Czy kolejność narodzin ma wpływ na osobowość?


Z badań naukowych wynika, że to, czy urodziliśmy się jako pierwsze, drugie czy kolejne dziecko wpływa na nasz charakter, osobowość i sukces w życiu. 
Okazuje się, że to, jakimi jesteśmy ludźmi, w dużej mierze zdeterminowane jest przez to, którym dzieckiem z kolei się rodzimy. Pierworodni są w najtrudniejszej sytuacji, ponieważ jako najstarsi musieli walczyć o uwagę rodziców i przez to są najmniej skłonni do współpracy. Ale też pierworodni są najbardziej ambitni, częściej odnoszą sukces i są niezależni.
Dzieci urodzone jako środkowe bardzo często są świetnymi negocjatorami i dyplomatami. Są także indywidualistami, którzy świetnie radzą sobie z nawiązywaniem kontaktów. Wynika to głównie z faktu, że będąc pomiędzy najstarszym a najmłodszym w rodzinie, dzieci te musiały poświęcić więcej energii na zdobycie uwagi rodziców, nauczyć się wyróżniać spośród rodzeństwa, ale też współpracować z rodzeństwem i opiekować się nim.
Najmłodsze dzieci podobno najtrudniej podporządkowują się zasadom, przez co w dorosłym życiu mogą popadać w konflikty z prawem. Jako osoby, którym poświęcano najwięcej uwagi, bywają mało zaradne. Są jednak osobami kreatywnymi i dzięki temu najczęściej odnoszą sukcesy.
Jednak pewna grupa psychologów, między innymi Judith Harris i prof. David Myers, sprzeciwiają się tym teoriom, stwierdzając, że wystarczy nawet niewielka zmiana w środowisku dziecka, by zmienić jego zachowanie i sposób działania. Ponieważ na osobowość człowieka wpływ na nie tylko relacja rodzinna, ale też otoczenie, w którym się rozwijamy, przeszkody, jakie przychodzi nam pokonać na każdym etapie edukacji i ludzie, którzy nas otaczają.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2014 Świat i edukacja dziecka , Blogger