Kanadyjski model szkoły
SYSTEM SZKOLNICTWA W KANADZIE:
W
Kanadzie obowiązują dwa systemy szkolne – publiczny i katolicki. By móc
uczęszczać do szkoły katolickiej należy być ochrzczonym i praktykować wiarę.
Katolicy w Kanadzie stanowią 46% wierzących, a protestanci 35%. Program
nauczania w obu systemach jest identyczny. W szkołach katolickich uczniowie
pobierają naukę religii. Oba systemy finansowane są ze środków publicznych.
Obok nich istnieją także szkoły prywatne. Ogólne założenia dotyczące edukacji w
Kanadzie W Kanadzie prowincje i terytoria są odpowiedzialne za podstawowe,
średnie oraz wyższe szkolnictwo. W rezultacie w Kanadzie nie ma narodowego czy
federalnego departamentu edukacji. Pomimo, że są duże podobieństwa w tych 13
systemach edukacyjnych, każdy ma znamiona własnej różnorodności – kultury
regionalnej, historii i geografii. Chociaż podstawowa odpowiedzialność za
edukację spoczywa na prowincjach i terytoriach, to rząd Kanady gra istotną rolę
w systemie edukacyjnym. Mandaty kilku federalnych departamentów rządowych
nachodzą się z edukacją – na polach tj. języki oficjalne, fundusze na edukację
wyższą oraz rozwoju zasobów ludzkich. Ponadto rząd federalny ma obowiązki
wiążące się z podstawową i średnią edukacją
W
1967 Konsul Ministrów Edukacji (Council of Ministers of Education – CMEC)
został założony jako narodowy głos edukacji w Kanadzie. Jest to instytucja, w
której ministrowie prowincji oraz terytoriów dyskutują wspólne sprawy,
reprezentuje także ich interesy w edukacyjnych organizacjach narodowych,
rządzie federalnym oraz 2 międzynarodowo. Kanadyjczycy interesują się tym, jak
system edukacji koresponduje z potrzebami studentów i społeczeństwa. Inicjatywy
CMEC są podzielone na dwie kategorie: zdania strategiczne (w których biorą
udział wszystkie prowincje oraz terytoria) oraz takie, które prowincje i
terytoria dowolnie wybierają. Podstawowe z zadań strategicznych to ocenianie
wyników trzynasto- oraz szesnastolatków w matematyce, czytaniu i pisaniu oraz
naukach ścisłych (science). Testy te są prowadzone od 1993 roku. Informacje te
razem z mechanizmami indywidualnych jurysdykcji dają każdemu z ministrów
edukacji podstawę do weryfikowania planów edukacyjnych i innych aspektów
szkolnego systemu. Zadaniem CMEC w edukacji wyższej jest koordynowanie zajęć i
projektów, które są priorytetem wspólnym i leżą w interesie prowincji oraz
terytoriów oraz mają wartość promowania ogólnokanadyjskiego podejścia.
TRZYSTOPNIOWY SYSTEM EDUKACYJNY:
Od
przedszkola (kindergarten) do klasy 12 edukacja jest finansowana z funduszy
publicznych i bezpłatna dla wszystkich obywateli Kanady oraz tymczasowych
rezydentów do ukończenia szkoły średniej – zazwyczaj do 18 roku życia. W Quebek
edukacja w kolegium Cégeps jest także bezpłatna dla mieszkających w Quebec, ale
opłaty są pobierane za edukację uniwersytecką. Wszyscy pozostali studenci
kanadyjscy płacą za uczęszczanie do kolegiów i uniwersytetów. Obowiązek
edukacyjny różni się w obszarach Kanady, ale zazwyczaj zaczyna się w wieku 5-7
i trwa do 16-18 roku życia. Rok szkolny dla 12 klas trwa od września do
czerwca, kilka władz szkolnych zaczyna rok szkolny wcześniej. Na poziomie
lokalnym edukacja publiczna podlega władzom szkolnych zarządów (school boards,
school districts, school divisions, i w przypadku Nowego Brunswicku - District
Education Councils). Prawa i obowiązki tych władz są zdefiniowane przez statuty
prowincji i terytoriów. Ciało zarządzające tymi władzami składa się ze ‘school
trustees’ wybieranych do urzędowania w wyborach publicznych.
PRZEDSZKOLA I SZKOŁY PODSTAWOWE:
W
angielskim nazywane są ground school lub primary school. Nauka zaczyna się
często w wieku czterech lat od tak zwanej junior kindergarten by ją kontynuować
w senior kindergarten. W tych dwóch klasach dzieci uczą się alfabetu, liczb
oraz zasad zachowania w 3 grupie. Prawdziwa nauka rozpoczyna się w klasie
pierwszej i trwa osiem lat. W tym czasie uczniowie zdobywają podstawowe
wiadomości ze wszystkich dziedzin nauczania.
Program
przedszkolny jest oferowany przez władze lokalne – jest to edukacja dla cztero-
bądź pięciolatków. Programy przedszkolne są oferowane w szkołach podstawowych
we wszystkich prowincjach i terytoriach. Edukacja podstawowa to zazwyczaj
pierwsze 6 lub 8 lat edukacji obowiązkowej. W niektórych regionach jest to od
przedszkola do klasy 8 (szkolnictwo podstawowe) i klasy od 9 do 12 (szkolnictwo
średnie). Większość systemów szkolnych ma średni poziom nauczania
(intermediate) – junior high school albo middle school.
SZKOŁY ŚREDNIE:
Naukę
kontynuuje się w szkołach średnich (secondary school – zwane high lub senior high)
do klasy 12 (11 w Quebec). Szkoła średnia trwa cztery lata. W niektórych
prowincjach istnieje dodatkowy piąty rok dla uczniów chcących kontynuować naukę
na uniwersytetach. Obowiązek nauczania w szkołach średnich zależy od lokalnych,
prowincjonalnych regulacji, lecz zwykle obowiązuje do drugiej klasy szkoły
średniej. Osoby kończące edukację na tym poziomie nazywane są dropouts. Poziom
nauczania w szkołach średnich zależy od warunków lokalnych i może się bardzo
zmieniać. Edukacja średnia nie kończy się żadnym egzaminem końcowym. Natomiast
każdy przedmiot kończy się zaliczeniem. Ocena z takiego zaliczenia, która jest
wypadkową ocen z prac domowych i standardowych testów, ma charakter procentowy.
Sumaryczna ocena ucznia także wyrażana jest w procentach i jest średnią z
wszystkich ocen cząstkowych. Wewnątrz szkół istnieje podział uczniów według
uzdolnień. Prowadzone są klasy w trzech profilach – zwykłym trade, dla uczniów
nie zamierzających kontynuować nauki na poziomie wyższym, akademickim academic,
dla tych, którzy zamierzają studiować, oraz international, dla
najzdolniejszych, zdających międzynarodową maturę.
Każdego
roku tysiące uczniów szkół średnich przenoszą się z jednej prowincji do
drugiej. Jednym z najważniejszych problemów jest kontynuacja edukacji tak, aby
uczniowie nie mieli zaległości lub by przedmioty nie dublowały się. Dlatego też
przygotowuję się tzw. ‘Student Transfer Guide’, aby ich edukacja była w miarę
możliwości kontynuacją.
SZKOŁY WYŻSZE:
Uczniowie
nie zamierzający studiować kontynuują naukę, jednocześnie pracując w trybie
czeladniczym. Wyższe instytucje edukacyjne dzielą się na Community College i
uniwersytety. Kolegia wydają certyfikaty i dyplomy, natomiast uniwersytety
stopnie naukowe B.Sc – Bachelor od Science lub Art (licencjat lub bakałarz),
podyplomowe M.Sc, M.A. lub M. Eng. Master of Science, Art lub Engineering
(magister, inżynier), oraz PH.D – Philosophy Doctor (doktor nauk). Większość
studentów kończy studia na poziomie podstawowym, ze stopniem licencjata.
Niektórzy już pracując kontynuują studia podyplomowe. Popularnym kierunkiem dla
pracujących są Biznes i Administracja (Master of Bussines and Administration –
MBA). Należy nadmienić, że studia medyczne i prawnicze są studiami
podyplomowymi.
Szkolnictwo
wyższe w Kanadzie spoczywa także na zarządcach prowincji i terytoriów. Rząd
zapewnia większość funduszy na uczelnie wyższe, natomiast dodatkowe fundusze
pochodzą z rządu federalnego, grantów na badania oraz opłat studentów. Rok
szkolny na uczelniach wyższych zaczyna się we wrześniu i trwa do końca kwietnia
bądź początku maja, chociaż niektóre uczelnie propagują całoroczny system
semestralny. Szkolnictwo wyższe w Quebec zaczyna się systemem Cégep (collèges
d'enseignement général et professionnel), czyli od klasy 11. Studenci podejmują
dwu- lub trzyletni program kształcenia ogólnego (prowadzącego do wstępu na
uniwersytet) lub program przygotowawczy do pracy.
Kolegia
mają bardzo podobne programy, a uniwersytety charakteryzują się
indywidualnością programów oraz zadziwiającą umiejętnością współpracy pomiędzy
uczelniami. Każdy uniwersytet ma swój własny styl – duże, miejskie kampusy bądź
małe liberalne i artystyczne instytucje. Kanada ma zarówno angielskojęzyczne
oraz francuskojęzyczne instytucje, a niektóre uniwersytety oferują naukę w obu
językach oficjalnych.
KSZTAŁCENIE PEDAGOGICZNE:
Uczniowie
szkól średnich, którzy pragną zostać nauczycielami muszą uzyskać kwalifikacje
odpowiednie, aby podjąć uniwersytecki program, gdyż kształcenia wszystkich 5
nauczycieli w Kanadzie musi mieć miejsce na uniwersytecie. Podstawowym
wymaganiem do podjęcia profesji nauczycielskiej jest klasa 12 plus 4 lata
szkolnictwa wyższego. Są różne warianty w różnych jurysdykcjach i szczegółowe
informacje można uzyskać w specjalnej agencji. Poza wymaganiami akademickimi,
kandydaci na nauczycieli są często poddawani wywiadom o ich personalnych
możliwościach i predyspozycjach do zawodu. Dobra umiejętność posługiwania się
angielskim bądź francuskim, emocjonalna stabilność, entuzjazm, szczere
zainteresowanie młodymi ludźmi to istotne cechy. Dowody na uczestnictwo w
działalności społecznej, które charakteryzowały się pracą z dziećmi, są dużym
plusem. Poza specyficznymi metodami, program kształcenia nauczycieli oferuje
kursy wprowadzające do historii, psychologii, filozofii i socjologii edukacji,
pomiar i diagnostykę.
Opcjonalne
kursy specjalizują się w danych dziedzinach są przez studentów wybierane. Spora
część edukacji jest przeznaczona na działanie praktyczne w klasie szkolnej pod
nadzorem doświadczonego nauczyciela. Duży nacisk jest kładziony na kontynuację
rozwoju zawodowego nie tylko poprzez formalne kursy na uczelniach, ale również
w trakcie krótkich szkoleń, warsztatów, centrów informacji i badań itp. Rozwój
zawodowy tego typu może być sponsorowany przez zarząd szkoły, kolegia, centra
nauczycielskie, związki nauczycieli i departamenty edukacji. Nauczyciele szkół
podstawowych oraz przedszkoli mogą specjalizować się w takich polach jak
edukacja specjalna i nauczanie języka obcego, a nauczyciele szkół średnich w
matematyce, angielskim, francuskim, edukacji specjalnej, nauczaniu języka
obcego.
Nauczanie
w kolegium nie jest regulowane i zależy głownie od wydziału zatrudniającego
pracowników. Podobnie jest w nauczaniu na uniwersytetach, zazwyczaj wymagania
to jeden lub więcej stopni naukowych, udokumentowane publikacje oraz
dotychczasowa praca nauczycielska.
SZKOLNICTWO PRYWATNE:
Kanada
posiada duża liczbę prywatnych oraz niezależnych szkół (niektóre z nich o
określonej orientacji religijnej) oraz prywatne ‘career colleges’. Szkoły te
mogą istnieć w każdej prowincji bądź terytorium jeżeli są zorganizowane zgodnie
z ogólnymi standardami 6 danej administracji. Chociaż ich program i
funkcjonowanie może być bardzo zbliżony do programu ministra edukacji,
funkcjonują one niezależnie od szkolnictwa publicznego i pobierają opłaty. Pięć
prowincji – Alberta, British Columbia, Manitoba, Quebek i Saskatchewan –
zapewnia pewną formę finansowego wsparcia dla tych szkół. Prywatne kolegia nie
otrzymują funduszy od rządów prowincji bądź terytoriów dopóki nie są
stowarzyszone z instytucją publiczną.
SZKOLNICTWO DOMOWE:
Nauczanie
w domu jest możliwe we wszystkich prowincjach i terytoriach Kanady pod
podobnymi restrykcjami jak te w szkołach niezależnych. Rodzice, którzy chcą
sami uczyć swoje dzieci całościowo bądź częściowo w czasie trwania obowiązku
szkolnego muszą spełniać ogólne standardy, przestrzegać program nauczania
ustalony przez władze danej prowincji bądź terytorium.
UCZNIOWIE ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI:
UCZNIOWIE ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI:
Uczniowie
ze specjalnymi potrzebami, tj. fizycznie bądź umysłowo niepełnosprawni,
wybitnie utalentowani itp. są zależni od szkolnictwa publicznego i rozwiązań
stosowanych w poszczególnych prowincjach bądź terytoriach. W niektórych
przypadkach osobne, specyficzne programy są układane, aby były dopasowane do
ich potrzeb. Czasem uczniowie są integrowani z innymi w tradycyjnych klasach i
do takiego stopnia, w jakim to możliwe, podążają za programem danego szczebla
edukacji.
EDUKACJA NA ODLEGŁOŚĆ:
Kanada
ma długą i ugruntowaną tradycję w edukacji na odległość, która wyrosła z
potrzeby zapewnienia dostępu do edukacji na ogromnych terenach kraju. Teraz, po
dekadach rozwoju zawierającego edukacyjne stosowanie radia, telewizji,
telekonferencji i komputerów, Kanada stała się światowym liderem na tym polu.
Edukacja na odległość stała się podstawowym systemem edukacji i ćwiczeń na
obszarze całego kraju. Wzrost technologii informacyjnych i komunikacyjnych
wzmacniają i różnicują opcje szkolnictwa na odległość 7 jeszcze bardziej.
Edukacja na odległość (zwana też distance learning, telelearning, distributed
education, e-learning) zapewnia szeroką różnorodność programów, szkół, edukacji
dorosłych, rozwoju umiejętności, technicznych i profesjonalnych kursów, także
kursów na szczeblu wyższym itp. Wiele uczelni wyższych oferuje dzienne i
wieczorowe zajęcia, a także możliwości uczestnictwa w programach wymiany
studentów, uczeniu się na odległość itp.
SZCZEGÓLNE CECHY SYSTEMU
OŚWIATY W KANADZIE:
Ze
względu na sporą ilość Indian zamieszkujących rezerwaty zostały stworzone specjalne
szkoły na terenie rezerwatów zwane First Nations. Są to szkoły federalne.
Lokalne wydziały oświaty organizują także sobotnie szkoły nauczające języków
mniejszości, także na poziomie średnim. Oceny uzyskane w tych szkołach wliczane
są do ogólnego dorobku ucznia. Także każda biblioteka publiczna ma sekcje
multijęzykową zawierającą książki wydawane w językach mniejszości zamieszkujących
daną okolicę.
PORÓWNANIE SYSTEMÓW EDUKACJI
POLSKI ORAZ KANADY:
Dość
istotną różnicą między kanadyjskim a polskim systemem oświaty jest ministerstwo
edukacji. W Polsce mamy Ministra Oświaty Narodowej oraz obowiązujący w całym
kraju, jednakowy program nauczania. W Kanadzie każda prowincja i terytorium ma
własnego ministra edukacji, natomiast Konsul Ministrów Edukacji jest ciałem, w
którym ministrowie prowincji oraz terytoriów dyskutują wspólne sprawy,
reprezentuje także ich interesy w edukacyjnych organizacjach narodowych,
rządzie federalnym oraz międzynarodowo. Nie ma jednak jednego wspólnego
programu nauczania.
Podobnie
jest też z obowiązkiem szkolnym, który w Polsce zaczyna się od 6 roku życia,
natomiast w Kanadzie zależy od prowincji bądź terytorium i waha się od 5-7 roku
życia do 16-18. CMEC w Kanadzie koordynuje dwa testy sprawdzające wiedzę
uczniów w całym kraju – w wieku 13 oraz 16 lat. Natomiast w Polsce testy
zewnętrzne mają miejsce po pierwszych trzech latach szkoły podstawowej, po
ukończeniu szkoły podstawowej, na koniec 8 gimnazjum (wyniki decydują o
dostaniu się do szkoły średniej) oraz na koniec szkoły średniej (to z kolei
decydować ma o dostaniu się na studia). W Kanadzie nie ma czegoś takiego jak
matura, gdyż uczniowie w trakcie nauki w szkole średniej zbierają punkty z
poszczególnych przedmiotów i wyliczana jest ich średnia.
Najbardziej
zauważalną różnicą systemu edukacji Kanady oraz systemu edukacji w Polsce jest
ilość szczebli edukacji. W Kanadzie są trzy szczeble: szkoły podstawowe,
średnie i wyższa, a ponadto szkoła podstawowa i średnia sumują się w 12 klas
(K-12). U nas istnieje jeszcze gimnazjum oddzielające szkołę podstawową od
średniej.
Zapewne
jedną z podstawowych różnic między systemem edukacji w Kanadzie a systemem
edukacji w Polsce jest ilość środków przeznaczanych na edukację. Kanada jest
krajem, który ma lepiej rozwijającą się gospodarkę, a co za tym idzie, więcej
pieniędzy przeznacz się na edukację.
Kolejną
niewątpliwie istotną różnicą jest charakter wyznaniowy szkolnictwa. W Kanadzie
wyróżnia się osobny system edukacyjny – szkolnictwo katolickie – który ponad
przedmioty tj. w systemie publicznym ma religię. Natomiast w Polsce religia
jest przedmiotem obowiązkowym w szkołach podstawowych, gimnazjach oraz szkołach
średnich. Przedmiot ten może zostać zastąpiony etyką. Poza tym szkoły
katolickie w Polsce to w większości szkoły prywatne, do których uczęszczanie
wiąże się z dodatkowymi opłatami, natomiast w Kanadzie są to szkoły finansowane
przez państwo.
Jeśli
chodzi o szkolnictwo wyższe, to można uzyskać podobne tytuły – licencjat,
magister, inżynier oraz doktor. W Kanadzie są jednak kolegia, które przyznają
dyplomy i certyfikaty, a pozostałe tytuły można uzyskać na uniwersytecie. W
Polsce to uczelnie wyższe (uniwersytety i inne, brak odrębnych kolegiów)
zajmują się przyznawaniem wszystkich tytułów. Można by przyjąć, że różnego
rodzaju szkoły policealne są porównywane do kolegiów w Kanadzie, chociaż tam
często uniwersytet jest kontynuacją nauki w kolegium. Główną różnicą na tym
poziomie edukacji jest to, że szkolnictwo wyższe w Kanadzie jest odpłatne (za
wyjątkiem kolegium w Quebek i wyłącznie dla mieszkańców Quebek), natomiast w
Polsce wyższe szkoły publiczne są nieodpłatne, chociaż istnieje wiele
prywatnych płatnych szkół wyższych (w Kanadzie z resztą też).
Pewne
podobieństwa można odnaleźć w kształceniu nauczycieli, chociaż w Polsce główny
nacisk kładzie się na wiedzę, natomiast w Kanadzie liczą się bardzo
predyspozycje do zawodu oraz różnego rodzaju praca czy doświadczenie w pracy z
dziećmi. Myślę, że jest to cecha, której brakuje w polskim systemie kształcenia
nauczycieli. W Kanadzie wszyscy 9 nauczyciele muszą mieć ukończoną szkołę
wyższą. My także do tego dążymy, ale wciąż można spotkać nauczycieli jedynie ze
średnim wykształceniem, którzy pracują w szkołach.
Podobnie
wygląda edukacja uczniów ze specjalnymi potrzebami – w obu systemach kładziony
jest duży nacisk na integrację. Jeśli chodzi o osoby wybitnie uzdolnione to w
Kanadzie istnieją programy i placówki przeznaczone dla tego typu osób, ale
niestety w Polsce ta sfera edukacji wydaje się być nieco zaniedbana.
W
naszym kraju edukacja na odległość istnieje głównie w sferze edukacji
nieformalnej bądź szkolnictwa wyższego. Dobrze rozwinięta edukacja na odległość
w Kanadzie wynika głównie z ogromnej powierzchni kraju i pełni bardzo ważną
rolę w systemie edukacji.
Na
koniec chciałabym jeszcze przytoczyć pewne dane dotyczące osób znajdujących się
na danym poziomie alfabetyzacji w zakresie kompetencji matematycznych. Skala ta
składa się z 5 poziomów, gdzie poziom 1 to najniższe wyniki uzyskane w teście,
natomiast poziom 5 to najlepsze wyniki (czyli osoby rozwiązujące skomplikowane
zadania matematyczne). Wśród Kanadyjczyków poziom najwyższy osiągnęło 4,7 %
osób badanych, a poziom najniższy 16,9% badanych. Jeśli chodzi o Polskę to
poziom 5 uzyskało zaledwie 0,7% osób biorących udział w teście, a najniższy – 39,1%.
Dane te nie są na tyle reprezentatywne by uogólniać je na całe szkolnictwo, są
jedynie wycinkiem rzeczywistości edukacyjnej, gdzie szkolnictwo kanadyjskie
uzyskało lepsze wyniki niż polskie.
SYSTEM EDUKACJI W
KANADZIE WIEK SZCZEBEL EDUKACJI LATA NAUKI 9-12 :
WIEK
|
SZCZEBEL EDUKACJI
|
LATA NAUKI
|
17/19 wzwyż
|
Uniwersytet (licencjat, magister)
Kolegium (dyplom, certyfikat)
|
12(11 w Quebec)-13/17
|
13/15–17/19
|
Szkoła średnia
|
9-12 (11 w Quebec)
|
5/7–13/15
|
Szkoła podstawowa
|
0-8
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz