Co powinno umieć dziecko zanim pójdzie do szkoły?
Co w powinno przeżyć, czego doświadczyć, z czym się zetknąć dziecko w ciągu pierwszych siedmiu lat swojego życia? Co powinno zobaczyć, usłyszeć, poznać? Jaką wiedzę posiąść, zanim nauczy się tabliczki mnożenia, dopływów Wisły i daty rewolucji francuskiej?
Co powinien umieć siedmiolatek?
Badacze z Niemiec próbowali znaleźć odpowiedź na to pytanie. Przez trzy lata zadawali je naukowcom, specjalistom z różnych dziedzin, pedagogom, rodzicom, dziadkom, ludziom bezdzietnym. Wśród ich rozmówców byli i znany psycholog, i turecka analfabetka, i generał. Lista, która dzięki temu powstała nie jest spisem tego, co dziecko "musi". To raczej propozycje, pomysły, możliwości, tego, co warto zaproponować dziecku.To także zwrócenie uwagi na fakt, że ważna jest nie tylko umiejętność czytania czy liczenia, a na rozwój wpływa o wiele więcej doświadczeń i przeżyć.Właściwie wszystko, co na niej jest, wiąże się z doznawaniem, doświadczaniem, przeżywaniem, a nie przyswajaniem sobie książkowych wiadomości. Oto jej fragmenty.
Czego powinno doświadczyć dziecko w ciągu pierwszych siedmiu lat życia?
Oto garść propozycji:
Co powinien umieć siedmiolatek?
Badacze z Niemiec próbowali znaleźć odpowiedź na to pytanie. Przez trzy lata zadawali je naukowcom, specjalistom z różnych dziedzin, pedagogom, rodzicom, dziadkom, ludziom bezdzietnym. Wśród ich rozmówców byli i znany psycholog, i turecka analfabetka, i generał. Lista, która dzięki temu powstała nie jest spisem tego, co dziecko "musi". To raczej propozycje, pomysły, możliwości, tego, co warto zaproponować dziecku.To także zwrócenie uwagi na fakt, że ważna jest nie tylko umiejętność czytania czy liczenia, a na rozwój wpływa o wiele więcej doświadczeń i przeżyć.Właściwie wszystko, co na niej jest, wiąże się z doznawaniem, doświadczaniem, przeżywaniem, a nie przyswajaniem sobie książkowych wiadomości. Oto jej fragmenty.
Czego powinno doświadczyć dziecko w ciągu pierwszych siedmiu lat życia?
Oto garść propozycji:
- Odczuwać własną obecność jako coś dobrego.
- Chcieć wygrywać i umieć przegrywać.
- Nie mylić głodu z gniewem, zmęczenia za smutkiem, znać opisy stanów emocjonalnych takie jak "gotuje się we mnie", "jestem w skowronkach."
- Widzieć radość innych, gdy robi postępy w nauce.
- Doświadczyć tego, że ciało ludzkie unosi się na wodzie.
- Umieć się huśtać (a wiec czuć, co ciało robi z huśtawką, a huśtawka z ciałem).
- Ulepić bałwana, zbudować zamek z piasku i tamę na strumieniu. Rozpalić i zgasić ognisko.
Zobacz też: 23 pomysły na szalone zabawy ruchowe. - Poznać podstawy sztuki kulinarnej: mieszać, kroić, obierać, rozumieć różnicę między tym, co surowe a tym, co gotowane, chrupiące a przypalone itd.
- Zobaczyć rodzinę, rodziców w innym otoczeniu. Doświadczyć różnicy: komfort/prymitywne warunki. W domu/w podróży.
- Tęsknić za domem, nocować u innej rodziny. Mieć kontakt z innymi modelami rodzinnymi, innymi zasadami. Znać jakiś zwyczaj obowiązujący tylko we własnej rodzinie.
- Doświadczyć jak własny pomysł udoskonalenia czegoś jest wprowadzony w życie.
- Odczuć, że świat się zmienia. Że babcia dorastała w innych warunkach. Zobaczyć stare przedmioty w muzeum.
- (Chcieć) założyć kolekcję.
- Wspiąć się na drzewo, wpaść do strumienia, kosić trawę, zbierać plony.
- Zbadać zamek błyskawiczny i zapięcie na rzepy, umieć się obchodzić z ryglami, kluczami.
- Brać udział w ustalaniu reguł. Zmienić regułę. Kojarzyć pojęcie "wyjątku."
- Spotkać znawcę, eksperta, mistrza. Pracować pod jego okiem.
- Odczuć dumę z bycia dzieckiem. Tylko dzieckiem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz