Reforma oświaty: zasady organizacji publicznych szkół i przedszkoli zmienione w ostatniej chwili
Reforma systemu oświaty wchodzi w życie już 1 września br. Od początku prac towarzyszyła jej duża niepewność środowiska oświatowego. Zmienienie tuż przed wejściem w życie treści skonsultowanego już rozporządzenia w sprawie organizacji publicznych szkół i przedszkoli tylko pogarsza sytuację.
Zmiana treści Rozporządzenie w sprawie organizacji publicznych szkół i przedszkoli różni się od przekonsultowanego projektu.
W dniu 17 marca br. Minister Edukacji Narodowej podpisała rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli. Jego treść różni się jednak od projektu skierowanego wcześniej do konsultacji społecznych, na podstawie którego do zmian w systemie oświaty przygotowywali się dyrektorzy i organy prowadzące szkoły.
Wydawane na podstawie art. 111 ustawy Prawo Oświatowe rozporządzenie określa szczegółową organizację publicznych szkół i przedszkoli, regulując kwestie tak istotne jak liczbę uczniów w poszczególnych klasach szkół, czas trwania zajęć edukacyjnych czy formy organizacji obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Jego treść ma dla organów prowadzących szkoły i ich dyrektorów fundamentalne znaczenie, zwłaszcza w przededniu wejścia w życie reformy systemu oświaty. Jak wspomniano na wstępie, przygotowując się do zmian, dyrektorzy i organy prowadzące bazowały na treści skierowanego do konsultacji w dniu 23 stycznia br. projektu rozporządzenia. Jego ogłoszona finalnie treść różni się jednak od projektu, budząc dodatkowy niepokój dyrektorów szkół.
Poniżej przedstawiono niektóre z różnic pomiędzy treścią projektu i samego rozporządzenia.
Elementy nazwy szkoły: Jak wynika z treści rozporządzenia, formułując nazwę szkoły wskazać należy m.in. nazwę miejscowości, w której szkoła się znajduje. W projekcie rozporządzenia zaś jako konieczny element nazwy wskazywano także adres siedziby szkoły. Zmiana, choć na pierwszy rzut oka mało znacząca wskazuje jednak, że projekt od rozporządzenia różni się nawet w kwestiach podstawowych.
Nadanie nazwy szkole filialnej: W ogłoszonej treści rozporządzenia organ prowadzący szkołę podstawową filialną może nadać jej odrębne imię. W projekcie rozporządzenia powyższe uregulowano nieco odmiennie wskazując, że nazwę taką szkole filialnej nadać można było jedynie w uzasadnionych przypadkach.
Zespoły nauczycieli: Zgodnie z treścią rozporządzenia (§4 ust. 2 zd.2) Dyrektor szkoły, na wniosek przewodniczącego zespołu nauczycieli może wyznaczyć do realizacji określonego zadania lub zadań zespołu inne osoby. W porównaniu, projekt zakładał taką kompetencję wyłącznie dla przewodniczącego zespołu, nie zaś dyrektora.
Liczba dzieci niepełnosprawnych w oddziale przedszkola integracyjnego/oddziału integracyjnego w przedszkolu ogólnodostępnym, oddziale szkoły integracyjnej, oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej: Co do zasady liczba ta wskazana została w rozporządzeniu tożsamo jak w projekcie (§6 ust. 1 – 20 osób). W rozporządzeniu dodano jednak ust. 2 §6, w którym to wskazano, że za zgodą organu prowadzącego liczba uczniów niepełnosprawnych w ww. placówkach może być wyższa niż 20, jeżeli uczeń uczęszczający do tego oddziału uzyska orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane z uwagi na niepełnosprawność w trakcie roku szkolnego. Rozwiązania takiego nie przewidywała treść projektu.
Dobór dzieci do oddziałów integracyjnych: Do treści rozporządzenia dodano §6 ust. 3, w którym to postanowiono, że doboru dzieci i uczniów do oddziału integracyjnego dokonuje dyrektor placówki za zgodą rodziców, z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów. Projekt rozporządzenia takiego zadania na dyrektorów placówek nie nakładał.
Organizacja zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim oraz zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka: Choć zapis o możliwości organizowania w przedszkolu ww. zajęć znajdował się w treści projektu rozporządzenia (§9 ust. 3), w ostatecznej wersji rozporządzenia zapis taki nie występuje.
Łączenie klas: Zgodnie z projektem rozporządzenia, jeżeli w szkole podstawowej jest organizowane nauczanie w klasach łączonych, to: obowiązkowe zajęcia edukacyjne w klasie VIII, z wyjątkiem muzyki, plastyki, techniki i wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami. W ostatecznej wersji rozporządzenia, w przypadku klasy VIII wyjątek ten dotyczy już jednak tylko zajęć z wychowania fizycznego (z pominięciem muzyki, plastyki i techniki).
Do treści rozporządzenia, w porównaniu do projektu, dodano treść §13 ust. 3, w którym to dopuszczono na poziomie szkoły specjalnej i oddziału specjalnego w szkole podstawowej ogólnodostępnej organizację nauczania w klasach łączonych na wszystkich obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, przy zachowaniu zasady niełączenia klas z różnych etapów edukacyjnych. Projekt rozporządzenia rozwiązania takiego nie zakładał.
Przesłanki przyjęcia ucznia nierokującego do oddziału przysposabiającego do pracy: W stosunku do treści projektu, rozporządzenie nie obliguje już dyrektora szkoły do zapoznania się z sytuacja i możliwościami nierokującego ucznia. W rozporządzeniu dyrektor bez ustalenia powyższego, za zgodą rodziców wyrazić może zgodę na przyjęcie takiego ucznia do oddziału.
Elementy arkusza organizacji przedszkola i szkoły podstawowej: Rozporządzeniem rozbudowano katalog informacji, jakie muszą być zawarte w treści arkusza organizacyjnego przedszkola. Obecnie, oprócz liczby nauczycieli wraz z informacją o ich kwalifikacjach (co wynikało z projektu), wskazania zawierać musi także informacje o stopniu awansu zawodowego oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez danego nauczyciela.
Dodatkowo, co istotne, arkusz zawierać musi także ilości zajęć tzw. wspomagających proces kształcenia, realizowanych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę i innych nauczycieli oraz liczbę godzin pracy biblioteki szkolnej (ww. nie przewidywał projekt rozporządzenia).
Wydłużone terminy:
- zaopiniowanie nadania imienia szkole: rozporządzenie - 60 dni; projekt rozporządzenia - 30 dni
- opracowanie arkusza organizacyjnego przez dyrektora szkoły lub przedszkola - do 21 kwietnia danego roku
- wydawanie opinii zakładowych organizacji związkowych - do 19 kwietnia danego roku
- zatwierdzenie przez organ prowadzący szkołę lub przedszkole arkusza organizacji – do 29 maja danego roku
- wydanie opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny – do 20 maja danego roku
Projekt rozporządzenia przewidywał terminy wcześniejsze, kolejno 10 kwietnia, 8 kwietnia, 25 maja, 30 kwietnia danego roku.
Usunięcie przepisu przejściowego: Istotną zmianą jest brak w rozporządzeniu znajdującego się w projekcie §24, stanowiącego przepis intertemporalny, który wskazywał, że do czasu zakończenia kształcenia w dotychczasowych placówkach stosuje się przepisy poprzedniego rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. poz. 624, z późn. zm.2).
Inne zmiany: Pytania o zasadność budzi dodanie do treści rozporządzenia w części dotyczącej nazw szkół i przedszkoli §1 ust. 11, który dotyczy utworzenia oddziału przedszkolnego w różnego rodzaju placówkach i wskazania, że nie stanowi ono przekształcenia szkoły, o którym mowa w ustawie Prawo Oświatowe.
Reforma systemu oświaty, wprowadzona w bardzo szybkim tempie wchodzi w życie już 1 września br. Od początku prac towarzyszyła jej duża niepewność środowiska oświatowego. Zmienianie treści skonsultowanego już projektu bardzo ważnego rozporządzenia tuż przed wejściem reformy w życie to jej kolejny powód.
Zmiana treści Rozporządzenie w sprawie organizacji publicznych szkół i przedszkoli różni się od przekonsultowanego projektu.
W dniu 17 marca br. Minister Edukacji Narodowej podpisała rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli. Jego treść różni się jednak od projektu skierowanego wcześniej do konsultacji społecznych, na podstawie którego do zmian w systemie oświaty przygotowywali się dyrektorzy i organy prowadzące szkoły.
Wydawane na podstawie art. 111 ustawy Prawo Oświatowe rozporządzenie określa szczegółową organizację publicznych szkół i przedszkoli, regulując kwestie tak istotne jak liczbę uczniów w poszczególnych klasach szkół, czas trwania zajęć edukacyjnych czy formy organizacji obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Jego treść ma dla organów prowadzących szkoły i ich dyrektorów fundamentalne znaczenie, zwłaszcza w przededniu wejścia w życie reformy systemu oświaty. Jak wspomniano na wstępie, przygotowując się do zmian, dyrektorzy i organy prowadzące bazowały na treści skierowanego do konsultacji w dniu 23 stycznia br. projektu rozporządzenia. Jego ogłoszona finalnie treść różni się jednak od projektu, budząc dodatkowy niepokój dyrektorów szkół.
Poniżej przedstawiono niektóre z różnic pomiędzy treścią projektu i samego rozporządzenia.
Elementy nazwy szkoły: Jak wynika z treści rozporządzenia, formułując nazwę szkoły wskazać należy m.in. nazwę miejscowości, w której szkoła się znajduje. W projekcie rozporządzenia zaś jako konieczny element nazwy wskazywano także adres siedziby szkoły. Zmiana, choć na pierwszy rzut oka mało znacząca wskazuje jednak, że projekt od rozporządzenia różni się nawet w kwestiach podstawowych.
Nadanie nazwy szkole filialnej: W ogłoszonej treści rozporządzenia organ prowadzący szkołę podstawową filialną może nadać jej odrębne imię. W projekcie rozporządzenia powyższe uregulowano nieco odmiennie wskazując, że nazwę taką szkole filialnej nadać można było jedynie w uzasadnionych przypadkach.
Zespoły nauczycieli: Zgodnie z treścią rozporządzenia (§4 ust. 2 zd.2) Dyrektor szkoły, na wniosek przewodniczącego zespołu nauczycieli może wyznaczyć do realizacji określonego zadania lub zadań zespołu inne osoby. W porównaniu, projekt zakładał taką kompetencję wyłącznie dla przewodniczącego zespołu, nie zaś dyrektora.
Liczba dzieci niepełnosprawnych w oddziale przedszkola integracyjnego/oddziału integracyjnego w przedszkolu ogólnodostępnym, oddziale szkoły integracyjnej, oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej: Co do zasady liczba ta wskazana została w rozporządzeniu tożsamo jak w projekcie (§6 ust. 1 – 20 osób). W rozporządzeniu dodano jednak ust. 2 §6, w którym to wskazano, że za zgodą organu prowadzącego liczba uczniów niepełnosprawnych w ww. placówkach może być wyższa niż 20, jeżeli uczeń uczęszczający do tego oddziału uzyska orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane z uwagi na niepełnosprawność w trakcie roku szkolnego. Rozwiązania takiego nie przewidywała treść projektu.
Dobór dzieci do oddziałów integracyjnych: Do treści rozporządzenia dodano §6 ust. 3, w którym to postanowiono, że doboru dzieci i uczniów do oddziału integracyjnego dokonuje dyrektor placówki za zgodą rodziców, z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów. Projekt rozporządzenia takiego zadania na dyrektorów placówek nie nakładał.
Organizacja zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim oraz zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka: Choć zapis o możliwości organizowania w przedszkolu ww. zajęć znajdował się w treści projektu rozporządzenia (§9 ust. 3), w ostatecznej wersji rozporządzenia zapis taki nie występuje.
Łączenie klas: Zgodnie z projektem rozporządzenia, jeżeli w szkole podstawowej jest organizowane nauczanie w klasach łączonych, to: obowiązkowe zajęcia edukacyjne w klasie VIII, z wyjątkiem muzyki, plastyki, techniki i wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami. W ostatecznej wersji rozporządzenia, w przypadku klasy VIII wyjątek ten dotyczy już jednak tylko zajęć z wychowania fizycznego (z pominięciem muzyki, plastyki i techniki).
Do treści rozporządzenia, w porównaniu do projektu, dodano treść §13 ust. 3, w którym to dopuszczono na poziomie szkoły specjalnej i oddziału specjalnego w szkole podstawowej ogólnodostępnej organizację nauczania w klasach łączonych na wszystkich obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, przy zachowaniu zasady niełączenia klas z różnych etapów edukacyjnych. Projekt rozporządzenia rozwiązania takiego nie zakładał.
Przesłanki przyjęcia ucznia nierokującego do oddziału przysposabiającego do pracy: W stosunku do treści projektu, rozporządzenie nie obliguje już dyrektora szkoły do zapoznania się z sytuacja i możliwościami nierokującego ucznia. W rozporządzeniu dyrektor bez ustalenia powyższego, za zgodą rodziców wyrazić może zgodę na przyjęcie takiego ucznia do oddziału.
Elementy arkusza organizacji przedszkola i szkoły podstawowej: Rozporządzeniem rozbudowano katalog informacji, jakie muszą być zawarte w treści arkusza organizacyjnego przedszkola. Obecnie, oprócz liczby nauczycieli wraz z informacją o ich kwalifikacjach (co wynikało z projektu), wskazania zawierać musi także informacje o stopniu awansu zawodowego oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez danego nauczyciela.
Dodatkowo, co istotne, arkusz zawierać musi także ilości zajęć tzw. wspomagających proces kształcenia, realizowanych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę i innych nauczycieli oraz liczbę godzin pracy biblioteki szkolnej (ww. nie przewidywał projekt rozporządzenia).
Wydłużone terminy:
- zaopiniowanie nadania imienia szkole: rozporządzenie - 60 dni; projekt rozporządzenia - 30 dni
- opracowanie arkusza organizacyjnego przez dyrektora szkoły lub przedszkola - do 21 kwietnia danego roku
- wydawanie opinii zakładowych organizacji związkowych - do 19 kwietnia danego roku
- zatwierdzenie przez organ prowadzący szkołę lub przedszkole arkusza organizacji – do 29 maja danego roku
- wydanie opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny – do 20 maja danego roku
Projekt rozporządzenia przewidywał terminy wcześniejsze, kolejno 10 kwietnia, 8 kwietnia, 25 maja, 30 kwietnia danego roku.
Usunięcie przepisu przejściowego: Istotną zmianą jest brak w rozporządzeniu znajdującego się w projekcie §24, stanowiącego przepis intertemporalny, który wskazywał, że do czasu zakończenia kształcenia w dotychczasowych placówkach stosuje się przepisy poprzedniego rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. poz. 624, z późn. zm.2).
Inne zmiany: Pytania o zasadność budzi dodanie do treści rozporządzenia w części dotyczącej nazw szkół i przedszkoli §1 ust. 11, który dotyczy utworzenia oddziału przedszkolnego w różnego rodzaju placówkach i wskazania, że nie stanowi ono przekształcenia szkoły, o którym mowa w ustawie Prawo Oświatowe.
Reforma systemu oświaty, wprowadzona w bardzo szybkim tempie wchodzi w życie już 1 września br. Od początku prac towarzyszyła jej duża niepewność środowiska oświatowego. Zmienianie treści skonsultowanego już projektu bardzo ważnego rozporządzenia tuż przed wejściem reformy w życie to jej kolejny powód.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz