Hulajnoga dla dziecka – na co zwrócić uwagę?
Kształtuje zmysł równowagi, uczy dziecko balansowania ciałem, poprawia koordynację ruchową, a przede wszystkim – sprawia mnóstwo frajdy! O czym mowa? O hulajnodze, na której swoich sił próbować mogą już półtoraroczne brzdące. Jednak, aby jazda była przyjemna i bezpieczna, trzeba dokonać rozsądnego zakupu. Dobrze kupiona hulajnoga dla dziecka może długo cieszyć. Na co zwrócić uwagę podczas zakupów?
Z atestami
Przede wszystkim po hulajnogę należy wybrać się do profesjonalnego sklepu ze sprzętem sportowym. Tylko wtedy będziecie mieć pewność, że hulajnoga jest odpowiedniej jakości, a więc i bezpieczna w użytkowaniu. Niezastąpiona będzie również rada specjalisty, który pomoże w dokonaniu wyboru. Zwróćcie uwagę na to, czy hulajnoga posiada atesty, np. TÜV. Koniecznie zabierzcie ze sobą dziecko, nawet jeśli wolelibyście sprawić mu niespodziankę. Maluch musi sam wypróbować nowy pojazd, a wy musicie mieć pewność, że rozmiary hulajnogi dostosowane są do jego wzrostu.
Adekwatnie do wieku
Wzrost i wiek dziecka to najważniejsze kryteria podczas zakupu hulajnogi. Pojazd w żadnym wypadku nie może być za duży czy za mały. Inaczej maluch szybko się zniechęci, bo jazda będzie niekomfortowa, a przede wszystkim – może okazać się niebezpieczna.
Najmniejsze hulajnogi dostosowane są już dla maluchów powyżej 1. roku życia. Taki pojazd może mieć dodatkowo montowane siedzisko (np. Mini Micro Baby Seat, ok. 370 zł). Roczny brzdąc może więc używać sprzętu jako jeździka, a gdy nieco dorośnie – w wieku ok. 1,5-2 lat – wystarczy zdjąć siedzisko, uzyskując w ten sposób standardową hulajnogę.
Kupując hulajnogę należy zwrócić uwagę na to, czy można zmieniać wysokość kierownicy. Regulacja jest zwykle trzystopniowa.
Konstrukcja
Konstrukcja hulajnogi powinna być solidna i wytrzymała, ale nie może być ciężka. Hulajnoga musi być na tyle lekka, aby maluch bez problemu mógł nią manewrować i przenosić z miejsca na miejsce, a w razie upadku – hulajnoga nie może stwarzać zagrożenia, gdy przewróci się na dziecko.
Kierownica ma zwykle postać drążka z dwoma rączkami. Rączki powinny być pokryte pianką, wówczas dłonie dziecka nie ślizgają się, więc chwyt jest pewniejszy. Pianka zapobiega również powstawaniu otarć oraz… tworzeniu się zarysowań na meblach, jeśli wasza pociecha nie odstępuje hulajnogi na krok nawet w mieszkaniu. Dostępne są również kierownice w formie… joysticka (np. Maxi Micro joystick, ok. 440 zł). Tego typu hulajnogi dedykowane są jednak już nieco większym i sprawniejszym dzieciom, powyżej 5. roku życia.
Dwu- czy trójkołowa?
Decydując się na hulajnogę, trzeba zadać sobie podstawowe pytanie: ma mieć dwa czy trzy koła? Ale na tym nie koniec: należy zastanowić się także nad rodzajem i wielkością kół oraz ich rozmieszczeniem. Jaki macie wybór?
Dla najmłodszych dzieci, które po raz pierwszy stają na hulajnodze, najbardziej odpowiednie będą trzy koła. Dostępne są zarówno takie pojazdy, w których pojedyncze koło znajduje się z przodu, a dwa pozostałe z tyłu, jak i takie, w których rozmieszczenie jest odwrotne: dwa koła z przodu, jedno z tyłu. Które rozwiązanie jest lepsze? W tym przypadku szczególnie ważna jest obecność dziecka przy zakupie. Dlaczego? Może się zdarzyć, że jeśli dwa koła umiejscowione są z tyłu, a ich rozstaw jest zbyt szeroki, maluch będzie o nie zahaczał nóżką podczas odpychania się. Takiego problemu nie ma, gdy z tyłu znajduje się jedno koło.
Gdy dziecko nieco dorośnie, nabierze wprawy i będzie potrafiło utrzymywać równowagę, wówczas można zdecydować się na hulajnogę z dwoma kołami: po jednym z przodu i z tyłu.
Hulajnogi różnią się między sobą również wielkością kół i ich rodzajem. Koła o małej średnicy, wykonane z poliuretanu sprawdzą się w mieście, jeśli wasze wycieczki będą ograniczać się do miejsc o twardej nawierzchni. Jeśli natomiast zamierzacie odkrywać leśne ścieżki czy inne obszary, w których nawierzchnia jest nierówna, warto zastanowić się nad hulajnogą z dużymi kołami. Szczególnym rodzajem są hulajnogi z pompowanymi kołami (np. Puky, ok. 450 zł; Yedoo One, ok. 300 zł). Tego typu pojazdy przypominają tak naprawdę rower: oprócz pompowanych kół posiadają również dużą kierownicę, dzwonek, podpórkę, błotniki. Nie posiadają natomiast pedałów i siodełka.
Wygodny podest
Zwykle dopiero na końcu uważniej przyglądamy się podestowi. W przypadku hulajnogi dla najmłodszych dzieci podest powinien być dość szeroki, tak aby maluch mógł postawić na nim obie stopy. Jednak zwykle szerokość podestu jest wypadkową ilości kół: w hulajnodze z trzema kołami podest siłą rzeczy będzie zdecydowanie szerszy niż w hulajnodze z dwoma kołami. Warto przyjrzeć się także, czy powierzchnia podestu nie jest śliska.
Sprawne manewrowanie
Bardzo ważne jest, aby sterowanie hulajnogą było proste i wygodne. W większych pojazdach z pompowanymi kołami hulajnogą manewruje się podobnie jak w rowerze, skręcając kierownicą. Na podobnej zasadzie działają standardowe hulajnogi z kierownicą w kształcie litery T, w których przy pomocy rączek skręca się kółkiem w wybraną stronę (np. Micro Sprite, ok. 370 zł). Ciekawą propozycją są pojazdy, w których kluczem do sprawnego przemieszczania się jest balansowanie ciałem, a więc nie tylko sterowanie kierownicą, ale także odpowiednie przenoszenie ciężaru na podeście (np. Mini Micro, ok. 280 zł).
Hulajnoga powinna być również wyposażona w hamulec. Najczęściej znajduje się on na tylnym kółku i używa się go, naciskając piętą. W hulajnogach „rowerowych” hamulec jest zwykle ręczny, a więc zamontowany jest na kierownicy.
Gadżety
Hulajnoga kupiona? Nie zapominajcie o dodatkowych akcesoriach, które zapewnią bezpieczeństwo waszemu brzdącowi. Najważniejszy jest odpowiednio dobrany kask (np. AbusSmiley, ok. 120 zł). Można również zdecydować się na ochraniacze na łokcie i kolana (np. Micro, ok. 80 zł).
Ciekawym gadżetem są pokrowce na hulajnogę (np. Micro, ok. 89 zł) oraz specjalne paski (np. Micro, ok. 65 zł), za pomocą których można zawiesić pojazd, np. na własnym ramieniu, gdy maluch będzie już zmęczony zabawą. Dostępne są także dziecięce plecaczki (np. Micro, ok. 60 zł) czy pokrowce na butelkę (np. Micro, ok. 50 zł) do zamocowania przy kierownicy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz