYŚLENIE
Punkty na myślenie - przekazanie
informacji od prawej półkuli do lewej połowy ciała i odwrotnie, stymulacja
aorty, zwiększenie potoku elektromagnetycznej energii, likwiduje odwracanie
liter i cyfr, prawidłowo układa ciało podczas czytania.
3.
POZYCJA COOC’ A
Skrzyżować nogi w kostkach, wyciągnąć
ręce przed siebie i przekręcić dłonie grzbietami do siebie tak, by kciuki
skierowane były w dół. Teraz przełożyć jedną rękę przed drugą tak by dłonie
dotykały się wewnętrznymi stronami (kciuki są nadal skierowane w dół),
skrzyżować palce dłoni, zgiąć ręce w łokciach oprzeć ręce na piersi. Zamknąć
oczy, język położyć na podniebieniu. Oddychać swobodnie. Czas ćwiczeń około 2
minuty. Zwalniamy język, nogi i ręce swobodnie opuszczamy. Pozycja Cooc‘ a, to
emocjonalna stabilność, „uziemienie”, zwiększenie uwagi, swobodny ruch czaszki,
wyraźne słyszenie, mowa, pisanie prac kontrolnych.
II.
ĆWICZENIA NA PRZEKRACZANIE LINII ŚRODKA 1.LENIWE ÓSEMKI DLA OCZU
Stanąć, wyciągnąć przed siebie lewą
rękę, zacisnąć pięść, a kciuk skierować do góry, narysować kciukiem w powietrzu
znak „położonej ósemki” wodząc oczami za ręką –głowa jest nieruchoma. Ruch
zaczynamy zawsze w lewo do góry. To samo powtarzamy prawą ręką, a potem obiema
jednocześnie. Ćwiczenia te wpływają na poprawę wzroku oraz procesu czytania ze
zrozumieniem.
2.
SŁOŃ
Wyciągnąć lewą rękę w przód,
grzbietem dłoni do góry, głowę położyć na ramieniu wyciągniętej ręki, nogi
lekko ugięte, mały rozkrok. Rysujemy w powietrzu obszerne leniwe ósemki (ucho
przyklejone do ramienia). Całe ciało prostujemy. Następnie to samo z prawą
ręką. Ćwiczenie to uaktywnia twórcze myślenie, pomaga rozwinąć się pamięci
długoterminowej.
3.LENIWA
ÓSEMKA ALFABETYCZNA
Rysujemy kilka leniwych ósemek na
dużym brystolu potem wpisujemy w ich kształt małe litery alfabetu, zachowując
kierunek w lewo do góry. Ćwiczenie to pomaga poznać zasady pisowni, wpływa na
twórcze pisanie, rozwija zdolności manualne, precyzję ruchów, pozwala
rozpoznawać i kodować symbole.
4.MOTYL
NA SUFICIE
Podnosimy do góry głowę. Nosem na
suficie kreślimy leżące ósemki. Ćwiczenie to poprawia mechanizm czytania i
pisania.
5.KOŁYSKA
Siadamy na podłodze, ręce lekko
uginamy opieramy się z tyłu utrzymując tułów podniesiony. Nogi zginamy w
kolanach i podnosimy stopy do góry. Usuwamy napięcie w jednym biodrze potem w
drugim, robimy nieduże ruchy nogami. Ćwiczenie to rozwija nawyk skupiania uwagi
i zrozumienia.
6.ROWEREK
Podnosimy ręce i głowę do góry,
obejmujemy głowę dłońmi i podtrzymujemy ją. Prawym łokciem dotykamy lewego
kolana, potem lewym łokciem prawego kolana, itd. Oddychamy rytmicznie.
Ćwiczenie to podnosi umiejętność czytania, słuchania, pisania, rozwija
zdolności matematyczne.
7.
KRAŻENIE SZYJĄ
Zwieszamy ciężko głowę i krążymy nią
zaczynając w lewą stronę. Ćwiczenie to uaktywnia proces czytania ze
zrozumieniem, wyrażanie emocji, myślenie, pamięć ,liczenie.
III.
ĆWICZENIA WYDŁUŻAJĄCE (ROZCIĄGAJĄCE)
1.PRZYCISKANIE
DZWONKA
Stanąć prosto, odstawić jedną nogę do
tyłu stawiając ją na palcach. Na wydechu zgiąć w kolanie nogę stojącą z przodu,
a piętę tylnej nogi starać się postawić na podłodze. Na wdechu podnosić się,
prostując przednią nogę i podnosząc piętę tylnej nogi. Tylna noga powinna być
wyprostowana. Potem zmienić nogi. Ćwiczenie to ma za zadanie integrację tylnych
i przednich części mózgu, rozwój wyraźnej mowy i językowych umiejętności,
słuchanie ze zrozumieniem, czytanie ze zrozumieniem, zdolności twórczego
pisania, zdolności do zakańczania rozpoczętego procesu.
2.
SOWA
Jedną ręką należy chwycić mocno
mięśnie barku, głowę powoli odwrócić w lewo, a potem w prawo, podbródek
trzymamy prosto. Głową sięgamy maksymalnie w prawo i w lewo, aby rozluźnić
mięśnie szyjne. Robimy wdech, gdy głowa jest w skrajnym położeniu tu gdzie ręka
trzyma ramię, wydech w czasie obrotu głowy. Ćwiczenie to poprawia uwagę
słuchową, percepcję i pamięć, słuchanie ze zrozumieniem, mowę i ustny
komunikat, matematyczne wyliczenia, pamięć.
3.
AKTYWNA RĘKA
Podnosimy rękę do góry, chwytamy ją
drugą ręką. Podniesiona ręka stawia opór ręce trzymającej na wydechu w czterech
kierunkach: w stronę głowy, do przodu, do tyłu, od ucha. Powtarzamy wszystko
zmieniając ręce. Ćwiczenie to wpływa na rozwój wyraźnej mowy i językowych
zdolności, rozluźnianie przepony, ulepsza koordynację „ręka-oko”, poprawia
kaligrafię, zasady pisowni oraz twórcze pisanie.
4.
WYPADY
Rozstawiamy nogi szerzej od pleców,
przekręcamy nogi tak by stopy były ustawione do siebie pod kątem prostym,
Zginamy jedną nogę w kolanie i przenosimy nogi, drugą nogę trzymamy prosto.
Tułów wyprostowany. Robimy wypad na zgiętą nogę i odwracamy głowę w stronę
zgiętej nogi. Ćwiczenie to rozwija percepcję przestrzenną, relaksuje całe
ciała, aktualizuje pamięć krótkoterminowa.
5.
LUŻNE SKŁONY – SIĘGAMY PO PILKĘ
Stanąć krzyżując nogi w kostkach,
robimy luźny skłon tułowia do przodu wyciągając ręce przed siebie (jakby
oddając ciało działaniu przyciągania ziemskiego). www.pandm.org 6 Ćwiczenie to
wpływa pozytywnie na czytanie ze zrozumieniem, liczenie w pamięci, abstrakcyjne
myślenie.
6.ZGINANIE
STOPY
Siadamy zginając nogę w kolanie potem
kładziemy ją na udzie drugiej nogi, tak by zewnętrzna kostka dotykała uda.
Końcami palców chwytamy podstawę i miejsce mocowania mięśnia podudzia,
następnie zginamy i prostujemy stopę. Ćwiczenie to integruje tylnie i przednie
części mózgu, rozwija mowę oraz zdolności językowe
7.
KOBRA
Siadamy opierając dłonie na stole,
trzymamy plecy rozluźnione, zaczynamy oddychać tak jakby „od podstawy
kręgosłupa”. Skupiamy się na oddechu tak jakby był źródłem naszej siły (a nie
pracą mięśni). Ćwiczenie to rozluźnia centralny układ nerwowy, poprawia
obuoczne widzenie, wpływa korzystnie na słuchanie ze zrozumieniem, umiejętności
mowy.
IV.
ĆWICZENIA ENERGETYZUJĄCE
1.KAPTUREK
MYŚLICIELA
Dużymi palcami i kciukiem chwytamy
małżowinę uszną i masujemy ją (odciągając do tyłu i ściskając). Masaż zaczynamy
od góry i przesuwamy się w dół do płatka ucha. Ćwiczenie to poprawia pamięć
krótkoterminową , słuchanie ze zrozumieniem, wystąpienia publiczne, śpiew, grę
na instrumencie.
2.
ENERGETYCZNE ZIEWANIE
Dotykamy końcami palców miejsca na
zębach tuż przed miejscem gdzie łączy się dolna szczęka z górną, masujemy te
miejsce, lekko otwieramy usta, wyobrażamy sobie,że ziewamy. Ćwiczenie to
kształtuje percepcję sensoryczną, motoryczne funkcje oczu i mięśni,
odpowiadających za dźwięk i żucie, procesy utleniania w organizmie, uwagę,
percepcję wzrokowa, komunikację, umiejętność wybierania potrzebnej informacji,
głośne czytanie, twórcze pisanie, wystąpienia publiczne.
3.
ODDYCHANIE PRZEPONOWE
Robimy wdech nosem. Najpierw
oczyszczamy płuca, robiąc krótkie wydechy przez zaciśnięte wargi (wyobrażamy
sobie ,że chcemy utrzymać piórko w powietrzu). Po tym wydech możemy robić nawet
nosem. Kładziemy ręce na brzuchu, na wdechu ręce podnoszą się a na wydechu
opuszczają się. Robimy wdech i liczymy do trzech, zatrzymujemy oddech na trzy
sekundy, wydychaj liczymy do trzech, znowu zatrzymujemy oddech na trzy sekundy.
Całość powtarzamy. Ćwiczenie to rozluźnia centralny układ nerwowy, wpływa
korzystnie na proces czytania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz