Stadia rozwoju rysunku dziecka
BAZGROTA KONTROLOWANA (po upływie ok. 6 miesięcy)
- Dziecko odkrywa związek między swoimi ruchami a znakami na papierze,
- Ruchy dziecka stają się bardziej płynne i kontrolowane,
- Sam rysunek niewiele się zmienia,
- zmienia się wielkość rysowanych linii i ich natężenie,
- Zwiększa się czas rysowania i zaangażowanie dziecka w zabawę.
Stadium schematyczne opanowanie kształtu (7-9)
- W wieku ok. 7 lat rysunek postaci ludzkiej powinien być łatwo rozpoznawalnym symbolem. Dziecko będzie przedstawiać części ciała zależnie od posiadanej aktualnie wiedzy.
- Nowością jest uruchamianie postaci, na początku w dość nieporadny sposób poprzez układ nóg skierowanych jak do marszu lub poprzez wyciągnięte ręce.
- W tym okresie dziecko nie kopiuje formy wizualnej ale dochodzi do tego pojęcia wskutek połączenia wielu czynników: swego procesu myślenia, świadomości własnych uczuć i rozwoju wrażliwości percepcyjnej
7. Rysuj dziecku mówiąc, co kreślisz - „Teraz rysuję dom, tu jest dach, to komin, tu są okna, a tu drzwi...”.
8. Oglądaj z dzieckiem zdjęcia i nagrania magnetowidowe z uroczystości rodzinnych, wykorzystuj je do omawiania: imion, nazwisk, koligacji w rodzinie. Pytaj pociechę - „gdzie ty jesteś?”, - „gdzie ja jestem?” (ćwiczymy w ten sposób zaimki: ja, ty, on, ona, itp.).
9. Recytuj proste wierszyki, rymowanki, wyliczanki, włączaj w to gesty, ruchy taniec czy rysunek - niech praca ta będzie dobrą, wspólną zabawą a nie obowiązkiem.
10.Twoje wypowiedzi powinny być poprawne językowo, unikaj zdrobnień i tzw. Języka dziecięcego. Mów wyraźnie, bez pośpiechu. Buduj krótkie zdania, używaj prostych zwrotów. Moduluj własnym głosem, aby zainteresować dziecko, np.: „Co to?”, „Nie ma?”, „O! Jest!”.
- Dziecko odkrywa związek między swoimi ruchami a znakami na papierze,
- Ruchy dziecka stają się bardziej płynne i kontrolowane,
- Sam rysunek niewiele się zmienia,
- zmienia się wielkość rysowanych linii i ich natężenie,
- Zwiększa się czas rysowania i zaangażowanie dziecka w zabawę.
Stadium schematyczne opanowanie kształtu (7-9)
- W wieku ok. 7 lat rysunek postaci ludzkiej powinien być łatwo rozpoznawalnym symbolem. Dziecko będzie przedstawiać części ciała zależnie od posiadanej aktualnie wiedzy.
- Nowością jest uruchamianie postaci, na początku w dość nieporadny sposób poprzez układ nóg skierowanych jak do marszu lub poprzez wyciągnięte ręce.
- W tym okresie dziecko nie kopiuje formy wizualnej ale dochodzi do tego pojęcia wskutek połączenia wielu czynników: swego procesu myślenia, świadomości własnych uczuć i rozwoju wrażliwości percepcyjnej
7. Rysuj dziecku mówiąc, co kreślisz - „Teraz rysuję dom, tu jest dach, to komin, tu są okna, a tu drzwi...”.
8. Oglądaj z dzieckiem zdjęcia i nagrania magnetowidowe z uroczystości rodzinnych, wykorzystuj je do omawiania: imion, nazwisk, koligacji w rodzinie. Pytaj pociechę - „gdzie ty jesteś?”, - „gdzie ja jestem?” (ćwiczymy w ten sposób zaimki: ja, ty, on, ona, itp.).
9. Recytuj proste wierszyki, rymowanki, wyliczanki, włączaj w to gesty, ruchy taniec czy rysunek - niech praca ta będzie dobrą, wspólną zabawą a nie obowiązkiem.
10.Twoje wypowiedzi powinny być poprawne językowo, unikaj zdrobnień i tzw. Języka dziecięcego. Mów wyraźnie, bez pośpiechu. Buduj krótkie zdania, używaj prostych zwrotów. Moduluj własnym głosem, aby zainteresować dziecko, np.: „Co to?”, „Nie ma?”, „O! Jest!”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz