Stopnie awansu zawodowego

I.ZAŁOŻENIA OGÓLNE:
Nauczyciel może w swojej karierze zawodowej przejść następujące stopnie awansu zawodowego:
1.nauczyciel stażysta
2.nauczyciel kontraktowy
3.nauczyciel mianowany
4.nauczyciel dyplomowany
Nauczyciel dyplomowany może otrzymać tytuł honorowy profesora oświaty.
Warunkiem nadania kolejnego stopnia awansu zawodowego jest:
• złożenie wniosku o rozpoczęcie stażu do 31 sierpnia (z wyjątkiem nauczyciela stażysty, który rozpoczyna staż z dniem nawiązania stosunku pracy)
• posiadanie przez nauczyciela wymaganych kwalifikacji (wyższego wykształcenia z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym lub ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli)
• odbycie stażu zakończonego pozytywną oceną dorobku zawodowego
• uzyskanie akceptacji komisji kwalifikacyjnej (awans na nauczyciela kontraktowego i dyplomowanego) lub zdanie egzaminu przed komisją egzaminacyjną (awans na stopień nauczyciela mianowanego)
II.NAUCZYCIEL STAŻYSTA UBIEGAJĄCY SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO:
1. Rozpoczyna 9 miesięczny staż z dniem nawiązania stosunku pracy.
2. Dyrektor szkoły przydziela nauczycielowi stażyście opiekuna stażu spośród nauczycieli mianowanych lub dyplomowanych.
3. Stażysta i opiekun stażu podpisują kontrakt na okres stażu i ustalają zasady współdziałania.
4. Nauczyciel stażysta przy pomocy opiekuna stażu opracowuje plan rozwoju zawodowego.
5. Nauczyciel stażysta przedstawia Dyrektorowi szkoły plan rozwoju zawodowego.
6. Dyrektor szkoły zatwierdza plan rozwoju zawodowego.
7. Nauczyciel stażysta przy pomocy nauczyciela opiekuna realizuje w okresie trwania stażu swój plan rozwoju zawodowego z uwzględnieniem wymagań zapisanych w rozporządzeniu w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego nauczycieli. Staż kończy się dnia 31 maja
8. W ciągu 14 dni od zakończenia stażu opiekun stażu opracowuje projekt oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu, który przedstawia Dyrektorowi szkoły.
9. Dyrektor szkoły po zapoznaniu się z oceną dorobku zawodowego nauczyciela stażysty opracowaną przez opiekuna stażu i zasięgnięciu opinii Rady Rodziców przygotowuje projekt oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu, z którym zapoznaje nauczyciela stażystę. Ocena ta jest sporządzona na piśmie, zawiera uzasadnienie i pouczenie o możliwości odwołania się od niej (w terminie 14 dni od daty otrzymania) W przypadku odwołania Dyrektor szkoły ma 21 dni na jego rozpatrzenie.
10. Jeżeli ocena jest negatywna, ponowna ocena dorobku zawodowego może być dokonana po odbyciu dodatkowego stażu w wymiarze 9 miesięcy (na wniosek nauczyciela stażysty).
11. Nauczyciel stażysta w ciągu 14 dni od dnia otrzymania pozytywnej oceny dorobku zawodowego za okres stażu, składa do Dyrektora szkoły wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego Wnioski są rozpatrywane w kolejności zgłoszeń.
12. Dyrektor po dokonaniu analizy formalnej wniosku i załączonej dokumentacji powołuje Komisję Kwalifikacyjną w składzie:
• Dyrektor szkoły – przewodniczący • Przewodniczący zespołu przedmiotowego lub nauczyciel mianowany, dyplomowany
• Opiekun stażu
• Przedstawiciel związku zawodowego (na wniosek nauczyciela)
13. W przypadku stwierdzenia braków w dokumentacji Dyrektor informuje wnioskodawcę o ich rodzaju i ustala z nauczycielem stażystą termin ich uzupełnienia.
14. Dyrektor szkoły ustala termin rozmowy kwalifikacyjnej.
15. Po odbyciu rozmowy kwalifikacyjnej i zapoznaniu się z załączoną dokumentacją Komisja Kwalifikacyjna wydaje zaświadczenie o akceptacji nadania stopnia awansu zawodowego. Zaświadczenia Komisji Kwalifikacyjnej o akceptacji wniosku o nadaniu stopnia awansu zawodowego są rejestrowane
16. W przypadku braku akceptacji Komisji Kwalifikacyjnej umożliwia się nauczycielowi wgląd do dokumentacji pracy Komisji i wypowiedzenia się co do zebranych materiałów. Nauczyciel może ponownie przystąpić do rozmowy kwalifikacyjnej po odbyciu dodatkowego 9 miesięcznego stażu (jeden raz w danej szkole)
17. Po przekazaniu nauczycielowi stażyście zaświadczenia o akceptacji przez Komisję Kwalifikacyjną Dyrektor szkoły nadaje nauczycielowi stażyście tytuł nauczyciela kontraktowego.
III. NAUCZYCIEL KONTRAKTOWY UBIEGAJĄCY SIĘ O TYTUŁ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO:
1. Nauczyciel kontraktowy składa do Dyrektora szkoły wniosek o rozpoczęcie stażu na stopień nauczyciela mianowanego (do dnia 31 sierpnia)
2. Staż na stopień nauczyciela mianowanego trwa 2 lata i 9 miesięcy.
3. Dyrektor szkoły przydziela nauczycielowi kontraktowemu opiekuna stażu spośród nauczycieli mianowanych lub dyplomowanych
4. Nauczyciel kontraktowy i opiekun stażu podpisują kontrakt na okres stażu i ustalają zasady współdziałania
5. Nauczyciel kontraktowy przy pomocy opiekuna stażu opracowuje plan rozwoju zawodowego.
6. Nauczyciel kontraktowy przedstawia Dyrektorowi szkoły plan rozwoju zawodowego.
7. Dyrektor szkoły zatwierdza plan rozwoju zawodowego.
8. Nauczyciel kontraktowy przy pomocy nauczyciela opiekuna realizuje w okresie trwania stażu swój plan rozwoju zawodowego z uwzględnieniem wymagań zapisanych w Rozporządzeniu w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego nauczycieli i gromadzi stosowną dokumentację. Staż kończy się dnia 31 maja
9. W ciągu 14 dni od zakończenia stażu opiekun stażu opracowuje projekt oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu, który przedstawia Dyrektorowi szkoły
10. Dyrektor szkoły po zapoznaniu się z oceną dorobku zawodowego nauczyciela kontraktowego opracowaną przez opiekuna stażu i zasięgnięciu opinii Rady Rodziców przygotowuje projekt oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu, z którym zapoznaje nauczyciela kontraktowego. Ocena ta jest sporządzona na piśmie, zawiera uzasadnienie i pouczenie o możliwości odwołania się od niej (w terminie 14 dni od daty otrzymania) W przypadku odwołania Dyrektor szkoły ma 21 dni na jego rozpatrzenie.
11. Jeżeli ostateczna ocena jest negatywna, ponowna ocena dorobku zawodowego może być dokonana po odbyciu dodatkowego stażu w wymiarze 9 miesięcy (na wniosek nauczyciela kontraktowego)
12. Nauczyciel kontraktowy w ciągu 14 dni od dnia otrzymania pozytywnej oceny dorobku zawodowego za okres stażu, składa do organu prowadzącego szkołę wniosek o podjęcie postępowania egzaminacyjnego
13. Dyrektor szkoły wchodzi w skład Komisji Egzaminacyjnej na wniosek organu prowadzącego szkołę.
14. Stopień nauczyciela mianowanego nadaje organ prowadzący szkołę.
15.W przypadku, gdy nauczyciel nie zda egzaminu przed Komisją Egzaminacyjną może ponownie złożyć wniosek do Dyrektora szkoły o odbycie dodatkowego stażu w wymiarze 9 miesięcy i jeżeli Dyrektor wyrazi zgodę złożyć wniosek do organu prowadzącego szkołę o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego po odbyciu tego stażu. Wniosek taki można składać jeden raz w danej szkole.
III. NAUCZYCIEL MIANOWANY UBIEGAJĄCY SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO
1. Nauczyciel mianowany ubiegający się o stopień nauczyciela dyplomowanego składa do Dyrektora szkoły wniosek o rozpoczęcie stażu do dnia 31 sierpnia.
2. Staż na stopień nauczyciela mianowanego trwa 2 lata i 9 miesięcy. Staż kończy się dnia 31 maja
3. Nauczyciel mianowany odbywa staż zgodnie z zatwierdzonym przez Dyrektora planem awansu zawodowego i gromadzi stosowną dokumentację.
4. Oceny dorobku zawodowego nauczyciela mianowanego dokonuje Dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców. Ocena ta jest sporządzona na piśmie, zawiera uzasadnienie i pouczenie o możliwości odwołania się od niej (w terminie 14 dni od daty otrzymania)
5. Nauczyciel mianowany po otrzymania pozytywnej oceny dorobku zawodowego za okres stażu, składa do organu sprawującego nadzór pedagogiczny szkoły wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego w okresie 3 lat od otrzymania tej oceny.
6. Dyrektor szkoły na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny szkoły wchodzi w skład Komisji Kwalifikacyjnej
7. Stopień nauczyciela dyplomowanego nadaje organ sprawujący nadzór pedagogiczny szkoły.
8. W przypadku, gdy nauczyciel mianowany nie otrzyma akceptacji Komisji Kwalifikacyjnej może ponownie złożyć wniosek do Dyrektora szkoły o odbycie dodatkowego stażu w wymiarze 9 miesięcy i jeżeli Dyrektor wyrazi zgodę złożyć wniosek do organu sprawującego nadzór pedagogiczny szkoły o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego po odbyciu tego stażu. Wniosek taki można składać jeden raz w danej szkole. Nauczyciel, który nie otrzymał akceptacji Komisji Kwalifikacyjnej po raz drugi odbywa ponownie staż 2 lat i 9 miesięcy.
Nauczyciel mianowany:
Nauczyciel kontraktowy może rozpocząć staż na stopień nauczyciela mianowanego po przepracowaniu dwóch lat od dnia nadania stopnia nauczyciela kontraktowego (przez przepracowanie należy rozumieć okres zatrudnienia nauczyciela w szkole). Nauczyciel kontraktowy ma tym samym dwa lata na zaplanowanie własnego rozwoju zawodowego oraz działań, które będzie podejmował w celu doskonalenia warsztatu i metod pracy oraz podniesienia jakości pracy szkoły, w której jest zatrudniony.Ustawą z dnia 15 lipca 2004 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela oraz zmianie niektórych innych ustaw uchylono przepis obligujący nauczyciela kontraktowego do niezwłocznego rozpoczynania stażu na stopień nauczyciela mianowanego, po rygorem wygaśnięcia stosunku pracy w przypadku nieuzyskania tego stopnia w okresie 4 lat pracy w szkole. Nauczyciel kontraktowy podejmuje samodzielnie decyzję o ubieganiu się o stopień nauczyciela mianowanego.
W świetle art. 9b ust. 1 pkt 2 KN, warunkiem nadania stopnia nauczyciela mianowanego jest:
• spełnianie wymagań kwalifikacyjnych;
• odbycie stażu i uzyskanie pozytywnej oceny dorobku zawodowego nauczyciela;
• zdanie egzaminu przed komisją egzaminacyjną.Postępowanie na stopień nauczyciela mianowanego składa się z dwóch etapów:
• I etap (szkolny) – w trakcie którego nauczyciel odbywa staż i uzyskuje ocenę dorobku zawodowego za okres stażu,
• etap (zewnętrzny) – postępowanie administracyjne rozpoczynane na wniosek nauczyciela skierowany do organu prowadzącego szkołę; w toku tego postępowania komisja egzaminacyjna - powołana przez organ prowadzący szkołę - ocenia spełnianie przez nauczyciela wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego.W okresie stażu nauczyciel realizuje własny plan rozwoju zawodowego, zatwierdzony przez dyrektora szkoły a po zakończeniu stażu przedkłada dyrektorowi szkoły sprawozdanie z jego realizacji. Nauczyciel kontraktowy ma przydzielonego opiekuna stażu, którego zadaniem jest wspieranie nauczyciela w realizacji planu rozwoju zawodowego. Za okres stażu nauczyciel otrzymuje ocenę dorobku zawodowego. Po uzyskaniu pozytywnej oceny dorobku zawodowego nauczyciel składa wniosek do organu prowadzącego szkołę o podjęcie postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego. Złożenie wniosku rozpoczyna drugi etap postępowania egzaminacyjnego, w którym nauczyciel zdaje egzamin przed komisją egzaminacyjną. Zdanie egzaminu jest warunkiem niezbędnym uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego. Nauczycielowi, który zdał egzamin przed komisją egzaminacyjną i spełnia pozostałe warunki, określone w art. 9b ust. 1 KN organ prowadzący szkołę wydaje decyzję o nadaniu stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego.
Warunki odbywania stażu 
Warunki odbywania stażu są podobne jak w przypadku stażu na stopień nauczyciela kontraktowego, a więc:
• staż oznacza okres zatrudnienia nauczyciela w wymiarze co najmniej ½ obowiązkowego wymiaru zajęć, rozpoczęty i realizowany w trybie i na zasadach określonych w przepisach rozdziału 3a ustawy,
• warunkiem odbywania stażu jest zatrudnienie w wymiarze co najmniej ½ obowiązkowego wymiaru zajęć w jednej lub łącznie w kilku szkołach (art. 22 ust. 3 i 4 KN), nauczyciel odbywający staż musi być zatrudniony zgodnie z wymaganymi kwalifikacjami.Inny niż w przypadku stażu na stopień nauczyciela kontraktowego jest wymiar stażu. Staż na stopień nauczyciela mianowanego trwa 2 lata i 9 miesięcy lub rok i 9 miesięcy – w przypadku nauczyciela posiadającego co najmniej stopień naukowy doktora. Zgodnie z przepisem art. 9c ust. 2 dyrektor szkoły może skrócić do roku i 9 miesięcy staż nauczycielowi kontraktowemu, który uzyskał stopień nauczyciela kontraktowego w trybie art. 9a ust. 3 KN. Zgodnie z ww. przepisem nauczyciele akademiccy legitymujący się co najmniej trzyletnim okresem pracy w szkole wyższej lub osoby posiadające co najmniej pięcioletni okres pracy i znaczący dorobek zawodowy uzyskują z dniem nawiązania stosunku pracy w szkole stopień nauczyciela kontraktowego.Nauczyciel kontraktowy rozpoczyna staż z początkiem roku szkolnego, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć, na swój wniosek skierowany do dyrektora szkoły. Jeżeli nauczyciel zostanie zatrudniony po upływie 14 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie rozpoczyna stażu do końca tego roku szkolnego (art. 9d ust. 2 KN).W przypadku nieobecności nauczyciela w pracy z powodu czasowej niezdolności do pracy wskutek choroby, zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy lub urlopu innego niż urlop wypoczynkowy, trwającej nieprzerwanie dłużej niż miesiąc, staż ulega przedłużeniu o czas trwania tej nieobecności. W przypadku nieobecności dłuższej niż rok nauczyciel obowiązany jest do ponownego odbycia stażu w pełnym wymiarze (art. 9d ust. 5 KN).Dyrektor szkoły ma bezpośredni wpływ na przebieg stażu nauczyciela kontraktowego:
• przydziela opiekuna stażu,
• zatwierdza plan rozwoju zawodowego nauczyciela,
• wystawia ocenę dorobku zawodowego za okres stażu,a następnie
• wchodzi w skład komisji egzaminacyjnej, która ocenia spełnianie przez nauczyciela wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego.Dyrektor szkoły zapewnia prawidłowy przebieg stażu. Szczegółowe obowiązki dyrektora względem nauczyciela odbywającego staż określają przepisy § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. Nr 260, poz. 2593) - dalej r.u.s.a.z.
Dyrektor szkoły zapewnia nauczycielowi odbywającemu staż niezbędne warunki do:
1) obserwacji zajęć dydaktycznych, wychowawczych oraz innych prowadzonych w szkole, z uwzględnieniem zajęć prowadzonych przez nauczyciela tego samego przedmiotu lub rodzaju zajęć w tej samej lub innej szkole,2) udziału w formach kształcenia ustawicznego, jeżeli wynika to z zatwierdzonego planu rozwoju zawodowego i potrzeb szkoły,3) korzystania z pomocy merytorycznej i metodycznej poradni psychologiczno – pedagogicznej lub innych placówek i instytucji oświatowych.Podobnie jak w przypadku nauczyciela kontraktowego dyrektor szkoły przydziela, spośród nauczycieli mianowanych lub dyplomowanych, opiekuna stażu, którego zadaniem jest:• udzielanie nauczycielowi kontraktowemu pomocy, w szczególności w przygotowaniu i realizacji w okresie stażu planu rozwoju zawodowego nauczyciela, oraz
• opracowanie projektu oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu.Do zadań opiekuna stażu należy również:
• pomaganie nauczycielowi w dokonaniu zmian w projekcie planu rozwoju zawodowego zgodnie z zaleceniami dyrektora szkoły,
• udzielanie nauczycielowi wskazówek związanych ze zmianą planu rozwoju zawodowego w trakcie trwania stażu, zgodnie z zaleceniami dyrektora szkoły,
• omawianie z nauczycielem prowadzonych lub obserwowanych zajęć,
• wspieranie nauczyciela w okresie realizacji planu rozwoju zawodowego, w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych.Opiekun stażu opracowuje projekt oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu i przedstawia go dyrektorowi szkoły w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia zakończenia stażu przez nauczyciela.W szczególnie uzasadnionych przypadkach, w trakcie trwania stażu dyrektor szkoły może zmienić nauczycielowi opiekuna stażu
Plan rozwoju zawodowego nauczyciela
W okresie stażu nauczyciel kontraktowy realizuje własny plan rozwoju zawodowego zatwierdzony przez dyrektora szkoły, uwzględniający wymagania określone w przepisach § 7 ust. 1 r.u.s.a.z. W świetle ww. przepisu nauczyciel kontraktowy ubiegający się o awans na stopień nauczyciela mianowanego w okresie odbywania stażu powinien w szczególności:1) uczestniczyć w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego,2) pogłębiać wiedzę i umiejętności zawodowe, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego,3) poznawać przepisy dotyczące systemu oświaty, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2 i ust. 1a KN – przepisy dotyczące pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły- z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż.Przepisy w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego nie określają formy planu rozwoju zawodowego nauczyciela na okres stażu. Dlatego dopuszczalne są różne rozwiązania. Forma planu rozwoju zawodowego nauczyciela może być dowolna, natomiast treść musi odpowiadać wymogom określonym w przepisach rozporządzenia, tj. uwzględniać zadania, które nauczyciel powinien realizować w okresie stażu. Nauczyciel kontraktowy, projekt planu rozwoju zawodowego załącza do wniosku o rozpoczęcie stażu skierowanego do dyrektora szkoły. Plan powinien być prosty i przejrzysty, pamiętajmy że jest on również narzędziem pomocnym w realizacji zadań przewidzianych przepisami rozporządzenia. Ponieważ planujemy pracę na dosyć długi okres czasu, trwający z reguły 2 lata i 9 miesięcy, musi to być narzędzie użyteczne. Dlatego najczęściej nauczyciele sporządzają plany w formie tabeli, w której odnotowuje się przede wszystkim nazwę zadania, termin realizacji i uwagi dotyczące przebiegu realizacji zadania.Dyrektor szkoły zatwierdza projekt planu rozwoju zawodowego nauczyciela w ciągu 30 dni od dnia rozpoczęcia zajęć, lub zwraca go nauczycielowi do poprawy ze wskazaniem, w formie pisemnej, zakresu niezbędnych zmian. Dyrektor sprawdza w szczególności, czy przedłożony przez nauczyciela plan rozwoju zawodowego jest zgodny z potrzebami szkoły oraz środowiska lokalnego oraz, czy uwzględnia obowiązki i wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego. Ocenia również, czy zapisane przez nauczyciela przedsięwzięcia będą pożyteczne zarówno dla szkoły, jak i dla indywidualnego rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego oraz, czy ich realizacja jest realna.Dyrektor może zwrócić nauczycielowi plan rozwoju do poprawy i zobowiązać go do naniesienia niezbędnych zmian. Takie zobowiązanie powinno mieć charakter pisemny. Dyrektor powinien precyzyjnie wskazać zakres niezbędnych zmian, jaki nauczyciel ma wprowadzić do swojego planu rozwoju. Nauczyciel obowiązany jest niezwłocznie poprawić projekt planu rozwoju zawodowego zgodnie z zaleceniami dyrektora szkoły i ponownie przedłożyć projekt dyrektorowi szkoły. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, w trakcie trwania stażu dyrektor szkoły może pisemnie zobowiązać nauczyciela do korekty planu rozwoju zawodowego. Nauczyciel, również może wprowadzać zmiany w planie rozwoju zawodowego, w czasie trwania stażu, ale jedynie za zgodą dyrektora szkoły.W terminie 30 dni od dnia zakończenia stażu nauczyciel składa dyrektorowi sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego. Podobnie jak w przypadku planu rozwoju zawodowego nauczyciela na okres stażu, przepisy nie określają również formy sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. Stąd też wybór formy sprawozdania należy do nauczyciela. Bezsporne jest natomiast, że w sprawozdaniu z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciel powinien wykazać działania podejmowane w trakcie stażu, sposób ich realizacji oraz efekty tych działań. Do napisania sprawozdania najlepiej przygotowywać się podczas całego stażu. Dlatego dobrze jest dokumentować w trakcie trwania stażu realizację poszczególnych zadań. Jeśli sprawozdanie powstaje przeze cały czas trwania stażu, nie mamy problemów z dotrzymaniem terminu złożenia sprawozdania.
Ocena dorobku zawodowego nauczyciela 
Zgodnie z art. 9c ust. 6 KN, ocenę dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu ustala, w terminie nie dłuższym niż 21 dni od dnia złożenia sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego, dyrektor szkoły:
• z uwzględnieniem stopnia realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela, oraz
• po zapoznaniu się z projektem oceny opracowanym przez opiekuna stażu i po zasięgnięciu opinii rady rodziców.Rada rodziców powinna przedstawić swoją opinię w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego nauczyciela. Jeżeli rada rodziców nie przedstawi swojej opinii w przewidzianym terminie dyrektor dokonuje oceny bez tej opinii.Ocena dorobku zawodowego nauczyciela może być pozytywna lub negatywna (art. 9c ust. 8 KN). Ocena musi być sporządzona na piśmie i zawierać uzasadnienie oraz pouczenie o możliwości wniesienia odwołania. W uzasadnieniu oceny dyrektor szkoły powinien w szczególności odnieść się do stopnia realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela. Niezwykle ważne jest uzasadnienie oceny dorobku zawodowego za okres stażu. Uzasadnienie pozytywnej oceny powinno zawierać informacje o efektach realizacji planu rozwoju zawodowego oraz korzyściach odniesionych przez szkołę. Również w przypadku negatywnej oceny, uzasadnienie jest istotne. Daje nauczycielowi szansę zrozumienia, jakie błędy popełnił podczas stażu, dlaczego staż zakończył się niepowodzeniem. Pamiętajmy, że od negatywnej oceny dorobku zawodowego za okres stażu przysługuje nauczycielowi odwołanie. Przy rozpatrywaniu odwołania przez organ nadzoru pedagogicznego argumenty zawarte w uzasadnieniu oceny mogą mieć decydujące znaczenie przy sformułowaniu ostatecznej oceny.Od oceny dorobku zawodowego nauczyciel może się odwołać do organu sprawującego nadzór pedagogiczny (art. 9c ust. 9 KN). Odwołanie od oceny dorobku zawodowego za okres stażu nauczyciel składa w terminie 14 dni od dnia otrzymania oceny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny rozpatruje odwołanie w terminie 21 dni. Ocena dorobku zawodowego nauczyciela ustalona przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny jest ostateczna. W przypadku niedotrzymania przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny terminu rozpatrzenia odwołania od oceny dorobku zawodowego, nauczyciel może złożyć wniosek o podjęcie postępowania egzaminacyjnego i będzie dopuszczony do egzaminu. W przypadku, gdy ostateczna ocena dorobku zawodowego nauczyciela, ustalona przez organ prowadzący jest negatywna, ponowna ocena dorobku może być dokonana po odbyciu, na wniosek nauczyciela i za zgodą dyrektora szkoły, jednego dodatkowego stażu w wymiarze 9 miesięcy.
Nauczyciel stażysta
Teczka nauczyciela stażysty
WNIOSEK o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego.
TECZKA A - dokumenty potwierdzające posiadanie kwalifikacji zawodowych lub poświadczone kopie tych dokumentów
1. Dyplomy, zaświadczenia
• Potwierdzone urzędowo (dyrektor lub kadry) kopie potwierdzające kwalifikacje do nauczania danego przedmiotu lub prowadzonych innych zajęć.
• Dyplomu ukończenia studiów zgodnych z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć.
2. Akt nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela stażysty
3. Decyzja o ustaleniu wymiaru stażu zawodowego
4. Zaświadczenie dyrektora szkoły o wymiarze zatrudnienia nauczyciela oraz zajmowanych przez niego stanowiskach w okresie odbywania stażu
TECZKA B - dokumentacja związana z odbytym stażem
1. Zatwierdzony plan rozwoju zawodowego
2. Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego
3. Ocena dorobku zawodowego za okres stażu
TECZKA C - dokumentacja potwierdzająca spełnienie wymagań na stopień nauczyciela kontraktowego § 3 ust. 2 pkt 1 "wykazanie umiejętności prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację podstawowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż".
1. Uzyskał pozytywną ocenę hospitowanych zajęć.
2. Opracował test, przeprowadził i dokonał analizy wyników osiągnięć wiedzy uczniów.
3. Przekonał uczniów do udziału w konkursach, turniejach, ... .
4. Był pomysłodawcą i organizatorem nowych form pracy promujących wiedzę i umiejętności.
5. Uczniowie uzyskali dobre wyniki na egzaminach.
6. Opracował indywidualny plan pracy z uczniem słabym i zdolnym.
7. Przedstawił konspekty zawierające różnorodne formy pracy z uczniami.
§3 ust. 2 pkt 2 "posiadanie wiedzy z zakresu problemów środowiska uczniów i wychowanków w stopniu umożliwiającym współprace z tym środowiskiem"
1. Dokonał analizy sytuacji swoich uczniów po zgromadzeniu informacji i zapoznaniu się z dokumentacją.
2. Opracował plan pracy wychowawcy klasy w oparciu o plan pracy szkoły.
3. Posiadł umiejętność prowadzenia spotkań z rodzicami .
4. Uzyskał pozytywną opinie pedagoga w zakresie kontaktów:
• nauczyciel - uczeń
• nauczyciel - rodzice
5. Gromadził wiedzę i doświadczenie w zakresie pracy środowiskowej.
§ 3 ust. 2 pkt 3 "umiejętność omawiania własnych lub obserwowanych zajęć"
1. Sposób prowadzenia obserwacji zgodnie z przyjętą procedurą.
2. Rozmowa przed i po hospitacji przebiegały wg scenariusza przyjętego w szkole.
Procedura obserwacji:
• ustalenie celu,
• zaplanowanie jej przebiegu,
• przygotowanie narzędzia do opisu spostrzeżeń,
• przeprowadzenie obserwacji,
• sporządzenie raportu z przebiegu obserwacji,
• przygotowanie wniosków,
• przekazanie zainteresowanemu obserwacji zwrotnej.
§ 3 ust. 2 pkt 4 "znajomość organizacji zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż"
1. Poznał dokumenty obowiązujące w szkole.
2. Prawidłowe wypełnianie dokumentacji szkolnej ucznia i nauczyciela.
3. Punktualne rozpoczynanie zajęć i dyżurów
Ocena dorobku zawodowego za okres stażu
NAUCZYCIEL STAŻYSTA WYMAGANE KWALIFIKACYJNE NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO
• Znajomość szkoły (jej organizacji, zadań, zasad funkcjonowania)
• Wiedza dotycząca uczniów – wychowanków (z zakresu problemów środowiska, umożliwiająca współpracę z tym środowiskiem)
• Umiejętność prowadzenia zajęć (zapewniająca realizację zadań szkoły)
• Umiejętność analizowania zajęć (własnych i innych nauczycieli)
PRZED KOMISJA EGZAMINACYJNĄ
Pytania kierowane do nauczyciela powinny być formułowane w oparciu o wymagania egzaminacyjne zawarte w Rozp. MEN z 3 lipca 2000 r.
§ 3. § 3 ust. 2 punkt 1 Wykazanie umiejętności prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację podstawowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.
• Proszę wybrać dwa z podstawowych zadań szkoły, w której odbywał pan/i staż i omówić je szerzej.
• Nad jakimi umiejętnościami szczególnie popracowałby pan/i w dalszej drodze rozwoju
• Jaki jest pana/i największy sukces w pracy dydaktycznej z młodzieżą w okresie stażu ?
• Na dyżurze dziecko złamało rękę. Co będzie pan/i robił ? Jakie podejmie działania ?
§ 3 ust. 2 punkt 2 Posiadanie wiedzy z zakresu problemów środowiska i wychowanków, w stopniu umożliwiającym współpracę z tym środowiskiem.
• W którym ze znanych dokumentów zawarte są obowiązki wychowawcy?
• Ma pan/i ucznia, który ma kłopoty finansowe ?Jak mu pan/i pomoże ? § 3 ust. 2 punkt 3 Umiejętność omawiania własnych lub obserwowanych zajęć.
• Zna pan/i procedurę obserwacji. Jednym z punktów jest: "przygotowanie wniosków".
• Proszę podzielić się własnymi refleksjami na temat wniosków z obserwowanych zajęć.
§ 3 ust. 2 punkt 4 Znajomość organizacji i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.
• Proszę wymienić najważniejsze dokumenty szkolne – jeden z nich dokładnie omówić.
• Na czym polega dyscyplina pracy nauczyciela?
Kryteria przy ocenie planu rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty:
1. Zgodność z przepisami założonych zadań.
2. Zgodność planu ze strategicznym rozwojem szkoły.
3. Gwarancja rozwoju osobowego i zawodowego nauczyciela i podnoszenie przez to wyników pracy szkoły.
4. Odzwierciedlenie planu rozwoju zawodowego w efektywności pracy uczniów - odnoszenie przez nich sukcesów.
5. Doskonalenie własnego warsztatu pracy z uwzględnieniem priorytetowych zadań szkoły.
6. Uwzględnienie sposobów monitorowania efektów pracy w przyjętym planie.
Nauczyciel kontraktowy:
Nauczyciel stażysta - awans na stopień nauczyciela kontraktowego
Drogi Nauczycielu Stażysto! Przed Tobą pierwszy etap pracy w roli nauczyciela. Czeka Cię wiele nowych doświadczeń: spotkanie z uczniami i ich rodzicami, współpraca z kolegami, poznawanie szkoły. Najbliższy rok będzie pewnie również sprzyjał zdobywaniu nowych umiejętności i wiedzy, a także refleksji nad własnymi predyspozycjami do zawodu nauczycielskiego oraz obszarami trudności w tym zakresie. Wkraczasz na drogę świadomego planowania rozwoju zawodowego. Karta Nauczyciela wprowadziła system awansu zawodowego, z którym wiążą się pewne wymagania, służące osiąganiu profesjonalizmu w tym zawodzie. Przedstawiamy zatem kolejne działania, które powinieneś podjąć w pierwszym roku swojej pracy.
Staż
Staż jest to okres przygotowawczy, w którym zdobywasz wiedzę i umiejętności, zdobywasz doświadczenie niezbędne do uzyskania kolejnego stopnia awansu zawodowego. Twój staż rozpoczyna się automatycznie (nie składasz wniosku do dyrektora) z początkiem roku szkolnego, jednak nie później niż w ciągu 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć i trwa 9 miesięcy (Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela - zwana dalej KN - art. 9d ust. 1). Uwaga! W przypadku nawiązania stosunku pracy po tym terminie, staż możesz rozpocząć dopiero w nowym roku szkolnym (KN art. 9d ust. 1a).
Opiekun stażu
Dyrektor szkoły przydzieli Ci spośród nauczycieli mianowanych lub dyplomowanych opiekuna - doświadczonego kolegę (KN art. 9c ust. 4). Nie musi on być nauczycielem tego samego przedmiotu, istotne jest jego doświadczenie w pracy dydaktycznej i wychowawczej oraz znajomość specyfiki pracy w Waszej szkole. Zadaniem opiekuna będzie udzielenie Ci pomocy w przygotowaniu i realizacji planu rozwoju zawodowego oraz opracowanie projektu oceny Twojego dorobku za okres stażu (KN art. 9c ust. 5). Uwaga! W przedszkolach, szkołach i placówkach publicznych prowadzonych przez osoby fizyczne oraz osoby prawne nie będące jednostkami samorządu terytorialnego, a także w przedszkolach niepublicznych, niepublicznych zakładach kształcenia i placówkach doskonalenia nauczycieli oraz w szkołach niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych opiekunem nauczyciela stażysty może być nauczyciel kontraktowy (KN art. 9c ust. 4). Więcej informacji na temat roli, jaką pełni opiekun, znajdziesz w rozdziale "Opiekun stażu".
Plan rozwoju zawodowego
W czasie stażu realizujesz własny plan rozwoju zawodowego, który tworzysz razem z opiekunem stażu. Dotyczy on całego stażu, czyli w Twoim przypadku - 9 miesięcy.
Powinien on uwzględniać:
  • specyfikę i potrzeby szkoły;
  • zadania do realizacji (zgodnie z rozporządzeniem o awansie zawodowym nauczyciela);
  • wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego;
  • Twoją wiedzę, umiejętności i doświadczenie.
Plan rozwoju zawodowego przedstawiasz do zatwierdzenia dyrektorowi szkoły. Dyrektor, w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia zajęć, zatwierdza przedstawiony przez Ciebie plan (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3.08.2000 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli z późniejszymi zmianami - zwane dalej Rozp. - §6 ust. 5). Po zakończeniu stażu masz obowiązek, w ciągu 30 dni, złożyć dyrektorowi sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego (Rozp. §6 ust. 4).
Realizacja planu rozwoju zawodowego
Podczas stażu Twoimi najważniejszymi zadaniami będą (Rozp. §3 ust. 1):
  • poznawanie szkoły, jej zadań i zasad funkcjonowania, a więc m.in. sposobu prowadzenia obowiązującej dokumentacji oraz przepisów bhp;
  • uczestniczenie w charakterze obserwatora w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli (w wymiarze co najmniej dwóch zajęć w miesiącu) i omawianie obserwowanych zajęć z osobą je prowadzącą;
  • prowadzenie zajęć z uczniami w obecności opiekuna stażu lub dyrektora szkoły (w wymiarze co najmniej jednego zajęcia w miesiącu) oraz omawianie ich z osobą, w obecności której zajęcia były prowadzone;
  • uczestniczenie w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego. W trakcie wypełniania zadań wynikających z Twojego planu rozwoju zawodowego, dyrektor szkoły zbiera informacje o ich realizacji oraz o efektach prowadzonych przez Ciebie zajęć (Rozp. §6 ust. 3).
Dokumentację związaną z realizacją planu rozwoju zawodowego możesz prowadzić w formie:
  • zapisów dotyczących wykonywanych zadań (analiza własnych działań, ocena ich skuteczności, wprowadzane korekty, wnioski) w specjalnie do tego celu przeznaczonym notatniku;
  • konspektów lekcji, scenariuszy zajęć, prac dzieci, nagrań z zapisami audio-wideo lekcji lub imprez przez Ciebie przygotowanych czy poprowadzonych itp.;
  • spisanych uwag i refleksji na temat przeczytanej literatury lub uczestnictwa w zajęciach doskonalenia zawodowego.
Pamiętaj, że jesteś zobowiązany do sporządzenia sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego w okresie stażu (KN art. 9c ust. 3). Systematyczne dokumentowanie działań znacznie ułatwi Ci to zadanie.
Ocena dorobku zawodowego
Dyrektor szkoły dokona oceny Twojego dorobku zawodowego za okres stażu, w której uwzględni stopień wykonania planu rozwoju zawodowego. Ocenę tę sformułuje po złożeniu przez Ciebie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego (KN art. 9c ust. 3) i zapoznaniu się z projektem oceny przygotowanym przez opiekuna stażu oraz po zasięgnięciu opinii rady rodziców (KN art. 9c ust. 6 pkt 1). Może też poprosić o opinię samorząd uczniowski.
  • rada rodziców przedstawia swoją opinię w ciągu 14 dni od daty otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie. Brak opinii rady rodziców nie wstrzymuje procesu oceny dorobku zawodowego (KN art. 9c ust. 7); ocena dorobku zawodowego może być pozytywna lub negatywna (KN art. 9c ust. 8);
  • ocena sporządzana jest na piśmie i zawiera uzasadnienie oraz informację o możliwości wniesienia odwołania (KN art. 9c ust. 8); od oceny dorobku zawodowego przysługuje prawo odwołania się do organu sprawującego nadzór pedagogiczny w terminie 14 dni od daty jej otrzymania (KN art. 9c ust. 9);
  • organ sprawujący nadzór pedagogiczny rozpatruje odwołanie w terminie 21 dni, a jego decyzja jest ostateczna; w przypadku niedotrzymania tego terminu masz prawo ubiegać się o akceptację komisji kwalifikacyjnej bez tej oceny (KN art 9c. ust. 9 i 10);
  • w sytuacji wystawienia oceny negatywnej przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny ponowna ocena może zostać dokonana po odbyciu dodatkowego stażu w wymiarze 9 miesięcy, na Twój wniosek i za zgodą dyrektora szkoły (KN art. 9c ust. 11) - staż ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego, jednak nie później niż w ciągu 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć (KN art. 9d ust. 1).
Wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego
Po otrzymaniu pozytywnej oceny dorobku zawodowego za okres stażu masz 14 dni na złożenie wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego (KN art. 9d ust. 2). Wniosek składasz do dyrektora szkoły (KN art. 9b ust. 2), który powołuje komisję kwalifikacyjną (KN art. 9g ust. 1). W przypadku niedotrzymania terminu złożenia wniosku, jesteś zobowiązany do ponownego odbycia stażu w pełnym wymiarze (KN art. 9d ust. 2).
Do wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego jesteś obowiązany dołączyć następujące dokumenty (Rozp. §7):
  • dokumenty potwierdzające kwalifikacje zawodowe lub ich uwierzytelnione kopie;
  • zaświadczenie dyrektora szkoły o wymiarze zatrudnienia oraz zajmowanym stanowisku podczas odbywania stażu;
  • zatwierdzony plan rozwoju zawodowego realizowany w okresie stażu i sprawozdanie uwzględniające stopień jego realizacji, zmiany i modyfikacje wraz z uzasadnieniem ich wprowadzenia;
  • ocenę dorobku zawodowego za okres stażu;
Spełniasz wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego, jeżeli (Rozp. §3 ust. 2):
1. opanowałeś umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której odbywasz staż;
2. poznałeś środowisko swoich uczniów, ich problemy oraz wykazałeś się umiejętnością współpracy z tym środowiskiem;
3. potrafisz omówić własne zajęcia lub te, które obserwowałeś;
4. znasz organizację i zasady funkcjonowania szkoły, w której odbywałeś staż. Do wniosku możesz dołączyć również inną dokumentację świadczącą o Twoich osiągnięciach zawodowych (Rozp. §7 ust. 3).
Prezentacja przed komisją
W skład komisji kwalifikacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego wchodzą (KN art. 9g ust. 1):
  • dyrektor (wicedyrektor) szkoły - jako przewodniczący;
  • przewodniczący zespołu przedmiotowego (wychowawczego), a jeżeli zespół taki nie został powołany - nauczyciel mianowany lub dyplomowany zatrudniony w szkole;
  • opiekun stażu;
  • przedstawiciel wskazanego przez Ciebie związku zawodowego - powołany na Twój wniosek (KN art. 9g ust. 5).
Uwaga! Przedstawiciela związku zawodowego wskazuje właściwy organ statutowy związku (KN art. 9g ust. 5a).
W pracach komisji mogą brać udział, w charakterze obserwatorów, przedstawiciele organów: prowadzącego szkołę i sprawującego nadzór pedagogiczny (KN art. 9g ust. 4).
Wnioski o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego rozpatrywane są w kolejności ich wpływu (Rozp. §8 ust. 1).
Komisja przeprowadza postępowanie wobec wniosków spełniających wymogi formalne (Rozp. §8 ust. 2 i 3):
  • złożonych przed 30 czerwca - nie później niż do końca roku szkolnego;
  • złożonych po 30 czerwca - nie później niż w styczniu i lutym następnego roku kalendarzowego.
W przypadku, gdy wniosek lub dokumentacja nie spełnia wymagań formalnych, dyrektor szkoły wskazuje stwierdzone braki oraz określa termin ich uzupełnienia. (Rozp. §8 ust. 6). Przewodniczący komisji kwalifikacyjnej powiadamia Cię o terminie i miejscu przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej co najmniej na 14 dni przed datą posiedzenia komisji (Rozp. §8 ust. 7). W trakcie posiedzenia komisji odbywa się rozmowa kwalifikacyjna, podczas której przedstawiasz sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego i odpowiadasz na pytania członków komisji, dotyczące spełnienia przez Ciebie wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego (Rozp. §9 ust.1). Warto do tej rozmowy odpowiednio się przygotować. Duże znaczenie mają umiejętności związane z autoprezentacją.
Wyniki postępowania kwalifikacyjnego
Jednym z warunków nadania Ci stopnia nauczyciela kontraktowego jest uzyskanie akceptacji komisji kwalifikacyjnej (KN art. 9b ust. 1 pkt 1).
Komisja podejmuje rozstrzygnięcia w obecności co najmniej 2/3 swego składu (Rozp. §11-12):
  • każdy członek komisji ocenia spełnienie wymagań według skali punktowej od 0 do 10;
  • otrzymujesz akceptację komisji po uzyskaniu co najmniej 2/3 możliwych punktów, którymi dysponują obecni na posiedzeniu członkowie komisji;
  • z przebiegu prac komisji sporządza się protokół, uwzględniający punktację wraz z jej uzasadnieniem;
  • jeśli uzyskałeś akceptację komisji kwalifikacyjnej, otrzymujesz zaświadczenie o akceptacji na stopień nauczyciela kontraktowego.
  • Rejestr wydanych zaświadczeń prowadzi organ powołujący komisję (KN art. 9g ust. 9);
  • w przypadku nieuzyskania akceptacji komisji, możesz ponownie złożyć wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego po odbyciu (na swój wniosek i za zgodą dyrektora szkoły) dodatkowego stażu w wymiarze 9 miesięcy (KN art. 9g ust. 8). Dodatkowy staż rozpoczynasz z początkiem roku szkolnego nie później jednak niż 14 dni od rozpoczęcia zajęć;
  • do rozmowy kwalifikacyjnej możesz przystąpić ponownie tylko jeden raz w danej szkole (KN art. 9g ust. 8 pkt 1).
Nadanie stopnia awansu zawodowego
Dyrektor szkoły nadaje Ci, w drodze decyzji administracyjnej, stopień nauczyciela kontraktowego (KN art. 9b ust. 4 pkt 1), jeśli:
1. Spełniasz wymagania kwalifikacyjne, o których mowa w KN art. 9 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 i 3;
2. Odbyłeś staż i otrzymałeś pozytywną ocenę dorobku zawodowego (KN art. 9b ust. 1);
3. Uzyskałeś akceptację komisji kwalifikacyjnej (KN art. 9b ust. 1 pkt 1).
W przypadku niespełnienia któregoś z wyżej wymienionych warunków, dyrektor odmawia Ci nadania stopnia awansu zawodowego (KN art. 9b ust. 6) w drodze decyzji administracyjnej. Od decyzji dyrektora szkoły możesz odwoływać się do organu wyższego stopnia (KN art. 9b ust. 7).
Jest nim:
  • wobec dyrektora - organ prowadzący szkołę;
  • wobec organu prowadzącego szkołę - organ sprawujący nadzór pedagogiczny;
  • wobec organu sprawującego nadzór pedagogiczny - właściwy minister;
Możesz się również odwołać do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Akt nadania stopnia nauczyciela kontraktowego zawiera (KN art. 9b ust. 5) w szczególności: nazwę komisji kwalifikacyjnej, numer i datę wydania zaświadczenia o uzyskaniu akceptacji na stopień nauczyciela kontraktowego, stopień awansu zawodowego, a także informację o poziomie wykształcenia nauczyciela. Do tego aktu załączane jest uzasadnienie (Rozp. §11 ust. 11).
Jeżeli po otrzymaniu stopnia nauczyciela kontraktowego uzyskałeś poziom wykształcenia wyższy niż określony w akcie nadania stopnia awansu zawodowego, dyrektor wydaje na Twój wniosek nowy akt nadania uwzględniający posiadany przez Ciebie poziom wykształcenia (KN art. 9f ust. 1).
! Szczególne sytuacje:
Staż
Jeżeli przerwiesz staż z powodu czasowej niezdolności do pracy trwającej łącznie dłużej niż 3 miesiące, wskutek:
  • choroby,
  • zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy,
  • urlopu innego niż urlop wypoczynkowy,
możesz po podjęciu świadczenia pracy złożyć wniosek o kontynuację stażu. Jeśli od przerwania stażu do złożenia wniosku minie nie więcej niż 6 miesięcy, okres stażu zrealizowanego przed przerwą będzie zaliczony z wyłączeniem okresu nieobecności. Jeśli ten okres był dłuższy, jesteś obowiązany do ponownego odbycia stażu w pełnym wymiarze (KN art. 9d ust. 3 i 4). Przepis ten nie dotyczy Cię, jeśli jesteś nauczycielem skierowanym do pracy za granicą (KN art. 9d ust. 4a). W przypadku nieobecności w pracy z powodu urlopu macierzyńskiego staż ulega przedłużeniu o czas trwania tego urlopu (KN art. 9d ust. 3a).
Dokumentacja
Jeżeli w okresie odbywania stażu byłeś zatrudniony w kilku szkołach, w każdej w wymiarze mniejszym niż 1/2 obowiązującego wymiaru zajęć, ale łącznie w wymiarze co najmniej 1/2 obowiązującego wymiaru zajęć, powinieneś załączyć zaświadczenia ze wszystkich tych szkół, o ile nie jest możliwe udokumentowanie zatrudnienia świadectwami pracy (Rozp. §7 ust. 1 pkt 2).
Przyznawanie stopni awansu zawodowego
Jeżeli jesteś nauczycielem akademickim legitymującym się co najmniej trzyletnim okresem pracy w szkole wyższej lub osobą posiadającą co najmniej pięcioletni okres pracy i znaczący dorobek zawodowy, to z dniem nawiązania stosunku pracy w szkole uzyskujesz stopień nauczyciela kontraktowego (KN art. 9a ust. 3), a akt nadania tego stopnia nie zawiera wtedy nazwy komisji kwalifikacyjnej ani numeru i daty wydania zaświadczenia o akceptacji (KN art. 9b ust. 5). Gdy będziesz ubiegał się o stopień nauczyciela mianowanego, dyrektor szkoły może Ci skrócić staż do 9 miesięcy (KN art. 9c ust. 2). Jeżeli jesteś nauczycielem akademickim posiadającym stopień naukowy oraz legitymujesz się co najmniej 3-letnim okresem pracy w szkole wyższej, to z dniem nawiązania stosunku pracy w zakładach kształcenia nauczycieli uzyskujesz stopień nauczyciela mianowanego (KN art. 9a ust. 4).
Nauczyciel dyplomowany:
Wstęp
Nauczyciel mianowany może rozpocząć staż na stopień nauczyciela dyplomowanego po przepracowaniu w szkole co najmniej roku od dnia nadania stopnia nauczyciela mianowanego.
W świetle art. 9b ust. 1 pkt 3 ustawy – Karta Nauczyciela warunkiem nadania stopnia nauczyciela dyplomowanego jest:
  • spełnianie wymagań kwalifikacyjnych,
  • odbycie stażu i uzyskanie pozytywnej oceny dorobku zawodowego nauczyciela,
  • uzyskanie akceptacji komisji kwalifikacyjnej po dokonaniu analizy dorobku zawodowego nauczyciela i przeprowadzonej rozmowie
Postępowanie kwalifikacyjne na stopień nauczyciela dyplomowanego składa się z dwóch etapów:
I etap (szkolny) – w trakcie którego nauczyciel odbywa staż i uzyskuje ocenę dorobku zawodowego za okres stażu,
II etap (zewnętrzny) – postępowanie administracyjne rozpoczynane na wniosek nauczyciela skierowany do organu nadzoru pedagogicznego; w toku tego postępowania komisja kwalifikacyjna - powołana przez organ nadzoru pedagogicznego - ocenia spełnianie przez nauczyciela wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego.
Staż na stopień nauczyciela dyplomowanego trwa 2 lata i 9 miesięcy lub rok i 9 miesięcy – w przypadku nauczyciela posiadającego co najmniej stopień naukowy doktora. W okresie stażu nauczyciel realizuje własny plan rozwoju zawodowego, zatwierdzony przez dyrektora szkoły a po zakończeniu stażu przedkłada dyrektorowi szkoły sprawozdanie z jego realizacji. Należy podkreślić, że nauczyciel mianowany realizuje samodzielnie plan rozwoju zawodowego, nie korzysta z pomocy opiekuna stażu tak jak nauczyciel stażysta i kontraktowy. Za okres stażu nauczyciel otrzymuje ocenę dorobku zawodowego. Po uzyskaniu pozytywnej oceny dorobku zawodowego nauczyciel składa wniosek do organu nadzoru pedagogicznego o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela dyplomowanego. Złożenie wniosku rozpoczyna drugi etap postępowania kwalifikacyjnego, w którym nauczyciel przedstawia swój dorobek zawodowy w formie dokumentacji dołączonej do wniosku oraz przeprowadza rozmowę z komisją kwalifikacyjną. Uzyskanie akceptacji komisji kwalifikacyjnej jest warunkiem niezbędnym uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego. Nauczycielowi, który uzyskał akceptację komisji kwalifikacyjnej i spełnia pozostałe warunki, określone w art. 9b ust. 1 ustawy – Karta Nauczyciela organ nadzoru pedagogicznego wydaje decyzję o nadaniu stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego.
<p>Warunki odbywania stażu</p>
Podobnie jak w przypadku nauczyciela stażysty i kontraktowego warunkiem odbywania stażu jest zatem zatrudnienie w wymiarze co najmniej ˝ obowiązkowego wymiaru zajęć w jednej lub łącznie w kilku szkołach (art. 22 ust. 3 i 4 Karty Nauczyciela), zgodnie z wymaganymi kwalifikacjami. Nauczyciel mianowany rozpoczyna staż z początkiem roku szkolnego, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć, na swój wniosek skierowany do dyrektora szkoły. Jeżeli nauczyciel zostanie zatrudniony po upływie 14 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie rozpoczyna stażu do końca tego roku szkolnego (art. 9d ust. 1 i 2 Karty Nauczyciela). W przypadku nieobecności nauczyciela w pracy z powodu czasowej niezdolności do pracy wskutek choroby, zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy lub urlopu innego niż urlop wypoczynkowy, trwającej nieprzerwanie dłużej niż miesiąc, staż ulega przedłużeniu o czas trwania tej nieobecności. W przypadku nieobecności dłuższej niż rok nauczyciel obowiązany jest do ponownego odbycia stażu w pełnym wymiarze (art. 9d ust. 5 Karty Nauczyciela).
Dyrektor odgrywa niezwykle ważną rolę w przebiegu stażu nauczyciela mianowanego, pamiętajmy, że nauczyciel nie ma opiekuna staży, może liczyć jedynie na pomoc dyrektora, który:
zatwierdza plan rozwoju zawodowego nauczyciela,
wystawia ocenę dorobku zawodowego za okres stażu,
a następnie
wchodzi w skład komisji kwalifikacyjnej, która ocenia spełnianie przez nauczyciela wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego.
Dyrektor szkoły zapewnia prawidłowy przebieg stażu. Szczegółowe obowiązki dyrektora względem nauczyciela odbywającego staż określają przepisy § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Dyrektor szkoły zapewnia nauczycielowi odbywającemu staż niezbędne warunki do:
1) obserwacji zajęć dydaktycznych, wychowawczych oraz innych prowadzonych w szkole, z uwzględnieniem zajęć prowadzonych przez nauczyciela tego samego przedmiotu lub rodzaju zajęć w tej samej lub innej szkole,
2) udziału w formach kształcenia ustawicznego, jeżeli wynika to z zatwierdzonego planu rozwoju zawodowego i potrzeb szkoły,
3) korzystania z pomocy merytorycznej i metodycznej poradni psychologiczno – pedagogicznej lub innych placówek i instytucji oświatowych.
Dyrektor szkoły uwzględnia w wewnątrzszkolnym planie doskonalenia zawodowego nauczycieli formy doskonalenia przydatne w realizacji działań i zadań zawartych w planach rozwoju zawodowego nauczycieli. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, w trakcie trwania stażu dyrektor szkoły może pisemnie zobowiązać nauczyciela do korekty planu rozwoju zawodowego.
<p>Plan rozwoju zawodowego nauczyciela</p>
W okresie stażu nauczyciel realizuje własny plan rozwoju zawodowego zatwierdzony przez dyrektora szkoły, uwzględniający wymagania określone w przepisach rozporządzenia w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego. Nauczyciel mianowany ubiegający się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego w okresie odbywania stażu zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia z dnia 1 grudnia 2004 r. powinien w szczególności:
1) podejmować działania mające na celu doskonalenie warsztatu i metod pracy, w tym doskonalenie umiejętności stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej,
2) realizować zadania służące podniesieniu jakości pracy szkoły,
3) pogłębiać wiedzę i umiejętności służące własnemu rozwojowi oraz podniesieniu jakości pracy szkoły, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego
- z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż.
Plan rozwoju zawodowego nauczyciela mianowanego powinien uwzględniać wszystkie ww. zadania.
Przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie awansu zawodowego przez nauczycieli, zostały tak skonstruowane, aby zapewnić nauczycielowi mianowanemu dużą samodzielność w kreowaniu swojego planu rozwoju zawodowego. Forma planu może być dowolna, natomiast treść musi odpowiadać wymogom określonym w przepisach rozporządzenia, tj. uwzględniać zadania, które nauczyciel zobligowany jest realizować w okresie stażu. Należy przy tym pamiętać, że im bardziej precyzyjnie zostanie skonstruowany plan tym łatwiej jest go realizować. Stanowi on swego rodzaju instrukcję, dzięki której dokładnie wiemy co w danym okresie powinniśmy zrobić. Ma to wielkie znaczenie, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że staż trwa 2 lata i 9 miesięcy. To długo – bez precyzyjnych wskazówek możemy się pogubić. Pamiętajmy, że na podstawie planu rozwoju zawodowego będziemy musieli napisać sprawozdanie, im plan będzie bardziej precyzyjny, tym łatwiej uporamy się ze sprawozdaniem z jego realizacji. Nauczyciel mianowany projekt planu rozwoju zawodowego załącza do wniosku o rozpoczęcie stażu skierowanego do dyrektora szkoły.
Dyrektor szkoły zatwierdza projekt planu rozwoju zawodowego nauczyciela w ciągu 30 dni od dnia rozpoczęcia zajęć lub zwraca go nauczycielowi do poprawy ze wskazaniem, w formie pisemnej, zakresu niezbędnych zmian. Dyrektor może zwrócić nauczycielowi plan rozwoju do poprawy i zobowiązać go do naniesienia niezbędnych zmian. Takie zobowiązanie powinno mieć charakter pisemny. Dyrektor powinien precyzyjnie wskazać zakres niezbędnych zmian, jaki nauczyciel ma wprowadzić do swojego planu rozwoju. Nauczyciel obowiązany jest niezwłocznie poprawić projekt planu rozwoju zawodowego zgodnie z zaleceniami dyrektora szkoły i ponownie przedłożyć projekt dyrektorowi. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, w trakcie trwania stażu dyrektor szkoły może pisemnie zobowiązać nauczyciela do korekty planu rozwoju zawodowego.
W czasie trwania stażu nauczyciel może wprowadzać zmiany w planie rozwoju zawodowego za zgodą dyrektora szkoły. Pamiętajmy, że 2 lata i 9 miesięcy to długi okres, może się w nim wiele wydarzyć, dlatego mogą być konieczne zmiany w planie rozwoju zawodowego. Plan jest rodzajem umowy między dyrektorem szkoły a nauczycielem, w której uwzględnia się zarówno indywidualny rozwój nauczyciela jak i dobro placówki, w której nauczyciel odbywa staż.
W terminie 30 dni od dnia zakończenia stażu nauczyciel składa dyrektorowi sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego. Przepisy nie określają formy sprawozdania z realizacji planu. Stąd też wybór formy sprawozdania należy do nauczyciela. W sprawozdaniu z realizacji planu nauczyciel powinien wskazać działania podejmowane w trakcie stażu, przedstawić sposób ich realizacji oraz efekty tych działań. Najlepiej pisać sprawozdanie w trakcie stażu, nie będziemy wtedy zaskoczeni dniem 31 maja kiedy skończymy staż i nie będziemy pamiętali co wydarzyło się podczas minionych 2 lat i 9 miesięcy. Wówczas nawet 30 dni na napisanie sprawozdania może się okazać za krótkim okresem na przygotowanie sprawozdania.
Należy pamiętać, ze sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego będzie podstawą do oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu dla dyrektora szkoły. Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciel załącza również do wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego. Zarówno sprawozdanie jak i plan rozwoju zawodowego jest ważnym źródłem informacji dla komisji kwalifikacyjnej na temat dorobku zawodowego nauczyciela, a szczególnie na temat jego efektów i wpływu stażu na jakość pracy szkoły. Pamiętajmy, że poprzez plan rozwoju zawodowego i sprawozdanie z jego realizacji prezentujemy efekty naszej pracy komisji kwalifikacyjnej.
<p>Ocena dorobku zawodowego nauczyciela</p>
Zgodnie z art. 9c ust. 6 Karty Nauczyciela, ocenę dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu ustala, w terminie nie dłuższym niż 21 dni od dnia złożenia sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego, dyrektor szkoły:
z uwzględnieniem stopnia realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela, oraz
po zasięgnięciu opinii rady rodziców.
Rada rodziców powinna przedstawić swoją opinię w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego nauczyciela. Jeżeli rada rodziców nie przedstawi swojej opinii w przewidzianym terminie dyrektor dokonuje oceny bez tej opinii.
<p>Ocena dorobku zawodowego nauczyciela może być pozytywna lub negatywna (art. 9c ust. 8 Karty Nauczyciela). Ocena musi być sporządzona na piśmie i zawierać uzasadnienie oraz pouczenie o możliwości wniesienia odwołania. W uzasadnieniu oceny dyrektor szkoły powinien w szczególności odnieść się do stopnia realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela. Uzasadnienie oceny powinno zawierać informacje o efektach realizacji planu rozwoju zawodowego oraz korzyściach odniesionych przez szkołę. Również w przypadku negatywnej oceny, uzasadnienie jest istotne. Daje nauczycielowi szansę zrozumienia, jakie błędy popełnił podczas stażu, dlaczego staż zakończył się niepowodzeniem. Pamiętajmy, że od negatywnej oceny dorobku zawodowego za okres stażu przysługuje nauczycielowi odwołanie. Przy rozpatrywaniu odwołania przez organ nadzoru pedagogicznego argumenty zawarte w uzasadnieniu oceny mogą mieć decydujące znaczenie przy sformułowaniu ostatecznej oceny.</p>
Od oceny dorobku zawodowego nauczyciel może się odwołać do organu sprawującego nadzór pedagogiczny (art. 9c ust. 9 Karty Nauczyciela). Odwołanie od oceny dorobku zawodowego za okres stażu nauczyciel składa w terminie 14 dni od dnia otrzymania oceny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny rozpatruje odwołanie w terminie 21 dni. Ocena dorobku zawodowego nauczyciela ustalona przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny jest ostateczna. W przypadku niedotrzymania przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny terminu rozpatrzenia odwołania od oceny dorobku zawodowego, nauczyciel może złożyć wniosek o podjęcie postępowania i będzie dopuszczony do postępowania kwalifikacyjnego. Ocena dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu nie jest decyzją administracyjną w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.
W przypadku, gdy ostateczna ocena dorobku zawodowego nauczyciela, ustalona przez organ prowadzący jest negatywna, ponowna ocena dorobku może być dokonana po odbyciu, na wniosek nauczyciela i za zgodą dyrektora szkoły, jednego dodatkowego stażu w wymiarze 9 miesięcy.
<p>Wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego</p>
Uzyskanie pozytywnej oceny dorobku zawodowego za okres stażu kończy pierwszy etap postępowania w sprawie nadania stopnia nauczyciela dyplomowanego. Etap pierwszy, moglibyśmy nazwać „wewnętrznym”, ponieważ odbywa się w szkole, w której zatrudniony jest nauczyciel. Jednocześnie, z końcem pierwszego rozpoczyna się drugi etap – „zewnętrzny”, w którym dorobek zawodowy nauczyciel zostanie poddany ocenie komisji kwalifikacyjnej powołanej przez organ nadzoru pedagogicznego.
Następny etap to postępowanie administracyjne, w trakcie którego dokonywana jest ocena spełniania przez nauczyciela wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego w trakcie postępowania przed komisją kwalifikacyjną.
Po odbyciu stażu i uzyskaniu pozytywnej oceny dorobku zawodowego za okres stażu, nauczyciel składa zatem wniosek do organu sprawującego nadzór pedagogiczny o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela dyplomowanego. Przystąpienie do II etapu postępowania na stopień nauczyciela dyplomowanego jest uwarunkowane uzyskaniem pozytywnej oceny dorobku zawodowego za okres stażu oraz złożeniem wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego.
Postępowanie kwalifikacyjne zostaje wszczęte z dniem złożenia przez nauczyciela wniosku do organu sprawującego nadzór pedagogiczny. Nauczyciel mianowany może złożyć wniosek w okresie 3 lat od dnia uzyskania pozytywnej oceny dorobku zawodowego za okres stażu. W przypadku niedotrzymania terminu złożenia wniosku nauczyciel jest obowiązany do ponownego odbycia stażu w pełnym wymiarze (art. 9d ust. 7 Karty Nauczyciela). Data złożenia do organu sprawującego nadzór pedagogiczny wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela dyplomowanego wpływa na termin wydania decyzji o nadaniu stopnia. Zgodnie bowiem z art. 9b ust. 3 i ust. 4 Karty Nauczyciela nauczycielom, którzy złożą wnioski o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego do dnia 30 czerwca danego roku, organ nadzorujący pracę szkoły wydaje decyzję o nadaniu lub o odmowie nadania stopnia awansu zawodowego w terminie do dnia 31 sierpnia danego roku. Nauczycielom, którzy złożą wnioski o podjęcie postępowania egzaminacyjnego do dnia 31 października danego roku, organ wydaje decyzję o nadaniu lub o odmowie nadania stopnia awansu zawodowego w terminie do dnia 31 grudnia danego roku.
Dokumentacja załączona do wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela dyplomowanego obejmuje następujące dokumenty:
1) potwierdzające posiadane kwalifikacje zawodowe, akt nadania stopnia awansu
zawodowego nauczyciela mianowanego – poświadczone kopie;
2) zaświadczenie dyrektora szkoły zawierające informacje o:
a) wymiarze zatrudnienia nauczyciela oraz o nauczanym przez niego przedmiocie lub rodzaju prowadzonych zajęć w dniu wydania zaświadczenia oraz w okresie odbywania stażu; w przypadku nauczyciela, który w okresie odbywania stażu zmienił miejsce zatrudnienia, oraz nauczyciela zatrudnionego w kilku szkołach, w każdej w wymiarze niższym niż połowa obowiązkowego wymiaru zajęć, łącznie w wymiarze co najmniej połowy obowiązkowego wymiaru zajęć, należy załączyć zaświadczenia ze wszystkich szkół, w których nauczyciel był zatrudniony w okresie stażu;
b) dacie zatwierdzenia planu rozwoju zawodowego nauczyciela;
c) dacie złożenia przez nauczyciela sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego;
d) uzyskanej przez nauczyciela ocenie dorobku zawodowego za okres stażu oraz dacie jej dokonania, a w przypadku nauczyciela, który w okresie odbywania stażu zmienił miejsce zatrudnienia - także o ocenie dorobku zawodowego za okres stażu odbytego w poprzednim miejscu zatrudnienia;
3) opis i analizę realizacji wymagań określonych w § 8 ust. 2, w szczególności ze wskazaniem uzyskanych efektów; dyplom lub świadectwo potwierdzające zaawansowaną znajomość języka obcego w rozumieniu przepisów w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli - jeżeli nauczyciel realizował zadanie, o którym mowa w § 8 ust. 2 pkt 4 lit. d - poświadczoną kopię.
<p>Komisja Kwalifikacyjna</p>
Przed powołaniem komisji kwalifikacyjnej, która dokonuje analizy dorobku zawodowego nauczyciela i przeprowadza rozmowę z nauczycielem organ prowadzący postępowanieprzeprowadza analizę formalną wniosku i dokumentacji nauczyciela. Analiza formalna wniosku oraz dokumentacji polega na sprawdzeniu, czy nauczyciel przedłożył wszystkie wymagane dokumenty, oraz czy dokumenty te mają wymaganą formę.
Jeżeli wniosek i dokumentacja nie spełniają wymagań formalnych organ prowadzący postępowanie wskazuje nauczycielowi szczegółowo stwierdzone braki i wyznacza termin ich uzupełnienia. Nauczyciel powinien uzupełnić brakujące dokumenty w wyznaczonym terminie. W przypadku nieuzupełnienia wskazanych braków formalnych wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia.
Jeżeli wniosek oraz dokumentacja nauczyciela spełniają wymagania formalne organ sprawujący nadzór pedagogiczny powołuje komisję kwalifikacyjną, która dokonuje analizy dorobku zawodowego nauczyciela i przeprowadza z nauczycielem rozmowę. W skład komisjiwchodzą:
1) przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny, jako jej przewodniczący,
2) dyrektor szkoły (w przypadku gdy o awans ubiega się dyrektor – przedstawiciel organu prowadzącego szkołę),
3) trzej eksperci z listy ekspertów ustalonej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
Na wniosek nauczyciela w skład komisji może wejść przedstawiciel związku zawodowego. Przedstawiciela związku zawodowego wskazuje właściwy organ statutowy związku (art. 9g ust. 5 Karty Nauczyciela).
Organ powołujący komisję kwalifikacyjną, ustalając skład komisji, zapewnia w niej udział ekspertów posiadających kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole tego samego typu i rodzaju co szkoła, w której nauczyciel jest zatrudniony, z których co najmniej jeden jest zatrudniony w szkole tego samego typu i rodzaju oraz co najmniej jeden naucza tego samego przedmiotu lub prowadzi ten sam rodzaj zajęć, co nauczyciel.
Organ sprawujący nadzór pedagogiczny powołuje komisję kwalifikacyjną na wniosek nauczyciela i powiadamia nauczyciela o terminie i miejscu posiedzenia komisji co najmniej na 14 dni przed datą posiedzenia komisji.
Komisja kwalifikacyjna analizuje dorobek zawodowy nauczyciela mianowanego ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego na podstawie przedłożonej przez nauczyciela dokumentacji oraz przeprowadzonej rozmowy, podczas której nauczyciel odpowiada na pytania członków komisji dotyczące wpływu działań i zadań zrealizowanych przez nauczyciela w czasie stażu na podwyższenie jakości pracy szkoły, w której nauczyciel odbywał staż (§ 12 ust. 3 rozporządzenia).
Zgodnie z przepisami (§ 8 ust. 2) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieliwymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanegoobejmują:
1) uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia programu działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienia jakości pracy szkoły, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 9e ust. 1-3 Karty Nauczyciela - uzyskanie pozytywnych efektów w zakresie realizacji zadań odpowiednio na rzecz edukacji, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w związku z zajmowanym stanowiskiem lub pełnioną funkcją,
2) wykorzystanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej,
3) umiejętność dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym poprzez: prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć,
4) realizację co najmniej trzech z następujących zadań:
a) opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich,
b) wykonywanie zadań doradcy metodycznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, eksperta komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, rzeczoznawcy do spraw programów nauczania, programów wychowania przedszkolnego, podręczników lub środków dydaktycznych; w przypadku nauczycieli szkół artystycznych – także konsultanta Centrum Edukacji Artystycznej,
c) poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności w zakresie działań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych,
d) uzyskanie umiejętności posługiwania się językiem obcym na poziomie zaawansowanym, a w przypadku nauczycieli języków obcych - uzyskanie umiejętności posługiwania się drugim językiem obcym na poziomie zaawansowanym,
e) wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami,
f) uzyskanie innych znaczących osiągnięć w pracy zawodowej,
5) umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony.
Komisja kwalifikacyjna podejmuje rozstrzygnięcie w obecności co najmniej 2/3 składu swoich członków. Każdy z członków komisji ocenia spełnianie przez nauczyciela wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia awansu zawodowego, według skali punktowej od 0 do 10. Nauczyciel otrzymuje akceptację komisji w przypadku uzyskania średniej arytmetycznej punktów w wysokości co najmniej 7. Jeżeli liczba członków komisji jest większa niż 3, przed obliczeniem średniej arytmetycznej punktów odrzuca się jedną najwyższą i jedną najniższą ocenę punktową.
Z przebiegu pracy komisji kwalifikacyjnej sporządzany jest protokół (§ 14 ust. 1), który zawiera w szczególności:
1) datę i miejsce posiedzenia komisji,
2) imiona i nazwiska członków komisji,
3) imiona i nazwiska osób uczestniczących w pracach komisji w charakterze obserwatora,
4) pytania zadane nauczycielowi w czasie rozmowy kwalifikacyjnej, wraz z informacją o udzielonych przez nauczyciela odpowiedziach,
5) uzyskane przez nauczyciela oceny punktowe,
6) średnią arytmetyczną punktów,
7) uzasadnienie rozstrzygnięcia komisji,
8) podpisy członków uczestniczących w jej pracach.
Uzasadnienie przyznanej liczby punktów powinno odnosić się do spełniania przez nauczyciela wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego, określonych w przepisach § 8 ust. 2 rozporządzenia.
Komisja wydaje nauczycielowi zaświadczenie o otrzymaniu akceptacji. Wzór zaświadczenia określony jest w załączniku do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
Ocena komisji kwalifikacyjnej nie jest decyzją administracyjną, od której służy nauczycielowi odwołanie. W razie nieotrzymania akceptacji nauczyciel może ponownie złożyć wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego po odbyciu, na wniosek nauczyciela i za zgodą dyrektora szkoły, dodatkowego stażu w wymiarze 9 miesięcy.
<p>Nadanie stopnia nauczyciela dyplomowanego</p>
Warunki niezbędne do uzyskania stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego określa art. 9b ust. 1 pkt 3 Karty Nauczyciela. Są to:
1) spełnianie wymagań kwalifikacyjnych, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1 i ust. 1a-3ustawy – Karta Nauczyciela,
2) odbycie stażu zakończonego pozytywną oceną dorobku zawodowego nauczyciela,
3) uzyskanie akceptacji komisji kwalifikacyjnej po dokonaniu analizy dorobku zawodowego nauczyciela i przeprowadzonej rozmowie.
Zgodnie z art. 9b ust. 4 – Karty Nauczyciela nauczycielowi, który spełnia ww. warunki organ sprawujący nadzór pedagogiczny nadaje, w drodze decyzji administracyjnej, stopień nauczyciela dyplomowanego.
Ustawa - Karta Nauczyciela określa szczególne elementy decyzji administracyjnej jaką jest akt nadania stopnia awansu zawodowego. Akt nadania stopnia awansu zawodowego zawiera w szczególności: nazwę komisji egzaminacyjnej, numer i datę wydania zaświadczenia o zdaniu egzaminu, stopień awansu zawodowego, a także informację o poziomie wykształcenia nauczyciela. Ponadto, zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego (art. 107 Kpa) decyzja o nadaniu stopnia awansu zawodowego powinna zawierać: oznaczenie organu, który wydał decyzję, datę wydania, oznaczenie strony lub stron, powołanie podstawy prawnej, rozstrzygnięcie, uzasadnienie faktyczne i prawne, pouczenie, czy i w jakim trybie służy od niej odwołanie, podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do wydania decyzji. Wzór aktu nadania stopnia nauczyciela dyplomowanego określony jest w załączniku do rozporządzenia.
Uzasadnienie aktu nadania stopnia nauczyciela dyplomowanego powinno odnosić się do ustawowych warunków nadania stopnia, określonych w art. 9b ust. 1 ustawy – Karta Nauczyciela.
Nauczyciel uzyskuje stopień awansu zawodowego z dniem wydania decyzji o nadaniu stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego (a nie z dniem otrzymania akceptacji komisji kwalifikacyjne).
<p>Odmowa nadania stopnia nauczyciela dyplomowanego</p>
W świetle art. 9b ust. 6 Karty Nauczyciela, w przypadku niespełniania przez nauczyciela warunków, określonych w art. 9b ust. 1 ustawy – Karta Nauczyciela, organ prowadzący postępowanie odmawia nauczycielowi, w drodze decyzji administracyjnej, nadania stopnia nauczyciela dyplomowanego.
Zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego (art. 10 § 1 Kpa.) - przed wydaniem decyzji o odmowie nadania nauczycielowi stopnia awansu zawodowego – organ prowadzący postępowanie powinien powiadomić nauczyciela o prawie wglądu do akt sprawy oraz wypowiedzenia się co do materiałów zebranych w postępowaniu kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela dyplomowanego.
Decyzja o odmowie nadania stopnia awansu zawodowego:
1) powinna odpowiadać ogólnym zasadom, określonym w art. 107 Kpa.,
2) uzasadnienie decyzji powinno odnosić się do ustawowych wymogów nadania stopnia, określonych w art. 9b ust. 1 Karty Nauczyciela i wskazywać, którego z warunków nauczyciel nie spełnia.
Protokoły i dokumentacja komisji kwalifikacyjnej przechowywane są przez organ prowadzący postępowanie. Nauczyciel dyplomowany może odebrać dokumentację dołączoną do wniosku o podjęcie postępowania po uprawomocnieniu się decyzji administracyjnej kończącej postępowanie. Organ wydający decyzje zatrzymuje jedynie dokumentację będącą podstawą wydania decyzji.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2014 Świat i edukacja dziecka , Blogger