AWANS ZAWODOWY W PYTANIACH I ODPOWIEDZIACH CZ. 8

Witam,
Podczas egzaminu na nauczyciela mogą się również trafić pytania dotyczące klasyfikacji uczniów

Wymień co najmniej dwa kryteria wymagań na oceny szkolne. 
Odpowiedź: Tu nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Należy zapoznać się z zasadami oceniania w swojej szkole. 

Co bierzesz pod uwagę oceniając uczniów? 
Odpowiedź: Zaangażowanie, indywidualne możliwości, stopień realizacji zadania, poprawność wykonania zadania, sytuacja rodzinna ucznia.

Na jakiej podstawie prawnej wystawiasz oceny końcoworoczne? 
Odpowiedź: Na podstawie rozporządzenie o klasyfikowaniu i promowaniu uczniów (nie musimy pamiętać pełnej nazwy ani daty, kiedy weszło w życie. 

Co może zrobić uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną na koniec roku? 
Odpowiedź: Może zdawać egzamin poprawkowy. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej i szkoły ponadpodstawowej, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej (semestru programowo wyższego) ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej (semestrze programowo wyższym).

W jaki sposób oceniasz uczniów? 
Odpowiedź: Odpowiedź będzie zależała od tego, w jakiej placówce nauczyciel jest zatrudniony. Może to więc być system motywacyjny (naklejki emotikony, „złota rybka” plusy i minusy, pochwały, nagrody). Zależnie od przyjętych w placówce zasad będą to oceny cyfrowe, punktowe lub opisowe. Pamiętać należy, że ocena szkolna jest informacją o wyniku kształcenia wraz z komentarzem dotyczącym tego wyniku. Komentarz dotyczy zwykle: 
a. warunków uczenia się, 
b. sposobu uzyskania informacji o wyniku oraz poprawnej interpretacji wyniku, 
c. sposobu wykorzystania tej informacji w toku dalszego uczenia się. 
Stopień szkolny jest symbolem (słownym, cyfrowym, literowym) spełnienia określonych wymagań programowych. Jego znaczenie jest zależne od wymagań, jakie zastosowano w sprawdzaniu osiągnięć, danego ucznia, oraz od poziomu obiektywizmu sprawdzania osiągnięć, a pośrednio - także od innych właściwości sprawdzania, analogicznych do niezbędnych właściwości pomiaru dydaktycznego: trafności, rzetelności, dokładności, niezależności sytuacyjnej sprawdzania. Stopnie szkolne tworzą określonej długości skalę stopni szkolnych, która, jak każda skala pomiarowa, jest systemem symboli przedstawiających wyniki pomiaru. Symbole te są najogólniej, ramowo, zdefiniowane w oświatowych aktach prawnych o zasięgu krajowym, bardziej szczegółowo - w standardach edukacyjnych, programach kształcenia i materiałach metodycznych.

Ile postawiłeś szóstek na koniec roku, a ile jedynek? Co o tym myślisz? 
Odpowiedź: Tu niezbędna jest autorefleksja, umiejętność uzasadnienia tych ocen. Warto się w odpowiedzi odnieść do motywującej roli oceny, powiedzieć również o przyczynach ocen niedostatecznych. 

Jakie czynności podejmiesz w stosunku do ucznia w wypadku, gdy ze wszystkich przedmiotów ma oceny bardzo dobre i celujące, a z wychowania fizycznego ocenę dostateczną? 
Odpowiedź: Tu każdy musi sobie sam odpowiedzieć, ponieważ każda sytuacja jest inna, a i zasady oceniania w placówkach różnią się między sobą. Szczerze mówiąc jako wychowawca stanęłabym na głowie, żeby przede wszystkim wyjaśnić przyczyny, a jeszcze wcześniej zapobiec sytuacji, która z pewnością nie zrodziła się z dnia na dzień.

Pozdrawiam
Patrycja

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2014 Świat i edukacja dziecka , Blogger