Klasa terapeutyczna dla uczniów wymagających pomocy specjalistycznej
Naukę w klasach terapeutycznych organizuje się dla uczniów wykazujących jednorodne lub sprzężone zaburzenia i wymagających dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz długotrwałej pomocy specjalistycznej.
Jeśli zostaną spełnione kryteria formalne, czyli uczniowie będą mieli opinieporadni psychologiczno-pedagogicznej w sprawie nauki w klasie terapeutycznej, to nie ma przeciwwskazań do utworzenia takiej klasy. Aby dołączyć do klasy terapeutycznej opinie takie powinni mieć także uczniowie mający orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Dla uczniów mających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej - na przykład ustalenie form udzielania tej pomocy, również w formie nauki w klasie terapeutycznej - jest zadaniem szkolnego zespołu nauczycieli i specjalistów. Muszą oni wskazać potrzebę objęcia ucznia nauką w tej formie organizacyjnej w indywidualnym planie edukacyjno-terapeutycznym (IPET).
Uwaga! Klasy terapeutyczne tworzy się z początkiem roku szkolnego.
W klasie terapeutycznej uczniowie z podobnymi problemami
Tworząc klasę terapeutyczną należy wziąć pod uwagę przesłanki merytoryczne. Jedną z nich jest jednorodność lub sprzężenie zaburzeń. Ważny jest przy tym kontekst wynikający z celu objęcia ucznia pomocą w formie nauki w klasie terapeutycznej, tj. zlikwidowanie opóźnień w uzyskaniu osiągnięć edukacyjnych wynikających z podstawy programowej lub złagodzenie albo wyeliminowanie zaburzeń stanowiących powód objęcia pomocą w tej formie.
Dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną lepszy oddział integracyjny
Uczniowie z obniżoną normą intelektualną uczą się na podstawie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dostosowanych do ich możliwości. Nie powinni więc mieć opóźnień w realizacji podstawy programowej. Formą zapewnienia dla nich odpowiednich warunków nauki jest kształcenie specjalne na podstawie orzeczeń. W ich przypadku trudno też mówić o złagodzeniu lub wyeliminowaniu przyczyny ich trudności.
Warto więc rozważyć utworzenie oddziałów integracyjnych z możliwością zatrudnienia nauczycieli wspomagających. Takich nauczycieli nie można by zatrudnić w klasie terapeutycznej. Wydaje się, że łatwiej będzie uczniom z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego zapewnić pomoc w oddziale integracyjnym, w którym dla grupy 3 uczniów z upośledzeniem będą jednocześnie nauczyciel prowadzący i wspomagający. W 15-osobowej klasie byłoby to trudniejsze. Tym bardziej, że wszyscy uczniowie mają w niej trudności zróżnicowane.
Podstawa prawna: rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz