Charakterystyka osób nepełnosprawnych
CHARAKTERYSTYKA OSÓB
NIEPEŁNOSPRAWNYCH W STOPNIU:
|
|||
LEKKIM
|
UMIARKOWANYM
|
ZNACZNYM
|
GŁĘBOKIM
|
GŁĘBIEJ UPOŚLEDZONE UMYSŁOWO
|
|||
OGÓLNE
|
|||
PODSTAWOWE INFORMACJE O
NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI INTELEKTUALNEJ
|
|||
Definicja
I:
Upośledzenie umysłowe jest to stan charakteryzujący się istotnie niższym od
przeciętnego ogólnym poziomem funkcjonowania intelektualnego i zaburzeniami w
zakresie przystosowania się. Zaburzenia w przystosowaniu się przejawiają się
w postaci zaburzeń w zakresie dojrzewania, uczenia się i (lub) przystosowania
społecznego.
Definicja
II: Niepełnosprawność intelektualna (obniżenie
poziomu rozwoju intelektualnego) – zaburzenie
rozwojowe polegające na znacznym obniżeniu ogólnego poziomu
funkcjonowania intelektualnego, któremu towarzyszy deficyt w zakresie
zachowań adaptacyjnych (w szczególności niezależności i odpowiedzialności).
Definicja III: J.
Doroszewska wskazując na rozliczne trudności, związane ze złożonością
zjawisk, dzieli używane przy jego opisie definicje na
trzy typy: biologiczno-patoneurologiczno-medyczne, charakteryzujące procesy
psychiczne i behawioralne. Przy czym te ostatnie nie zajmują się
tłumaczeniem etiologii niepełnosprawności, lecz koncentrują się z jednej
strony na jej przejawach, a z drugiej akcentują możliwości rewalidacyjne osób
niepełnosprawnych.
Definicja IV: Autorem jednej z wcześniejszych, a zarazem
stosunkowo szerokiej, opisowej definicji niepełnosprawności był E. Doll,
który w 1941 roku scharakteryzował niepełnosprawność intelektualną jako:
stan niedojrzałości społecznej powstały w okresie
rozwoju będący skutkiem zahamowania rozwoju inteligencji pochodzenia
konstytucjonalnego. Stan ten jest nieusuwalny .
Doll wyróżnia przy tym sześć aspektów
niepełnosprawności:
·
niedojrzałość społeczną
·
niską sprawność umysłową
·
opóźnienie rozwojowe
·
zahamowanie rozwoju trwałe, nieprzemijające w
procesie dojrzewania
·
konstytucjonalność
·
nieodwracalność.
Definicja V: Amerykańskie Towarzystwo do Badań nad
Upośledzeniem Umysłowym (American Association of Mental Deficiency) wprowadza
w 1959 r. do międzynarodowej terminologii określenie mental retardation i podejmuje próbę globalnego
zdefiniowania niepełnosprawności intelektualnej:
Jest to niższy niż przeciętny, ogólny
poziom funkcjonowania intelektualnego powstały w okresie rozwojowym.
Towarzyszą mu zaburzenia w zakresie dojrzewania, uczenia się i przystosowania społecznego.
Towarzyszą mu zaburzenia w
zakresie dojrzewania, uczenia się i przystosowania społecznego” . Warto
zaznaczyć, iż organizacja ta dokonując opisu niepełnosprawności
intelektualnej, uwzględnia w nim trzy komponenty:
§ Funkcjonowanie
intelektualne – w tym obszarze kładziony jest bardzo duży nacisk na
ograniczenia intelektualne osób z niepełnosprawnością intelektualną, które
określane są na podstawie badania klinicznego lub wyników testu inteligencji.
§ Zachowanie
przystosowawcze – rozumiane jako zbiór umiejętności społecznych,
koncepcyjnych i praktycznych, których trzeba się wyuczyć, aby móc normalnie
funkcjonować w życiu codziennym. Zarówno ludzie z niepełnosprawnością
intelektualną jak i bez niej mogą w życiu codziennym napotkać na różne
trudności. Umiejętności praktyczne obejmują takie działania jak jedzenie,
picie, ubieranie się, przygotowanie jedzenia, sprzątanie, przemieszczanie się,
korzystanie z urządzeń domowych, branie leków, czy też zarządzanie
pieniędzmi. Umiejętności społeczne to przede wszystkim przestrzeganie zasad,
odpowiedzialność, zdolność do dokonania samooceny i wykazywania samokontroli.
Umiejętności koncepcyjne to nauka mowy, czytania i pisania itd.
§ Systemy
wsparcia – osoby dotknięte niepełnosprawnością intelektualną wykazują
potrzebę wsparcia i zazwyczaj korzystają z różnych systemów służących jej
realizacji. Może być one oferowane na różnych poziomach zapotrzebowania, takich
jak: okresowe, ograniczone, rozległe i wszechobecne. Niektóre osoby z
niepełnosprawnością umysłową potrzebują wsparcia tylko na jednym obszarze,
ale często bywa i tak, że potrzebne jest ono na różnych obszarach
Definicja VI: Dla
R. Hebera, który zawarł tę definicję w swoim „Podręczniku terminologii i
klasyfikacji niedorozwoju umysłowego”, granicę rozwoju wytycza szesnasty rok
życia, a za górną granicę niepełnosprawności intelektualnej przyjmuje on
iloraz inteligencji niższy o jedno odchylenie standardowe od normy.
Definicja VII: W
1973 roku J. Gorossman poniekąd zrewidował założenia Hebera. W nowym wydaniu
„Podręcznika...” podnosi granicę wieku rozwojowego do 18 lat, a
niepełnosprawność intelektualną umieszcza na poziomie dwóch odchyleń
standardowych od normy. Określa niepełnosprawność intelektualną jako stan
aktualny, nie uwzględniając jej etiologii.
Definicja VIII: Maria
Grzegorzewska. Opisuje ona nie tylko właściwości rozwoju osoby
niepełnosprawnej, ustanawia upośledzenie umysłowe kategorią nadrzędną dla
oligofrenii i otępienia, które rozumie jako „uwstecznienie psychiki ”.
Proponuje także po raz pierwszy dynamiczne ujęcie niepełnosprawności
intelektualnej jako cechy, która choć determinuje w określony sposób
możliwości umysłowe jednostki, to jednak nie uniemożliwia jej rozwoju w
żadnej sferze życia. Tak więc Grzegorzewska dostrzega u osób
niepełnosprawnych intelektualnie potencjał rozwojowy, który może zostać
wyzwolony na drodze rewalidacji i pozwolić im osiągnąć maksimum umiejętności.
Autorka wyróżnia dwa terminy:
§ oligofrenię,
czyli niedorozwój umysłowy od urodzenia dziecka lub najwcześniejszego
dzieciństwa, gdzie zawsze występuje wstrzymanie rozwoju mózgu wyższych
czynności nerwowych;
§ otępienie
występujące później jako osłabienie, rozpad procesów korowych, uszkodzenie
czynności umysłowych dotychczas pełnowartościowych.
Definicja IX: T. Gałkowskiego wyraźnie dostrzec można podział na
część charakteryzująca zjawisko i próbę określenia etiologii
niepełnosprawności:
niepełnosprawność umysłowa ma charakter
globalny, charakteryzuje się obniżoną sprawnością umysłową spowodowaną
wrodzoną anomalią, która czyni korę
mózgową niezdolną – w mniejszym
lub większym stopniu do procesów myślowych.
Definicja X: G.E. Suchariewa wskazuje
przede wszystkim na wieloczynnikową genezę niepełnosprawności intelektualnej
i podkreśla jej dwie stałe cechy – rozlany charakter zaburzenia – „totalny
niedorozwój”, oraz na przewagę niedorozwoju najwyżej zróżnicowanych,
najmłodszych filo i ontogenetycznie formacji i stosunkowo poprawny rozwój
bardziej elementarnych, ewolucyjnie starszych czynności . Interesujące, że
autorka wyklucza z pojęcia niepełnosprawności intelektualnej zaburzenia
powstałe na skutek czynników środowiskowych tym samym dopuszczając złożoność
całego mechanizmu patologizującego Suchariewa, koncentruje się na czynnikach
biologicznych, które jednak nie mogą dotyczyć:
·
zaburzeń intelektualnych będących wynikiem
długotrwałej astenii uwarunkowanej somatycznie
·
zaburzeń intelektualnych powstałych na skutek
infekcji i urazów układu nerwowego
·
zaburzeń intelektualnych w progresywnych chorobach
neurologicznych
·
zaburzeń intelektualnych będących wynikiem chorób psychicznych.
Suchariewa zdecydowanie odgranicza od oligofrenii
tzw. otępienie organiczne, czyli właśnie zaburzenia intelektualne powstałe na
skutek infekcji i urazów układu nerwowego, ponieważ mogą one
zdaniem autorki przemijać, lub nasilać się a zatem nie muszą być stałe.
Ponadto defekty spowodowane infekcją lub urazem nie muszą powodować zaburzeń
o charakterze totalnym, co tym samym wyklucza je, zdaniem autorki, z
oligofrenii. Jest to niewątpliwie bardzo ciekawe, a zarazem stosunkowo pełne
ujęcie zjawiska niepełnosprawności intelektualnej, choć obecnie przyjmuje
się, że wykluczone przez Suchariewą zaburzenia intelektualne również mieszczą
się w obrębie niepełnosprawności intelektualnej.
Definicja XI: M. Kościelska, która nie negując wpływu
czynników biologicznych na powstawanie niepełnosprawności intelektualnej,
podkreśla dwubiegunowość tego oddziaływania. Z jednej strony, zdaniem
autorki, czynniki biologiczne determinują przebieg procesów psychicznych, z
drugiej natomiast funkcjonowanie psychiczne wpływa na funkcje biologiczne.
Przywołuje ona przykład dzieci, które doznawszy uszkodzeń we wczesnym okresie
życia, żyją różnym życiem i osiągają rozmaite stopnie rozwoju. Kościelska
rozumie niepełnosprawność intelektualną, jako niepowodzenie rozwojowe do
którego dochodzi się w rezultacie nieprawidłowego przebiegu procesu
rozwojowego o specyficznym charakterze. Proces rozwojowy może być zaburzony w
różnym okresie i pod wpływem różnych czynników. Autorka wyróżnia
trzy zasadnicze etapy patologizacji rozwoju dziecka i jeden etap wstępny
·
Etap wstępny, w którym kształtuje się zespół
czynników biologicznych, społecznych i psychologicznych jakie będą
oddziaływać na dziecko.
·
Etap I, w którym zadziała czynnik uszkadzający –
biologiczny, psychologiczny, społeczny lub wszystkie jednocześnie.
·
Etap II – negatywnych sprzężeń zwrotnych – czyli
według Kościelskiej zasadniczy etap patologizacji w którym następuje ciąg
interakcji między dzieckiem a otoczeniem, które w sposób niekorzystny dla
rozwoju dziecka reaguje na nie, co powoduje wytworzenie się patologicznych
wzorców zachowania u dziecka.
·
Etap III, w którym zachodzi proces usztywniania się
patologii. W tym etapie, zdaniem autorki dochodzi się do sytuacji, w której
następuje nieodwracalność niepełnosprawności.
Przez
istotnie niższy od przeciętnego poziom funkcjonowania intelektualnego –
zgodnie z zaleceniem Światowej Organizacji Zdrowia - rozumiemy poziom niższy
o dwa odchylenia standardowe od normy.
Definicja XII: Zofia Sękowska proponuje
zdefiniowanie niepełnosprawności intelektualnej jako „istotnie niższego niż
przeciętny ogólnego poziomu funkcjonowania intelektualnego (…), któremu
towarzyszą istotne ograniczenia w funkcjonowaniu przystosowawczym,
przynajmniej w zakresie dwu spośród wielu takich sprawności, jak:
– komunikowanie się słownie,
– porozumiewanie się,
– samoobsługa,
– radzenie sobie w obowiązkach
domowych,
– sprawności interpersonalne,
– korzystanie ze środków
zabezpieczenia społecznego,
– kierowanie sobą,
– zdolności szkolne,
– praca,
– sposoby spędzania wolnego czasu,
– troska o zdrowie”
Definicja XIII: Zofia
Sękowska podaje również inną definicję niepełnosprawności intelektualnej,
skupiającą się na aspekcie psychologicznym tego zjawiska. Jest to zatem „(…)
stan, w którym umysł nie osiągnął normalnego rozwoju. (…) nieadekwatne
społeczne przystosowanie się, zmniejszona zdolność uczenia się i powolne tępo
dojrzewania”
|
|||
W Polsce
od 1 stycznia 1968r. obowiązuje czterostopniowa klasyfikacja upośledzenia
umysłowego, wprowadzona przez WHO, która wprowadza cztery stopnie
upośledzenia umysłowego: głęboki, znaczny, umiarkowany, lekki. Natomiast przy
poziomie funkcjonowania intelektualnego w granicach od - 1,01 do 2,00
odchylenia standardowego mamy do czynienia z osoba o niższym niż przeciętny
poziomie sprawności intelektualnej.
|
|||
W literaturze z zakresu pedagogiki specjalnej wymienia się
cztery perspektywy myślenia o niepełnosprawności intelektualnej. Obecnie
podkreśla się holistyczne podejście do niepełnosprawności, stąd też każda z
tych perspektyw może tłumaczyć, czym jest niepełnosprawność intelektualna
|
|||
§ Perspektywa
psychobiologiczna – niepełnosprawność intelektualna traktowana
jest jako stan stały, spowodowany określonym uszkodzeniem organicznym,
uszkadzającym w sposób trwały ważne struktury w mózgu. Uznaje się, iż
przyjęcie perspektywy medycznej wyklucza zasadność stosowania oddziaływań
edukacyjnych, stosowane oddziaływania powinny mieć charakter opiekuńczy i
leczniczy.
§ Perspektywa
psychorozwojowa – ujmuje niepełnosprawność intelektualną jako
niepowodzenie w życiu człowieka. Rozwój zdeterminowany jest dużą liczbą
czynników biologicznych oraz pozabiologicznych. Podejście rozwojowe zakłada
możliwość całościowego, holistycznego oddziaływania na człowieka
niepełnosprawnego intelektualnie. Niepełnosprawność traktowana jest nie jako
choroba czy zaburzenie organiczne, ale jako ograniczenie psychologiczne, jako
stan, do którego człowiek dochodzi w wyniku nieprawidłowego procesu
rozwojowego .
§ Perspektywa
psychospołeczna – niepełnosprawność intelektualna jest tutaj
traktowana jako proces wchodzenia w społeczną rolę niepełnosprawnego, zgodnie
ze społecznymi oczekiwaniami.
§ Perspektywa
pedagogiczna – koncentruje się przede wszystkim na
ograniczonym lub utrudnionym uczeniu się.
|
|||
ETIOLOGIA
NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI INTELEKTUALNEJ
|
|||
Poznanie
czynników przyczynowych ma doniosłe znaczenie zarówno dla zrozumienia istoty
upośledzenia umysłowego, jak i dla skutecznego zapobiegania. W grupie
lekkiego upośledzenia na ogół mamy do wymienienia z uwarunkowaniem
wieloczynnikowym. Zdarzają się też przypadki lekkiego upośledzenia umysłowego
spowodowane przez pojedynczy czynnik przyczynowy.
|
|||
Zdaniem Zofii Sękowskiej w etiologii
niepełnosprawności intelektualnej należy brać pod uwagę:
§ czynniki
dziedziczne;
§ czynniki
wrodzone – działające w życiu płodowym osobnika;
§ czynniki
nabyte – działające w pierwszych latach życia.
|
|||
Z kolei Władysław Dykcik podaje dwuczynnikową
przyczynę niepełnosprawności intelektualnej. Jego zdaniem w wywoływaniu tego
stanu biorą udział czynniki:
§ Genetyczne
– które skupiają się na wszelkich zmianach czysto biologicznych zawierających
swoje podłoże w zaburzeniach chromosomalnych czyli genetycznych.
§ Egzogenne
– skupiają się na całym środowisku które nas otacza, które pośrednio bądź
bezpośrednio oddziałują na ludzki organizm.
|
|||
CZYNNIKI
POWODUJĄCE NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ INTELEKTUALNĄ
|
|||
1.
Czynniki działające przed poczęciem:
·
nieprawidłowości genowe i wady chromosomalne (np.
Zespół Downa),
·
zaburzenia metaboliczne (np. fenyloketonuria),
·
zaburzenia wieloczynnikowe.
2.
Czynniki działające w okresie rozwoju płodowego:
·
zakażenia bakteryjne i wirusowe (np. toksoplazmoza,
różyczka),
·
niezgodność immunologiczna (najczęściej pomiędzy
matka a płodem w zakresie czynnika RH),
·
czynniki chemiczne (leki, alkohol),
·
czynniki fizyczne (promieniowanie RTG, urazy
mechaniczne).
3.
Czynniki działające w okresie porodu:
·
zamartwica płodu,
·
uraz około płodowy,
·
wcześniactwo.
4.
Czynniki działające po urodzeniu się dziecka:
·
choroby zakaźne (powikłania neurologiczne w
przebiegu chorób zakaźnych),
·
czynniki chemiczne, zatrucia (np. ołowiem),
·
urazy czaszki i mózgu,
·
czynniki środowiskowe – czynniki izolacji zmysłowej
i kulturalnej.
|
|||
J. Czochańska przedstawiła klasyfikację
niepełnosprawności intelektualnej z uwagi na przyczyny, w której wyodrębnia
się: czynniki działające przed poczęciem, czynniki działające w czasie życia
płodowego, czynniki związane z porodem, czynniki działające po narodzinach dziecka.
Za zasadnicze czynniki, mające udział w wywoływaniu zjawiska
niepełnosprawności intelektualnej uznaje się zatem:
§ Czynniki
uszkadzające komórki rozrodcze rodziców (zaburzenia uwarunkowane
nieprawidłowościami budowy genów oraz nieprawidłowościami chromosomalnymi).
Są to uwarunkowania genetyczne, których rezultatem jest urodzenie dziecka
obciążonego wadami rozwojowymi. Zaburzenia warunkowane genetycznie, mające
bezpośredni związek z niepełnosprawnością intelektualną to zespół Downa,
zespół Angelmana, zespół Jacobsena, zespół kociego krzyku – Cri du Chat,
zespół Pataua, zespół łamliwego chromosomu, stwardnienie guzowate. Również
niektóre wrodzone choroby metaboliczne mają ścisły związek ze zjawiskiem
niepełnosprawności intelektualnej. Należą do nich takie choroby, jak:
a) Fenyloketonuria;
b) Galaktozemia;
c)
Mukopolisacharydoza;
d) Choroba Niemanna-Picka;
e) Zespół Taya-Sachsa.
§ Czynniki
uszkadzające zarodek ludzki (płód) w łonie matki (np. promienie Roentgena,
niedotlenienie, urazy mechaniczne, działanie niektórych leków, zatrucia,
zaburzenia hormonalne matki, infekcje, awitaminoza, zaburzenia krążenia,
silne urazy psychiczne, alkohol). Stan niepełnosprawności intelektualnej
występuje także po przebytych infekcjach okresu prenatalnego, zwłaszcza gdy
mają miejsce:
a) Embrionopatia
poróżyczkowa;
b) Wrodzone zakażenie
wirusem cytomegalii;
c) Objawowa
toksoplazmoza wrodzona.
§ Czynniki
uszkadzające płód w czasie akcji porodowej. Za najczęstszą przyczynę uznaje
się urazy okołoporodowe, których konsekwencją jest tzw. krwotok
wewnątrzczaszkowy i zamartwica noworodka (niedotlenienie mózgu). Częstym
następstwem zamartwicy jest porażenie mózgowe. Podaje się, że od 50 do 70%
dzieci z dziecięcym porażeniem mózgu jest upośledzonych umysłowo. Warto
również dodać, iż także mała masa urodzeniowa ciała dziecka jest ściśle
związana z niepełnosprawnością. Około 25% dzieci z wagą poniżej jednego
kilograma mają duże prawdopodobieństwo zachorowania na mózgowe porażenie
dziecięce, a około 50 % ma problemy w szkole i wymaga specjalnego
kształcenia.
§ Czynniki
zaburzające rozwój dziecka w życiu pozapłodowym (okres niemowlęctwa i
wczesnego dzieciństwa). Wymienia się tu głównie czynniki teratogenne,
działające w pierwszych latach życia dziecka. Spośród wielu chorób, urazów i
zatruć mogących być przyczyną niepełnosprawności intelektualnej, najczęściej
wskazuje się na: zapalenie opon mózgowych, choroby wirusowe (np. świnka,
odra, różyczka, ospa wietrzna), zatrucie ołowiem, lekami, ciężkie zatrucia pokarmowe,
urazy głowy, mózgu. Wymienione czynniki występują powszechnie, nie w każdym
przypadku powodują jednak powstanie stanu niepełnosprawności intelektualnej.
Skutki ich działania zależą między innymi od indywidualnej wrażliwości
organizmu dziecka, przebiegu choroby i stosowanego leczenia.
§ Czynniki
środowiskowe. Zaliczane są do nich warunki niesprzyjające wychowywaniu
dziecka, takie jak brak stymulacji rozwoju, izolacja społeczna oraz choroby
psychiczne. Warto zauważyć, iż Dzieci zaniedbane i maltretowane zazwyczaj
mają bardzo niskie IQ i zaburzenia funkcji intelektualnych. Nie jest znana
dokładna przyczyna tego zjawiska, ale może ono prowadzić do zakłóceń w
rozwoju, których skutki mogą okazać się nieodwracalne
|
|||
Powyższy podział czynników odpowiadających za stan
niepełnosprawności intelektualnej skupia się głównie na jej przyczynach
biologicznych, pomijając inne czynniki. Pełniejszy obraz etiologii
niepełnosprawności intelektualnej wyłania się z prac W. Nartowskiej i H . Spionka, którzy badając
etiologię upośledzeń i zaburzeń rozwoju wyróżniają trzy kategorie przyczyn,
mianowicie:
§ Biologiczne;
§ Społeczne;
§ Biopsychiczne.
Do biologicznych autorzy ci zaliczają:
chromosopatie, zakłócenia przemiany materii, uszkodzenia układu nerwowego w
okresie płodowym lub w czasie porodu ( np. wskutek urazów czaszki , zaburzeń
krążenia łożyskowego i płodowego, porodu przedwczesnego tzw. zamartwicy oraz
po urodzeniu ( choroby infekcyjne, wstrząsy mózgu, itp.).
Do przyczyn społecznych zaliczają natomiast :
§ środowisko
rodzinne ( wadliwą strukturę rodziny, niekorzystną atmosferę, niesprzyjające
właściwości psychiczne rodziców, błędy wychowawcze).
§ środowisko
szkolne ( nieprawidłowe warunki socjalne i organizacyjne szkoły, błędy w
przebiegu procesu wychowawczo – dydaktycznego, nieodpowiednie cechy
nauczyciela – wychowawcy ).
Do przyczyn biopsychicznych, warunkujących zjawisko
niepełnosprawności intelektualnej należą, zdaniem autorów:
§ zły
stan zdrowia ( np. tzw. debilizm fizyczny, krótkotrwałe zaburzenia stanu
somatycznego oraz osłabienie układu nerwowego)
§ niekorzystne
właściwości psychiczne jednostki, takie jak nieekonomiczność myślenia, słaba
pamięć logiczna, duża męczliwość, mała zdolność koncentracji uwagi ( przy
zachowaniu ilorazu inteligencji w normie).
|
|||
ZABURZENIA
ROZWOJU ZWIĄZANE Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
|
|||
Nie sposób przedstawić wszystkich zaburzeń rozwoju
związanych z niepełnosprawnością intelektualną. Warto jednak zwrócić uwagę na
podstawowe ich grupy oraz kilka przykładowych jednostek:
1.
Zaburzenia warunkowane genetycznie:
·
Zespół Downa
·
Zespół Angelmana
·
Zespół Jacobsena
·
Zespół kociego krzyku – Cri du Chat
·
Zespół Pataua
·
Zespół łamliwego chromosomu X
·
Stwardnienie guzowate
2.
Całościowe zaburzenia rozwoju:
·
Autyzm dziecięcy
·
Zespół Retta
·
Dziecięce zaburzenia dezintegracyjne
·
Zaburzenie hiperkinetyczne z towarzyszącym
upośledzeniem umysłowym i ruchami stereotypowymi
3.
Zaburzenia neurologiczne:
·
Padaczki
·
Mózgowe Porażenie Dziecięce
·
Wady wrodzone mózgu
·
Stany po urazach czaszkowo-mózgowych
·
Stany po infekcyjnych chorobach centralnego układy
nerwowego
·
Brak zakrętów kory mózgu
·
Wady wrodzone rdzenia kręgowego
4.
Stany po infekcjach okresu prenatalnego:
·
Embrionopatia poróżyczkowa
·
Wrodzone zakażenie wirusem cytomegalii
·
Objawowa toksoplazmoza wrodzona
5.
Choroby metaboliczne:
·
Fenyloketonuria
·
Galaktozemia
·
Mukopolisacharydoza
·
Choroba Niemanna-Picka
·
Zespół Taya-Sachsa
6.
Inne:
·
Fetal Alcohol Syndrome (alkoholowy zespół
płodowy)
·
Zaniedbania środowiskowe.
|
|||
KLASYFIKACJA
DEFICYTÓW INTELEKTUALNYCH
|
|||
Obniżenie poziomu rozwoju intelektualnego
w DSM IV
·
Pogranicze funkcjonowania intelektualnego, V62.89
Poniżej 70 punktów IQ Wechslera:
·
69 – 55 IQ Wechslera – niepełnosprawność intelektualna w
stopniu lekkim: poziom intelektualny charakterystyczny dla 10 -
12. roku życia. Ta forma deficytu intelektualnego stanowi najwięcej, około
85% rozpoznań. Osoby takie są samodzielne i zaradne społecznie,
nie powinny jednak wykonywać zawodów wymagających podejmowania decyzji,
ponieważ nie osiągnęły etapu myślenia abstrakcyjnego w rozwoju poznawczym. Życie
rodzinne przebiega bez trudności. W socjalizacji mogą
nabywać zaburzeń
osobowościowych, ze względu na atmosferę otoczenia i stosunek
innych. Obecnie istnieje tendencja do wprowadzania zajęć korekcyjnych, przy
intensywniejszym treningu poznawczym w dłuższym czasie osoby z upośledzeniem
w stopniu lekkim osiągają podobne wyniki co osoby z przeciętnym IQ. Nie
przekraczają wieku umysłowego osoby w normie intelektualnej dwunastoletniej.
·
54 – 35 IQ Wechslera – niepełnosprawność intelektualna w
stopniu umiarkowanym: funkcjonowanie intelektualne na poziomie 6-9. roku
życia. Częstotliwość występowania - około 10% z wszystkich 4 typów
upośledzenia. W okresie przedszkolnym istnieją trudności z nabywaniem reguł
społecznych (lojalność, współdziałanie), a także
niezręczność fizyczna, powolny rozwój motoryczny. Poza tym do 9. roku życia rozwój
jest prawidłowy. Osoby takie mogą nabywać umiejętności samoobsługowe, nie
gubią się w dobrze znanym terenie, mogą pracować w zakładach pracy chronionej. Nie
przekraczają wieku umysłowego osoby w normie intelektualnej
dziewięcioletniej.
·
34 – 20 IQ Wechslera – niepełnosprawność intelektualna w
stopniu znacznym: poziom rozwoju 3-6-latka. Około 4-5. roku życia
zauważalne spóźnienie rozwoju psychofizycznego. Osoby te mogą opanować
samoobsługę, przy stałej opiece mogą wyuczyć się czynności domowych, ale nie
są zdolne do wyuczenia zawodu. Nie przekraczają wieku umysłowego osoby w
normie intelektualnej sześcioletniej.
·
poniżej 20 IQ Wechslera – niepełnosprawność intelektualna w
stopniu głębokim: poziom funkcjonowania odpowiadający maks. 3. roku
życia. Możliwe jest opanowanie tylko najprostszej samoobsługi. Występują
ciężkie wady neurologiczne i fizyczne. Przez całe życie wymagają opieki instytucjonalnej. Nie
przekraczają wieku umysłowego osoby w normie intelektualnej trzyletniej.
|
|||
Niepełnosprawność intelektualna
w ICD-10
Kryteria diagnostyczne
·
F70 Upośledzenie
umysłowe, lekkie
1. Istotnie niższe od przeciętnego
funkcjonowanie intelektualne, iloraz inteligencji zbliżony do 70 lub mniej,
określany za pomocą indywidualnie dobranych testów
inteligencji.
2. Współwystępujące deficyty lub
upośledzenie zdolności przystosowania przynajmniej w dwóch spośród
wymienionych dziedzin:
·
porozumiewania się
·
zaradności osobistej
·
prowadzenia domu
·
stanowienia o sobie
·
umiejętności interpersonalnych
·
korzystania ze źródeł wsparcia
społecznego
·
możliwości uczenia się, pracy,
wypoczynku, dbania o zdrowie i bezpieczeństwo.
3. Początek przed 18. rokiem życia.
·
F71 Upośledzenie
umysłowe umiarkowane
Przybliżona wartość II od
35 do 49 (u dorosłych wiek umysłowy odpowiednio od 6 do 9 lat). Może
powodować występowanie znacznych opóźnień w rozwoju w dzieciństwie, ale
większość tych osób może osiągnąć pewien stopień niezależności w zakresie
samoobsługi oraz rozwinąć umiejętności adekwatnego komunikowania oraz uczenia
się. Wiele dorosłych osób będzie potrzebować wsparcia społecznego po to aby
żyć i pracować w społeczeństwie. Obejmuje: umiarkowany niedorozwój umysłowy.
·
F72 Upośledzenie
umysłowe znaczne
Przybliżona wartość II od 20 do 34. Może
doprowadzić do potrzeby stałej opieki. Obejmuje: znaczny niedorozwój
umysłowy.
·
F73 Upośledzenie
umysłowe głębokie
Wartość II poniżej 20. Doprowadza do
poważnych ograniczeń w zakresie samoobsługi, kontrolowania zwieraczy,
komunikowania się i poruszania się. Obejmuje: głęboki niedorozwój umysłowy.
·
F78 Inne
upośledzenie umysłowe
·
F79 Upośledzenie
umysłowe, nie określone
Obejmuje: niedorozwój umysłowy BNO,
upośledzenie umysłowe BNO, oligofrenię BNO.
|
|||
Dawna klasyfikacja
niepełnosprawności intelektualnej
Stopień upośledzenia w oparciu o iloraz
inteligencji:
·
75-85 → ociężałość umysłowa
·
(50-59) 50-74 → debilizm
·
(20-49) 25-49 → imbecylizm
·
(00-19) 00-24 → idiotyzm.
|
|||
Niepełnosprawność intelektualną można także
klasyfikować w oparciu o kryterium okresu życia pojawienia się
niepełnosprawności. Wyróżnia się zatem
|
|||
§ niepełnosprawność
od urodzenia;
§ niepełnosprawność
nabytą w ciągu życia.
|
|||
Oprócz klasyfikacji, na podstawie których poziom
rozwoju umysłowego wyrażony był za pomocą ilorazu inteligencji, istnieje
również podział niedorozwoju umysłowego ujmowany w aspekcie lekarskim.
Podstawą tego podziału jest etiologia niepełnosprawności intelektualnej.
Obejmuje ona osiem grup czynników patogennych
|
|||
§ opóźnienie
umysłowe związane ze schorzeniami zakaźnymi;
§ opóźnienie
umysłowe związane z chorobami i czynnikami intoksykacyjnymi;
§ opóźnienie
umysłowe związane ze schorzeniami pourazowymi lub czynnikami fizycznymi;
§ opóźnienie
umysłowe związane z zaburzeniami metabolizmu: wzrastaniem i odżywaniem;
§ opóźnienie
umysłowe związane z nowotworami;
§ opóźnienie
umysłowe związane ze schorzeniami i czynnikami działającymi w okresie
przedporodowym;
§ opóźnienie
umysłowe związane ze schorzeniami o nieznanej lub niepewnej etiologii, z
objawami strukturalnymi;
§ opóźnienie
umysłowe łączące się z niejasnymi lub psychologicznymi reakcjami jednie
funkcjonalnymi;
|
|||
RÓŻNICE
|
|||
Myślenie
|
|||
-
Obniżenie rozwoju myślenia do poziomu konkretno – obrazowego:
·
brak umiejętności definiowania pojęć abstrakcyjnych,
·
w zakresie wnioskowania nieprzekraczanie
dedukcyjnego poziomu kl. II, indukcyjnego - kl. II-III, przez analogie – kl.
IV, zaburzenia abstrahowania i uogólniania, niezdolność syntetycznego
ujmowania zdobytych wiadomości i wiązania ich w logiczną całość;
- Myślenie umożliwia przetwarzanie informacji, przebiega w
wolniejszym tempie niż u dzieci w normie;
- Za typowe objawy uważa się schematyzm myślenia i obniżony
krytycyzm;
- Największe problemy stwarza im porównywanie, dostrzeganie
różnic i podobieństw, związków pomiędzy zjawiskami i przedmiotami,
przeprowadzanie operacji logicznych, analizy, syntezy;
- Dzieci z trudem chwytają istotę jakiegoś zdarzenia, przy
opowiadaniu czy oglądaniu filmu gubią „wątek". Dużą trudność sprawia
również przyswajanie pojęć abstrakcyjnych
- Efektem tego są trudności w wydawaniu sądów i wyciąganiu
wniosków
- Trudno im dokonać wyboru
- Mają trudności w wyrażaniu swoich myśli i rozumieniu
wypowiedzi innych osób
- Niedokładność rozumienia jest powodem nietrwałego
pamiętania wyuczonego materiału
- Są mało pomysłowe, myślowo bierne, nie wykazują
zainteresowań poznawczych;
|
- U osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną mamy
do czynienia ze słabo rozwiniętym myśleniem pojęciowo – słownym;
- Myślenie ma charakter konkretno - obrazowy, co nie
pozwala na przyswajanie pojęć abstrakcyjnych;
- Pojęcia abstrakcyjne, o ile w ogóle wystąpią, są
nierozerwalnie związane z przeżyciami konkretnymi;
- Z myśleniem związane jest spostrzeganie;
- W tej grupie osób spostrzeżenia są niedokładne i
przebiegają wolno;
- Dziecko spostrzega rzeczy konkretne;
|
||
Spostrzeganie
|
|||
- Proces spostrzegania u tych osób przebiega w wolniejszym
tempie niż u dzieci w normie i charakteryzuje się wąskim zakresem
- Spostrzegają oni w tym samym czasie znacznie mniejszą
liczbę przedmiotów niż dzieci w normie intelektualnej;
|
-
Uważa się, iż osoby z głębszą
niepełnosprawnością intelektualną w rozwoju poznawczym pozostają na poziomie
przedoperacyjnym, co znaczy, iż wolniej spostrzegają i dostrzegają mniej
elementów, często błędnie rozpoznają powiązania i zależności miedzy zjawiskami;
|
||
Uwaga
|
|||
- Jeśli chodzi o uwagę, to u dzieci upośledzonych w stopniu
lekkim obok uwagi mimowolnej występuje także uwaga dowolna;
- Jej trwałość a także podzielność wzrasta w wyniku
nauczania;
- Jest ona jednak mniejsza w porównaniu z dziećmi o
prawidłowym rozwoju umysłowym;
- Konsekwencją tego są trudności, jakie napotykają dzieci w
wykonywaniu zadań wymagających zwracania uwagi na kilka czynności
jednocześnie, co dodatkowo utrudnia spostrzeganie;
|
- Zaburzona jest znacznie uwaga dowolna i celowa;
- Dominuje uwaga mimowolna;
- Skupienie uwagi na jednym rodzaju pracy, jednej sytuacji
jest krótkotrwałe i pobieżne;
- Uwaga charakteryzuje się również wąskim zakresem
obejmowanych jednorazowo elementów, niskim lub prawie żadnym stopniem
podzielności;
- Łatwo ulega ona rozproszeniu, przyciągana przez bodziec
intensywny lub niezwykły;
- Koncentracja jest możliwa tylko na tych przedmiotach i
czynnościach, które budzą żywe zainteresowanie;
- Żaden jednak nie stanie się obiektem ciekawości i
zainteresowania na dłuższy czas. (Stąd zajęcia powinny być interesujące,
angażujące i krótkotrwałe);
|
-
Osoby głębiej niepełnosprawne intelektualnie
mają trudności w dłuższym skoncentrowaniu się na określonym przedmiocie czy
czynności, dominuje u nich uwaga mimowolna;
|
|
Pamięć
|
|||
- Pamięć umożliwia przechowywanie informacji i ich
reprodukcję;
- Wymienione wyżej zaburzenia są powodem słabszej pamięci;
- Na przykład niedokładność rozumienia jest powodem
nietrwałego pamiętania wyuczonego materiału;
- Pamięć logiczna jest u nich bardzo słaba i pod tym
względem istnieją największe różnice między nimi a dziećmi w normie
intelektualnej;
- Mają natomiast stosunkowo dobrą pamięć mechaniczną;
- Konieczne są częste reprodukcje wiedzy oraz posługiwanie
się konkretnym przykładem;
- Niezwykle pomocne są wizualne środki dydaktyczne, które
pomagają zobaczyć poznawaną treść;
- Duże zróżnicowanie w zakresie pamięci świeżej,
trwałej, mechanicznej;
- gorsza
pamięć logiczna,
- obniżona
zdolność koncentracji i trwałości uwagi mimowolnej i dowolnej (jeżeli
istnieje);
|
- Pamięć jest nietrwała, głównie mechaniczna.;
- Upośledzona jest pamięć logiczna;
- Osoby te cechuje wolne tempo zapamiętywania i
przypominania;
- Zapamiętywanie ułatwione jest przez powiązanie treści z
ruchem, z konkretną sytuacją, pozytywne emocje;
|
-
Brak pamięci do cząstkowego ich występowania;
-
Mają także określone trudności w
zapamiętywaniu, przejawiające się na poziomie przechowywania, rozpoznawania i
odtwarzania informacji;
|
|
Mowa
|
|||
- Osoby lekko niepełnosprawne
intelektualnie komunikują się natomiast z otoczeniem w sposób werbalny, choć
poszczególne stadia rozwoju mowy przebiegają z opóźnieniem;
- Niezależnie od wad wymowy, mowa tych dzieci charakteryzuje
się przede wszystkim ubogim słownictwem i trudnościami w uzewnętrznianiu
swoich myśli, szczególnie wówczas, gdy treść wypowiedzi dziecka jest oderwana
od społecznego kontekstu, gdy nie dotyczy codziennych doświadczeń dziecka;
- Ich wypowiedzi są zrozumiałe, choć trudności sprawia im
budowanie zdań złożonych;
- Mówią często fragmentami zdań, chętnie posługują się
czasownikami i rzeczownikami, a rzadziej przymiotnikami;
- Obniżony
poziom rozwoju języka, w tym w zakresie poziomu rozwoju fonologicznego,
semantycznego, syntaktycznego; ubogi zasób słów (słownictwo bierne zazwyczaj
bogatsze od czynnego); zaburzenia mowy; gorsze rozumienie słów;
- Mniejszy
zasób pojęć liczbowych i umiejętności wykonywania operacji matematycznych.
Nieprzekraczanie w rozwoju okresu operacji konkretnych (osoba potrafi
dokonywać klasyfikacji, szeregowania, przyporządkowywania, dodawania,
mnożenia itp. odwołując się do przedmiotów; wymienione operacje nie dotyczą
materiału werbalnego;
|
- Dziecko posiada wady mowy, które utrudniają
zrozumienie wypowiedzi;
- Język mówiony jest opanowany, ale zasób słów jest
niewielki, słownictwo ubogie a mowa wybitnie agramatyczna, z wadami;
- Zdania proste kilkuwyrazowe wspierane są gestami,
które mogą kompensować w pewnym stopniu braki mowy;
- W tym temacie trzeba wiedzieć, że ogromne
znaczenie dla rozwoju mowy dziecka ma rozwój emocjonalny;
- Nieprawidłowy rozwój emocjonalny może bowiem także
zaburzać rozwój mowy;
- Zdarzają się przypadki, że dziecko upośledzone nie
chce posługiwać się mową, ponieważ kontakty z otoczeniem przynoszą mu z
reguły niepowodzenia;
- Lęk przed mówieniem, może wynikać stąd, że dziecko
nie jest w stanie sprostać stawianym mu wymaganiom w zakresie porozumiewania
się i nie chce narazić się na drwiny rówieśników;
|
-
Większość osób wydaje nieartykułowane dźwięki
lub wypowiadają pojedyncze głoski, częste są echolalie;
- Na ogół nie mówią i nie rozumieją mowy, ale w
łagodniejszych przypadkach upośledzenia można nauczyć je prostych
pojedynczych wyrazów i rozumienia prostych słów;
- Możliwe są wówczas pewne próby kontaktu z otoczeniem, na
przykład proste reakcje na najprostsze, jednoznaczne, jednosłowne polecenia;
- Osoby głęboko niepełnosprawne intelektualnie
porozumiewają się zazwyczaj pozawerbalnie, używając gestów, takich jak
wskazywanie, wręczanie, prowadzenie za rękę w kierunku pożądanego przedmiotu;
- Rozumienie mowy werbalnej jest w dużym stopniu
ograniczone;
|
|
Motoryka
|
|||
- Zaburzenia związane z motoryką
(koordynacją wzrokowo - ruchową) u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
występują szczególnie często;
- Zaburzenia dotyczą globalnej motoryki,
ale przede wszystkim koordynacji zmysłowo – ruchowej;
- W obrębie zaburzenia motoryki wymienia
się dwa rodzaje: hiperaktywność i dyspraksja;
- Hiperaktywność to zespół trwałego
niepokoju i nieuwagi;
- Dzieci hiperaktywne nie są bardzo
aktywne w rozumieniu aktywności życiowej, ale są niespokojne, mają trudności
w kontrolowaniu swojego zachowania, szczególnie w sytuacjach siedzenia,
stania, jedzenia itp.;
- Wychowawczo można na dziecko oddziaływać
przez spokojne, dobrze „zorganizowane" zachowanie w obecności dziecka,
jak i przez wzmacnianie jego uwagi - nagradzanie czynności wykonanych w
skupieniu, gry i zabawy ćwiczące uwagę, słuchanie audycji radiowych, uczestniczenie
w koncertach itp.;
- Dyspraksja (niezdarność) polega na
nieprawidłowym „planowaniu" ruchów, braku koordynacji między nimi;
- Dzieci z dyspraksja nie wyczuwają dobrze
swojego ciała, w związku z czym nie wykorzystują jego możliwości: nie wspinają
się na drzewa, nie skaczą przez kamienie itp. - a jeżeli to czynią, łatwo się
kaleczą;
- Nie wyczuwają też dobrze nacisku dłoni,
często niszczą delikatne przedmioty i zabawki;
- Mają trudności w ubieraniu się,
szczególnie zapinaniu guzików i wiązaniu sznurowadeł;
- Przedmioty szkolne utrzymywane są w
nieładzie, nadmiernie szybko niszczone;
- Trudności, jakie dzieci z dyspraksja
mają z własnym ciałem, powodują ich łatwe męczenie się i szybko pojawiające
się stany frustracji;
- Dorośli z reguły nie rozumieją, że u
podstaw niezręczności dziecka leżą niedojrzałe procesy mózgowe;
- Zmuszając dziecko do pośpiechu i
dokładności oraz karcąc je nasilają jego trudności;
- Można powiedzieć, że grzechem dorosłych
jest to, że rzadko zastanawiają się, co odczuwa dziecko, które nie potrafi
panować nad własnymi ruchami;
- Ogólnie
niższy poziom motoryczny, męczliwość psychoruchową; obniżona sprawność
manualna, w tym precyzja wykonywania ruchów;
|
- Niepełnosprawność intelektualna wiąże się z występowaniem
zaburzeń w sferze zmysłowo – ruchowej;
- Głównymi objawami tych zaburzeń są: niedokładne i
zwolnione odbieranie wrażeń wzrokowych, słuchowych i innych; zaburzenia
autoorientacji czyli orientacji w schemacie własnego ciała;
- Dziecko z zaburzoną lub słabo rozwiniętą koordynacją
wzrokowo - ruchową może nie być w stanie samodzielnie się ubrać;
- Będzie miało trudności w posługiwaniu się nożyczkami,
rysowaniu, naklejaniu
- Reakcje jego będą zwolnione i niedokładne;
|
||
Zaburzenia zmysłowo-ruchowe
|
|||
- Głównymi objawami tych zaburzeń są zaburzenia,
autoorientacji, czyli orientacji w schemacie własnego ciała oraz zaburzenia koordynacji
wzrokowo – ruchowej;
|
|||
- Ruchy są zbyt obszerne w stosunku do rzeczywistych
potrzeb;
|
|||
- Brak w tej dziedzinie zharmonizowania, uporządkowania;
|
|||
- W rozwoju fizycznym tych osób obserwuje się zaburzenia
zmysłów;
|
|||
- Zaburzenia te mogą mieć charakter częściowy lub
całościowy, mianowicie mogą występować zaburzenia poszczególnych zmysłów lub
kilku jednocześnie;
|
|||
- Osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu
umiarkowanym i znacznym są więc grupą, u której zaobserwować można bardzo
różne postacie kliniczne upośledzenia;
|
-
W grupie osób z głębsza
niepełnosprawnością intelektualną stwierdza się częściej niż wśród osób z
lekką niepełnosprawnością intelektualną, zaburzenia w zakresie funkcjonowania
receptorów wzroku, słuchu, oraz uszkodzenia kory mózgowej;
- Częściej występować może epilepsja, wady neurologiczne i
fizyczne deformacje twarzy i ciała;
- Głębszej niepełnosprawności intelektualnej towarzyszą
nierzadko dodatkowe obciążenia chorobowe wyznaczające specjalne działania
rehabilitacyjno-rewalidacyjne;
- R. J. Piotrowicz, E. Wapiennik uznają, iż u osób z
głębszą niepełnosprawnością intelektualną występują często „stereotypie
ruchowe”, czyli wielokrotnie powtarzane zachowania[42]. Ich przyczyn dopatruje się w potrzebie stymulowania systemu
nerwowego; są one źródłem podstawowej przyjemności czynnościowej, powodują
zmniejszenie napięcia wywołanego niezaspokojoną potrzebą popędową[43]. Do czynników zewnętrznych powodujących występowanie
stereotypii ruchowych, zaliczyć można brak interesujących przedmiotów,
ciekawych zabawek, brak doznań sensorycznych, ale przede wszystkim,
niewłaściwe postawy otoczenia oraz nieodpowiednie oddziaływania wychowawcze
rodziców;
|
||
Zachowania społeczne
|
|||
- Społeczne zachowanie jest zależne od upośledzenia
umysłowego i stopnia inteligencji poszczególnych osób;
- Osoby z lekkim upośledzeniem umysłowym mają
świadomość swoich ograniczeń intelektualnych, które nie pozwolą im na
realizację marzeń w takim zakresie, jak to jest możliwe u ich rówieśników w
normie intelektualnej;
- Do świadomości własnego upośledzenia dochodzi
jeszcze przykre doświadczenie społecznego upośledzenia, wyrażającego się
odrzuceniem, etykietowaniem, segregacją, co może oddziaływać głęboko
traumatyzująco, a więc ma wpływ na ich funkcjonowanie w społeczeństwie.
|
- Zachowania tych osób są z reguły nieadekwatne do
sytuacji;
- We wszystkich nowych, nieznanych sytuacjach najczęściej
reakcje umiarkowanie upośledzonych osób będą miały charakter negatywny;
- Nowość sytuacji wyzwala w tych osobach silne pobudzenie i
lęk przed nieznanym;
- Sterem zachowań są z reguły popędy i aktualne, doraźne
korzyści - w tych nawet wypadkach, kiedy korzyść doraźna szybko zamieni się
na niekorzyść;
- Nie są w stanie przewidzieć konsekwencji swoich działań;
- Są w wysokim stopniu sugestywni i łatwo mogą ulec namowom
(popartą np. słodyczami - korzyść doraźna);
|
||
Zdolność uczenia się
|
|||
- Ogólnie obniżone tempo uczenia się;
|
- W związku z wielu wymienionymi wyżej cechami,
łatwo możemy stwierdzić, że zdolność uczenia się jest ograniczona;
- Dużą trudność sprawia im np. nauka czytania;
- O ile czasami (w łagodniejszych przypadkach
umiarkowanego upośledzenia) uda się dużym nakładem sił doprowadzić do tego,
że zdolność ta zostanie „przyswojona", najczęściej zaraz potem się
okazuje, że jest to czytanie „na pamięć", któremu nie towarzyszy
zdolność rozumienia czytanego tekstu;
- Na podobnej zasadzie można czasem nauczyć prostego,
„mechanicznego" liczenia;
- Przy prawidłowo poprowadzonej pracy
dydaktyczno-wychowawczej można wdrożyć do przestrzegania nawyków
higienicznych, podstaw samoobsługi, możliwie bezkonfliktowego funkcjonowania
w społeczeństwie oraz do wykonywania wielu typów prac o charakterze raczej
jednostajnym, gdzie wykonywany zakres czynności jest (na skutek wielokrotnego
powtarzania) danej osobie dobrze znany i nie zawiera w sobie elementu nowości
czy zaskoczenia;
|
||
Zaburzenia zachowania
|
|||
Zaburzenia emocjonalne
|
|||
- Słaby rozwój uczuć wyższych, zmniejszona
wrażliwość i powinność moralna;
- Większa
niestałość emocjonalna, impulsywność, agresywność, niepokój, w zależności od
typu temperamentu:
·
typ apatyczny – z przewagą hamowania, ze zwolnionym
tempem reakcji, biernością, nieśmiałością i płaczliwością, skłonność do
poddawania się,
·
typ eretyczny – niestabilność, niezrównoważenie, z
przewagą pobudzenia, z trudnościami w koncentracji uwagi i oznakami
nadmiernego zmęczenia, skłonność do dominowania,
·
zaburzenia zachowania, zaburzenia mechanizmów
samokontroli, nieadekwatna samoocena.
|
- Jak zauważa H.
Borzyszkowska w grupie osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu
umiarkowanym, dostępne są przede wszystkim bezpośrednie przeżycia
emocjonalne;
|
-
Emocje u osób z głębszą niepełnosprawnością
intelektualną są zróżnicowane w stopniu podobnym jak osób z lekką
niepełnosprawnością i w niewielkim stopniu różnią się od odczuwanych emocji
przez osoby pełnosprawne;
- Niektórzy badacze sądzą, iż często u osób głębiej i
głęboko niepełnosprawnych intelektualnie występuje nieumotywowany upór i
negatywizm, które potęgują się w okresie dorastania;
|
|
Kierowanie własnym działaniem
|
|||
-
Zaburzenie to polega na braku
konsekwencji w działaniu, nieumiejętności planowania, nieumiejętności
rozważenia różnych możliwości działania i jego skutków;
|
|||
- Osoby z
niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym wymagają wsparcia w
procesie radzenia sobie w trudnej dla nich sytuacji;
- Osoby z
niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym radzą
sobie w większości same w wielu sytuacjach życiowych takich jak ubieranie,
rozbieranie się, ścielenie łóżek, przygotowanie posiłków, samodzielne mycie
się, robienie drobnych zakupów, wykonywanie drobnych prac zarobkowych;
- Osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu
umiarkowanym mają trudności w osiąganiu przystosowania społecznego,
rozumianego jako dostosowanie się do wymagań i oczekiwań środowiska oraz
dojrzałości społecznej traktowanej jako umiejętność wchodzenia w określone
role społeczne, zawodowe, rodzinne, przyjacielskie, partnerskie;
|
-
Osoby z głębszą niepełnosprawnością
intelektualną mają trudności w funkcjonowaniu w sytuacjach problemowych i
społecznych;
- Uważa się jednak, iż w wyniku oddziaływania
rehabilitacyjnego możliwości te mogą ulec poprawie;
- Osoby z
głębszą niepełnosprawnością intelektualną potrafią radzić sobie w różnych
sytuacjach życiowych takich jak ubieranie się, rozbieranie, samodzielne mycie,
dbanie o higienę osobistą, samodzielne jedzenie przy stole, a nawet gotowanie
prostych posiłków;
|
||
Inne
|
|||
- Zmniejszony krytycyzm we wnioskowaniu, słabe
uświadomienie związku zachodzącego pomiędzy wnioskiem a przesłankami;
-
Obniżenie rozwoju:
·
percepcji wzrokowej ( w tym percepcji przedmiotów,
zwierząt, ludzi, znaków graficznych, cyfr, liter, wyrazów, pozycji figur w
przestrzeni, percepcji figury i tła, stałości kształtu itp.) oraz percepcji
słuchowej (w tym analizy i syntezy słuchowej, w zakresie słuchu
fonematycznego, percepcji melodii itp.),
·
niedokładne spostrzeżenia;
|
-
brak percepcji;
- W skrajnych przypadkach osoby z głębokim upośledzeniem
nie wykraczają poza poziom życia wegetatywnego;
- Potrzeby fizjologiczne nie są sygnalizowane;
- Brak kontaktu z otoczeniem na jakiejkolwiek płaszczyźnie;
- Osoby na tym poziomie upośledzenia umysłowego są
całkowicie niezdolne do życia samodzielnego, wymagają stałej opieki osób
drugich, są całkowicie uzależnione od otoczenia;
|
||
CECHY WSPÓLNE
|
|||
rozlany, totalny charakter
niedorozwoju. Obok niedorozwoju czynności poznawczych występuje niedorozwój
całej osobowości
|
|||
przewaga niedorozwoju najwyżej
zorganizowanych formacji (myślenie abstrakcyjne) i stosunkowo prawidłowo
zachowany rozwój bardziej elementarnych czynności
|
|||
globalność deficytu. Ogólna
niewystarczalność systemu poznawczego wyraża się różnymi dewiacjami (np.
zatrzymanie rozwoju myślenia na poziomie konkretno-obrazowym)
|
|||
przewaga pierwszego układu
sygnałowego nad drugim (przewaga mowy nad myśleniem)
|
|||
Potrzeby
|
|||
Inne
|
|||
-
J. Wyczesany zwraca także uwagę na to, iż w
myśleniu osób niepełnosprawnych intelektualnie występują utrudnienia w
przyswajaniu pojęć o charakterze abstrakcyjnym, występują także określone
trudności w rozumieniu powiązań logicznych między zjawiskami;
|
|||
RODZAJE SZKÓŁ DLA OSÓB Z
NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
|
|||
PODSTAWY PRAWNE
|
|||
Zgodnie z Ustawą o
systemie Oświaty ( Ustawa z dnia 27 czerwca 2003), system oświaty w Polsce zapewnia m. in. realizację prawa każdego obywatela do kształceni, opieki i
wychowania, dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości
psychofizycznych uczniów, a także możliwości korzystania z pomocy
psychologiczno- pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej, możliwość
pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież
niepełnosprawną, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i
edukacyjnymi oraz predyspozycjami opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi przez
umożliwianie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i
programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych.
|
|||
Kształcenie specjalne dzieci i
uczniów niepełnosprawnych od roku szkolnego 2015/2016 objęte jest już nowym
rozporządzeniem. Wprowadzony został m.in. obowiązek i możliwość zatrudniania
nauczycieli wspomagających (pedagogów specjalnych), asystentów i pomocy dla
nauczyciela. Każde dziecko w ramach takiego kształcenia będzie miało
opracowywany indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Ponadto organ
prowadzący może się zgodzić na zmniejszenie liczy dzieci w oddziale
integracyjnym w stosunku do dotychczasowych wymagań MEN.
·
uczniów niepełnosprawnych, czyli:
niesłyszących, słabosłyszących, niewidomych, słabowidzących, z
niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością
intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem, w tym
z zespołem Aspergera, i z niepełnosprawnościami sprzężonymi
·
niedostosowanych społecznie oraz
·
zagrożonych niedostosowaniem
społecznym
|
|||
Kształcenie,
wychowanie i opiekę dla uczniów niepełnosprawnych organizuje się w
przedszkolach, szkołach i ośrodkach na każdym etapie edukacyjnym
(przedszkole, szkołą podstawowa, gimnazjum i szkoła ponadgimnazjalna), w
integracji z uczniami pełnosprawnymi, możliwie jak najbliżej miejsca
zamieszkania danego ucznia.
Przy
czym przedszkoli specjalnych
(albo specjalnych oddziałów przedszkolnych) nie organizuje się dla dzieci z
niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
|
|||
Rozporządzenie
określa także, że szkoły specjalne
przysposabiające do pracy organizuje się wyłącznie dla uczniów z
niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz
dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
|
|||
Do
jakiego wieku uczeń jest objęty takim kształceniem? To zależy do typu szkoły:
·
do 18. rok życia – w przypadku
szkoły podstawowej
·
do 21. rok życia – w przypadku
gimnazjum
·
do 24. rok życia – w przypadku
szkoły ponadgimnazjalnej
|
|||
Co
zapewnia placówka edukacyjna?
Placówki
prowadzące kształcenie, wychowanie i opiekę dla uczniów niepełnosprawnych
zapewniają:
·
realizację zaleceń zawartych w
orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego
·
warunki do nauki, sprzęt
specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne
potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci lub
uczniów
·
zajęcia specjalistyczne (pomoc
psychologiczno-pedagogiczna)
·
inne zajęcia odpowiednie ze względu
na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości
psychofizyczne dzieci lub uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne,
resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne
·
integrację dzieci lub uczniów ze
środowiskiem rówieśniczym, w tym z dziećmi lub uczniami pełnosprawnymi
przygotowanie
uczniów do samodzielności w życiu dorosłym
|
|||
Dla
każdego ucznia: indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny
Co
określa indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny dziecka/ucznia?
Zawiera
on:
·
zakres dostosowania programu oraz
wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
oraz możliwości psychofizycznych dziecka lub ucznia
·
zintegrowane działania nauczycieli
i specjalistów (w zależności od potrzeb: rewalidacyjne, resocjalizacyjne lub
socjoterapeutyczne)
·
formy i okres pomocy
psychologiczno-pedagogicznej dla dziecka/ucznia
·
działania wspierające rodziców
dziecka lub ucznia oraz, w zależności od potrzeb, zakres współdziałania z
poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,
placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi
instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży
·
zajęcia rewalidacyjne,
resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia, odpowiednie ze
względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości
psychofizyczne dziecka
zakres
współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami dziecka
|
|||
Indywidualny
program edukacyjno-terapeutyczny opracowuje zespół (tworzą go: nauczyciele,
wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści, prowadzący zajęcia z dzieckiem
lub uczniem). Program jest przygotowywany po dokonaniu wielospecjalistycznej
oceny poziomu funkcjonowania dziecka lub ucznia oraz uwzględniając zalecenia
zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, we współpracy, w
zależności od potrzeb, z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnią
specjalistyczną. Program opracowuje się na okres, na jaki zostało wydane
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nie dłuższy jednak niż etap
edukacyjny.
|
|||
Okresowa
wielospecjalistyczna ocena dla dziecka/ucznia jest przygotowywana co najmniej
dwa razy w roku szkolnym.
|
|||
Pracę
zespołu przygotowującego program koordynuje odpowiednio wychowawca oddziału
lub wychowawca grupy wychowawczej, do której uczęszcza dziecko lub
uczeń, albo nauczyciel lub specjalista, prowadzący zajęcia z dzieckiem lub
uczniem, wyznaczony przez dyrektora przedszkola, szkoły lub ośrodka.
|
|||
Rodzice
dziecka lub ucznia albo pełnoletni uczeń mają prawo uczestniczyć w
spotkaniach zespołu, a także w opracowaniu i modyfikacji programu oraz
dokonywaniu okresowej oceny wielospecjalistycznej. Rodzice dziecka lub
pełnoletni uczeń mogą otrzymać kopię programu na wniosek.
|
|||
Nauczyciele
wspomagający od 1 stycznia 2016
W
placówkach, gdzie realizuje się kształcenie specjalne dla dzieci i uczniów
posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze
względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone,
obowiązkowo zatrudnia się dodatkowo (z uwzględnieniem realizacji zaleceń
zawartych w orzeczeniu dziecka/ucznia):
·
nauczycieli posiadających
kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej lub specjalistów, lub
·
w przypadku klas I–III szkoły
podstawowej – asystenta, lub
·
pomoc nauczyciela
|
|||
Takiego
obowiązku nie ma natomiast w placówkach, w których kształceniem specjalnym są
objęci uczniowie posiadający
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na inne
niepełnosprawności, niedostosowanie społeczne lub zagrożenie
niedostosowaniem społecznym. W takich miejscach można (ale nie trzeba)
zatrudniać dodatkowo nauczycieli wspomagających (albo specjalistów,
asystentów lub pomoc nauczyciela)
za zgodą organu prowadzącego.
|
|||
Jakie
zadania wyznacza nauczycielom wspomagającym rozporządzenie? Przepisy mówią,
że nauczyciele ci:
·
prowadzą wspólnie z innymi
nauczycielami zajęcia edukacyjne oraz wspólnie z innymi nauczycielami i
specjalistami realizują zintegrowane działania i zajęcia, określone w
programie
·
prowadzą wspólnie z innymi
nauczycielami i specjalistami pracę wychowawczą
·
uczestniczą, w miarę potrzeb, w
zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez nauczycieli oraz w zintegrowanych
działaniach i zajęciach, określonych w programie
·
udzielają pomocy nauczycielom
prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz nauczycielom i specjalistom realizującym
zintegrowane
działania i zajęcia, określone w programie, w doborze form i metod pracy z
uczniami
|
|||
O
tym, jakie konkretnie zadania mają realizować i w jakich zajęciach lub
działaniach mają uczestniczyć nauczyciele wspomagający będzie w każdej
placówce decydował dyrektor (w innych formach wychowania przedszkolnego -
osoba kierująca).
|
|||
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24
lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i
opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie
i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. 2015 poz. 1113)
|
|||
RODZAJE SZKOLNICTWA SPECJALNEGO
|
|||
System oświaty
obejmuje m. in.:
1. przedszkola, w tym z oddziałami
integracyjnymi oraz przedszkola specjalne
2. szkoły: podstawowe (w tym:
specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi) gimnazja (w tym:
specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi), ponadgimnazjalne (w
tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnym)
3. specjalne ośrodki szkolno –
wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej
organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki umożliwiające
dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim oraz ze
sprzężonymi niepełnosprawnościami realizację obowiązku szkolnego i obowiązku
nauki.
Zakładanie i prowadzenie publicznych
przedszkoli, w tym z oddziałami integracyjnymi oraz przedszkoli specjalnych,
szkół podstawowych, gimnazjów, w tym z oddziałami integracyjnymi, z wyjątkiem
szkół specjalnych, należy do zadań własnych gminy Zakładanie i prowadzenie
publicznych szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych, szkół
ponadgimnazjalnych specjalnych i z oddziałami integracyjnymi należy do zadań
własnych powiatu.
Szkoły publiczne i niepubliczne dzielą się na następujące
typy:
1. sześcioletnią szkołę podstawową,
w której w ostatnim roku nauki przeprowadza się sprawdzian (sprawdzian nie
dotyczy uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym,
znacznym, głębokim)
2. trzyletnie gimnazjum, w którym w
ostatnim roku nauki przeprowadza się egzamin, dające możliwość dalszego
kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych ( egzamin nie dotyczy uczniów
niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym, znacznym, głębokim)
Szkoły ponadgimnazjalne:
•zasadnicze szkoły
zawodowe o okresie nauczania nie krótszym niż 2 lata i nie dłuższym niż 3
lata, których ukończenie umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego
kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu, a także dalsze kształcenie w
szkołach takich jak: 2 -letnie uzupełniające licea ogólnokształcące, których
ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu
maturalnego, lub 3- letnie technika uzupełniające, których ukończenie
umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu
egzaminu, a także umożliwiające uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu
egzaminu maturalnego.
•trzyletnie licea
ogólnokształcące, których ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa
dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego
•trzyletnie licea
profilowane, których ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po
zdaniu egzaminu maturalnego
•czteroletnie technika,
których ukończenie umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje
zawodowe po zdaniu egzaminu, a także umożliwiające uzyskanie świadectwa
dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego
•trzyletnie szkoły
specjalne przysposabiające do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w
stopniu umiarkowanym, znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi, których
ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa potwierdzającego przysposobienie do
pracy (szkoły te zaczną funkcjonować od 1 września 2004 roku)
|
|||
WYCHOWANIE
PRZEDSZKOLNE
|
|||
Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci
w wieku 3 – 6 lat.
W przypadku dzieci posiadających
orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wychowanie przedszkolnym może
być objęte dziecko w wieku powyżej 6 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku
szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat. Obowiązek
szkolny tych dzieci może być odroczony do końca roku szkolnego w tym roku
kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat. Dziecko w wieku 6 lat jest
obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu albo w
oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej.
Obowiązkiem gminy jest zapewnienie
niepełnosprawnym dzieciom 6- letnim, bezpłatnego transportu i opieki w czasie
przewozu do najbliższego przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole
podstawowej, a także dzieciom z
głębokim upośledzeniem umysłowym oraz dzieciom upośledzonym umysłowo ze
sprzężonymi niepełnosprawnościami, realizującymi obowiązek szkolny w innych
ośrodkach, albo zwrot kosztów przejazdu ucznia i opiekuna środkami
komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice. Nauka w naszym
kraju jest obowiązkowa do ukończenia 18 roku życia. Obowiązek szkolny spełnia
się przez uczęszczanie do szkoły podstawowej i gimnazjum, publicznych albo
niepublicznych. Obowiązek nauki spełnia się przez uczęszczanie do publicznej
lub niepublicznej szkoły ponadgimnazjalnej. Za spełnianie obowiązku rocznego
przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki uznaje
się również udział dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu
głębokim w zajęciach rewalidacyjno – wychowawczych, organizowanych zgodnie z
odrębnymi przepisami.
Rodzice dziecka podlegającego
obowiązkowi szkolnemu są obowiązani m. in. do:
1.dopełnienia
czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły
2.zapewnienia
regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne
Niespełnienie
obowiązku przygotowania przedszkolnego dla dzieci 6 – letnich, obowiązku
szkolnego lub obowiązku nauki podlega egzekucji w trybie przepisów w postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
|
|||
KSZTAŁCENIE
SPECJALNE
|
|||
Obowiązkiem gminy jest zapewnienie uczniom
niepełnosprawnym, objętych kształceniem specjalnym, bezpłatnego transportu i
opieki w czasie przewozu do najbliższej szkoły podstawowej, gimnazjum lub
ośrodka umożliwiającego realizację obowiązku szkolnego i obowiązku nauki,
albo zwrot kosztów przejazdu ucznia i opiekuna środkami komunikacji
publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice. Kształceniem
specjalnym obejmuje się dzieci i młodzież, wymagające stosowania specjalnej
organizacji nauki i metod pracy. Kształcenie to może być prowadzone w formie
nauki w szkołach ogólnodostępnych, szkołach lub oddziałach integracyjnych,
szkołach lub oddziałach specjalnych. W zależności od stopnia upośledzenia
umysłowego, uczniom organizuje się kształcenie i wychowanie, które stosownie
do potrzeb umożliwia naukę w dostępnym dla nich zakresie, usprawnianie
zaburzonych funkcji, rewalidację oraz zapewnia specjalistyczną pomoc i
opiekę.
|
|||
ORZECZENIA
|
|||
Orzeczenia o potrzebie kształcenia albo indywidualnego nauczania, a także o
potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla uczniów z głęboką
niepełnosprawnością intelektualną wydają zespoły orzekające działające w
poradniach psychologiczno – pedagogicznych . W orzeczeniu znajdzie się
informacja o zalecanej formie kształcenia specjalnego, z uwzględnieniem stopnia
upośledzenia umysłowego. Poradnie psychologiczno – pedagogiczne wydają
również, opinie w sprawie dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z
programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono
specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym
wymaganiom.
|
|||
Od orzeczeń, rodzice dziecka mogą złożyć
odwołanie do kuratora oświaty w ciągu 14 dni od dnia otrzymania orzeczenia.
Starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dziecka posiadającego
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, na wniosek rodziców, zapewnia
mu odpowiednią formę kształcenia, uwzględniając stopień upośledzenia
umysłowego. Jeżeli orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zaleca
kształcenie dziecka w przedszkolu specjalnym, albo w przedszkolu, szkole
podstawowej lub gimnazjum ogólnodostępnych lub integracyjnych, odpowiednia
formę kształcenia, na wniosek rodziców, zapewnia jednostka samorządu
terytorialnego ( gmina, dzielnica) właściwa ze względu na miejsce
zamieszkania dziecka, do którego zadań własnych należy prowadzenie
przedszkoli i szkół. Jeżeli powiat nie prowadzi szkoły specjalnej, starosta
tego powiatu kieruje dziecko do najbliższego powiatu prowadzącego taką szkołę
lub ośrodek. Starosta najbliższego powiatu nie może odmówić przyjęcia dziecka
do szkoły. Dyrektor szkoły, której uczeń posiada orzeczenie o potrzebie
indywidualnego nauczania, organizuje takie nauczanie w porozumieniu z organem
prowadzącym ( gmina, powiat).
|
|||
Informacje przedstawione powyżej zawarte
są w Ustawie o systemie oświaty z
dnia 27 czerwca 2003r.
W oświatowym prawie wiele ważnych
zapisów dotyczących edukacji naszych dzieci, znajduje się w rozporządzeniach
Ministra Edukacji Narodowej i Sportu.
|
|||
Orzeczenia o potrzebie kształcenia
specjalnego wydaje się na okres roku szkolnego, etapu edukacyjnego, okresu
kształcenia w danej szkole albo na czas nieokreślony. Orzeczenia o
potrzebie zajęć rewalidacyjno - wychowawczych ( uczniowie głęboko
niepełnosprawni intelektualnie) wydaje się na okres 5 lat. Orzeczenie o potrzebie
indywidualnego nauczania wydaje się na czas określony, wskazany w
zaświadczeniu o stanie zdrowia ucznia. Wnioskodawca ( rodzic, prawny opiekun)
może wziąć udział w posiedzeniu zespołu orzekającego. Przewodniczący zespołu
zawiadamia wnioskodawcę o posiedzeniu, co najmniej na 14 dni przed terminem
posiedzenia.
|
|||
SZKOŁY SPECJALNE
DLA UCZNIÓW Z LEKKIM UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM
|
|||
Uczniowie z
lekką niepełnosprawnością intelektualną realizują tą samą podstawę
programową, co uczniowie z normą intelektualną. W szkołach specjalnych dla
tych uczniów obowiązują ramowe plany nauczania.
|
|||
W klasach I-III szkoły podstawowej (I etap
edukacji) prowadzi się: Nauczanie zintegrowane, Religię/etykę, Zajęcia rewalidacyjne.
|
|||
W
klasach IV –VI ( II etap edukacyjny) mamy następujące
obowiązkowe zajęcia edukacyjne: Język polski, Historia i społeczeństwo, Język
obcy, Matematyka, Przyroda, Muzyka, Plastyka, Technika, Informatyka,
Wychowanie fizyczne, Godziny z wychowawcą, Religia /etyka, Zajęcia rewalidacyjne
|
|||
W gimnazjum specjalnym prowadzi
się następujące obowiązkowe zajęcia edukacyjne: Język polski, Historia,
Wiedza o społeczeństwie, Język obcy, Matematyka, Fizyka i astronomia, Chemia,
Biologia, Geografia, Plastyka/ muzyka, Technika, Informatyka, Wychowanie
fizyczne, Godziny z wychowawca, Religia/etyka, Zajęcia rewalidacyjne.
|
|||
Liczba uczniów w
takiej szkole wynosi od 10 - 16
|
|||
Uczniowie z lekką niepełnosprawnością
intelektualną podlegają zasadom oceniania, promowania, klasyfikowania jak w
szkole ogólnodostępnej. W klasach I – III szkoły podstawowej stosuje się
ocenę opisową zarówno z zajęć edukacyjnych jak i z zachowania. Począwszy od
kl. IV szkoły podstawowej obowiązuje skala ocen od 6 ( stopień celujący) do 1
(stopień niedostateczny). Ocenę z zachowania ustala się według następującej
skali: wzorowe, dobre, poprawne, nieodpowiednie.
|
|||
Uczniowie przystępują do sprawdzianu w
szkole podstawowej i egzaminu gimnazjalnego w warunkach i formie
dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych ucznia, na podstawie
orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Uczniowie otrzymują
świadectwa.
|
|||
UCZNIOWIE
GŁĘBOKO NIEPEŁNOSPRAWNI INTELEKTUALNIE
|
|||
Dla
dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim w wieku od 3 do
25 lat organizuje się zespołowe zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze oraz, we
współpracy z rodzicami (prawnymi opiekunami), indywidualne zajęcia
rewalidacyjno – wychowawcze. Udział w zajęciach dzieci w wieku obowiązku
szkolnego uznaje się za spełnianie tego obowiązku. Zajęcia organizuje się w
szczególności w: publicznych przedszkolach, w tym specjalnych, publicznych
szkołach, w tym specjalnych, położonych najbliżej miejsca zamieszkania,
publicznych placówkach opiekuńczo- wychowawczych, zakładach opieki
zdrowotnej, ośrodkach rehabilitacyjno – wychowawczych, domach rodzinnych, dla
osób zakwalifikowanych do udziału w indywidualnych zajęciach. Wymiar zajęć, w
zależności od możliwości psychofizycznych wynosi:
-
4 godziny dziennie na zajęciach zespołowych lub 2 godziny dziennie na
zajęciach indywidualnych.
-
Liczba osób w zespole od 2 do 4.
Dla
każdego ucznia opracowuje się indywidualny program w oparciu o wielospecjalistyczną ocenę
funkcjonowania dziecka. Do zajęć zespołowych zatrudnia się oprócz nauczyciela
z odpowiednimi kwalifikacjami pedagogicznymi również pomoc nauczyciela.
Uczniowie nie podlegają zasadom oceniania, promowania, klasyfikowania. Nie
otrzymują świadectw.
|
|||
ZASADNICZE SZKOŁY ZAWODOWE
SPECJALNE KSZTAŁCĄ MŁODZIEŻ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU
LEKKIM M.IM. W NASTĘPUJĄCYCH KIERUNKACH
|
|||
-
kucharz małej gastronomii;
-
cukiernik;
-
piekarz;
-
krawiec;
-
kaletnik;
-
stolarz;
-
tapicer;
-
malarz – tapeciarz;
-
ogrodnik;
-
pracownik obsługi hotelowej;
|
|||
DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNE
INTELEKTUALNIE W SZKOLE – PODZIAŁ OGÓLNY
|
|||
Wśród
dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych znajdują się dzieci z obniżona
sprawnością intelektualną, w tym:
·
dzieci z inteligencją niższą niż przeciętną,
dzieci z
upośledzeniem umysłowym.
|
|||
Planując proces ich
edukacji należy pamiętać, że podstawowe cele kształcenia i wychowywania tej
grupy uczniów są takie same jak uczniów pełnosprawnych.
|
|||
Takie same są też ich
potrzeby psychiczne, natomiast uczniowie ci różnią się od uczniów
pełnosprawnych potrzebami edukacyjnymi.
|
|||
Nauczyciel
podejmujący pracę z dziećmi z obniżoną sprawnością intelektualną powinien
możliwie dokładnie znać indywidualne cechy dziecka. Znajomość różnic pomiędzy
dziećmi niepełnosprawnymi jest warunkiem prawidłowej indywidualizacji,
dostosowania treści, metod i wymagań do możliwości i potrzeb dziecka. Jest to
jeden z podstawowych warunków skutecznej pracy z dziećmi o obniżonej
sprawności intelektualnej. Dzieci te różnią się między sobą bardziej niż
dzieci rozwinięte intelektualnie w normie.
|
|||
W poznaniu
dziecka i planowaniu pracy z nim pomocne jest wydane przez Poradnię
Psychologiczno-Pedagogiczną orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (z
możliwością uczęszczania do szkoły ogólnodostępnej) lub opinia. Zawarte są w
nich wyniki badań specjalistycznych przeprowadzonych w poradni
(psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych). Przedstawienie profilu
rozwoju poszczególnych procesów orientacyjno-poznawczych, intelektualnych i wykonawczych,
profilu zachowania przystosowawczego lub dojrzałości społecznej, profilu
rozwoju motorycznego, profilu cech osobowości, stan receptorów itp. pozwala
nauczycielowi na dokładne poznanie możliwości edukacyjnych dziecka. Jest to
niezbędne w wyjaśnieniu dlaczego każde spośród dzieci lekko upośledzonych
umysłowo ma inne trudności szkolne.
|
|||
Co
powinien nauczyciel?
1.
Teoretycznie zapoznać się z rozwojem dziecka o
obniżonej sprawności intelektualnej.
2.
Poznać wyniki badań specjalistycznych, w tym
psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych i lekarskich w celu
ustalenia możliwości edukacyjnych, kierunku i sposobu prowadzenia pracy
pedagogicznej.
3.
Zapoznać się poprzez analizę dokumentacji, rozmowy z
rodzicami i ewentualnie lekarzem z przyczynami i anamnezą obniżenia poziomu
intelektualnego dziecka.
4.
Poznać rodzinne środowisko dziecka (utrzymywać
współpracę z rodzicami, lub opiekunami prawnymi) oraz kontrolować zachodzące
w nim zmiany. Wspierać rodziców w sprawowaniu funkcji
opiekuńczo-wychowawczych.
5.
Systematycznie wzbogacać swój warsztat pracy poprzez
śledzenie specjalistycznej literatury oraz udział w szkoleniach.
|
|||
Pamiętaj!
Znajomość środowiska rodzinnego dziecka, kontrolowanie aktualnego rozwoju fizycznego, zdrowia, rozwoju inteligencji i poszczególnych ważnych dla uczenia się i przygotowywania do życia funkcji psychicznych, wiadomości, umiejętności i sprawności jest konieczne w celu ciągłego dostosowywania wymagań programowych do zachodzących zmian lub ich braku mimo prowadzonej pracy pedagogicznej. Racjonalna, specjalistyczna i jak najbardziej skuteczna pomoc dziecku z obniżoną sprawnością intelektualną jest niezbędna, by doprowadzić dziecko do dostępnego mu stopnia rozwoju i przygotować do życia w społeczeństwie. |
|||
DZIECI
NIEPEŁNOSPRAWNE INTELEKTUALNIE W SZKOLE – PODZIAŁ ZE WZGLĘDU NA STOPNIE
NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI
|
|||
- Uczniowi
upośledzonemu umysłowo w stopniu lekkim przysługuje prawo do dostosowania
warunków zdawania egzaminu zewnętrznego wyłącznie na podstawie orzeczenia o
potrzebie kształcenia specjalnego, wydanego przez Zespół Orzekający,
działający w poradni psychologiczno-pedagogicznej;
|
|||
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI
NIEPEŁNOSPRAWNE INTELEKTUALNYCH
|
|||
Diagnoza psychologiczna w przypadku osób niesprawnych intelektualnie to
wielopoziomowe dynamiczne badanie funkcjonowania tej osoby. Obecnie
diagnozuje się dzieci niepełnosprawne intelektualnie po wszechstronnych
badaniach przez zespół specjalistów: psychologa, pedagoga, logopedę,
rehabilitanta, lekarzy różnych specjalności (takich jakie wymaga
dobrostan i zdrowie dziecka). Postawienie właściwej diagnozy i
sporządzenie programu nauczania dla wychowanka jest procesem, który
uwzględnia predyspozycje dziecka oraz czas potrzebny na poznanie i
obserwację wychowanka.
|
|||
Uzyskanie całościowej diagnozy dziecka
służy do odpowiedzi na pytanie: na jakim etapie rozwoju znajduje się dziecko?
Odpowiedzią na to pytanie jest konstrukcja programu nauczania dla dziecka.
Program ten ma na celu takie zorganizowanie nauczania dziecka by lepiej
rozwinięte umiejętności wspomagały dążenia dziecka w usprawnianiu funkcji
upośledzonych. Dzięki takiemu postępowaniu dziecko może mieć poczucie
sukcesu. Program taki opracowuje terapeuta prowadzący -wspiera go w tym
psycholog wraz z zespołem specjalistów pracujących z dzieckiem. Jest to
indywidualny program nauczania dla każdego wychowanka. Następnie z takim
programem zapoznaje się rodziców – proponując współpracę w
terapii dziecka. Program jest weryfikowany, przez specjalistów, raz na
semestr w danym roku szkolnym - co pozwala na oszacowanie- jak i czy nastąpił
postęp w umiejętnościach wychowanka. Weryfikację przeprowadza się za pomocą
technik i metod psychologiczno-pedagogicznych.
Zespół terapeutyczny analizuje informacje na temat
przebiegu procesu terapeutycznego dostosowując go do aktualnych potrzeb i
rozwoju dziecka poprze z aktualizowanie zmian w indywidualnym programie.
|
|||
Bardzo ważnym elementem oddziałania
jest ścisła współpraca osób wchodzących
w skład wielospecjalistycznego zespołu
terapeutycznego. Oddziaływania te odbywają się poprzez terapię,
rehabilitację, współpracę z rodziną dziecka, współdziałanie z
odpowiednimi instytucjami , a przede wszystkim dbaniem o optymalny
rozwój , tak aby dziecko niepełnosprawne, jak najbardziej samodzielnie mogło
funkcjonować w najbliższym otoczeniu.
|
|||
W przypadku dzieci niepełnosprawnych intelektualnie,
przebywających codziennie kilka godzin w ośrodku - terapią będą
wszelkie programowe oddziaływania osoby dorosłej, które wspomagają rozwój
dziecka, pozwalają na nabycie nowych umiejętności, wspomagają niwelowanie
zachowań negatywnych i niepożądanych. W takim ujęciu terapeutą dziecka jest
każdy dorosły, kto ma z nim kontakt, nie wywołuje u dziecka lęku, wierzy w
jego możliwości i odpowiednio jest przeszkolony do programowej pracy z
dzieckiem.
|
|||
Celem terapii jest wdrożenie
niepełnosprawnego dziecka do takich umiejętności, które pomogą mu sprawnie
funkcjonować w każdym momencie swojego życia i w każdej sytuacji dnia
codziennego.
Terapię( nie tylko) psychologiczną można podzielić
na indywidualną oraz grupową.
1) Terapia grupowa ma na celu
rozwój społeczny dziecka, kształtowanie prawidłowych postaw przy jednoczesnym
komforcie psychicznym.
- Metodami stosowanymi w terapii grupowej to m. in.:
- Metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne
- Metoda H.M.Knillów
- Poranny krąg
- Metody zaczerpnięte z pedagogiki zabawy
- Socjoterapia
2) Terapia indywidualna -
pozwala skoncentrować cała uwagę terapeuty na jednym dziecku. Kontakt
indywidualny jest dla dziecka nieoceniony, bowiem głównym
doświadczeniem dzieci niesprawnych intelektualnie w kontakcie ze światem jest
poczucie bycia niezrozumianym i nie możność rozumienia otaczającego je
świata. Dlatego tak cenny dla dziecka jest kontakt z osobą dorosłą, która
komunikuje się w jasny i prosty sposób, bawi się, nagradza – a przede
wszystkim wierzy w możliwości dziecka i w możliwości jego postępów w
dziedzinach, których dotyczy terapia.
|
|||
Podstawowym celem terapii indywidualnej
jest rozwój dziecka na optymalnym poziomie jego indywidualnego rozwoju .
Terapia indywidualna prowadzona jest wieloma metodami - są one
dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości każdego dziecka. Metody i
techniki terapii indywidualnej najczęściej stosowane to:
- Rozmowa kierowana
- Ćwiczenia koncentracji uwagi
- Muzykoterapia
- Bajko terapia
- Arteterapii
- Trening zachowań społecznych
- Trening antystresowy
- Ćwiczenia relaksacyjne
|
|||
Każda z tych form terapii ma za zadanie przekonanie
dziecka ,że jest ważne i zauważane przez otoczenie.
Ważnym aspektem terapii jest współpraca i wsparcie
dla rodziny osoby niepełnosprawnej.
Urodzenie dziecka niepełnosprawnego stawia rodziców
w obliczu dramatycznych przeżyć: poczucia winy, wstydu, samotności, żalu,
niesprawiedliwości losowej. Rodzinie wychowującej dziecko niepełnosprawne
potrzebne jest wsparcie i pomoc ze strony profesjonalistów, gdyż zmaga się
ona z szeregiem problemów, które niejednokrotnie przekraczają jej możliwości
adaptacyjne i zasoby, jakimi dysponuje. Rodzina ta narażona jest na
konsekwencje stygmatyzacji społecznej, marginalizacji i pauperyzacji.
Nierzadko ma ona trudności w wychowywaniu, nie tylko dziecka
niepełnosprawnego, lecz również jego pełnosprawnego rodzeństwa. Wsparcie
funkcjonowania dziecka niepełnosprawnego na terenie rodziny jest koniecznym
czynnikiem jego osobistego rozwoju, poprawy relacji wewnątrzrodzinnych i
procesów stopniowego włączania się dziecka w życie społeczne.
|
|||
Od rodzaju kontaktów wewnątrzrodzinnych, od
nasycenia pozytywnymi uczuciami, stopnia wzajemnego zrozumienia i bliskości
emocjonalnej zależy „jakość życia” każdego z jej członków, ona bowiem
warunkuje poczucie satysfakcji życiowej i własnej godności.
|
|||
Wsparcie rodziny
poprzez kształtowanie pozytywnych postaw wobec dziecka niepełnosprawnego
odbywa się w postaci indywidualnych spotkań terapeutycznych, jak również
poprzez grupy wsparcia dla rodziców prowadzone przez psychologa, który
wspomaga funkcjonowanie rodziny wychowującej dziecko niepełnosprawne.
|
|||
Każde działanie
wspierające może być dla dziecka komfortowe i zapewniać mu poczucie
bezpieczeństwa, a rodzicowi poczucie pewności i kompetencji.
|
|||
OSBY Z
ROZWOJEM INTELIGENCJI NA POZIOMIE NIŻSZYM NIŻ PRZECIĘTNY
|
|||
W SZKOLE
|
|||
Cele, zadania i zasady pracy pedagogicznej z dzieckiem o obniżonej
sprawności intelektualnej
|
|||
Zadaniem
szkoły jest wszechstronne rozwijanie uczniów i przygotowywanie ich do pracy i
samodzielnego udziału w życiu społecznym, również przy zapewnieniu im rady i
pomocy w krytycznych i trudnych sytuacjach życiowych – w granicach ich
indywidualnych możliwości. Wynikają z tego podstawowe zadania rewalidacji.
|
|||
Rewalidacja
– termin określający długotrwałą działalność terapeutyczno-wychowawczą, a
więc wielostronną stymulację, opiekę, nauczanie i wychowanie jednostek o
zaburzonej percepcji rzeczywistości, w tym upośledzonych umysłowo (Władysław
Dykcik). Wg M. Grzegorzewskiej, zadania pracy rewalidacyjnej obejmują
przywracanie zdrowia i umożliwienie rozwoju fizycznego, kompensowanie braków
i uszkodzeń, korygowanie, usprawnianie i dynamizowanie, wykształcenie ogólne
i zawodowe jednostki, rewalidacją psychiczną i jej uspołecznienie.
|
|||
Zadania
pracy z dzieckiem o obniżonej sprawności intelektualnej
|
|||
·
Kompensacja – zastąpienie zamkniętych, uszkodzonych
dróg kontaktów ze światem, aby poznanie zastępować w różny sposób, na innych,
pośrednich drogach.
·
Korekcja niesprawnie działających funkcji,
wykorzystując uczenie, uczynnianie, uaktywnianie.
·
Usprawnianie możliwie wszystkich nietkniętych przez
upośledzenie czynności danego osobnika, a więc zasobu najsprawniej
działających funkcji, bez uszkodzeń, bez braków, jakie mają stanowić główną
podstawę dla przebiegu działalności rewalidacyjnej.
·
Zapewnienie uczniowi, w dostępnym dla niego
zakresie, wykształcenia ogólnego poprzez przyswajanie im podstawowych
wiadomości o otaczającym środowisku społeczno-przyrodniczym, kulturze i
historii naszego kraju.
·
Przygotowanie do samodzielnego udziału w życiu
społecznym i zdobycia kwalifikacji w pracy zawodowej.
·
Wszechstronny rozwój ucznia i rewalidacja społeczna.
|
|||
W pracy
lekcyjnej bardzo ważny jest dobór najbardziej efektywnych metod dydaktyczno-wychowawczych
wykorzystujący elementy metod stosowanych w pedagogice specjalnej np.:
·
metoda Marii Montessori,
·
metoda ośrodków pracy M. Grzegorzewskiej,
·
techniki Celestyna Freineta.
|
|||
Szczególnie
przydatne są one w pracy z dzieckiem młodszym - z I etapu edukacyjnego.
Należy pamiętać, że dzieci z obniżoną sprawnością intelektualną potrafią –
przy zastosowaniu odpowiednich metod opanować umiejętność czytania, pisania,
liczenia oraz podstawowe wiadomości o życiu otaczającej je przyrody i
społeczeństwa, o kraju i świecie. Są też w stanie zdobyć odpowiedni do swych
możliwości zawód i z powodzeniem podejmować pracę zarobkową.
|
|||
Zasady
|
|||
W pracy
pedagogicznej z dzieckiem upośledzonym umysłowo i z dzieckiem z niższą niż
przeciętna sprawnością intelektualną konieczne jest stosowane obowiązujących
w procesie nauczania i uczenia się norm skutecznego postępowania
pedagogicznego, umożliwiających uczniowi osiągnięcie dostępnego mu poziomu
rozwoju i przygotowana do życia. Są to:
1.
zasada gruntownej znajomości dzieci oraz
przychodzenia im z racjonalną specjalistyczną pomocą,
2.
zasada dostosowania wymagań edukacyjnych do
indywidualnych możliwości i potrzeb dziecka:
·
indywidualizacji,
·
przystępności treści nauczania,
·
stopniowania trudności.
3.
zasada aktywnego i świadomego udziału dzieci w pracy
pedagogicznej,
4.
zasada wszechstronnej poglądowości i przykładu,
5.
zasada zintegrowanego oddziaływania pedagogicznego,
6.
zasada trwałości osiągnięć, umiejętności korzystania
z nich i dalszego ich doskonalenia:
·
wzmacnianie osiągnięć,
·
trwałość osiągnięć,
·
wiązanie teorii z praktyką.
Jednym z
ważnych warunków powodzenia pracy szkoły jest współpraca nauczyciela z
rodzicami. Służy ona zapewnieniu jednolitości oddziaływań wychowawczych,
dydaktycznych i rewalidacyjnych. Edukacja powinna obejmować dziecko we
wszystkich tych środowiskach. Wówczas zapewnimy mu optymalne warunki do
rozwoju oraz przygotowanie do samodzielnego życia w społeczeństwie.
|
|||
Jak
nauczyciel może pomóc w klasie dziecku z obniżoną sprawnością intelektualną
|
|||
1.
Poznaj gruntownie specyfikę zaburzeń ucznia w
oparciu o literaturę specjalistyczną, orzeczenie lub opinię z poradni
psychologiczno-pedagogicznej.
2.
Stwórz w klasie atmosferę życzliwości i akceptacji.
3.
Nawiąż z dzieckiem ciepły emocjonalnie stosunek.
4.
Staraj się aktywnie włączyć dziecko w życie klasy i
szkoły, powierzaj mu do wykonywania zadania na rzecz klasy – na miarę jego
możliwości.
5.
Posadź dziecko w jednej z pierwszych ławek, co
zapewni lepszy obustronny kontakt nauczyciel-uczeń oraz umożliwi obserwowanie
jego pracy i ewentualnie wkraczanie z pomocą.
6.
Kierując polecenia do całej klasy, upewnij się czy
dziecko je zrozumiało – powtórz mu i ewentualnie udziel dodatkowej pomocy.
7.
Stosuj w pracy lekcyjnej zasady ortodydaktyki oraz
metody pracy dostosowane do indywidualnych zmniejszonych możliwości i potrzeb
ucznia.
8.
Oceniaj pracę dziecka jak najszybciej po wykonaniu,
unikaj ocen negatywnych i krytyki natomiast zawsze podkreślaj i uwzględniaj w
ocenie wkład jego pracy.
9.
Jak najczęściej chwal dziecko na forum klasy,
podkreślaj jego mocniejsze strony i uwzględniaj je przy doborze zadań do
wykonania.
10. Zadbaj o
objęcie dziecka niezbędnymi zajęciami dodatkowymi np. terapią logopedyczną,
terapią pedagogiczną, zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi.
11. Utrzymuj
ścisły kontakt z rodzicami (opiekunami prawnymi) dziecka, wspieraj ich
emocjonalnie, służ poradą i pomocą w trudnych sytuacjach.
|
|||
Uczniowi z
inteligencją niższą niż przeciętną, deficytami i dysharmoniami rozwojowymi,
niepełnosprawnością umysłową przysługuje prawo do: dostosowania warunków
zdawania egzaminów zewnętrznych na podstawie opinii wydanej przez poradnie
psychologiczno-pedagogiczną.
|
|||
W DOMU
|
|||
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz